Model 3 - rustbeskyttelse og bestandighet mot norsk saltsuppe

Startet av Muffinman, mandag 31. juli 2017, klokken 18:08

« forrige - neste »

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

quest

Model Y LR 2022

hawK

Veldig mye snakk om rustbehandling på facebook-gruppa nå ser jeg. Merker jeg blir ganske bekymret når jeg leser dette.
Stemmer det at S/X utelukkende er laget av aluminium, mens TM3 er en kombinasjon av begge? Og Tesla gjør ingen form for antirustbehandling?

Jeppe

Det var nokon bilder der frå ein som hadde demontert alle plastpanel under og hadde mykje interessangt å sei om rustbehandling, men nå finn eg det ikkje igjen. Er det tatt bort?

hawK

Sitat fra: Jeppe på onsdag 20. mars 2019, klokken 10:03
Det var nokon bilder der frå ein som hadde demontert alle plastpanel under og hadde mykje interessangt å sei om rustbehandling, men nå finn eg det ikkje igjen. Er det tatt bort?

Jeg finner den ikke jeg heller, men så den i går kveld. Mulig det ble fjernet

TeslaSpire

Det som er problemet og ble heftig diskutert er at garantien til tesla kun dekker

«mot gjennomrusting av karosseriplater (hull som oppstår fra innsiden ut) som en følge av material- eller produksjonsfeil i 12 år, uansett kjørelengde.»

Altså fra innsiden og ut og dermed dekker den ikke påvirkning fra utsiden og inn slik salt gjør.

Samtidig mister du denne garantien om du velger å rustbehandle bilen.

«Unntak:

Kjøretøy som er rustbehandlet, som for eksempel antirust- og understellsbehandling;»

Etter video og bilder vist på innlegget i går består store deler av understellet av stål som virker dårlig beskyttet mot ytre påvirkning fra fabrikkens side.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Handyman

Sitat fra: hawK på onsdag 20. mars 2019, klokken 09:11
Veldig mye snakk om rustbehandling på facebook-gruppa nå ser jeg. Merker jeg blir ganske bekymret når jeg leser dette.
Stemmer det at S/X utelukkende er laget av aluminium, mens TM3 er en kombinasjon av begge? Og Tesla gjør ingen form for antirustbehandling?
Dører og panser er alu, resten er stort sett stål, men med alu i deformasjonsstrukturer.
Hele karosseriet er antikorrosjonsbehandlet. Mener det dyppes i store bad, med ulike kjemikalier/behandlinger slik som andre biler. Men deler av hjuloppheng mm. gjennomgår ofte ikke den samme behandlingen, og er gjerne bare lakkert. Det er vel disse delene det er knyttet bekymfing til? Om TM3 er vesentlig dårligere en andre på dette området skal jeg ikke uttale meg om.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

J.Lafton

Den rustgarantien de fleste bilmerker leverer, inkludert tesla er null verdt i mine øyne. Jeg leverer alle mine biler til behandling før dem blir tatt i bruk. Kommer også til å gjøre det med model 3 som jeg snart får.
Dem jeg har vert i kontakt med borer ingen hull i nye biler. Bruker kunn hull og gjennomføringer som er der. Skal også legge tykkmasse i hjulbuer for støydemping.
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

hawK

Sitat fra: Handyman på onsdag 20. mars 2019, klokken 11:08
Sitat fra: hawK på onsdag 20. mars 2019, klokken 09:11
Dører og panser er alu, resten er stort sett stål, men med alu i deformasjonsstrukturer.
Hele karosseriet er antikorrosjonsbehandlet. Mener det dyppes i store bad, med ulike kjemikalier/behandlinger slik som andre biler. Men deler av hjuloppheng mm. gjennomgår ofte ikke den samme behandlingen, og er gjerne bare lakkert. Det er vel disse delene det er knyttet bekymfing til? Om TM3 er vesentlig dårligere en andre på dette området skal jeg ikke uttale meg om.

Ja, det du skriver stemmer forhåpentligvis, men jeg vet ikke. Det er mange meninger der ute, særlig i den facebook-gruppa...

Sitat fra: J.Lafton på onsdag 20. mars 2019, klokken 11:26
Den rustgarantien de fleste bilmerker leverer, inkludert tesla er null verdt i mine øyne. Jeg leverer alle mine biler til behandling før dem blir tatt i bruk. Kommer også til å gjøre det med model 3 som jeg snart får.
Dem jeg har vert i kontakt med borer ingen hull i nye biler. Bruker kunn hull og gjennomføringer som er der. Skal også legge tykkmasse i hjulbuer for støydemping.

Hva ligger slike behandlinger på, sånn ca? må de følges opp årlig for å holde seg, eller er dette en engangsjobb?

bjornskj

Sitat fra: hawK på onsdag 20. mars 2019, klokken 12:04
Hva ligger slike behandlinger på, sånn ca? må de følges opp årlig for å holde seg, eller er dette en engangsjobb?
Prisene varierer jo etter hva som gjøres men rundt 5-6000 er normalt for full behandling. Varigheten ligger normalt på rundt 3 år.

itre

Har tectylert 4 og mercasolbehandlet 1 av de mange bilene jeg har hatt i eget eie. Med kun ett unntak for de ubehandlede bilene kommer rusten i full blomst etter et par år (unntaket er BMW i3). De tectylerte/mercasolbeh. bilene har ikke hatt noe tegn til rust etter 4-6 år etter behandling, helt rustfrie. Egenerfaring fra: Mercedes, Ford, VW, Audi, BMW, Jaguar, Landrover, Toyota, m.f. VW er på bunn og ruster «over alt», Ford er neste fra bunn med mye understellsrust.

At fabrikkens antirustbehandling holder hører jeg fra så og si hver eneste bilforhandler, så kommer rusten likevel. På nye biler opplever jeg tectyl og Mercasol som best, det blir ikke så klissete, på biler hvor rusten har begynt å tre frem er sikkert fluidfilm o.l. bra, men litt mer «guffete» som skitt kan feste seg i.

Jeg kommer til å antirustbehandle teslaen med mindre tectylverkstedet har noen motforestillinger. Stål og salt er en like dårlig kombinasjon her som for alle andre bilmerker, uansett hva Tesla personell sier.

HCO

Jeg har planlagt å eie bilen lenge, så nå har jeg bestilt full Lanolin-behandling hos Funderud, som jeg har gode erfaringer med. Såvidt jeg forsto, blir dette første Model 3 de behandler der, så jeg går opp løypa.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Counterpointer

Sitat fra: HCO på torsdag 21. mars 2019, klokken 08:15
Jeg har planlagt å eie bilen lenge, så nå har jeg bestilt full Lanolin-behandling hos Funderud, som jeg har gode erfaringer med. Såvidt jeg forsto, blir dette første Model 3 de behandler der, så jeg går opp løypa.
Spennende.

Går ut fra du ber de om å sjekke om «grusoppsamlingsproblemet» fra Canada er på Europeiske biler?

Dani3l

2022 Nio ES8 Signature Edition 6s
2019 Tesla Model X - 100D m/FSD
2019 Tesla Model 3 - LR AWD m/FSD

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA