Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Inventory

Startet av anorway, torsdag 21. september 2017, klokken 17:35

« forrige - neste »

GOS

Hva er det egentlig Løve-trollet vil oppnå her inne. Gidder ikke å lese slike gjentagende greier så hopper elegant over alt som har med en viss Løve å gjøre.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Elmo

Sitat fra: tiger``n på tirsdag 01. august 2017, klokken 16:22
Sitat fra: daktari på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:12Uansett, ingen her unntatt Bjørn B som har sittet i bilen kan uttale seg om Model 3 kan matche konkurrentens premium-følelse.
Han er jo meget flink han, men av og til på grensen til inhabil når det skal snakkes og skrytes om Tesla. Det er bare det Tesla gjør som er rett, alle de andre er bare ubrukbar.

For noe TULL.
(Tesla-)Bjørn er da ganske "upartisk" når han tester andre elbiler enn Tesla, og har skryter Ioniq nesten opp i skyene, og han var også meget positiv til Ampera som han klarte å kjøre 630km på en lading.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

daktari

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. august 2017, klokken 19:51
Sånn for ordens skyld så går jeg ut fra at Bjørn B er Bjørn Nyland som også er kjent som Teslabjørn [emoji851]
Ja selvfølgelig, beklager surret.

geear

Sitat fra: daktari på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:12
Sitat fra: gr på tirsdag 01. august 2017, klokken 14:33
Hva er det egentlig du mener de roter med? De skriver at en 320i med "alt utstyr" koster 47k.. stemmer ikke det? De skriver heller ikke at S90 og 3-serie er samme klasse biler, de sammenligner tvert i mot S90, GS og A6, for å eksemplifisere at du får større premiumbiler for lavere pris enn TM3. 320i skriver de som direkte konkurrent til TM3, altså en klasse under de tre andre nevnte, igjen rett?
Jo, det er rotete å hevde at en Volvo S90 uten navi, uten park-sensor, uten skinn, LED-lys, adaptiv cruise, internett etc er en "luxury car".
320i har 2 sekunder dårligere aks enn Model 3 long range, så da bør man sammenligne med en 330i.  Et minimum som kreves av motorjournalister er at de sammenligner modeller med lik ytelse og likt utstyr når de vurderer prisen. Her blander de epler og pærer. Du kan like gjerne si at det er relevant å sammenligne en RS4 med en basic A8.
Dette blir for dumt. Jeg forstår hvor du vil, men 320i er i samme segment, den går lenger enn short range på en tank og fylles på et par minutter, har feks også høyere toppfart enn begge utgaver TM3. Mange vil ha behov for long range uten å ha behov for 0-60mph på 5.1 sek (som forøvrig 320i gjør på 6,6 sek i motsetning til hva du skrev), så dette er mer komplisert enn du vil ha det til. At Tesla har valgt å knytte ytelser mot batteristørrelse er et valg de har tatt, ikke en teknisk nødvendighet.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Løve

Sitat fra: tiger``n på tirsdag 01. august 2017, klokken 16:22
Sitat fra: daktari på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:12Uansett, ingen her unntatt Bjørn B som har sittet i bilen kan uttale seg om Model 3 kan matche konkurrentens premium-følelse.
Han er jo meget flink han, men av og til på grensen til inhabil når det skal snakkes og skrytes om Tesla. Det er bare det Tesla gjør som er rett, alle de andre er bare ubrukbar.

Synes du? Jeg synes han er godt balansert og gir veldig gode faktaopplysninger. Pluss at han evner å vurdere bilene ut fra behov. Sett hans tur i Leaf? Den var jo positiv den.

Amoss

Da vet vi litt mer om standard interiøret i Model 3:


Altså ikke glasstak, 7 høyttalere til lydsystemet, stoff på alle setene, manuelt 6-veis justerbare seter med varme og åpen lagring i senterkonsollen. 15" skjermen og dette spesielle datastyrte ventilasjonssystemet hadde vi vel fått med oss alt?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mazzbot

Noen som vet om det er sagt noe om skiboks på glasstak ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Geir68

TMC sa i sin video at fester for takstativ nå var integrert. Vi slipper tullet fra Model S med at man MÅ bestiller takluke for å få feste for takstativ.

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på onsdag 02. august 2017, klokken 02:56
Da vet vi litt mer om standard interiøret i Model 3:


Altså ikke glasstak, 7 høyttalere til lydsystemet, stoff på alle setene, manuelt 6-veis justerbare seter med varme og åpen lagring i senterkonsollen. 15" skjermen og dette spesielle datastyrte ventilasjonssystemet hadde vi vel fått med oss alt?

Så det går mao. ikke an å få el.justerbare forseter uten å samtidig få treverk i interiøret. Glad jeg ikke skal bestille en TM3 nå, og det blir neppe aktuelt å bytte Leafen i en før slike koblinger evt. blir borte. Setejustering er noe av det vi sliter mest med i Leafen (vi har eldig forskjellige innstillinger og kjører den nesten annenhver gang), og treverk i interiøret er rett og slett noe jeg ikke kan fordra...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Brede

Jeg har samme holdning til treverk, men etter å ha sett hva de får til med folie nå til dags så er det ikke lenger et ankepunkt for min del når jeg handler bil.

Espen Hugaas Andersen

Ja, det bør være en smal sak å pusse ned treverket og foliere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Sitat fra: gr på tirsdag 01. august 2017, klokken 21:35
Dette blir for dumt. Jeg forstår hvor du vil, men 320i er i samme segment, den går lenger enn short range på en tank og fylles på et par minutter, har feks også høyere toppfart enn begge utgaver TM3. Mange vil ha behov for long range uten å ha behov for 0-60mph på 5.1 sek (som forøvrig 320i gjør på 6,6 sek i motsetning til hva du skrev), så dette er mer komplisert enn du vil ha det til. At Tesla har valgt å knytte ytelser mot batteristørrelse er et valg de har tatt, ikke en teknisk nødvendighet.
Pussig debatteknikk.
Jeg mener motorjournalister bør sammenligne samme størrelse bil, samme konfigurasjon, samme ytelser, samme segment (premium/vanlig) i den rekkefølgen og så vurdere verdi for pengene. Det er interessant å sammenligne premium mot vanlig også, og slikt sett kan f.eks. Model 3 sies å være vesentlig dyrere enn Mazda 6, Ford Fusion, Camry osv. Det kan være en stor utfordring for Tesla.
Hvis man derimot skal vurdere "best plass uavhengig av pris" så er det jo likegyldig hvilke andre ytelser bilen har. Men det var altså "value for money" The Verge vurderte her, og da må de sammenligne samme vare.

Egenskaper vil variere, og elbiler, Tesla inkl.,  har kortere rekkevidde - verdien av dette er individuelt. Det bør ikke påvirke hvilke biler man velger for å sammenligne. I såfall burde man velge 328d som sammenligning, da denne går lenger på en tank enn 320i...
Kjøperens preferanser blir noe annet. Til slutt må den enkelte vektlegge andre parametre for seg selv. Men da er det en subjektiv vurdering for en selv, ikke en objektiv journalistisk oppgave.
320i har 0-60 på 7,1 sek såvidt jeg forstår.

Espen Hugaas Andersen

Jeg ser på rekkevidde som noe som definerer størrelsen på markedet for en bil. Det er de som klarer seg med 50 miles, men dette er ett mye smalere marked enn de som klarer seg med 200 miles eller 300 miles.

Så lenge planlagt produksjon ikke er veldig ubalansert i forhold til det potensielle markedet, så kan rekkevidde i all hovedsak sees bort i fra. Så klart, mer er alltid bedre, altså om du har to ganske like konkurrenter der en har litt mer rekkevidde, så er det ett pluss, men det vil ikke ha stor betydning. Skulle jeg estimere det potensielle markedet for en helt tilsvarende elbil vs fossilbil, der det kun er rekkevidde som er forskjellig, så vil jeg estimere noe slik:

50 miles: 10% av befolkningen vil akseptere dette.
100 miles: 25% av befolkningen vil akseptere dette.
150 miles: 60% av befolkningen vil akseptere dette.
200 miles: 85% av befolkningen vil akseptere dette.
250 miles: 95% av befolkningen vil akseptere dette.
300 miles: 98% av befolkningen vil akseptere dette.

Skal man sammenligne Model 3 med 3-serie, så vil de aller fleste vurdere 220 miles som *nok*, om bilen er bra nok ellers.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Ytelsene vil aldri bli like, iallfall ikke før elbilene eventuelt dukker opp med gir. Fordi det er forskjellige tekniske konsept så vil de ha karakteristikk som toppmodeller i fra bunn, men langt ned på skalaen lenger opp i fart. Hvis jeg handler Model 3 så er det som bil nummer 2 i stedet for e-Golf. Madammen bryr seg døyten om den gjør 0-100 på 5,1 eller 5,6 sekunder. Eller 9,9 sekunder, som e-Golfen, for den oppleves også sprek til rundt 70. Men rekkevidde er fortsatt viktig for oss. Da kan valget fort stå mellom en innstegsmodell hos et annet bilmerke kontra den "grommeste" hos Tesla, fordi sistnevnte har valgt å knytte ytelser og batterikapasitet sammen.

Espen, hva er rekkeviddetallene dine? NEDC? EPA? Jeg kan være tilbøyelig til å være enig i estimatene hvis vi snakker vinterrekkevidde, men ikke ellers, iallfall ikke før de samme folkene har erfaring med elbil. Rekkeviddepanikken er fortsatt størst hos de som enda ikke har hatt elbil.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Knut Røe

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. august 2017, klokken 10:21Så det går mao. ikke an å få el.justerbare forseter uten å samtidig få treverk i interiøret. Glad jeg ikke skal bestille en TM3 nå, og det blir neppe aktuelt å bytte Leafen i en før slike koblinger evt. blir borte. Setejustering er noe av det vi sliter mest med i Leafen (vi har eldig forskjellige innstillinger og kjører den nesten annenhver gang), og treverk i interiøret er rett og slett noe jeg ikke kan fordra...
Akkurat treverket blir vel neppe det største problemet med TM3. Det er kanskje ikke så pent som de beste, men mye bedre enn typisk 90-talls falsk plastikktre.
Som det er gjort i i3 er jo helt nydelig.
Skikkelig pent og forseggjort, og ekte treverk har mye liv og mønster i seg. Hver bil er også unik.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA