Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batterikapasitet på Buddy

Startet av Rubina, mandag 11. april 2011, klokken 08:34

« forrige - neste »

Ken

@PerBear.
Takk for at du tar sikkerhet med alvor. Du kunne ha foreslått enda flere sikkerhetsfunksjoner også, men nok til at ingen klarer å lage en bombe-sikker løsning på en gjør det selv konversjon. Jeg tror at VD og loven bør skille mellom hjemme konverterte biler og "profesjonelle" konversjoner. Litt som pensjonerte elektrikkere kan forsette med el-anlegg hjemme men ikke for andre.
Batteribrann må tas med alvor. At SAFT Nicad moduler eksploderer er helt riktig, men de er innelukket og ingen har blitt skadd etter det jeg har hørt.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

jkirkebo

Sitat fra: tronska på søndag 20. mars 2011, klokken 10:49
5 samtlige moderne nye biler bygges med nettopp LiFePO4 batterier, ref. i-Miev, nye PSAér osv. Batteriene og teknologien som brukes i dag er utprøvd og skal være sikker.  ;D ;D

Niks. F.eks Tesla bruker ikke LiFePO4 men derimot varianter av LiCo.
Nissan Leaf bruker LiMn og det samme bruker Mitsubishi i iMiEV. Jeg kommer ikke på en eneste fabrikkbygget bil med LiFePO4-batterier faktisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tronska

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. mars 2011, klokken 14:34
Sitat fra: tronska på søndag 20. mars 2011, klokken 10:49
5 samtlige moderne nye biler bygges med nettopp LiFePO4 batterier, ref. i-Miev, nye PSAér osv. Batteriene og teknologien som brukes i dag er utprøvd og skal være sikker.  ;D ;D

Niks. F.eks Tesla bruker ikke LiFePO4 men derimot varianter av LiCo.
Nissan Leaf bruker LiMn og det samme bruker Mitsubishi i iMiEV. Jeg kommer ikke på en eneste fabrikkbygget bil med LiFePO4-batterier faktisk.

jeg endret innlegget mitt og bruker kun betegnelsen Lithium batterier  ;D ;D
Medeier i Grønn bevegelse AS, som bl. a tilbyr konvertering fra NiCd til LiFe batterier.

PerBear

Sitat fra: Ken på søndag 20. mars 2011, klokken 13:52
Jeg tror at VD og loven bør skille mellom hjemme konverterte biler og "profesjonelle" konversjoner. Litt som pensjonerte elektrikkere kan forsette med el-anlegg hjemme men ikke for andre.
Det som er spesielt med en batteriombygging er at en farlig utførelse vil potensielt være mye farligere for 3djepart enn en dårlig implementert elektrikerjobb...

Ellers vil jeg fortsette å mase om  ;) at BMS for li-ion må være redundant, dvs ha to uavhengige systemer for å koble fra batteriet dersom det blir for varmt eller at cellespenning blir for høy eller lav. Dette er implementert i dagens laptop og mobiltelefon BMS kretser. Her er en god artikkel om batteriutfordringer i mobile applikasjoner:
http://focus.ti.com/download/trng/docs/seminar/Topic%201%20-%20Battery%20Selection,%20Safety%20and%20Monitoring%20in%20Mobile%20Applications.pdf

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Ken

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. mars 2011, klokken 14:34

Niks. F.eks Tesla bruker ikke LiFePO4 men derimot varianter av LiCo.
Nissan Leaf bruker LiMn og det samme bruker Mitsubishi i iMiEV. Jeg kommer ikke på en eneste fabrikkbygget bil med LiFePO4-batterier faktisk.

Jeg tror at den BYDe6 bruker en jern litium batterikjemi
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rubina

Hei !

Denne tråden tok visst av i retning ombygging til lithium batterier.  Tror ikke det blir aktuelt for oss.
Men tilbake til denne bilen igjen.  Hvor mye kan vi få solgt den til som den er nå (med usikker batteristatus) ?
Og hvem kan være interessert i den ?

Hans Håvard Kvisle

#22
Sitat fra: tronska på søndag 20. mars 2011, klokken 10:49
Norstart har etterlyst en forskrift for å ivareta sikkerheten ifh til elbiler, og har brukt ordet batterikjemi i forespørsel til VD. Jeg mener at dette er feil måte å presentere saken på. VD oppgir også i brev publisert på norstart.no at de har indikasjoner på at endring av batterikjemi kan utøve en sikkerhetsrisiko, indikasjonen VD referer til kommer fra Norstarts leder som kan ansees som inhabil sett ifh til lederverv i Elbilnorge. Som jeg ser det er brev fra VD til Norstart basert på udokumenterte og feilaktige indkasjoner.

Jeg mener på linje med VD, ettersom det ikke er kommet en endring av forskriften, at forskriften som den er i dag er god nok og ivaretar sikkerheten på en god måte.


Det er fint at det kommer nye debattanter på banen. Men argumentene er de samme som tidligere, og presentert for Vegdirektoratet som ikke tar hensyn til dem. Derfor er det dessverre intet nytt under solen, slik jeg kan se det. Forbrukere som nå investerer over 100.000 kroner for å gjøre endringer på gamle biler uten at tredjepart godkjenner, er med i en lottotrekning. Jeg ser også flotte løfter om levetid som jeg antar baserer på grundig testing av løsningene og ikke luftige gjetninger. Men dem om det. Vi er spillegale i Norge.

Det eneste nye argumentet "tronska" har er inhabiliteten til Norstarts styreleder. Jeg veit slett ikke hvilket "lederverv" jeg har i Elbil Norge. Der slutta jeg for over tre år siden. Etter å ha vært en iherdig forkjemper for å prøve ut litiumjernmagnesiumfosfatteknologi (puh!). Den dag idag kjører jeg en Buddy med batterier og BMS levert av Valence, godkjent av VCA, EU-godkjennelse og vognkort i overenstemmelse med kjøretøyet.

Men likevel tenker jeg meg om hvor jeg parkerer og lader. Min batterikjemi kan antenne, som de fleste andre batterier som er istand til å lagre energi. Bekymringen er mest at Buddyen min ikke er et serieprodusert, gjennomverifisert kjøretøy. Selv om jeg som de fleste andre anser meg selv som suveren, kan jeg være med på å gjøre feil. La oss i det minste håpe at alle andre som også driver ombygginger - eller kjører ombygde kjøretøy, har dette i mente når de lader kjøretøyet.

Forøvrig setter jeg pris på at "tronska" allerede har korrigert noen av utsagnene sine i denne tråden. Kanskje du også kan korrigere den tåpelige og uberettiga påstanden om inhabiliteten min.
Så skal jeg også gi dere ros for at dere har forsøkt å forklare ombyggingen deres på http://www.2life.no/inforefit.html. Det gjør det litt enklere for hver og en å vurdere robustheten.

PS Beklager at jeg bidro ytterligere til at diskusjonen går av sporet og ikke svarer på spørsmålet til trådstarter.

St.Hanshaugen

Elmo

Sitat fra: Rubina på mandag 21. mars 2011, klokken 12:46
Denne tråden tok visst av i retning ombygging til lithium batterier. 
Det er dessverre slik med både dette og andre forum noen ganger :D

Sitat fra: Rubina på mandag 21. mars 2011, klokken 12:46
Men tilbake til denne bilen igjen.  Hvor mye kan vi få solgt den til som den er nå (med usikker batteristatus) ?
Foreslår at du legger inn et innlegg under Kjøp og Salg
Få da også med info som hvor mange seter den har (4-5 seter vil ha høyere verdi enn 2 seter), og mere eksakt hva eventuell rapport fra Enviro sier.

Lykke til.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Fryktelig synd om du må gi fra deg bilen.

Kjøpte selv 2 slike biler med omtrent samme diagnose som din. Disse var 5 setere, og jeg gav 29K for den ene og 10K for den andre, etter at den hadde ligget til salgs her på forumet i nesten en måned uten at noen så verdien på den.

Jeg laget en slags blogg på den siste i håp om at slike episoder ikke skal gjenta seg, men....

Se her:  http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3230.0
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Eyvind

Sitat fra: elektrolux på mandag 21. mars 2011, klokken 18:39
Kjøpte selv 2 slike biler med omtrent samme diagnose som din. Disse var 5 setere, og jeg gav 29K for den ene og 10K for den andre, etter at den hadde ligget til salgs her på forumet i nesten en måned uten at noen så verdien på den.

Kjører selv rundt i en av disse for tiden! Dvs - den er nå returnert til Electrolux for førstegangsservice, blant annet pga noe kluss med overvåkningssystemet (robometer).

Electrolux - har du tid til å sitte foran dataen nå da?  ;D
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

El rayo

Sitat fra: Rubina på mandag 21. mars 2011, klokken 12:46
Hei !

Denne tråden tok visst av i retning ombygging til lithium batterier.
Ja, dessverre. Jeg forsøkte å "vri" tilbake til emnet igjen, men ble det visst ikke oppfattet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: Eyvind på mandag 21. mars 2011, klokken 20:33
blant annet pga noe kluss med overvåkningssystemet (robometer).

Sliter desverre enda med tilpassningen. Probleme er støy,  høyere spenning og lange sensledninger. Har enda ikke klart å få Robometeret til å fungere skikkelig på Partner/Berlingo. Prøver nå ut nye sensorer tilpasset Partner/Berlingo, og håper det blir ordning på det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

JCBX

Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. mars 2011, klokken 14:34
Sitat fra: tronska på søndag 20. mars 2011, klokken 10:49
5 samtlige moderne nye biler bygges med nettopp LiFePO4 batterier, ref. i-Miev, nye PSAér osv. Batteriene og teknologien som brukes i dag er utprøvd og skal være sikker.  ;D ;D

Niks. F.eks Tesla bruker ikke LiFePO4 men derimot varianter av LiCo.
Nissan Leaf bruker LiMn og det samme bruker Mitsubishi i iMiEV. Jeg kommer ikke på en eneste fabrikkbygget bil med LiFePO4-batterier faktisk.


det er da klart ! LiFePO4 blev ikke godkendt i FAW Group og derfor skal disse batterier bare brændes af på uvidende af gode sælgere ! hvem f¤%#"den vil også køre rundt med batterier der svulmer op ?

tronska

JCBX
det er da klart ! LiFePO4 blev ikke godkendt i FAW Group og derfor skal disse batterier bare brændes af på uvidende af gode sælgere ! hvem f¤%#"den vil også køre rundt med batterier der svulmer op ?

++

Fakta er alltid hyggelig å debattere, FAW Group har ikke godkjent LiFePO4 batterier. Kan Du legge ved en lenke som dokumenterer denne påstanden?

LiFePO4 batterier er faktisk de mest brukte og sikreste batteriene til bruk i EV's. Det er ingen kjemi i disse batteriene som er selvantennelig som feks i magnesium og cobolt varianter!!

Når det gjelder oppsvulmende batterier: Riktig installert og sikret er disse batteriene langvarige og sikre. Å slenge ut personlige uttalelser som ikke er dokumenterbare passer ikke inn i noen forum, uttalelsen om svulmende batterier, og en relativt vag uttalelse om at FAW Group ikke godkjenner LiFePO4 batterier anser jeg på lik linje med de tidligere uttallige udokumenterbare uttalelser om brannfarlige biler med Lithium batteriteknologi. Jeg gjentar at alle de store bilmerker nå bruker lithium teknologi!! Om vi bruker LFP eller andre tilsvarende batterier er fullstendig uvesentlig forutsatt riktig bruk og sikring av de forskjellige typer batterier.

Som en digresjon er en tank med bensin, eller en halvfull tank med diesel ekstremt brannfarlig og ved mangelfull installert sikkerhet er dette potensielt mere farlig enn ett batterisett med lithium teknologi.

Jeg må si at jeg er litt skuffet over kvaliteten på deler av dette forum, det virker som det er o.k å slenge ut personlige meninger som er udokumenterbare og basert på egen mangelfull kompetanse rundt hvilker som helst tema.

Til tross for dette er det mange her på forumet som deler prøv og feile metoden til glede for andre med tilsvarende eller relativt likt problem og bruker forumet for å løse egne og andres problemer. Det gleder meg!!
Medeier i Grønn bevegelse AS, som bl. a tilbyr konvertering fra NiCd til LiFe batterier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA