Hovedmeny

Tesla Model 3 Konfiguratoren er klar.

Startet av anorway, søndag 30. juli 2017, klokken 10:32

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: cirys1 på mandag 31. juli 2017, klokken 21:22
Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. juli 2017, klokken 21:07
På sikt tror jeg at det må gis tilgang for alle på alle ladere, det må bare være en differensiering i pris. Dette tror jeg mydighetene må lovregulere etterhvert, men de er dessverre langt etter utviklingen.

Mener du virkelig at myndighetene skal lovregulere konkurransefortrinn..  :o :o
De bestemmer jo ikke akkurat hvor bensinstasjonene skal stå heller...??
Du mener da tydeligvis at det er greit at hver produsent har sine egne stasjoner? VW kan bare fylle på Shell og Ford kun på Esso........

Dette handler om samfunnsmessig infrastruktur

Knut Røe

Det som er mest spennende for min del er hva andre produsenter kan komme opp med mens man venter. Hvis enkelte må vente 2 år til på denne bilen er det jo ganske lenge. Og de diskusjonene som går nå om opsjoner, specs, prising osv vil jo være helt forandret innen tiden for levering kommer. Mye kan og vil skje på 2 år, både teknologisk, økonomisk og samfunnsmessig. Det av info som er ute nå er egentlig ganske irrelevant for europeiske kunder siden ingen skal kjøpe ut fra akkurat disse specs som er ute nå.

cirys1

Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. juli 2017, klokken 21:26
På sikt tror jeg at det må gis tilgang for alle på alle ladere, det må bare være en differensiering i pris. Dette tror jeg mydighetene må lovregulere etterhvert, men de er dessverre langt etter utviklingen.

Du mener da tydeligvis at det er greit at hver produsent har sine egne stasjoner? VW kan bare fylle på Shell og Ford kun på Esso........

Alle bilprodusenter kan sette opp sine egne ladere, firmaer som fortum, grønn kontakt osv for massiv støtte for og sette opp ladere ifra staten. Og de skal også tjene penger , er litt enig med at staten må mer på banen men og drive regulere et selskap som Tesla er jo bare tull.
For å opprettholde infrastruktur så må de heller gi enda mer støtte og eller opprette statEL.. :)

Amoss

Sitat fra: cirys1 på mandag 31. juli 2017, klokken 21:35
Alle bilprodusenter kan sette opp sine egne ladere, firmaer som fortum, grønn kontakt osv for massiv støtte for og sette opp ladere ifra staten. Og de skal også tjene penger , er litt enig med at staten må mer på banen men og drive regulere et selskap som Tesla er jo bare tull.
For å opprettholde infrastruktur så må de heller gi enda mer støtte og eller opprette statEL.. :)

Etter min mening er det helt greit å stille krav når man mottar offentlig støtte, men uten denne så har - fortsatt etter min mening - staten ingen legitim grunn til å stille krav om interoperatibelt. At det uansett vil tvinge seg frem etterhvert er jeg heller ikke i tvil om. Men enn så lenge er dette ett av de store konkurransefortrinnene for Tesla, som de har brukt store ressurser for å bygge ut, og det bør de få lov til å høste fruktene av en god tid til.

Sitat fra: Muffinman på mandag 31. juli 2017, klokken 19:10
Blir vel noen skinnleveringer rundt om skal du se, ...
Nei, etter som jeg har forstått blir det ikke levert noe skinn med Model 3, kun dette "vegan" alternativet ;)
Model S 85D

daktari

Jeg er enig med flere her som peker på at vi ikke skal se på dagens modell som lik de vi får. Vi får europeiske spesifikasjoner mtp lys, ladekontakt, UMC, M.m, kanskje landsspesifikke specs.

Tesla er såvidt jeg forstår eneste som har ett pan-europeisk ladenettverk. Det gir dem (hvis Ccs-biler kan lade hurtig på Type-2) en fremtidig fantastisk konkurransefordel.  de kan velge å bruke denne når de vil, dvs åpne for å selge lading til andre bilmerker. Tipper de foreløpig vil bruke SuC til å selge biler, men med 18.000 ladere  1.1.19 (fra 6.000+ nå) så kan de jo ta over alt av lading fra de andre firmaene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bno

Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. juli 2017, klokken 21:26

Dette handler om vertikal integrasjon. (Det er i god Apple stil dette.) Like vel så er det ikke tvil om at de gamle produsentene hadde muligheten til ,å ta grep tidlig men håpet vel at det med elbil ville gli over. Når like vel Tesla er med i CCS konsortiet uten at man ser noe tegn til CCS kompatibilitet fra dem (enda) så er det vel kanskje et spørsmål hvorvidt alle vil kunne lade på SC.

Megaoctane

Håper ikke prisen på denne bilen blir førende for de andre leverandørene.
De tyske skal komme med 500km rekkevidde, og fullt utstyrt 3 med 500km++ er jo godt over 550.000kr. I tillegg er dette priser uten MVA og engangsavgifter....

The Verge har vel kommet over halleluja stemningen.
Hvis en fullt utstyrt BMW 3 serie koster mindre enn en fullt utstyrt tm3, så blir det kanskje ikke så stor etterspørsel etter denne bilen likevel.

Tesla's Model 3 isn't a luxury car, but it's priced like one

https://www.theverge.com/2017/7/31/16069960/tesla-model-3-not-luxury-car-options-model-s

$50,000 for a midrange car.

If you're new to cars, that isn't exactly midrange car pricing, having clearly pushed into luxury sedan territory, with the likes of the Volvo S90 ($46,950) and Lexus GS ($46,310) and the Audi A6 ($47,600). Even the Model 3's direct competition, the BMW 320i, maxes out at $47,175. And again, this is before adding the usual slate of premium options like leather seats, power adjustable seats and power folding side mirrors, and rear USB ports (another $5,000).

jkirkebo

Sitat fra: daktari på tirsdag 01. august 2017, klokken 00:01
Jeg er enig med flere her som peker på at vi ikke skal se på dagens modell som lik de vi får. Vi får europeiske spesifikasjoner mtp lys, ladekontakt, UMC, M.m, kanskje landsspesifikke specs.

Tesla er såvidt jeg forstår eneste som har ett pan-europeisk ladenettverk. Det gir dem (hvis Ccs-biler kan lade hurtig på Type-2) en fremtidig fantastisk konkurransefordel.  de kan velge å bruke denne når de vil, dvs åpne for å selge lading til andre bilmerker. Tipper de foreløpig vil bruke SuC til å selge biler, men med 18.000 ladere  1.1.19 (fra 6.000+ nå) så kan de jo ta over alt av lading fra de andre firmaene.

Nei, Tesla kan på ingen måte ta over for de andre ladefirmaene. De mangler totalt flatedekningen. F.eks er det ingen Tesla SC langs veien på mine 283km til hytta, men hele 13 hurtigladesteder som tilhører Fortum. Skal Tesla få noe flatedekning av betydning må de la være å bygge gigantplasser med 20-40 ladestasjoner og heller bygge ut mange flere lokasjoner med 6-8 stk.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Vesel

BMW kan muligens vinne over noen reservasjonsholdere med en elektrisk 3-serie, men BMWs store problem er at at bilene deres aldri vil bli Teslas. Tesla har Superchargers, Autopilot og snart FSD. Og i bilene deres er teknologien godt integrert, med en stor, intuitiv touchskjerm av høy kvalitet og OTA-oppdateringer. De konservative, tradisjonelle bilprodusentene er ikke i nærheten av å kunne stille opp mot dem når det gjelder brukeropplevelse.

Jeg var på bilmesse i Ålesund for noen måneder siden. Det var mange flotte nye biler der, men det var bare rundt Model X-en det var kjåka fullt. Det virker jo som om folk elsker bilbransjens store oppvigler og deres rullende datamaskiner.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

1000kwh

Sitat fra: Vesel på tirsdag 01. august 2017, klokken 09:11
BMW kan muligens vinne over noen reservasjonsholdere med en elektrisk 3-serie, men BMWs store problem er at at bilene deres aldri vil bli Teslas. Tesla har Superchargers, Autopilot og snart FSD. Og i bilene deres er teknologien godt integrert, med en stor, intuitiv touchskjerm av høy kvalitet og OTA-oppdateringer. De konservative, tradisjonelle bilprodusentene er ikke i nærheten av å kunne stille opp mot dem når det gjelder brukeropplevelse.

Jeg var på bilmesse i Ålesund for noen måneder siden. Det var mange flotte nye biler der, men det var bare rundt Model X-en det var kjåka fullt. Det virker jo som om folk elsker bilbransjens store oppvigler.
Enig. Man kan sammenligne priser med alt mulig slags diesel/bensin-brennere, men så lenge de ikke er elektriske så har Model 3 et overtak. Mener nå jeg..

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Megaoctane på tirsdag 01. august 2017, klokken 08:21Håper ikke prisen på denne bilen blir førende for de andre leverandørene.
De tyske skal komme med 500km rekkevidde, og fullt utstyrt 3 med 500km++ er jo godt over 550.000kr. I tillegg er dette priser uten MVA og engangsavgifter....

The Verge har vel kommet over halleluja stemningen.
Hvis en fullt utstyrt BMW 3 serie koster mindre enn en fullt utstyrt tm3, så blir det kanskje ikke så stor etterspørsel etter denne bilen likevel.

Tesla's Model 3 isn't a luxury car, but it's priced like one

https://www.theverge.com/2017/7/31/16069960/tesla-model-3-not-luxury-car-options-model-s

$50,000 for a midrange car.

If you're new to cars, that isn't exactly midrange car pricing, having clearly pushed into luxury sedan territory, with the likes of the Volvo S90 ($46,950) and Lexus GS ($46,310) and the Audi A6 ($47,600). Even the Model 3's direct competition, the BMW 320i, maxes out at $47,175. And again, this is before adding the usual slate of premium options like leather seats, power adjustable seats and power folding side mirrors, and rear USB ports (another $5,000).
Man må ikke kjøpe en fullt utsyrt bil.

Det er to ting på Model 3 som er ganske dyrt; det første er rekkeviddeoppgraderingen. Men det er de færreste som trenger så mye rekkevidde. Innstegsmodellen har 92,5% av rekkevidden til Ampera-e. Er det slik at folk hyler og skriker over at Ampera-e ikke har nok rekkevidde?

Det andre er autopiloten. Men det er ingen i dette segmentet som i det hele tatt tilbyr autopilot.

Når man ser bort i fra disse to momentene, så kommer en Model 3 med premium interiør og metallic lakk faktisk ganske godt ut i sammenligner med BMW 3-serie, Mercedes C-klasse, osv. Og om man skulle ønske en dyrere utgave, så kan man velge det også, men ingen tvinger deg til å gjøre det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Megaoctane

Den forstår jeg ikke...
Autopilot er jo ikke "autopilot". Det er en ACC med lane assist.
Dette har Mercedes hatt i mange år, 5 serie og A6, 3 serie, A4, Passat og C klasse har dette pr dags dato.
C klasse ble levert med distronic med lane assist i 2014....

1000kwh

Sitat fra: Megaoctane på tirsdag 01. august 2017, klokken 10:12
Den forstår jeg ikke...
Dette har Mercedes hatt i mange år, 5 serie og A6, 3 serie, A4, Passat og C klasse har dette pr dags dato.
Enten så følger du veldig dårlig med, ellers å kverulerer du med vilje. Tesla har maskinvaren til autopilot og det vil komme etter hvert.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Megaoctane på tirsdag 01. august 2017, klokken 10:12
Den forstår jeg ikke...
Når jeg sjekker hos Mercedes USA, så koster pakken med Distronic 3300 USD, pluss 2200 USD for multimediapakken. Det andre innholdet i pakken er sånn ca standard på innstegsmodellen til Tesla. Og Distronic er jo ikke i nærheten av å være på samme nivå som Teslas system. Bare for å liste opp det du betaler 5500 USD for:

SiriusXM Radio with 6-month All Access trial (Usikker. På Model S får man med Spotify)
Blind Spot Assist  (Standard på Tesla)
KEYLESS-GO (Standard på Tesla)
DISTRONIC PLUS with Steering Assist (Må betale for autopilot)
BAS PLUS with Cross-Traffic Assist (Usikker)
PRE-SAFE Brake with Pedestrian Recognition (Standard på Tesla)
PRE-SAFE PLUS (Standard på Tesla)
Active Blind Spot Assist (Standard på Tesla)
Active Lane Keeping Assist (Standard på Tesla)
Speed Limit Assist (Standard på Tesla)
COMAND hard-drive navigation with 8.4-inch screen (15" standard på Tesla)
Touchpad controller (Nei.)
3 years of navigation map updates (Bruker google.)
Voice control (Standard på Tesla)
5 years of SiriusXM Traffic and Weather service (Usikker.)

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: Vesel på tirsdag 01. august 2017, klokken 09:11

Jeg var på bilmesse i Ålesund for noen måneder siden. Det var mange flotte nye biler der, men det var bare rundt Model X-en det var kjåka fullt. Det virker jo som om folk elsker bilbransjens store oppvigler og deres rullende datamaskiner.

Med sine hårreisende leveringstider har Tesla allerede mistet meg som kunde, det jeg nå venter på er å bestemme meg for hvem som får pengene mine. Mye tyder på at det er Nissan.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA