Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: finnes det noen kobling for vannfylling å få kjøpt på f.eks jula, biltema e.l?

Startet av askerramp, tirsdag 15. august 2017, klokken 14:33

« forrige - neste »

askerramp

Hei dere!

Jeg er nesten i boks med å trykke "bestill" på en model X. Går fra en nesten ny XC90 T8 som jeg er kjempefornøyd med. Det er to problemer; den er ikke 100% strøm og den føles ikke like fremtidsrettet som en Tesla. Elon Musk er en kul type.

Er allikevel veldig frem og tilbake på hvilket tilleggsutstyr jeg egentlig trenger, og om det er verdt prisen. Kom gjerne med noen råd for/imot!

1. Lakk: velger her Pearl White, egentlig kun fordi jeg liker hvite biler best:)

2. Hjul: Her har jeg vært mye frem og tilbake. En TMX ser kult ut med 22". En TMX ser OK ut med 20". 22" koster  47.100,- ekstra. Det er veldig mange penger for to tommer ekstra på sommerhjulene! I følge Teslaselger er forbruket minimalt ekstra ved 22", og han mente jeg ikke ville merke dette i praksis. Jeg vipper mot 22", gleden å kunne legge på finfelgene en solfylt vårdag er det lite som slår.

3. Interiør: Her vil kona ha Svart / Lyst innertak med "brune tre detaljer". Er egentlig enig med henne om at den ser mer elegant ut slik, men det koster fortsatt 28.300,- ekstra.

4. Batteripakke: 100D. Jeg ønsker lengt mulig rekkevidde, men har ikke behov for P varianten som er sinnsykt mye dyrere. Jeg tror jeg vil angre om jeg bestiller 75D, men det koster 141.000,- mindre med 75D(!).

5. Setekonfigurasjon: 6 seter har vi konkludert med, kun for å kunne få med oss langrennsski. Vi har tre barn, så et av setene i 3 rad må benyttes, men er uansett sjeldent alle 5 er i bilen samtidig. 25.700,- kontra 5 seter, men det å putte ski på hengerfeste eller i en tilhenger blir "for mye fuzz".

6. Premium oppgraderingspakke. Denne koster 38.600,- ekstra. Dette ventilasjonssystem oppgraderingen ser jeg ikke helt nytten av. Selvåpnende dører er kult. Kurvelys er bra. Tåkelys trengs sjelden. iPhone dock er bra. Men om dette er verdt 38.600? Hvor merkbart er egentlig alcantara og innvendig LED detaljer?

7. AP1 og AP2. Dette er en av grunnene til at jeg kjøper bilen, så selv om 68.000,- ekstra er mye, er dette en "no-brainer" for meg. Min drøm er å kunne se film på vei til hytta, kanskje ikke med det første, men det å støtte utviklingen er viktig for meg!

8.  Vinterpakke. Denne har jeg også vært usikker på, men 8.600,- er ikke mye i denne sammenheng. Har nå en bil med oppvarmet ratt og liker funksjonen godt. Er det en reell nytte av avrimingsfunksjonen til vindusviskere?

9. Premium lyd. For meg tror jeg standardlyden god nok, og velger ikke denne pakken.

10. Hengerfeste. Selvfølgelig!

11. Vinterhjul. 20" koster bare 3000,- mer en 19". Velger 20".


Jeg ender da opp på 1.123.000,-. En saftig sum. Ser noen av dere som har bilen noen innsparingsmuligheter ut fra min lille selvdrøfting?

krister461

Hei,

svarer så godt jeg kan på de punktene jeg har innspill på:

2. og 11. Det er en nok en penger å spare på å bare kjøpe 20'' sommerfelger fra Tesla og selge enten både felger og dekk, eller bare dekk på finn for så å kjøpe 3. parts 22'' til sommer og evt. vinterdekk som man hiver på 20'' felger fra Tesla. Da får også bilen et mye mer unikt utseendet. Merk at Tesla kan bli pittelitt kranglete på garanti, hjulstilling etc, og at Tesla krever originale felger ved innbytte.

3. Personlig liker jeg original-interiøret best, og erfaringsmessig så holder Tesla sine delskinnseter seg bedre enn skinnsetene...

4. Dette er spørsmål om økonomi vs. det behagelige ved å ha ekstra rekkevidde. Tenk timebetalingen du får om du bruker et par timer ekstra i året på å sitte å lade, men sparer 141k. I tillegg vil du få kampanjerente på 0,25% om du velger 75D.

6. Mye smak og behag her. Mobildock kan vel kjøpes utenom om ikke jeg tar feil.

7. Oppgradert autopilot er no-brainer ja. :)

8. Til denne prisen er vinterpakke og oppvarmet ratt et must.

9. Premium lyd er bortimot den viktigste pakken for meg, men dette er veldig individuelt.

Lykke til. :)

Nasatech

Sitat fra: askerramp på tirsdag 13. juni 2017, klokken 18:35
Hei dere!

Jeg er nesten i boks med å trykke "bestill" på en model X. Går fra en nesten ny XC90 T8 som jeg er kjempefornøyd med. Det er to problemer; den er ikke 100% strøm og den føles ikke like fremtidsrettet som en Tesla. Elon Musk er en kul type.

Er allikevel veldig frem og tilbake på hvilket tilleggsutstyr jeg egentlig trenger, og om det er verdt prisen. Kom gjerne med noen råd for/imot!

1. Lakk: velger her Pearl White, egentlig kun fordi jeg liker hvite biler best:)

2. Hjul: Her har jeg vært mye frem og tilbake. En TMX ser kult ut med 22". En TMX ser OK ut med 20". 22" koster  47.100,- ekstra. Det er veldig mange penger for to tommer ekstra på sommerhjulene! I følge Teslaselger er forbruket minimalt ekstra ved 22", og han mente jeg ikke ville merke dette i praksis. Jeg vipper mot 22", gleden å kunne legge på finfelgene en solfylt vårdag er det lite som slår.

3. Interiør: Her vil kona ha Svart / Lyst innertak med "brune tre detaljer". Er egentlig enig med henne om at den ser mer elegant ut slik, men det koster fortsatt 28.300,- ekstra.

4. Batteripakke: 100D. Jeg ønsker lengt mulig rekkevidde, men har ikke behov for P varianten som er sinnsykt mye dyrere. Jeg tror jeg vil angre om jeg bestiller 75D, men det koster 141.000,- mindre med 75D(!).

5. Setekonfigurasjon: 6 seter har vi konkludert med, kun for å kunne få med oss langrennsski. Vi har tre barn, så et av setene i 3 rad må benyttes, men er uansett sjeldent alle 5 er i bilen samtidig. 25.700,- kontra 5 seter, men det å putte ski på hengerfeste eller i en tilhenger blir "for mye fuzz".

6. Premium oppgraderingspakke. Denne koster 38.600,- ekstra. Dette ventilasjonssystem oppgraderingen ser jeg ikke helt nytten av. Selvåpnende dører er kult. Kurvelys er bra. Tåkelys trengs sjelden. iPhone dock er bra. Men om dette er verdt 38.600? Hvor merkbart er egentlig alcantara og innvendig LED detaljer?

7. AP1 og AP2. Dette er en av grunnene til at jeg kjøper bilen, så selv om 68.000,- ekstra er mye, er dette en "no-brainer" for meg. Min drøm er å kunne se film på vei til hytta, kanskje ikke med det første, men det å støtte utviklingen er viktig for meg!

8.  Vinterpakke. Denne har jeg også vært usikker på, men 8.600,- er ikke mye i denne sammenheng. Har nå en bil med oppvarmet ratt og liker funksjonen godt. Er det en reell nytte av avrimingsfunksjonen til vindusviskere?

9. Premium lyd. For meg tror jeg standardlyden god nok, og velger ikke denne pakken.

10. Hengerfeste. Selvfølgelig!

11. Vinterhjul. 20" koster bare 3000,- mer en 19". Velger 20".


Jeg ender da opp på 1.123.000,-. En saftig sum. Ser noen av dere som har bilen noen innsparingsmuligheter ut fra min lille selvdrøfting?

1. Lakk er smak og behag ;)

2. Jeg har hatt 22" på min siden jeg fikk den u august 2016. Veldig fornøyd og jeg syntes bilen ser 100 ganger kulere/bedre ut. Men, igjen, smak og behag. PM meg om du skal ha det. Har vunnet noen 22" ekstra til min bil :)

3. Har også lyst tak og sorte seter. Veldig fornøyd med det.

4. Enig her. Ta 100D.

5. Har også 6-seter. Veldig fornøyd :)

6. Har premium. Trenger strengt talt ikke det. Nice to have, men det stoppet der.

7. Enig. Must!

8. Denne er helt grei. Den gjør noe mer enn bare varme i ratt og viskere. Men viskere er ikke mye å skryte av. Skrur det på, men har vel ikke merket så ekstremt forskjell. Prisen er dog liten og barna vil ofte ha på varme i setene.

9. Ok. Har denne. Har ikke hørt uten men hører at det skal være bedre enn Model S.

10. Enig.

11. Enig. Større hjul er alltid kulere.

Annet enn referral og evt. prute på inventory så må man vel bare sørge for god/riktig finansiering :)

askerramp

Sitat fra: Nasatech på tirsdag 13. juni 2017, klokken 18:54
Annet enn referral og evt. prute på inventory så må man vel bare sørge for god/riktig finansiering :)

Går det an å prute? Referal kjenner jeg til, har en kollega som kan gi meg en kode som inkluderer evig supercharger på bilen og 8000,- i avslag. Trodde dette var alt av avslag det var mulig å få fra Tesla?

Ganrak

Du kan ikke prute på en du konfigurerer selv, men kanskje på en som allerede er ferdig (derav inventory)? Jeg skulle bestille en 75D, men så dukka det opp en veldig gunstig priset 90D. Jeg oppgraderte derfor til den.

Denne f.eks: https://www.tesla.com/no_NO/new/5yjxcce27hf047007. Den er dyrere enn i konfigurator, så den kan du helt sikkert prute på.
Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

Nasatech

Sitat fra: askerramp på tirsdag 13. juni 2017, klokken 19:07
Sitat fra: Nasatech på tirsdag 13. juni 2017, klokken 18:54
Annet enn referral og evt. prute på inventory så må man vel bare sørge for god/riktig finansiering :)

Går det an å prute? Referal kjenner jeg til, har en kollega som kan gi meg en kode som inkluderer evig supercharger på bilen og 8000,- i avslag. Trodde dette var alt av avslag det var mulig å få fra Tesla?

Som Ganrak sier. Det er mulig på inventory og kanskje om man prater med selger direkte.

akseln

Jeg er inne i 14 dagers perioden før jeg må bekrefte og har en uke igjen å bestemme meg på...

Mine valg:

1. Lakk: Er skeptisk til hvite biler, så det ble Midnight Silver

2. Hjul: Jeg synes at 47.000 er alt for dyrt for 22" i tillegg til at det gir dårligere komfort og økt forbruk. Men det er ingen tvil om at det ser bra ut :-)

3. Interiør: Har Svart/Lyst/Tre på min TMS i dag, men kommer til å gå for Svart/Svart/Karbon. Svart tak pga. mindre brå overgang mellom dashboard og tak og pga. fortsatt litt små barn med møkkete fingre... Karbon fikk eldstemann på 14 lov til å bestemme.

4. Batteripakke: Jeg bestilte 90D dagen før den gikk ut av sortimentet og kombinasjonen med grisebillig finansiering gjorde hoppet opp til 100D for stort.

5. Setekonfigurasjon: Med 4 unger var det kun 7-seteren som var aktuell for oss. Eneste negativ er at det ikke er ideelt å ha med ski inn i bilen, men det er ingen showstopper. Tenker det fungerer med en skipose over ryggen på 2. rad på svert korte turer. Har kjøpt en Tredal lokkhenger med rails som vi kan ha skiboks og sykkelstativ på. Denne er en drøm å ha bak bilen og planlegges brukt på alle hytteturer.

6. Premium oppgraderingspakke. Usikker på denne, men kombinasjonen av alle små forbedringer, så ble den med.

7. AP1 og AP2. Alle nye biler har AP2, så det er egentlig bare et valg om å aktivere ulike deler av denne. Jeg ønsker å ha muligheten til å ta i bruk funksjonaliteten så snart den kommer og håper at det kommer funksjonalitet som tar i bruk alle deler av AP2 relativt raskt.

8.  Vinterpakke. Må ha varme i setene i Norge sier kona.

9. Premium lyd. Svært usikker på denne, men foreløpig er den med....... Se egen tråd.

10. Hengerfeste. Yepp, ref hengeren som alltid skal med på fjelltur.

11. Vinterhjul. 20"!  19" ser ikke bra ut.


Nasatech

Midnight Silver er bra! Har også 4 barn og har 6-seter. Works like a charm ;)



Bilen med henger og 22".



Sort med lyst tak og Carbon.

jkirkebo

Sitat fra: askerramp på tirsdag 13. juni 2017, klokken 18:35
Hei dere!

Jeg er nesten i boks med å trykke "bestill" på en model X. Går fra en nesten ny XC90 T8 som jeg er kjempefornøyd med. Det er to problemer; den er ikke 100% strøm og den føles ikke like fremtidsrettet som en Tesla. Elon Musk er en kul type.

Er allikevel veldig frem og tilbake på hvilket tilleggsutstyr jeg egentlig trenger, og om det er verdt prisen. Kom gjerne med noen råd for/imot!

1. Lakk: velger her Pearl White, egentlig kun fordi jeg liker hvite biler best:)

2. Hjul: Her har jeg vært mye frem og tilbake. En TMX ser kult ut med 22". En TMX ser OK ut med 20". 22" koster  47.100,- ekstra. Det er veldig mange penger for to tommer ekstra på sommerhjulene! I følge Teslaselger er forbruket minimalt ekstra ved 22", og han mente jeg ikke ville merke dette i praksis. Jeg vipper mot 22", gleden å kunne legge på finfelgene en solfylt vårdag er det lite som slår.

3. Interiør: Her vil kona ha Svart / Lyst innertak med "brune tre detaljer". Er egentlig enig med henne om at den ser mer elegant ut slik, men det koster fortsatt 28.300,- ekstra.

4. Batteripakke: 100D. Jeg ønsker lengt mulig rekkevidde, men har ikke behov for P varianten som er sinnsykt mye dyrere. Jeg tror jeg vil angre om jeg bestiller 75D, men det koster 141.000,- mindre med 75D(!).

5. Setekonfigurasjon: 6 seter har vi konkludert med, kun for å kunne få med oss langrennsski. Vi har tre barn, så et av setene i 3 rad må benyttes, men er uansett sjeldent alle 5 er i bilen samtidig. 25.700,- kontra 5 seter, men det å putte ski på hengerfeste eller i en tilhenger blir "for mye fuzz".

6. Premium oppgraderingspakke. Denne koster 38.600,- ekstra. Dette ventilasjonssystem oppgraderingen ser jeg ikke helt nytten av. Selvåpnende dører er kult. Kurvelys er bra. Tåkelys trengs sjelden. iPhone dock er bra. Men om dette er verdt 38.600? Hvor merkbart er egentlig alcantara og innvendig LED detaljer?

7. AP1 og AP2. Dette er en av grunnene til at jeg kjøper bilen, så selv om 68.000,- ekstra er mye, er dette en "no-brainer" for meg. Min drøm er å kunne se film på vei til hytta, kanskje ikke med det første, men det å støtte utviklingen er viktig for meg!

8.  Vinterpakke. Denne har jeg også vært usikker på, men 8.600,- er ikke mye i denne sammenheng. Har nå en bil med oppvarmet ratt og liker funksjonen godt. Er det en reell nytte av avrimingsfunksjonen til vindusviskere?

9. Premium lyd. For meg tror jeg standardlyden god nok, og velger ikke denne pakken.

10. Hengerfeste. Selvfølgelig!

11. Vinterhjul. 20" koster bare 3000,- mer en 19". Velger 20".


Jeg ender da opp på 1.123.000,-. En saftig sum. Ser noen av dere som har bilen noen innsparingsmuligheter ut fra min lille selvdrøfting?

Skal svare på noen av disse, jeg har hatt en X75D i noen måneder nå.

2. Etter hva jeg kan se av postet forbruk på nettet kommer du lengre i en 90D med 20" enn i en 100D med 22". Så de ekstra 2" koster MYE. Men nå får man ikke 90D lengre da... Regn med minst 10% og gjerne 20% høyere forbruk.

4. Jeg kjører mye langtur med henger og klarer meg helt fint med X75D. Men det forutsetter at du ikke synes det er krise med en ladestopp her og der, og dessuten anskaffer CHAdeMO-adapteret. Østlandet er teppebombet med CHAdeMO-hurtigladere nå, en stopp på en drøy halvtime utligner forskjellen mellom 75D og 100D. Det blir en dyr timepris for den sparte tiden.

5. 6-seter er best, enig der ;)

6. Ikke verdt det i det hele tatt etter min mening. Bruk heller pengene på Hifi-pakken (spørsmål 9) i fall du har penger til overs ;)

7. Enig, gikk for full pakke selv.

8. Greit å ta med, om så bare for gjensalgsverdien. Folk er skeptiske til å kjøpe biler uten "vinterpakke" i Norge.

9. Var aldri tvil i mine øyne, denne måtte jeg ha. Men det kommer mye an på musikken man hører på da. Jeg hører mye på house, og da kreves det litt trøkk i bånn. Danseband? Not so much...

10. Utvilsomt.

11. 20" gir dog høyere forbruk. Gikk for 19" selv, men om du kjøper 100D så spiller det vel liten rolle.


Du kommer godt under 900k for en ganske greit utstyrt X75D med vinterdekk.



Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

morpheos

#9
Henger meg på her - har en 90D i bestilling men før finalize-knappen, så sliter litt med det samme:

1) Konemor vil ha svart - jeg vil ha rød. Begge er vel grusomme farger mtp. renhold.

2) Det med forbruket er tull. Jeg har ikke erfaring fra TMX, men har 21" og 19" på TMS; det er stor forskjell på forbruk. Andre momenter er dekkstøy og kjørekomfort. Jeg ville hatt mer gummi enn kulhetsfaktor på en sånn type bil, men det kommer vel litt an på bruksområde. Sjekk også prisforskjell på dimensjonene; jeg fikk en aha-opplevelse etter å ha kjøpt 4 nye 21"-dekk til min TMS.

3) Tre = Båt. TMX != båt. 'nuff said.

4) 90D - fikk kampanjerente på 90D.

5) 6 seter - 5 er for få, trenger ikke 7 og vil ha fleksibiliteten

6) Veeeldig skeptisk til kost/nytte på denne, men valgte å ta den med. Sprett opp dørene er vel mest kule, men kurvelys er bra.

7) AP2 er bra; "Kjøre selv" er jeg mer usikker på. Har haket av for AP2, i tenkeboksen på selvkjøring

8 ) Vinterpakke er must. Tenker også på bruktverdi

9) Ikke noe å lure på - premium lyd i en premiumbil

10) Selvsagt - både mtp. boks& sykkelstativ, men også bruktverdi

11) 19" - pris på dekk, kjørekomfort og forbruk

Til trådstarter: Dropp 22" og evt. "Kjøre selv" så har du mistet rundt 70k :)

askerramp

Takk for mange gode svar og synspunkter!

Tror jeg ender med å velge 20" sommerfelger allikevel. 10-15% mindre rekkevidde for en prislapp på nesten 40.000,- kan jeg ikke forsvare, selv med "utseende-brillene" på.

Har forstått at lovlig vekt på hengefestet også går ned ganske drastisk med 22".

akseln

Jeg var fast bestemt på 20" på vinterhjulene, men nå ble jeg usikker likevel  :o  Har behov for å kjøre minimum 200 km og 1000 høydemetre med tilhenger på vinteren. Mulig dette uansett er lett match for en X90D, men bedre rekkevidde på 19" bidrar i riktig retning.

Rico

Sitat fra: akseln på onsdag 14. juni 2017, klokken 08:46
Jeg var fast bestemt på 20" på vinterhjulene, men nå ble jeg usikker likevel  :o  Har behov for å kjøre minimum 200 km og 1000 høydemetre med tilhenger på vinteren. Mulig dette uansett er lett match for en X90D, men bedre rekkevidde på 19" bidrar i riktig retning.

Da går du for 19". Hadde selv det på min X75D nå i vinter, har ca 170 km og 950 høydemeter til hytta. Har nå skiftet til X90D og beholdt vinterhjulene. Det er nemlig ikke alltid man får dratt rett fra fulladet bil og til fjells, så rekkevidde er alt om vinteren (om du spør meg).

Nasatech

Sitat fra: akseln på onsdag 14. juni 2017, klokken 08:46
Jeg var fast bestemt på 20" på vinterhjulene, men nå ble jeg usikker likevel  :o  Har behov for å kjøre minimum 200 km og 1000 høydemetre med tilhenger på vinteren. Mulig dette uansett er lett match for en X90D, men bedre rekkevidde på 19" bidrar i riktig retning.

Til info så kjører jeg til Beito med henger flere ganger i måneden om vinteren. Litt over 20 mil. Ikke sikker på høydemeter.

Jeg lader aldri helt fullt og reiser ofte fra byen med 90%. Da har jeg ca. 20% igjen når jeg kommer til Beito med P90DL og 19". Bør da gå fint med 20", men ikke så stor forskjell i utseende på de to på bilen.


Espen Hugaas Andersen

#14
Når det gjelder LED-belysning for interiøret (i premium-pakken):

De eneste lysene man ikke får med er belysning under forsetene mot andre seterad. Men det som er kjekt er at alt ligger til rette for å montere disse i etterkant. Brakettene for å montere lysene er der, og det samme er ledningene. Alt man trenger å gjøre er å plugge inn ledningene på LED-lysene og så poppe disse inn i brakettene.

Jeg kjøpte fullt sett med lys fra Abstract Ocean. Disse gir mye mer lys, som er praktisk, og samtidig fikk jeg montert lys under forsetene.

Om du ikke ønsker å betale for lys, så har jeg en liten haug med orginal-lys liggende (~7 stk hvite), og du kan få et par av disse. Men da må du komme og hente de på Kongsberg. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA