Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering oktober - november 2017

Startet av nordaførr, onsdag 06. september 2017, klokken 20:32

« forrige - neste »

nordaførr

På grunnet endret jobbsituasjon blir jeg å pendle ca 15 mil t/r(totalt) hver dag. Har noen helgeturer ca 1gang i mnd på 23 mil en vei.
Begynte leke på tanken med  elbil og etter hva jeg forstår er Tesla nok det eneste alternativet, da jeg ikke har lademulighet på jobb.

Noen spørsmål til de mer erfarne teslaeierne:
1. Hvor grei rekkevidde har 85D på vintertid? Bor i Nord-Norge, og er ikke temperaturen ligger i flere måneder mellom -5 og -15.

2. Hvordan er driftskostnadene for en tesla kontra dieselbil? Har nylig kjøpt en ny stasjonsvogn til 450k som ligger på rundt 0,6-0,7 på mila om vinteren. Blir jo å kjøre ca 40 000 km i året, vil driftskostnadene være lavere med en tesla(sett bort fra diesel vs elektrisitet(

3. Ang pkt 2 tenker jeg spesielt på forsikring mtp kjørelengde på 40 000

Nasatech

Hei.

Først må jeg bare si gratulerer med valg av bil (forhåpentligvis). Har hatt Model S og har nå Model X. Ekstremt bra biler!!

1. Kjørelengden vil jo gå noe ned når det er kaldt, men ikke veldig mye. Har du den til lading og varmer den opp før du kjører så er mye gjort. Særlig om du har tilgang til mer enn en vanlig stikk. Får du ladet på lokasjonen som er 23 mil unna? Ser du vurderer 85D så regner det er snakk om en brukt bil? Har du sett kampanjen på 0.25% rente på 75D?

2. Driftskostnadene er noe helt annet enn med Diesel/Bensin bil. Service er mye enklere. Jeg kjører ca. 20k i året og da bruker jeg 200-300 i strøm i mnd. Det er høyere kilometergodtgjørelse på elbil. Årsavgiften er lavere, bompenger er det foreløpig ikke og lader du på jobben er det gratis.

3. Jeg har forsikret min Model X igjennom Bedriftsforbundet. Da betaler jeg 8.900 for full kasko med fri kilometer og 4000 i egenandel. 1000 i egenandel på rute og de bruker ikke bonusprogram så det har ikke noe å si med bonus.

Husk også 8.000 i rabatt med referral på nye og inventory-biler.

daktari

Helt konkret er forbruk på rolig norsk landevei sommer 1,5-2 kWh/mil. På vinter kanskje oppunder 2-3 hvis det er dyp snø på veien. Snittpris gjennom året for 1 kWh strøm (med nettleie) er vel 1 kr. Forvaring reduserer forbruket underveis men strømmen blir jo brukt.

Ja, husk å be om referral-kode!

nordaførr

Takk for svar. Mente 75D ja! Får lader på helgeturene ja, om enn i vanlig stikkontakt.
Oppfølgingsspm er jo om det er noen vits å kjøpe brukt? Synes ikke disse er så veldig langt unna nybilpris?

Hvor mye har folk i driftskostnader på teslaene? Vil jo spare en del i drivstoff, men er jo til gjengjeld en mye dyrere bil med usikkerhet mtp verdifall.

aness

Sitat fra: nordaførr på fredag 14. juli 2017, klokken 14:56
På grunnet endret jobbsituasjon blir jeg å pendle ca 15 mil t/r(totalt) hver dag. Har noen helgeturer ca 1gang i mnd på 23 mil en vei.
Begynte leke på tanken med  elbil og etter hva jeg forstår er Tesla nok det eneste alternativet, da jeg ikke har lademulighet på jobb.

Noen spørsmål til de mer erfarne teslaeierne:
1. Hvor grei rekkevidde har 85D på vintertid? Bor i Nord-Norge, og er ikke temperaturen ligger i flere måneder mellom -5 og -15.

15mil burde ikke være noe problem, men husk at du skal fylle opp batteriet igjen også.
På vanlig stikkontakt må du regne med >12t lading, 16A rundt 10t, 32A rundt 5t og på 400V16A rundt 3t.

Er det minusgrader bør du plugge inn bilen når du kommer hjem, da er batteriet varmt og du slipper å bruke strøm på  å varme det opp til ladetemp.

Sandvika

Når det gjelder vinterkjøring er det greit å være oppmerksom på at Tesla har vannkjølte batterier. De fleste andre elbiler har luftkjølte batteriet slik at denne overskuddsvarmen går til spille og man da isteden må benytte batteriets strøm til å varme opp kabinen, noe som gir mye av opphavet til  "vinterrekkevidde" for elbil.

Har man vannkjølte batterier betyr det at kabinen etter en stund blir oppvarmet ved hjelp av overskuddsvarme fra batteriet. Om man som nasatech skriver lader før avreise så starter du med varmt batteri, om ikke så vil du se at Teslaen bruker ekstra strøm i starten for å få varme i batteriet. 


madsskon

Hei.  Bare husk at Tesla ikke aner noen ting om hva ordet kundeservice betyr.....! Ta det med i betraktningen.

TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Nasatech

Sitat fra: nordaførr på fredag 14. juli 2017, klokken 15:20
Takk for svar. Mente 75D ja! Får lader på helgeturene ja, om enn i vanlig stikkontakt.
Oppfølgingsspm er jo om det er noen vits å kjøpe brukt? Synes ikke disse er så veldig langt unna nybilpris?

Hvor mye har folk i driftskostnader på teslaene? Vil jo spare en del i drivstoff, men er jo til gjengjeld en mye dyrere bil med usikkerhet mtp verdifall.

Hvis det er helgeturer det er snakk om så er det ikke noe problem. Men sett den til lading med en gang du kommer frem. Var på Beito i -25 en gang og bilen stod stille uten lading i 2 dager. Da brukte den 2-3 timer før den klarte å lade. Var bare slapphet. Ingen ulempe å ha bilen i laderen. Bare fordeler.

Driftskostnader er ekstremt lite. Det er få bevegelige deler og det er 8 års garanti på bilen. Jeg kjørte 60k med min Model S og hadde ikke service en gang. Dette er dog anbefalt. Men de krever det ikke. Har kjørt 20k nå med Model X og utgifter hittil er kun forsikring, vegavgift og strøm [emoji106]

spirrevipp

Sitat fra: nordaførr på fredag 14. juli 2017, klokken 15:20
Oppfølgingsspm er jo om det er noen vits å kjøpe brukt? Synes ikke disse er så veldig langt unna nybilpris?

Kjøp ny hvis det ikke er penger å spare på kjøre brukt. Tesla har fremdeles veldig gunstig rente på 0,25% nominell hvis du kjøper ny 75, verdt å ta med i betraktningen.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Tuxedo

Sitat fra: madsskon på fredag 14. juli 2017, klokken 17:18
Hei.  Bare husk at Tesla ikke aner noen ting om hva ordet kundeservice betyr.....! Ta det med i betraktningen.
At Tesla ikke aner noe om kundeservice er ikke min erfaring.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Geirr

Før du kjøper må du sjekke hvor nærmeste servicesenter er, og påse at du har tid til å sette av til de uunngåelige servicebesøkene der. sjekk de utallige trådene om diverse feil og mangler ved bilene. Jeg bor ca 25 min fra mitt servicesenter, har vært nødt for å besøke de 8 ganger siden nyttår. Da er 25 min ille nok i tillegg til alt annet heft i den forbindelse.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

DagfinnN

Sitat fra: Tuxedo på fredag 14. juli 2017, klokken 20:24
Sitat fra: madsskon på fredag 14. juli 2017, klokken 17:18
Hei.  Bare husk at Tesla ikke aner noen ting om hva ordet kundeservice betyr.....! Ta det med i betraktningen.
At Tesla ikke aner noe om kundeservice er ikke min erfaring.
Heller ikke min. Har fått god service både ved utlevering og 20k service samt meget god service den ene gangen en feil oppstod. Har kjørt 40 k nå og skal inn på service etter sommeren.
De to gangene jeg var inne fikk jeg lånebil - i tillegg ble bilen støvsuget innvendig. Det kaller jeg god kundeservice.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

N00b

23 mil til hytta om vinteren er i grenseland.  Ja det vil gå i 98% av tilfellene, men så har den gangen det er venting på grunn av bilberging og kolonnekjøring.   

Selv så har jeg Oslo 270km unna med min S85, det går akkurat med alt fra 10-50km rest rekkevidde og en ikke alt for hard høyrefot (115-120``ish på motorveien).  Nå har det poppet opp endel superladere langs den ruta mi der så det er ikke noe problem, men vinterføre suger energi!

Bruk det som argument å finn deg en brukt 85D,  de har ca 5kwh (72.5kwh vs 77.5kwh) mer utnyttbar energi og vil også superlade raskere :-)

eKramer

Tror ikke man kan sette alle service senterene under en kjepp her☺. Det er som med alle andre store aktører. Noen er heldig og noen uheldig, ALT ettersom hvem som står bak skranken
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Model 3 reservert 12.06.2017

Hodetelefoner

Beste kundeservice jeg har opplevd i hele mitt liv. 3 fantastiske år. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA