Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering oktober - november 2017

Startet av nordaførr, onsdag 06. september 2017, klokken 20:32

« forrige - neste »

Nasatech

Har også bare gode ting å si om service, men har aldri vært hos Tesla Nord. Er stort sett på Skøyen eller på Rud. Bare gode ord å si om det :)

Når det gjelder vinterføre så kan jeg si at jeg med min P90DL Model X kjører opp på hytta på Beito fra Oslo om vinteren MED henger (har 4 barn så må ha henger) og bruker da ca. 60kW (59 sist jeg målte i vinterferien). Burde da ikke være noe problem med over 70kW på "tanken".

Elbil fundamentalist

Har 85D og er kjempefornøyd! Både med bilen og Tesla kundeservice (for det meste Skøyen)

1. Vi  bruker ca 2,4 - 2,8kwt pr mil om vinteren (med skistativ og ski på taket). Fwd er helt konge. Bjørn Nylan har uttalt ca 20% mindre rekkevidde på vinteren
2. Driftskostnader er minimale. Mat og drikke på turen er "hovedkostnadene" på tur. Er på tur til Lofoten i år og sparer ca 5.000 kr på å ta Teslaen i forhold til tidligere. Ikke minst gratis ferge  8)
3. Vi har ikke dyrere forsikring på Teslaen enn vi hadde på den gamle XC90'n
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

GOS

#17
Sitat fra: N00b på fredag 14. juli 2017, klokken 21:40
23 mil til hytta om vinteren er i grenseland.  Ja det vil gå i 98% av tilfellene, men så har den gangen det er venting på grunn av bilberging og kolonnekjøring.   

Selv så har jeg Oslo 270km unna med min S85, det går akkurat med alt fra 10-50km rest rekkevidde og en ikke alt for hard høyrefot (115-120``ish på motorveien).  Nå har det poppet opp endel superladere langs den ruta mi der så det er ikke noe problem, men vinterføre suger energi!

Bruk det som argument å finn deg en brukt 85D,  de har ca 5kwh (72.5kwh vs 77.5kwh) mer utnyttbar energi og vil også superlade raskere :-)

Hvor i all verden får du disse dataene/påstandene fra?

Min S85 fra juni 2014 har fremdeles 78.1 KWH tilgjengelig for bruk (i tillegg til 4 KWH brick protection). Videre så forbruker S85D MER vinterstid enn S85 RWD.  En skal jo ha vanvittig dårlig vintervær kombinert med høy motorvei hastighet for å komme ned i nærheten av 23 mil med en S85. For å få til det så må jeg bruke nesten 50% mer på en langtur enn det jeg noen gang har gjort vinterstid inkludert 800 meter i høydeforskjell.

Men en skal være klar over at når vi en snakker om tilgjengelig kapasitet til forbruk så er det basert på en relativt lav konstant belastning (ca 10-12 kw på ett 85-batteri). På tripp måler så vil det ved relativt normal kjøring kun rapporteres ca 95% av det som egentlig var tilgjengelig kapasitet på batteriet da en del går vekk i tap i indre energi i batteriet (fordi en ofte ligger over de nevnte 10-12 kw)

Dette gjør at mine 78.1 kwh blir til ca 74.4 kwh vist på trippteller om jeg kjører fra 100% til bilen stopper. (Som for meg er 3.9 kwh etter den rapporterer at det er 0 km igjen på batteriet)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

DagfinnN

Sitat fra: N00b på fredag 14. juli 2017, klokken 21:40
23 mil til hytta om vinteren er i grenseland.  Ja det vil gå i 98% av tilfellene, men så har den gangen det er venting på grunn av bilberging og kolonnekjøring.   
Har selv 85D og 23 mil til hytta. Den ligger på 800 meter. Jeg må også over 1000 m på veien. Kun en gang har jeg kommet fram med mindre enn 10 mil igjen. Da var det snøvær og skikkelig griseføre + masse skiutstyr på taket, sykler bak og meget tungt lastet bil. Normalen er ca 12 mil igjen om vinteren og 15 mil + om sommeren. Hadde 18 mil igjen her i sommer med 20 grader og tørr asvalt. Har aldri rekkeviddeangst på hytteturen.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

N00b

Du vaser tull GOS og leser ikke skikkelig.

Om du har 78.1 kwh tilgjengelig så er du i et definitivt mindretall.  Normen er 77.5 fra fabrikk på de senere 85 pakkene levert etter høsten 2014 og fallende i kapasitet etterhvert som de blir eldre. Selv er jeg nede rett under 75 kwh nå etter 140.000km på en 2013.

Ei heller virker du kjent med norsk vinter.   



Sitat fra: GOS på lørdag 15. juli 2017, klokken 00:42
Sitat fra: N00b på fredag 14. juli 2017, klokken 21:40
23 mil til hytta om vinteren er i grenseland.  Ja det vil gå i 98% av tilfellene, men så har den gangen det er venting på grunn av bilberging og kolonnekjøring.   

Selv så har jeg Oslo 270km unna med min S85, det går akkurat med alt fra 10-50km rest rekkevidde og en ikke alt for hard høyrefot (115-120``ish på motorveien).  Nå har det poppet opp endel superladere langs den ruta mi der så det er ikke noe problem, men vinterføre suger energi!

Bruk det som argument å finn deg en brukt 85D,  de har ca 5kwh (72.5kwh vs 77.5kwh) mer utnyttbar energi og vil også superlade raskere :-)

Hvor i all verden får du disse dataene/påstandene fra?

Min S85 fra juni 2014 har fremdeles 78.1 KWH tilgjengelig for bruk (i tillegg til 4 KWH brick protection). Videre så forbruker S85D MER vinterstid enn S85 RWD.  En skal jo ha vanvittig dårlig vintervær kombinert med høy motorvei hastighet for å komme ned i nærheten av 23 mil med en S85. For å få til det så må jeg bruke nesten 50% mer på en langtur enn det jeg noen gang har gjort vinterstid inkludert 800 meter i høydeforskjell.

Men en skal være klar over at når vi en snakker om tilgjengelig kapasitet til forbruk så er det basert på en relativt lav konstant belastning (ca 10-12 kw på ett 85-batteri). På tripp måler så vil det ved relativt normal kjøring kun rapporteres ca 95% av det som egentlig var tilgjengelig kapasitet på batteriet da en del går vekk i tap i indre energi i batteriet (fordi en ofte ligger over de nevnte 10-12 kw)

Dette gjør at mine 78.1 kwh blir til ca 74.4 kwh vist på trippteller om jeg kjører fra 100% til bilen stopper. (Som for meg er 3.9 kwh etter den rapporterer at det er 0 km igjen på batteriet)

GOS

Sitat fra: N00b på lørdag 15. juli 2017, klokken 14:20
Du vaser tull GOS og leser ikke skikkelig.

Om du har 78.1 kwh tilgjengelig så er du i et definitivt mindretall.  Normen er 77.5 fra fabrikk på de senere 85 pakkene levert etter høsten 2014 og fallende i kapasitet etterhvert som de blir eldre. Selv er jeg nede rett under 75 kwh nå etter 140.000km på en 2013.

Ei heller virker du kjent med norsk vinter.   

Vet ikke helt hvem som driver med vas jeg, jeg bare spurte hvor du fikk disse påstandene/dataene fra og så ga jeg info om min erfaring. Du ser jo hva andre også har skrevet angående 23 mil vinterstid med S85.

Har du lest av batteriet ditt med Canbus? Og er det den verdien som gir litt under 75kwh?

For at en skal gå tom vinterstid så må en S85 da ha ett snittforbruk i området 310-320 wh/km, og det er det ikke mange som klarer i vanlige vinternorge på ett så langt strekk som 23 mil. Å stå i kolonne vinterstid spiser typisk mindre enn 1% per time er min erfaring. Men om din form for vinterkjøring alltid er i tung løssnø og 120 km/t så skjønner jeg at du får høyt forbruk, men jeg vil ikke si det er representativt for vanlig vinterkjøring, og blir feil å bruke det til å guide andre ut på tur. (Dessuten så guider du dem til å kjøpe en S85D som bruker mer energi vinterstid enn en RWD)

Jeg står fast med min mening om at 23 mil er ikke i grenseland for en S85. Det er langt fra grenseland.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

jkirkebo

Sitat fra: GOS på lørdag 15. juli 2017, klokken 15:50
Jeg står fast med min mening om at 23 mil er ikke i grenseland for en S85. Det er langt fra grenseland.

Enig, jeg klarte stort sett alltid 30 mil vinterstid med min gamle P85+. Så man må da opp i ihvertfall slike strekninger om det skal kalles "grenseland".

Riktignok testet jeg aldri i lavere temperaturer (over tid) enn ca. -15 grader. Uansett er det begrenset hvor mye varmeapparatet kan bruke, med 6kW kontinuerlig i 3,5 time har man brukt 21kWh og sitter igjen med 54kWh til fremdrift så worst-case er vel kanskje omkring 25 mil i -40?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

samotholt

Du klarer fint 23 mil på vinteren med S85D. Vær dog klar over at bilen kan bruke ganske mye energi når du starter turen til å varme opp batteriet (om ikke forvarming er brukt). Range mode hindrer dog dette, men vil da også begrense klimaanlegget noe.

Har selv 20 mil til hytta t/r uten lademulighet. Kjører vanligvis også  5 mil til/fra jobb før turen. Lader ved dårlig/kaldt vær noen ganger til 100 prosent, men her må man også ta høyde for at bilen bruker noe energi når den står i ro... Har foreløpig ikke vært i nærheten av å gå tom.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Nasatech



Til hytta på Beito fra Oslo. Ca. 800 høydemeter og 22 mil. I februar med snø på veien og minusgrader hele veien.

Model X P90DL med henger og sykler.

madsskon

Jeg klarer jo 30 mil vinterstid med min S75D. Så om man sliter med 23 mil kjører man virkelig merkelig...
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Sandvika

Premisset til n00b er også "normal motorveihastigheter 115-120kmt", 120kmt gir i følge Teslas tall 25% reduksjon i rekkevidde i forhold til 100kmt bare pga. luftmotstand. I forhold til 80kmt som sikkert er mer normalt de fleste steder i landet er nok differansen 1/3 eller noe sånt. Det noob skriver kan nok derfor være sant for han selv, men de fleste av oss vil nok se betraktelig bedre tall både fordi man ikke har tilgang til så gode veier eller kjører så gris i kombinasjon med vinterføre..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA