Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading

Startet av erik e, onsdag 20. april 2011, klokken 14:01

« forrige - neste »

commiesoft

Sitatdet du gjør er å stigmatisere samtlige kjøpere av i-Miev som pengesterke folk som pendler kort, uten at du har noe grunnlag for dine påstander.

Neivel?

iMeiev har solgt 94 stykker  i Asker og Bærum i januer 2011, 5 i andre kommuner

Som VG skriver: I et av Norges aller rikeste distrikter har en liten bombe slått inn på salgsstatistikken.

Elmo

#16
Sitat fra: commiesoft på søndag 03. april 2011, klokken 20:28
iMeiev har solgt 94 stykker  i Asker og Bærum i januer 2011, 5 i andre kommuner

Det er vel en "sannhet" med visse modifikasjoner, som det ser ut som alle i pressen ser ut til å predike.
Det er LEVERT det antallet, men salget har jo foregått over en adskillig lengre periode.

Som kjent  . . .  "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics"

Når det er sagt så er jeg enig med deg at enkelte av innleggene for og mot Think og iMiEV har vært ganske så subjektive - men vi må ha stor takhøyde og tåle det (syns jeg).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

commiesoft

De har vel solgt 475 stykker, så begynte de å levere, og alle sammen i rikingland, så får vi se av statistikken hvor de neste bilene havner.

Sannsynligvis i Bærum.. :)

Mjau

Hentet min lille sorte mjau torsdag, City Bil i Tønsberg. Selgeren fortalte at jeg var nr. 2 som de leverte. Ytterligere 4 sto for tur. Det er nok Oslo og Bærum som står for de store tallene, men litt kan vel vi ut i de rurale strøg også bidra med. Måtte bare ta meg en tur til byen på Lørdag. Svingte inn foran Farmannstredet (vårt store varehus i sentrum) der det var kø inn på parkeringshuset. Utenfor, (men under tak) var 8 av 8 gratis ladeplasser ledige. Bare synd jeg ikke hadde noe inne å gjøre, dog parkerte jeg og gikk inn for å kjøpe en hengelås til ladekabelen og prøvde norstartnøkkelen. På veien hjem følte jeg meg ordentlig rampete da jeg kjørte i de 50m kollektivfelt vi har her i byen. Moro! (Desverre var trafikken liten. ) :D
Basbergrønningen utenfor Tønsberg. iMiev fra mars 11

gbzdoc

Sitat fra: commiesoft på søndag 03. april 2011, klokken 21:10
De har vel solgt 475 stykker, så begynte de å levere, og alle sammen i rikingland, så får vi se av statistikken hvor de neste bilene havner.

Sannsynligvis i Bærum.. :)

For det første synes jeg at du bare burde være glad for at "rikingene" nå hiver seg på elbil bølgen, fremfor SUV bølgen de har ridd på til nå.

For det andre har Mitsubishi registrert 194 i-Miev bare i mars, og totalt 376 i år. At en stor del av de har gått til Asker og Bærum stemmer sikkert, men jeg ser daglig mange av de innover Mossevein. Er vel bare rikinger i den retningen også da?

Dessuten er det jo fra Drammen/Asker man har mest å hente på å kjøre elbil tidsmessig. Togene går jo bare kanskje, og køen står bom hele veien inn. For en normal barnefamilie med to biler er det da lettere å velge elekrisk enn om man ikke får nytte av disse fordelene.

Walker

Nå er det vel ikke så stor prisforskjell at man behøver være spesielt rik for å velge Mitsubishis modell. Men de rike har sikkert råd til å kjøpe begge samtidig, slik at de kan bruke I-Miev lokalt og Think når de skal på langtur.


gbzdoc


Thomas Parsli

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 06. april 2011, klokken 09:58
... uten familien ...

Hvis man er rik og skal på langtur uten familen kjører man Tesla Roadster...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Walker

Du har faktisk rett! Ut fra denne plansjen ser det virkelig ut til at Tesla har større rekkevidde enn Think! De fleste av oss kan bare se langt etter commiesofts lovpriste fireseter, men det er mulig vi har mistolket noen av innleggene hans!





commiesoft

Det søylene viser er at iMiev tar ut utrolig mye av batteriet kontra Think.

Batteriet i Think er 50% større, og forskjellen burde være mye større i
rekkevidde.

På nettet har jeg sett to uttalelser som går på at levetiden på iMievs batteri
er ca 4 år om du bruker den som en vanlig småbil, og det tror jeg på nå.

Det ser ut som om de tar ut for mye, og Think for lite. Det siste betyr vel at
Think varer lenge, og at CO2 regnskapet ser ennå bedre ut.

Det koster jo utslipp å produsere bilene også, og da er det en fordel at de
varer lengre enn fire år. Think påstår 7-10, 15 år med batteribytte.

erik e

Holder batteriet i 4 år får vi jo nytt på garanti   :D  nye 4 år,er 8 år  ;)  God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Walker

Forskjellen på rekkevidde er muligens større enn det skjemaet viser. Men mye tyder på at I-Miev er mer energiøkonomisk, at den bruker mindre strøm pr. km enn Think. Dette kan skyldes både karosseriform, motor og overføringer. (Teoretisk taper en litt ekstra i hver sving når kraften overføres via styringshjulene.)



Walker

Jeg har noen 14 år gamle litiumbatterier (NP-F930) som fremdeles er godt anvendelige. Anslagsvis ligger yteevnen på 70 - 80 prosent av den opprinnelige (de er pent brukt). Som nye hadde de en kapasitet på 107 Wh/kg, som er nesten akkurat det samme som for de LEV-50 batteriene Mitsubishi bruker (gjelder enkeltbatterier uten innpakning).


commiesoft

SitatHolder batteriet i 4 år får vi jo nytt på garanti   

Batteriet ryker ikke tvert av om fire år. Kanskje de mener det burde holde ett
år til? sånn at garantien din ikke gjelder?

God Helg på deg også :)

emagic

Sitat fra: commiesoft på søndag 10. april 2011, klokken 22:11

Batteriet ryker ikke tvert av om fire år. Kanskje de mener det burde holde ett
år til? sånn at garantien din ikke gjelder?


Men, det er iallefall større sjanse for at Mitsubishi eksisterer om 4 år enn at vår kjære norske Think gjør det...  Ikke at jeg er glad for det, prøvd å kjøpe ny Think før jeg, men det er vel bare å se sannheten i øynene er jeg redd... 

Så får vi nå se hvor knegne Mitsubishi blir på garantien etterhvert, det vil ikke forundre meg om Miev er et såpass viktig prosjekt imagemessig for de at enhver garantisak vil bli behandlet helt uproblematisk. (Samtidig skal det som 15 års Toyota-eier sies at japanske biler jo ikke går i stykker heller...)

Knut...


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA