Krav til individuelle Hafslundabonnement - fellesgarasje i sameie

Startet av jazzwheel, torsdag 06. juli 2017, klokken 13:00

« forrige - neste »

jazzwheel

Jeg er med i en ladekomité som jobber for å få etablert lademulighet på enkelte garasjeplasser i tilknytning til et borettslag. Felles ladeplasser utgår da alle plassene eies individuelt. Styret krever at faktura kommer direkte fra Hafslund og til hver enkelt garasjeeier som skal ha strøm. I praksis krever de altså måler og tavle som om hver ladeplass er en ny leilighet.

Elektriker sier vi bare kan glemme det da det blir vanvittig dyrt og praktisk umulig å gjennomføre. De foreslår ett abonnement for alle ladeplasser, men måler på hver enkelt plass slik at vi regner ut selv. Dette ser altså ikke ut til å være godt nok for styret.

Hva kan vi gjøre? Jeg antar at styret har loven på sin side?

Orbit

Det er ingen lovmessig hindring for at det kan være et felles abonnement for alle ladeplassene.

Styret er forpliktet til forsvarlig drift, dvs at de ikke ender opp med en strømregning det ikke er dekning for. Det kan løses enkelt med at alle brukere forhåndsbetaler et á-kontobeløp for strøm, evt også et depositum for å bli med i anlegget (som da også gir en sikkerhet for at det er penger til å dekke reperasjon av defekt utstyr på hver enkelt plass - viktig siden defekt utstyr ett sted kan ta ned hele anlegget).

Med et slikt oppsett, vil det ikke være noen økonomisk risiko for borettslaget, og ingen saklig grunn til å stoppe felles abonnement. Husk at styret ikke har noen selvstendig beslutningsmyndighet i slike saker. De skal bare gjennomføre de vedtak som er gjort i generalforsamling.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

pudderjagar

Eg synest at ein målar på kvar plass er heilt greit. Då betaler kvar beboer sin straum og er økonomisk ansvarleg for utgiftene.

Praktisk sett er dette veldig enkelt å få til. Hvis elektriker seie at da ikkje går så er da bare fordi han ikkje vil og gjerne ikkje tener så mykje på jobben
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

cra

Foreslår et opplegg a'la dette:

Sikringsskap med kurser til hver ladeplass. Låsbart, med nøkler til bare et par-tre personer som er med og administrerer opplegget. Disse leser av målere og fakturerer periodevis, etter hva man blir enig om. Låsbart slik at man kan skru av strøm dersom noen ikke betaler, evt. om noen ikke ønsker å bruke ladeplassen (har ikke elbil) e.l.  Evt. forhåndsinnbetaling slik at man alltid har buffer til neste regning samt noen kroner til vedlikehold er bra.  Kjører selv en lignende løsning samen med noen naboer som er med på felles punpeanlegg for vann. Funker veldig greit.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jazzwheel

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 06. juli 2017, klokken 14:19
Eg synest at ein målar på kvar plass er heilt greit. Då betaler kvar beboer sin straum og er økonomisk ansvarleg for utgiftene.

Praktisk sett er dette veldig enkelt å få til. Hvis elektriker seie at da ikkje går så er da bare fordi han ikkje vil og gjerne ikkje tener så mykje på jobben

De sier de må ha på plass en ny tavle i hovedrommet for å få plass, samt egne kabler fra den til hver ladestasjon. Vi har ca 40 meter avstand fra hovedtavle til hver ladeplass. Når du sier det er veldig enkelt så antar jeg at du mener det kan løses på en annen måte?

Vollis47

Jeg tror du missforstår pudderjager, det er snakk om at de må ha eget abonnement for hver ladeplass. Dette er mye mer enn en måler for hver plass.

Her må fornuften komme tilbake.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

automat

Regner med at grunnen til at styret ikke vil ha minusmåler, er at de vil slippe ansvar for strømavlesing fakturering og purringer. En naturlig løsning da vil være å sette ut drift og fakturering, f.eks til Fortum eller Grønn Kontakt. Ikke å kreve separate strømabbonnement.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Griffel

Sitat fra: automat på torsdag 06. juli 2017, klokken 15:30
Regner med at grunnen til at styret ikke vil ha minusmåler, er at de vil slippe ansvar for strømavlesing fakturering og purringer. En naturlig løsning da vil være å sette ut drift og fakturering, f.eks til Fortum eller Grønn Kontakt. Ikke å kreve separate strømabbonnement.
Sikkert riktig.
På lademøte i Bærum ble det vist en alternativ løsning.
SmartCharge administrasjons og faktureringssystem for ladestasjoner. Disse har en løsning klar med Keba, og jobber også mot Zaptec etter det jeg forsto.

Ladestasjones integrerte måler forvaltes av disse, med gjennomfakturering til f.eks Hafslund og skal kunne kobles mot vedkommenes eget strømabonnement. Hvor langt disse avtalene er ferdig kjenner jeg ikke til. Salto påtar også forvalting av slike avtaler og fakturere den enkelte slik at borettslaget slipper administrasjon av dette. Jeg kjenner ikke kostnadsbildet.

www.meshcrafts.com

Selv uten et slik konsept er det vel relativt enkelt å sette bort avregning og fakturering siden "alle" i prinsippet kan om de ikke har en integrert måler ala Keba/Zaptec bruke en fjernavlesbar seriemåler, elektronisk hente data og forvalte dette for borettslaget. Løsningen har selvfølgelig også en kost.

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 06. juli 2017, klokken 15:11
De sier de må ha på plass en ny tavle i hovedrommet for å få plass, samt egne kabler fra den til hver ladestasjon. Vi har ca 40 meter avstand fra hovedtavle til hver ladeplass.
Det er vel bare Zaptec og muligens Schneider som har en gjennomarbeidet løsning for å unngå egen kurs fra tavle til hver enkelt plass. Zaptec løsningen hvor de benytter seg av Wago flatkabel som powerbus er en riktig så elegant løsning.

http://www.wago.no/produkter/pluggbart-kablingssystem/elbil-ladekonsept/index.jsp

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 06. juli 2017, klokken 15:28

Jeg tror du missforstår pudderjager, det er snakk om at de må ha eget abonnement for hver ladeplass. Dette er mye mer enn en måler for hver plass.

Her må fornuften komme tilbake.

Trur nok ikkje at eg misforstår. Du må uansett ha ein kurs til kvar ladestasjon.

Da går fint an å leggja ein felles kabel dei 40 metrane. Så må kvar enkelt ladestasjon ha eit separat sikringskap. Her kjem målar overbelastningsvern, overspenningsvern kurssikring og jordfeilbryter hvis da ikkje er innebygd i ladestasjonen. Så setter ein inn ein ladestsasjon som har same formen som 2 automatsikringar samt ein kontaktor. Set opp ein type2 kontakt i døra på sikringskapet og vips så har du eit eige anlegg med eigen målar til under prislappen for eit fellesanlegg.
Kjører:

jazzwheel

Det er mulig du ikke misforstår, men jeg tror kanskje vi ikke er helt på bølgelengde her. Når du lenger opp skrev "veldig enkelt" tolket jeg det i retning av pris, noe jeg tviler på at blir tilfellet med det du nettopp skrev(?) Husk at dette konkurrerer med folks oppfatning av hva det koster å føre opp en vanlig stikkontakt. På toppen av det du skrev er det vel Hafslund selv som må komme å godkjenne og koble til hver enkelt måler, og således ta seg betalt for dette i tillegg til alt annet elektrikerarbeid man må ha utført.

sylwester

Det er sikkert krav som gjør installasjonen dyrere + at det kommer et fastbeløp per beborer istedenfor bare en. For et anlegg som det skal brukes 2500kWh/år så blir strømmen fort dobbelt så dyr på grunn av den fastavgiften.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Burger

Pudderjager: Sitter i velforening som betaler gatebelysning og har abbonement til lokale strømpusheren.

Vi vil ha strøm i en gapahuk, men da må vi ha egen måler for det og det vil koste oss 2000 kroner i året. Det er fordi det er kommunen som betaler strømmen til gatelysa som ligger nære gapahuken.

Vi fikk flertall på årsmøtet for å ta den kostnaden siden det er ~65 huststander som deler på utgiften. Så, 2000 kroner i året for å måle omtrent 300-400 kroner i strøm i året. Måler til e-verket er dyrt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

pudderjagar

Sitat fra: sylwester på fredag 07. juli 2017, klokken 21:29

Det er sikkert krav som gjør installasjonen dyrere + at det kommer et fastbeløp per beborer istedenfor bare en. For et anlegg som det skal brukes 2500kWh/år så blir strømmen fort dobbelt så dyr på grunn av den fastavgiften.

Eg har tatt med dei krava som gjer utslag i prisen. Eg synest da er best at kvar eigar betaler direkte til kraftlaget. Og da er riktig at da kjem ei årleg fastavgift på ca 2000 kr pr år. Problemet med fellesmålar er at hvis nokon av eigarane finn ut at dei ikkje gidd å betale rekninga så må dei andre betale straumen hans
Kjører:

sylwester

Så i frykt for at x skal betale 2000/x hver så skal alle betale 2000 ekstra hvert år isteden. Høres fornuftig ut :-O
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

pudderjagar

Hadde vore fint hvis straumreknings bare var eit fastbeløp på 2000kr. Då hadde iallfall eg valgt den løysinga! :o :o

Kjører:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA