Krav til individuelle Hafslundabonnement - fellesgarasje i sameie

Startet av jazzwheel, torsdag 06. juli 2017, klokken 13:00

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: sylwester på fredag 07. juli 2017, klokken 21:29
Det er sikkert krav som gjør installasjonen dyrere + at det kommer et fastbeløp per beborer istedenfor bare en. For et anlegg som det skal brukes 2500kWh/år så blir strømmen fort dobbelt så dyr på grunn av den fastavgiften.
Dersom dette er et fellesanlegg som har effektmåling som del av nettleie gjør forholldet mellom høy effekt og lavt energifornruk at fellesmåling blir vesentlig dyrere enn individuell avregning selv med et fastbeløp på hver enkelt.

Rimligste energipris totalt (nett+forbruk) vil en få om en kan knytte abonnement til husholdningens forbruk.
Alternativet er systemer med lastbalansering.

Å dele en fellesregning på ladestrøm dersom det er effektmåling, uten et system for lasdeling som begrenser «toppen» for nett vil avstedkomme nær umulige diskusjoner.

Nå vet jeg ikke om det er relevant for det aktuelle borettslaget.

Fastavgift Hafslund privat Nett er 750kr + 46,7 øre/kWh så kommer strømmen i tilleg til dette. 3000kWh = 2150 i nettleie.

Fellesmåling med effektledd om en antar at på et eller annet tidspunkt i løpet av en mnd, vil en ha et gjennomsnittlig effekt på 2kW x antall ladeplasser ca. 2800,- i nettleie pr plass. Strømmen kommer i tillegg i begge tilfelle.

Oppsummering nettleie antatt 3000kWh/år
Koblet mot husholdningsab. 1600,-
Eget ab. for lading 2150,-
Andel av felles maksimal begrenset til 2 kW ca. 2800,-
Andel av felles maksimal begrenset til 3 kW ca. 3600,-
kWh pris fra strømleverandør kommer i tillegg likt for alle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Beckern

Sitat fra: Griffel på lørdag 08. juli 2017, klokken 11:25

Dersom dette er et fellesanlegg som har effektmåling som del av nettleie gjør forholldet mellom høy effekt og lavt energifornruk at fellesmåling blir vesentlig dyrere enn individuell avregning selv med et fastbeløp på hver enkelt.


Hva er reglene for om dette krever effektmåling eller ikke?

Griffel

Hentet fra Hafslunds hjemmeside:
«Større privatkunder avregnes etter effekttariffer på lik linje med øvrige større anlegg (hovedsikring over 125 A ved 230 volt, over 80 A ved 400 volt samt timemålte anlegg med årsforbruk over 100 000 kWh).»

Om det er mulig å forhandle kjenner jeg ikke til.
Dette er raskt en aktuell problemstilling for fellesgarasjer med mer enn 10 garasjeplasser, litt avhengig av hva en ønsker av tilgjenglig effekt på hver plass.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sylwester

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 08. juli 2017, klokken 10:47
Hadde vore fint hvis straumreknings bare var eit fastbeløp på 2000kr. Då hadde iallfall eg valgt den løysinga! :o :o

Obos sin garasje tar fastpris på 100kr ekstra per måned for 16A strøm, dvs. 1200 i året. De satser sikkert på at de med mer enn 5 mil kjøretur ikke lader utelukkende der.

Sitat fra: Griffel på tirsdag 11. juli 2017, klokken 10:13
Hentet fra Hafslunds hjemmeside:
«Større privatkunder avregnes etter effekttariffer på lik linje med øvrige større anlegg (hovedsikring over 125 A ved 230 volt, over 80 A ved 400 volt samt timemålte anlegg med årsforbruk over 100 000 kWh).»

Om det er mulig å forhandle kjenner jeg ikke til.
Dette er raskt en aktuell problemstilling for fellesgarasjer med mer enn 10 garasjeplasser, litt avhengig av hva en ønsker av tilgjenglig effekt på hver plass.

Det burde være dynamisk lastfordeling slik at den tjenestegjør maks hvis mulig eller deler likt hvis ikke.
Da vil 125A muligens holde til 20 plasser.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Griffel

Sitat fra: sylwester på onsdag 12. juli 2017, klokken 03:33
Obos sin garasje tar fastpris på 100kr ekstra per måned for 16A strøm, dvs. 1200 i året. De satser sikkert på at de med mer enn 5 mil kjøretur ikke lader utelukkende der.
Da betaler nok de andre en del for de som lader. Dette er nær gi bort pris.

Sitat fra: sylwester på onsdag 12. juli 2017, klokken 03:33
Det burde være dynamisk lastfordeling slik at den tjenestegjør maks hvis mulig eller deler likt hvis ikke.
Da vil 125A muligens holde til 20 plasser.
Da holder en trefaskurs 80A 230V til mer enn 30plasser og en slipper problemstillingen. I dette tilfelle vet vi jo heller ikke hva fellesgarasjen har fra før. Kanskje er det allerede en fellesmåling med effekt ledd?

125A IT med lastdeling holder til minst 40-50 og kan bringe efekttariff på linje med husholdning eller bedre med litt inteligent styring.

Med innebygget måler og avtale om fakturering gjennom Hafslund burde det alternativt kunne kobles til hver enkelts Husholdning i forbindelse med overgang til fjernavleste målere. Men hvordan tariffene da vil se ut blir rene spekulasjoner. Men lastbalansering men lastbalansering og lading om natten vil helt sikkert lønne seg.

Ladestasjonene ferdig installert med alle fasiliteter som synger og danser blir nok lett i størrlsesorden 20-35000/ stk. avhengig av forholdene.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: sylwester på onsdag 12. juli 2017, klokken 03:33
Det burde være dynamisk lastfordeling slik at den tjenestegjør maks hvis mulig eller deler likt hvis ikke.
Da vil 125A muligens holde til 20 plasser.

Det holder til 36 biler, om man regner minimum 6A per plass. 3x80A holder da til 21 plasser.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juli 2017, klokken 09:20
Sitat fra: sylwester på onsdag 12. juli 2017, klokken 03:33
Det burde være dynamisk lastfordeling slik at den tjenestegjør maks hvis mulig eller deler likt hvis ikke.
Da vil 125A muligens holde til 20 plasser.
Det holder til 36 biler, om man regner minimum 6A per plass. 3x80A holder da til 21 plasser.
Og siden det i praksis er slik når det blir litt størrelse på fellesgarasjen at ikke alle lader samtidig, og at noen blir ferdig etter hvert, holder det til enda fler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sylwester

Har du sjekket om Hafslund kan gjøre dette? I mitt hode så betyr det at man trenger flere nye hovedkurser enn en smart fellesløsning.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 12. juli 2017, klokken 11:52
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juli 2017, klokken 09:20
Sitat fra: sylwester på onsdag 12. juli 2017, klokken 03:33
Det burde være dynamisk lastfordeling slik at den tjenestegjør maks hvis mulig eller deler likt hvis ikke.
Da vil 125A muligens holde til 20 plasser.
Det holder til 36 biler, om man regner minimum 6A per plass. 3x80A holder da til 21 plasser.
Og siden det i praksis er slik når det blir litt størrelse på fellesgarasjen at ikke alle lader samtidig, og at noen blir ferdig etter hvert, holder det til enda fler.

På en fellesgarasje til boligenheter stemmer nok det bra. På en parkeringsplass til en bedrift blir det ofte annerledes, ihvertfall om det er den type bedrift der alle ankommer noenlunde samtidig på morgenen. Selv en ladbar hybrid vil gjerne dra 6A bortimot hele arbeidsdagen da, om man ankommer med tomt batteri.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 12. juli 2017, klokken 15:30
På en fellesgarasje til boligenheter stemmer nok det bra. På en parkeringsplass til en bedrift blir det ofte annerledes, ihvertfall om det er den type bedrift der alle ankommer noenlunde samtidig på morgenen. Selv en ladbar hybrid vil gjerne dra 6A bortimot hele arbeidsdagen da, om man ankommer med tomt batteri.
Problemstillingen i denne tråden er neppe relevant for parkeringsplasser i en bedrift.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: sylwester på onsdag 12. juli 2017, klokken 13:44
Har du sjekket om Hafslund kan gjøre dette? I mitt hode så betyr det at man trenger flere nye hovedkurser enn en smart fellesløsning.
Kan gjøre hva?
Her var vel problemstillingen felles eller individuelle målere.
Og at vi vet alt for lite om de lokale forhold til å gjøre annet enn å beskrive noe om hva en bør være klar over. Fasiten er avhengig av det aktuelle anlegget og lokale forhold.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sylwester

Det et sant, men egen måler utelukker smarte ladeløsninger som kan spare de for en ekstra hovedkurs inn. Det et ingen tvil at de må dedikere mer per andel.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Griffel

Nei. Det lar seg kombinere. Men hva som lønner seg kan variere med lokale forhold.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Det høres ut som det som trengs er type2 ladebokser med lastdeling og innebygget AMS-måler, slik at strømforbruket på ladeboksen (+ evt andel av fastavgift) automatisk legges til på strømregningen til leiligheten.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jazzwheel

Sitat fra: fredag på torsdag 13. juli 2017, klokken 21:11
Det høres ut som det som trengs er type2 ladebokser med lastdeling og innebygget AMS-måler, slik at strømforbruket på ladeboksen (+ evt andel av fastavgift) automatisk legges til på strømregningen til leiligheten.
Flere av plassene her er eies av personer som ikke selv eier leilighet i bygget. Forslaget fra elektriker var slik du beskriver, ladeboks med lastdeling, men det var merkbart dyrere enn en vanlig stikkontakt så det ser ikke ut til å få flertall. For ordens skyld: Det er ca 10 av 50 plasser som er interessert i lading.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA