Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 - rustbeskyttelse og bestandighet mot norsk saltsuppe

Startet av Muffinman, mandag 31. juli 2017, klokken 18:08

« forrige - neste »

Roy Aasen

Saueduften er borte på ett par-tre dager er min erfaring.  Har brukt Funderud selv.

MikkeBoomBoom

Tesla bruker samme sinkbad som "alle andre". Hele bilen, med unntak av motor, elektronikk etc selvfølgelig, går i badet. Majoriteten av bilmerker har ikke noe "ekstra beskyttelse", noen tilbyr det som ekstratjeneste og noen tilbyr det inklusive i prisen. "Rustgarantien" til Tesla er stort sett helt lik som alle andre, hverken bedre eller verre.

Consumer Reports er klare i sin tale:
https://www.consumerreports.org/car-maintenance/does-your-car-need-undercoating/

BatteriOgFossil

Sitat fra: Mikalv på torsdag 21. mars 2019, klokken 19:21
https://www.consumerreports.org/car-maintenance/does-your-car-need-undercoating/

Hva en amerikansk interesseorganisasjon for bileiere mener er ikke nødvendigvis så relevant for norske forhold med den saltsuppa store deler av den norske bilparken utsettes for hver vinter. NAF har et noe annet syn enn CR. Hva selve bransjen som driver med understellsbehandling mener skal man kanskje ta med en liten klype salt(!) siden de har interesse av å få flest mulig kunder, men de sier nå ihvertfall at "Nye biler ruster som aldri før".

ohowl

Nå utsettes biler i store deler av USA for den samme saltsuppen, så å helt forkaste hva de sier bør vi vel ikke...
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

1000kwh

Sitat fra: Hollabaloo på torsdag 21. mars 2019, klokken 19:57

Hva en amerikansk interesseorganisasjon for bileiere mener er ikke nødvendigvis så relevant for norske forhold med den saltsuppa store deler av den norske bilparken utsettes for hver vinter. NAF har et noe annet syn enn CR. Hva selve bransjen som driver med understellsbehandling mener skal man kanskje ta med en liten klype salt(!) siden de har interesse av å få flest mulig kunder, men de sier nå ihvertfall at "Nye biler ruster som aldri før".
Det er like mye salt og vinter i USA.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Hollabaloo på torsdag 21. mars 2019, klokken 19:57

Kudos for å adressere det åpenbare med bukken og havresekken. Jeg mister helt troa på kritisk tenkning når jeg ser hundre likes og femti kommentarer på en post om rust i Model 3 gruppa på Facebook startet av en som selger "rustbeskyttelse" til Model 3.

En misoppfatning er at vi er alene i verden om å ha snø på veiene her i Norge. Det finnes land hvor det saltes både i øst og vest, og selv om de har en annen kjemisk komposisjon i Sverige så finnes nøyaktig samme kalsiumkloridblanding i USA jamfør https://www.americangeosciences.org/critical-issues/factsheet/roadway-deicing-united-states så helt ukjent bør det altså ikke være for vår amerikanske produsent.

bjornskj

Det jeg tenker på når det gjelder rustbeskyttelse er å se den an. La bilen kjøre igjennom en vinter og vurder så tilstanden, ser en tilløp til rustangrep så blir det antirustbehandling, hvis ikke så lar jeg det være.

bno

Enig med siste innlegget. Men vil legge til (skal google selv) at man burde kanskje sjekke opp hva US brukere har erfart i i så måte. Ref. lengre opp i tråden der det er uttalt at faktum er de har "det samme" veimiljøet.

MikkeBoomBoom

Salting Norske veier:

Natriumklorid = Mest vanlig, og minst skadelig. Effektivt til ca -7 grader.
Kalsiumklorid = Brukes mindre, mer skadelig, binder fukt og støv og mer effektivt i kaldere miljø.

Dette gjøres også andre steder i verden, ikke fall for myten om at Norge har en helt måte å gjøre ting på. Lurt å se hva markeder som har hatt Model 3 en stund har høstet av erfaringer.

bno

BatteriOgFossil

Sitat fra: Mikalv på fredag 22. mars 2019, klokken 10:28
Salting Norske veier:

Kalsiumklorid = Brukes mindre, mer skadelig, binder fukt og støv og mer effektivt i kaldere miljø.

Dette gjøres også andre steder i verden, ikke fall for myten om at Norge har en helt måte å gjøre ting på. Lurt å se hva markeder som har hatt Model 3 en stund har høstet av erfaringer.

En ting er at de samme virkemidlene brukes andre steder i verden. Så er jo et vesentlig aspekt hvor mye det brukes og hvor ofte sammenliknet med Norge.

Det har vært nok av såkalte eksperter opp gjennom årene som har proklamert at nå er ikke rust lenger noe problem. For eksempel på slutten av 90-tallet da det ble vanlig å galvanisere karosseriene. Min personlige filosofi er at det er bedre å være føre var. Og jeg vil i det minste anbefale andre å ekstra-behandle spesielt utsatte deler, som for eksempel utildekte bremserør. Antar at Model 3 har bremserør i stål som Model S har. 

Med mindre man bare skal ha bilen i 1-2 år før man selger den videre da. Det gjelder vel kanskje flertallet her inne. Da er nok ekstra rustbeskyttelse penger rett ut av vinduet.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Hollabaloo på fredag 22. mars 2019, klokken 12:17
Sitat fra: Mikalv på fredag 22. mars 2019, klokken 10:28
Salting Norske veier:

En ting er at de samme virkemidlene brukes andre steder i verden. Så er jo et vesentlig aspekt hvor mye det brukes og hvor ofte sammenliknet med Norge.

Selvfølgelig, men poenget mitt var bare at når folk som selger "rustbeskyttelse" får servere salspitchen sin som faktaopplysning og legger frem at det er KUN i norge at det saltes med kalsiumklorid og at vi derfor må til med noe som INGEN andre trenger / har så er det noe feil. De har kommersielle interesser av at vi som eiere/potensielle eiere legger igjen pengene våre hos dem.
Jeg har personlig dårlig erfaring med tectyl på to biler og kommer ikke til å sause til undersia av en model 3 med et lag med guffe. Finnes sikkert andre bedre løsninger, men jeg gjør som bjornskj og bno og avventer.

Fin video og gjennomgang av undersiden av Model 3.

https://www.youtube.com/watch?v=QDPEBEqH8C8

BatteriOgFossil

Tom

Sitat fra: Hollabaloo på fredag 22. mars 2019, klokken 19:35
Interessant. Skulle gjerne sett med panelene demontert også.
https://www.youtube.com/user/Ingineerix/videos

Part 2 - The Dark Side

18650

De som har bodd/besøkt vinterstater i USA vet at selv om de også bruker kjemisk sammenlignbare saltbehandlinger, er det nesten kun nordøst i USA som kan sammenlignes med Norske forhold. Med det mener jeg at Norge har et unikt nullklima, med relativt hyppig perioder med små nedbørsmengder og nesten ingen fordampingssmelting. Sammenlign dette med hele innenlands-USA hvor snømengdene kommer i store lass hvor det enten tørker opp pga lange perioder med bare sol og høye dagtemperaturer (midt-vesten og høylands California/Arizona/New Mexico) - tenk Norge en sen fjellpåske, eller innenlands-USA (vest for de store sjøene) hvor det gjerne er vesentlig kaldere vintre enn i Norge - og igjen få påfyll. I Norge kjører vi nærmest konstant rundt på våte saltede veier, hvilket er mye mer korrosivt. Liknende miljø kan man til en hvis grad finne nordøst i USA, gjerne nord for Boston. Amerikanere flest VET at eldre biler fra dette område er i vesentlig dårligere stand enn ellers i USA. Bottom line: Det er altså ikke vedlig representativt å vise til hvordan en Tesla klarer salting i Denver eller Salt Lake City med Oslo.

Da skal jeg ikke geeke mer på amerikansk klima, selv om det er ganske interessant.  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA