Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Inventory

Startet av anorway, torsdag 21. september 2017, klokken 17:35

« forrige - neste »

Knut Røe

Musk: "Welcome to production hell"
https://www.greentechmedia.com/articles/read/tesla-model-3-production-hell-elon-musk-ev
Dette tar tid og koster penger, det skal jeg love dere.
Kanskje like greit også, kan de få ha beta-bilene sine i fred i US.

Muffinman


Amoss

Sitat fra: Muffinman på mandag 31. juli 2017, klokken 17:44
SitatIf you're going through hell, keep going.
Ser ut som Elin også ser på NCIS...

Hvem Elin?  Elin Hagen?  :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902


Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 31. juli 2017, klokken 14:10
Sitat fra: chaglen på mandag 31. juli 2017, klokken 13:50Kan dette være årsaken til at USA prioritere sitt marked først med Model 3? https://www.thestreet.com/story/14248212/1/tesla-is-quickly-running-out-of-government-subsidies-and-it-could-present-a-massive-challenge.html

"Tesla's next threat could come from within the U.S., where the federal tax credit is set to expire. Under the current incentive program, U.S. citizens can get as much as a $7,500 discount off the sticker price of a Tesla model. That's more than 20% off the cheaper Model 3 sedan's price of $35,000."
Ja, det er grunnen til at USA er prioritert. Dette var kjent i forkant, men personlig trodde jeg leveransene utenfor USA ville begynne tidligere.

Slik systemet fungerer, så starter utfasingen det kvartalet Tesla når 200.000 salg totalt i USA. Dette vil trolig skje januar 2018. Når dette skjer, så kan alle kundene som tar levering det kvartalet, og påfølgende kvartal, få den fulle skattekreditten. Altså Q1 og Q2. Deretter er det to kvartaler med halv kreditt, 3750 USD, og dette er altså Q3/Q4 2018. Så er det to kvartaler med 25% kreditt, 1875 USD, altså Q1/Q2 2019.

Slik det ser ut nå, så planlegger ikke Tesla levere en eneste bil utenfor USA før alle de fulle kredittene er oppbrukt. Da er det ca 150-200k Model 3 kjøpere i USA som får den fulle kreditten.

Hva i alle dager var poenget for oss i Norge å reservere tidlig for? Det tar jo tett opp i tre år fra reservasjons dato til en kan håpe på leveranse. Hvorfor sa ikke tesla dette allerede i 2016? Dette er å pisse på de potensielle kundene sine.

Løve

Sitat fra: tiger``n på mandag 31. juli 2017, klokken 16:22
Musk: "Welcome to production hell"
https://www.greentechmedia.com/articles/read/tesla-model-3-production-hell-elon-musk-ev
Dette tar tid og koster penger, det skal jeg love dere.
Kanskje like greit også, kan de få ha beta-bilene sine i fred i US.

Det er derfor det ikke er et fnugg av fiber i kroppen min som tror vi vil se snurten av en Model 3 utenfor USA før sent i Q1 2019, muligens ikke før i Q2.

Muffinman

Blir vel noen skinnleveringer rundt om skal du se, så man kan si at leveringene har startet :)

Løve

Å ja, det trenger vi ikke være redde for.alt for at fanboysa skal få ha rett i diskusjoner  ;) Men faktiske leveranser tviler jeg kommer før et godt stykke ut i 2019.

Muffinman


knut.aulie

De kunne også holde tilbake levering i USA for å utsette 200 tusen målet lengst mulig.
Men virker som de vil pøse ut biler i stedet.
Venter de for lenge så rekker de europeiske konkurrentene å bygge opp superladere (150 kW +) som vil kunne begynne å bli et reelt alternativ i sentrale strøk.

d58palset

Ingen interiørvalg?

Dvs kun svarte setetrekk? Ikke beige eller hvitt?

Noen som vet om det er delskinn eller det nye veganskinnet, evt forskjeller mht std eller premium?


keepitsimple

Artig å se hva som tilbys nå, men jeg tror det har lite relevans i 2019. Da har du sikkert mange fler valg.
Tesla Model S 60D - 2016

Apfelsaft

Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. juli 2017, klokken 20:16
De kunne også holde tilbake levering i USA for å utsette 200 tusen målet lengst mulig.
Men virker som de vil pøse ut biler i stedet.
Venter de for lenge så rekker de europeiske konkurrentene å bygge opp superladere (150 kW +) som vil kunne begynne å bli et reelt alternativ i sentrale strøk.
Tesla har allerede en veldig bra infrastruktur. De har bygget ut med flere stolper gjevnlig (selv om dette ikke alltid er like lett å legge merke til).

Sjekk ut supercharge.info. Går du på fanen "charts" ser du den gjevne utviklingen siden begynnelsen. Det vil også bli en økning nå i forkant av Model 3-salget. I tillegg til mange nye stasjoner har de oppgradert både hastighet og antall stolper.

Tror ikke du skal bekymre deg for at noen utfordrer deres infrastruktur.
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

knut.aulie

Sitat fra: Apfelsaft på mandag 31. juli 2017, klokken 20:51
Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. juli 2017, klokken 20:16
De kunne også holde tilbake levering i USA for å utsette 200 tusen målet lengst mulig.
Men virker som de vil pøse ut biler i stedet.
Venter de for lenge så rekker de europeiske konkurrentene å bygge opp superladere (150 kW +) som vil kunne begynne å bli et reelt alternativ i sentrale strøk.
Tesla har allerede en veldig bra infrastruktur. De har bygget ut med flere stolper gjevnlig (selv om dette ikke alltid er like lett å legge merke til).

Sjekk ut supercharge.info. Går du på fanen "charts" ser du den gjevne utviklingen siden begynnelsen. Det vil også bli en økning nå i forkant av Model 3-salget. I tillegg til mange nye stasjoner har de oppgradert både hastighet og antall stolper.

Tror ikke du skal bekymre deg for at noen utfordrer deres infrastruktur.
Bekymrer meg ikke, jeg synes det er uheldig at noen står i monopolsituasjon. Når det først skal være noen er det greit det er Tesla, til en viss grad, siden de har gjort det selv på egen risiko.

På sikt tror jeg at det må gis tilgang for alle på alle ladere, det må bare være en differensiering i pris. Dette tror jeg mydighetene må lovregulere etterhvert, men de er dessverre langt etter utviklingen.

cirys1

Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. juli 2017, klokken 21:07
På sikt tror jeg at det må gis tilgang for alle på alle ladere, det må bare være en differensiering i pris. Dette tror jeg mydighetene må lovregulere etterhvert, men de er dessverre langt etter utviklingen.

Mener du virkelig at myndighetene skal lovregulere konkurransefortrinn..  :o :o
De bestemmer jo ikke akkurat hvor bensinstasjonene skal stå heller...??

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA