Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: To år med eltaxi

Startet av elektrolux, mandag 21. mars 2011, klokken 17:50

« forrige - neste »

elektrolux

Fikk dette 17 punkters avslaget etter forsøk på enkeltgodkjenning av en Citroen C1.

Bilen hadde tidligere vært registrert i England, og 200 tilsvarende biler ruller i dag rundt på veiene i hele Europa.

Legg merke til at selv ved enkeltgodkjenning kreves bl.a kollisjonstest både fra side og fra fronten.

Sammen med bilen, ble det framlagt dokumentasjon fra teknologisk Institutt i Danmark, der de går gjennom omtrent alt som det her kreves dokumentert. Dette ble avvist, da det ikke gjelder den aktuelle bilen jeg har. Kun en identisk bygget bil.

Selv import av PSA er blitt betydeligere vanskeligere, da jeg sist måtte skrive under på at bilen ikke hadde for mye elektromagnetisk støy, og fikk opplyst at dette var siste bilen som ble godkjent uten skikkelig dokumentasjon på dette.

Begynner Oljenasjonen Norge å bli bekymret for sviktende salg av de edle dråpene?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Synes det er like vanskelig å få godkjent ALT på SVV jeg, har blitt noen fryktelige paragrafryttere i det siste...
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hkaspenberg

Kollisjonstest av hvert enkelt eksemplar før godkjenning tar kaka. Tydeligvis så lever vi i et POTTITLAND!  :'(  :'( Alle europeiske land vi liker å sammenlikne oss med har langt mer liberale regler på dette punktet. Dessuten er vi allerede europamestere i EU-tilpassing. Hvorfor skal ikke det også gjelde kjøretøyforskifter?

En ting til: Er lov og/eller forskrift blitt endret i det siste eller er det bare praksis/tolkning som er endret?
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Trond Arve

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 24. februar 2011, klokken 08:39
En ting til: Er lov og/eller forskrift blitt endret i det siste eller er det bare praksis/tolkning som er endret?

Tror det er praksis som er strammet inn og tilpasset regelverket.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Go-carter

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 24. februar 2011, klokken 09:19
Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 24. februar 2011, klokken 08:39
En ting til: Er lov og/eller forskrift blitt endret i det siste eller er det bare praksis/tolkning som er endret?

Tror det er praksis som er strammet inn og tilpasset regelverket.

...som igjen reflekterer at regelverket mildt sagt er relativt firkantet. Altså, hvorfor skal en lastebil med bladfjærer få senket totalvekt, mens luftfjærer IKKE få det??? Det er en problemstilling jeg har, og fremdeles krangler med SVV, sammen med vegdirektoratet om :(
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

Her er det to veier å gå, å gi opp selv, eller å fylle postkassen til VD til de gir opp!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Ja, man kan jo lure på om de argeste av paragrafryttere rett og slett tiltrekkes SVV og får seg jobb der. Jeg antar at de skjuler seg bak en f bl.a.asade av at "det er for trafikksikkerheten - vi kan ikke ha alskens kjøretøy løse på veien". At politikerne kunne forbedret det ved å justere avgifter slik at flere får råd til nyere og sikrere biler er vel en annen sak.

Når det gjelder godkjenning av endringer vil jeg tro at en del biler vil kunne bli *sikrere* ved at eieren får endret dem. F.eks. så vil bl.a. overgang til elektrisk sannsynligvis medføre lavere toppfart.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: hens på torsdag 24. februar 2011, klokken 09:56
Her er det to veier å gå, å gi opp selv, eller å fylle postkassen til VD til de gir opp!

You take the blue pill - the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill - you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.
-Morpheus
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: cra på torsdag 24. februar 2011, klokken 09:59
Når det gjelder godkjenning av endringer vil jeg tro at en del biler vil kunne bli *sikrere* ved at eieren får endret dem. F.eks. så vil bl.a. overgang til elektrisk sannsynligvis medføre lavere toppfart.

Helt enig. En annen sak er at dempingsegenskapene i forbindelse med en kollisjon er nok bedre i et Litium batteri, enn i en støpegodsmotorblokk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

#9
Sitat fra: ilmyggo på torsdag 24. februar 2011, klokken 09:19
Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 24. februar 2011, klokken 08:39
En ting til: Er lov og/eller forskrift blitt endret i det siste eller er det bare praksis/tolkning som er endret?
Tror det er praksis som er strammet inn og tilpasset regelverket.
Da går det an å spørre: Ettersom vi alt er verdensmestere i EU-tilpassing, ja faktisk bedre enn endel EU-land, hvorfor tillater EU at vi har særregler i de norske kjøretøyforskriftene? Kanskje de rett og slett ikke er gjordt opmmerksomme på problemet ennå?

EU er utrolig prinsippfaste på at det ikke skal finnes nasjonale regelverk som hindrer fri flyt av varer på tvers av landegrensene. Jeg tror vi kan finne en vinkling på dette som gjør at den norske kjøretøyforskiften vanskeliggjør fri markedstilgang. Skal høre med en spesialist i EU-rett i løpet av helgen. Kanskje vi har en sak her som kjøres i regi av Norstart og evt Amcar-foreningen?

;-D Hans

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Trond Arve

Tviler på at det er særregler i kjøretøyforskriftene som er problemet, tror som sagt dette skyldes en innstramming av praksis. Har inntrykk av at praksis tidligere har variert enormt mellom ulike trafikkstasjoner og saksbehandlere; nå tolkes regelverket i større grad likt (man følger regelverk og forskrifter).

Om disse antagelsene er korrekte, synliggjør dette regelverkets kompleksitet, inkonsekvens og motsigelser, både for oss kunder og saksbehandlere i vegvesenet. Vil tro en eventuell opprydding må gjøres sentralt, trafikkstasjonene har sannsynligvis begrenset påvirkning. Om noen skal nå fram med vårt syn er nok Norstart riktig vei å gå.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Hans Håvard Kvisle

#11
Det er manglende vilje til å prioritere, usikkerhet og en litt påtagelig la-det-skure-holdning i Vegdirektorotet.

Jeg ser at det i enkelte sammenhenger på forumet presenteres som at Vegdir og Norstart går hånd-i-hånd. Det er feil selv om vi ikke på et juridisk grunnlag kunne tolke kjøretøyforskriftene vedr ombygging annerledes enn Vegdir. Utover det er vi stort sett helt uenige. Vi har hensikter og mål utover det Vegdir har, vi skaffer til veie annen juridisk dokumentasjon og forsøker vårt beste for å forandre virkeligheten til slik vi vil ha den.

Men det er mange som sammen med oss stanger mot samme mur. Et godt eksempel er C1-historien til Electrolux. Her er noe som en advokat har trukket fram vedr import av kjøretøy allerede registrert i et annet EU-land (ja, Norge regnes som EU-land siden vi er tilknyttet via EØS):

Kommisjonen har gitt en fortolkning, datert 24.3.2007,  vedrørende registrering av motorvogn fra en annen medlemsstat:

Fortolkende meddelelse fra Kommisjonen om registrering av motorvogn fra en annen medlemsstat – 2007/C 68/04  (vedlegg II kap I SD)

Her fremgår det hvilken dokumentasjon som skal framlegges/kan kreves framlagt:

"Ved registrering av nye kjøretøy kan man be om å få forelagt godkjenningsdokumentasjon.
Har kjøretøyet tidligere vært registrert i en annen medlemsstat, kan man utelukkende be om å få forelagt original eller kopi av ikke-harmonisert vognkort fra en annen medlemsstat (dette vil gjelde for kjøretøy som er førstegangsregistrert før 1. juni 2004), eller vognkort som oppfyller kravene i direktiv 1999/37/EF. EU-typegodkjenning eller nasjonal typegodkjenning (vel også enkeltgodkjenning) kan som hovedregel bare kreves utlevert dersom kjøretøyet ikke innehar et vognkort som er i henhold til direktiv 1999/37/EF, og myndighetene ikke er i stand til å identifisere kjøretøyet tilstrekkelig presist. Videre kan det kreves blant annet bevis på betalt moms og forsikringsbevis."

Slik vi leser fortolkningen kan det ikke kreves annen dokumentasjon for kjøretøy tidligere registrert i annen medlemsstat, ved fremstilling for registrering i Norge, enn vognkort i samsvar med direktiv 1999/37/EF.

Vi viser også til andre formuleringer i fortolkningen:

"Meddelelsen erstatter tidligere fortolkning (96/C 143/04) om typegodkjenning og registrering av kjøretøy, som tidligere har vært registrert i en annen medlemsstat. Den tidligere fortolkende meddelelse etterfølger Kommisjonsmerknad 88/C 281/08 som partene i følge EØS-avtalen vedlegg 1 skal ta i betraktning. Meddelelsen er ikke formelt sett rettslig bindende, men grunnleggende EØS-rettslige avtaleplikter om harmonisering av regelverkt og lojalitet tilsier i utgangspunktet at tolkningsuttalelsen også blir tatt til følge i Norge."

og

"Det bør vurderes nærmere hvorvidt omfanget av den myndighetskontrollen som i dag skjer av importerte kjøretøy med nasjonal godkjenning fra et annet medlemsland, er i strid med forbudet mot dupliserende kontroller."


Det er flere som jobber for å få Vegdirektoratet til å erkjenne virkeligheten. Imidlertid er det enkelte der som anser at andre lands godkjenningsorganer ikke er like kompetente som dem selv.

Vi har nå fått krystallklar beskjed fra kjøretøyseksjonen i Vegdir at om de skal foreta seg noe for å gjøre det mulig å få norske skilter på allerede nasjonalt godkjente elbiler, konvertere fossibiler til elektrisk, eller modifisere elbiler, må de ha en politisk føring fra Samferdselsdepartementet. Om ikke, så vil de ikke prioritere dette området.

Vegdirektoratet skal få det de trenger. Og mer til.
St.Hanshaugen

bosonic

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 24. februar 2011, klokken 12:43
Vi har nå fått krystallklar beskjed fra kjøretøyseksjonen i Vegdir at om de skal foreta seg noe for å gjøre det mulig å få norske skilter på allerede nasjonalt godkjente elbiler, konvertere fossibiler til elektrisk, eller modifisere elbiler, må de ha en politisk føring fra Samferdselsdepartementet. Om ikke, så vil de ikke prioritere dette området.

Vegdirektoratet skal få det de trenger. Og mer til.

Høres bra ut Hans Håvard!

Dette er en av grunnene til at jeg betaler medlemskontigent i Norstart med stor glede :)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hkaspenberg

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 24. februar 2011, klokken 12:43
Vegdirektoratet skal få det de trenger. Og mer til.
Se det! Dette er bra. (Man kan lure på om det er beskyttelse av egne jobber som vegdirektoratet og vegstasjonene driver med her).

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 24. februar 2011, klokken 17:04
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 24. februar 2011, klokken 12:43
Vegdirektoratet skal få det de trenger. Og mer til.
Se det! Dette er bra. (Man kan lure på om det er beskyttelse av egne jobber som vegdirektoratet og vegstasjonene driver med her).

I så fall er det dårlig business å konsekvent avvise kunder. Om de tar seg bryet med å se over at bilene er i tilfredsstillende stand så vil de ha mer arbeid. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA