Hovedmeny

Model 3 Long range med 80 kw batteri

Startet av Softblue, mandag 07. august 2017, klokken 00:40

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Geir68 på tirsdag 15. august 2017, klokken 19:07
Er det mulig Tesla har så stor tro på effektiviteten til Model 3 at de vil "tjene" på å oppgi rekkevidde istedet for batteristørrelse? At Model 3 vil gå lenger enn en Leaf med samme batteri?

Nissan skal vel gjøre utrolige kunstverk med aerodynamikken sin om den nye Leaf skal få lengre rekkevidde en Model 3 med samme batteri.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ganton

Sitat fra: GOS på tirsdag 15. august 2017, klokken 22:40
Sitat fra: Geir68 på tirsdag 15. august 2017, klokken 19:07
Er det mulig Tesla har så stor tro på effektiviteten til Model 3 at de vil "tjene" på å oppgi rekkevidde istedet for batteristørrelse? At Model 3 vil gå lenger enn en Leaf med samme batteri?

Nissan skal vel gjøre utrolige kunstverk med aerodynamikken sin om den nye Leaf skal få lengre rekkevidde en Model 3 med samme batteri.
Men de har ikke skrytt så mye på rekkevidden heller, bare antydet minium hele veien. Hvis de sitter på data (som i rapporten de har gitt til EPA) som antyder "super" rekkevidde, hvorfor offentliggjør de ikke det? De 30 som har fått bilene, har de ikke kjørt de, eller får de ikke si noe?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19, solgt 2024)
Tesla model Y performance juli 2024

bno

Tror at det Tesla gjør er en grei strategi (om det skulle vise seg at epa rapp. holder vann) vis-a-vis konkurrenter slik dagens situasjon er, med flere spillere som ankommer banen innenfor en periode på 3-6 måneder. Disse er ikke mindre hemmelighetsfulle.

ganton

Sitat fra: bno på onsdag 16. august 2017, klokken 08:34
Tror at det Tesla gjør er en grei strategi (om det skulle vise seg at epa rapp. holder vann) vis-a-vis konkurrenter slik dagens situasjon er, med flere spillere som ankommer banen innenfor en periode på 3-6 måneder. Disse er ikke mindre hemmelighetsfulle.

Sitter med en følelse av at selv om Model 3 er released og de første (interne) kundene har fått sine produksjonsbiler så er ikke bilen offentlig lansert ennå, ihvertfall ikke slik andre bilprodusenter gjør det. Det er vel ikke rare testene EPA gjør selv heller annet enn å inspisere og lage estimater fra produsentens eget datagrunnlag (kilde: https://greentransportation.info/ev-charging/range-confidence/chap5-ev-range/epa-estimates.html), men regner med at vi snart får offisielle EPA tall :)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19, solgt 2024)
Tesla model Y performance juli 2024

Knut Røe

30 (håndbygde) biler levert til insidere, neste levering i oktober....
Er ikke sååå imponert selv om Musk presset gjennom og sånn sett har nådd sitt mål om juli 2017 for produksjon og levering.
Dette vil ta tid og innebære voksesmerter det er det vel ingen som betviler.

Amoss

Sitat fra: tiger`n på onsdag 16. august 2017, klokken 11:40
30 (håndbygde) biler levert til insidere, neste levering i oktober....

De neste 100 fabrikkbygde bilene er planlagt utlevert i August. Regner ikke med noen masseutleveringsevent for disse, så de er nok fortløpende utlevert. Du kan regne med at kanskje 40 av disse alt er utlevert? Er også planlagt utlevert godt over 1000 biler neste måned.

Første utleveringer til "outsidere" har du rett i at ser ut til å bli i Oktober, og da kan vi regne med at produksjonstakten har øket ganske så kraftig i forhold til hva den var i Juli.
Model S 85D

S4e

Sitat fra: tiger`n på onsdag 16. august 2017, klokken 11:40
30 (håndbygde) biler levert til insidere, neste levering i oktober....
Er ikke sååå imponert selv om Musk presset gjennom og sånn sett har nådd sitt mål om juli 2017 for produksjon og levering.
Dette vil ta tid og innebære voksesmerter det er det vel ingen som betviler.

Enig. Produksjonen har ikke reelt startet - dette er testbiler der ingen får høre om feil som blir avdekket.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

o.b.lix

Sitat fra: S4e på torsdag 17. august 2017, klokken 11:48
Produksjonen har ikke reelt startet - dette er testbiler der ingen får høre om feil som blir avdekket.

Jo det har den. Men som med all samlebåndproduksjon, så stoppes hver bil for inspeksjon etter hver arbeidsoperasjon for å se at alt gikk bra. Så vil den etterhvert bli færre og færre sjekk underveis.

Og at ansatte først får kjøpe, er både et frynsegode og en testsyklus, etterpå er det kun kunder som bor rundt fabrikken får kjøpe, dette for at evt tilbakekallinger skal bli enkle. Alt dette twitret Musken om fra dag en Model 3 ble lanser i april i fjor.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Strøm Tycoon

120kg ekstra "dødvekt" gjør det lett å allokere pengene for det store batteriet til noe annet.

DrNox

Sitat fra: model3citizen på onsdag 23. august 2017, klokken 20:09
120kg ekstra "dødvekt" gjør det lett å allokere pengene for det store batteriet til noe annet.
Helt enig! 
Men ekstra batteri gjør jo at bilen tross alt går fortere og lengre. Du kan jo prøve og ta ut det lille batteriet i tillegg å se hvor langt du kommer ;)

Strøm Tycoon

#40
Sitat fra: DrNox på onsdag 23. august 2017, klokken 20:15
Sitat fra: model3citizen på onsdag 23. august 2017, klokken 20:09
120kg ekstra "dødvekt" gjør det lett å allokere pengene for det store batteriet til noe annet.
Helt enig! 
Men ekstra batteri gjør jo at bilen tross alt går fortere og lengre. Du kan jo prøve og ta ut det lille batteriet i tillegg å se hvor langt du kommer ;)

"Går fortere", har ingen praktisk betydning.
"Går lengre", har muligens betydning en gang i året, om det.

120kg ekstra dødvekt, det har betydning hver eneste gang bilen blir brukt, og det vil si for min del, to ganger hver arbeidsdag, og mye mer.

DrNox

#41
Om jeg kjøper en TM3 med stort batteri, kan jeg kjøre forbi en TM3 med lite batteri.
Større batteri kan virke dempende på rekkeviddeangst og litt ekstra å skryte av.

Ps: Støre-batteri holder stø kurs og vingler mindre til høyre og venstre. (Politisk pappavits)

Counterpointer

Sitat fra: DrNox på onsdag 23. august 2017, klokken 23:15
Ps: Støre-batteri holder stø kurs og går vingler mindre til høyre og venstre. (Politisk pappavits)
[emoji257]

Gordon Retriever

Sitat fra: DrNox på onsdag 23. august 2017, klokken 23:15
Støre-batteri

La meg gjette:  30kWh Norway-edition som skal få utsalgsprisen under den nye rød-grønne grensen for avgiftsfrihet?

DrNox

I grunnen glad du ikke tok for deg mitt E-golfbatteri som kommer under sperregrensen :P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA