Hvilket tilleggsutstyr trenger jeg egentlig?

Startet av askerramp, tirsdag 13. juni 2017, klokken 18:35

« forrige - neste »

afitch80

1. Lakk er subjektivt, men hvitt blir lett skittent og den saltlaken Vegvesenet sprer utover alle veier (bokstavelig talt  :P ) sees veldig godt på på hvit bil. Blir et brunt belegg.

2. Ser ut som du har bestemt deg for 20" og det støtter jeg deg i. Hadde 21" på S'ene jeg har hatt for det ser bedre ut med større felger, men går til 20" på X'en pga lavere forbruk og pris. Å betale nærmere 50k for kortere rekkevidde får jeg meg ikke til å gjøre.

3. Gå aldri i livet for standard interiør. Det taper du nok på ved videresalg. Tesla'er uten skinnseter blir ofte liggende lenge på Finn. Så skinn er must. Hva du gjør ellers er smak og behag. Jeg gikk for svarte seter, svart tak og karbon. Men det er min smak.

4. Ja, gå for 100D. Den har 70 km lengre reel rekkevidde enn 90D. Med 75D vil du nok ergre deg over alle ladestoppene. Så hvis lommeboken sier ja til 100D, så gå for den. Jeg bestilte mens 90D var et alternativ og kunne fått både mye billigere bil og bil tidligere, men valgte likevel 100D pga rekkevidde.

5. Er og en smakssak/behovssak. Gikk selv for 5 seter med tanke på bagasjeplass. Skiene får gå på hengerfestet.

6. Bilen er i premiumklassen og er den det, så skal det være det og. Så sier lommeboken ja, så ta den med.

7. Oppgradert autopilot. Ingenting å tenke på en gang. Bare å huke av på ja. Evnen til å kjøre selv kan man heller vente litt med til man ser når og hvordan dette blir. Må jo godkjennes av politikere først...

8. Vinterpakke er bare å huke av på og. Fantastisk med varme i alle seter og i rattet på kalde vinterdager.

9. Lydpakken er og et must for meg i hvert fall. Lyden i standardpakken er ullen og ikke noe særlig god. Lyden i premium lydpakke er klar og fin med bra trøkk i bassen. I følge Lyd og Bilde noe av det bedre som leveres i bil.

10. Hengerfeste. Selvfølge.

11. Hipp som happ. Valgte selv 19", men mulig jeg endrer på det til 20".
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

morpheos

90D vs 100D (for de som har inne bestilling) gikk vel også litt på kampanjerenten? Den gjalt meg bekjent ikke på 100D (i alle fall var det det jeg fikk opplyst). Prisforskjellen opp til 100D har jeg ikke noe problem med - men renteforskjellen er vel en litt annen sak.

Nasatech

Sitat fra: morpheos på onsdag 14. juni 2017, klokken 12:06
90D vs 100D (for de som har inne bestilling) gikk vel også litt på kampanjerenten? Den gjalt meg bekjent ikke på 100D (i alle fall var det det jeg fikk opplyst). Prisforskjellen opp til 100D har jeg ikke noe problem med - men renteforskjellen er vel en litt annen sak.

Helt klart. Både 75 og 90 hadde kampanjerente. Noe som gjorde det mye mer aktuelt for mange.

morpheos

Jepp - gapet opp fra dagens Model S til en ny X ble ikke større enn at det var mulig å selge det inn på hjemmefronten :)

Ganrak

For min del gikk det mye på kampanjerenten, men også at jeg fikk tilbud på en 90D fra inventory som ble en del billigere enn om jeg skulle konfigurert. For meg var det aldri aktuelt å betale 140 ekstra for å gå fra 75D til 100D, men når det ble 40 ekstra for å gå fra 75 til 90 så slo jeg til.

Jeg fikk ikke valgt alt helt som jeg ville siden jeg kjøpte fra inventory. Endte opp med:
1. Grå - uansett den fargen jeg ville valgt
2. 20" - hengervekt og forbruk gjorde at jeg ønsket 20"
3. Hvit - ønsket meg karbon, men fikk ikke det.
4. 90D
5. 5-seter - har 2 barn og ønsket større bagasjerom.
6. Premiumpakke inkludert på min. Kunne valgt det bort for å spare noen kroner. Var mye fram og tilbake på denne, før jeg fikk tilbud om inventory.
7. Med autopilot, men uten full selvkjøring. Tenker jeg uansett ville valgt det sånn, venter til full selvkjøring blir aktuelt med å oppgradere.
8. Vinterpakke inkludert - ikke noe tenke på til prisen
9. Ønsket meg Hifi, men det ble uten siden den var ferdig konfigurert. Skulle ønske jeg kunne valgt det inn. Bilen jeg prøvekjørte hadde det ikke og jeg synes lyden var ok. Trøster meg med at det er heller sjelden jeg får utnytta full hifi.
10. Med hengerfeste
11. Tok 20" - tenker det kan være greit å ha likt på begge sett i tilfelle det skjer noe med en felg.
Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

Espen Hugaas Andersen

Jeg gikk for X100D 5-seter med standard seter, ikke lydpakke, ikke premium, ikke vinterpakke og ikke autopilot. Det jeg tok med var midnight silver metallic, hengerfeste og 19" piggdekk - that's it. Jeg er storfornøyd.

Jeg hadde en liten frykt om at kanskje interiøret ville virke billig (jeg hadde ikke sett standardsetene) eller at jeg ville savne noe, men alt har vært supert. Jeg tror ikke jeg hadde vært noe mer fornøyd om jeg hadde gått for alt ekstrautstyret. Jeg ville trolig bare hatt en litt større klump i magen i forhold til at noe skulle skje med bilen, fordi den hadde kostet nærmere 1,1 mill og ikke 890k.

Bare for å være en motstemme til alle andre her. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ganrak

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. juni 2017, klokken 12:34
Jeg gikk for X100D 5-seter med standard seter, ikke lydpakke, ikke premium, ikke vinterpakke og ikke autopilot. Det jeg tok med var midnight silver metallic, hengerfeste og piggdekk - that's it. Jeg er storfornøyd.

Jeg hadde en liten frykt om at kanskje interiøret ville virke billig (jeg hadde ikke sett standardsetene) eller at jeg ville savne noe, men alt har vært supert. Jeg tror ikke jeg hadde vært noe mer fornøyd om jeg hadde gått for alt ekstrautstyret. Jeg ville trolig bare hatt en litt større klump i magen i forhold til at noe skulle skje med bilen, fordi den hadde kostet nærmere 1,1 mill og ikke 890k.

Bare for å være en motstemme til alle andre her. ;)

Jeg vurderte det samme, men bare med 75D, for å gjøre det billigst mulig. Jeg tror jeg ville tatt med vinterpakken, men ellers det samme. Den er veldig fint utstyrt standard. Da hadde prisen blitt 760 000kr.

Jeg tror jeg hadde blitt fornøyd med det.

Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

Ganrak

Nå skal det nevnes.. jeg går fra en Mercedes B electric. Mulig det oppleves litt annerledes å gå fra en XC90..
Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ganrak på onsdag 14. juni 2017, klokken 12:41Nå skal det nevnes.. jeg går fra en Mercedes B electric. Mulig det oppleves litt annerledes å gå fra en XC90...
Det kan hende det har en innvirkning. Jeg kommer fra en 2009 Hyundai i30. ;) (Men jeg har kjørt andre premiumbiler.)

Når det gjelder batteri vet jeg at jeg har gjort riktig i å ikke velge 75D. Jeg hadde kanskje klart med med 90D, men når jeg bestilte var det et ganske lite sprang opp til 100D. Men jeg liker å ha godt med rekkevidde. Model X kan bruke mye strøm, så jeg hadde kanskje måtte oppleve rekkeviddeangst hvis jeg hadde gått for et mindre batteri. Jeg tok en tur til Sverige på søndag, og da kjørte jeg forbi 3 av 4 superladestasjoner langs veien (Lier, Solli og så Lier igjen) og jeg tok ikke med ladekablen en gang. Jeg hadde ikke ett fnugg av rekkeviddeangst, men jeg hadde litt ladekøangst når jeg skulle lade på Solli. Status var at alt var fullt, men heldigvis måtte jeg bare vente ~1 minutt. 15 minutter senere var jeg på veien igjen, og kom hjem med 28% gjenstående.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rico

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 14. juni 2017, klokken 10:29
Når det gjelder LED-belysning for interiøret (i premium-pakken):

De eneste lysene man ikke får med er belysning under forsetene mot andre seterad. Men det som er kjekt er at alt ligger til rette for å montere disse i etterkant. Brakettene for å montere lysene er der, og det samme er ledningene. Alt man trenger å gjøre er å plugge inn ledningene på LED-lysene og så poppe disse inn i brakettene.

Det er vel endel flere lys man ikke får (4 stk led-lys bare i fordørene blant annet, inkludert den stripen i midten). I tillegg er det vel endel mer skinndetaljer og alcantara dash. Men hvorvidt det er verdt pengene kan sikkert diskuteres.

Ganrak

For min del er det viktigste å klare 20 mil med henger på en vinterdag. Det tror jeg skal bli litt knapt med en 75D.
Tesla X90D 2017
Mercedes B-Electric

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rico på onsdag 14. juni 2017, klokken 12:57Det er vel endel flere lys man ikke får (4 stk led-lys bare i fordørene blant annet, inkludert den stripen i midten).
Jeg ser jeg tok feil. Jeg var ikke klar over de andre lysene. Da var det mer i premium-pakken enn jeg visste om. (Men jeg tviler på at jeg vil savne de.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Ganrak på onsdag 14. juni 2017, klokken 13:01
For min del er det viktigste å klare 20 mil med henger på en vinterdag. Det tror jeg skal bli litt knapt med en 75D.

ja, det blir for knapt. Må påregne å lade underveis. 15 mil går nok bra. Dog kommer det selvsagt an på hengeren, spesielt hvor mye luftmotstand det er i den.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Kim Kim

Premiumpakken:
Hepafiltrene har de vel åpnet for å ettermontere til en rimeligere penge, og mobildokk som de skryter av er et plastlokk og en USB kabel. Tror de skal ha rundt 500 kroner for den. Så la mobildokk være utslagsgivende for å blåse nesten 40 000, tjah :) Dørene lukker seg uten denne pakken, og det er vel det viktigeste, flere som skrur av åpnefunksjonaliteten.

22":
Jeg hadde 21" på min første model S, og tenkte at det var et MUST.  Nå på min andre satt jeg på vinterdekk på  de originale  19" slipstream, lakkerte de onyx black og hadde planer om å kjøpe 21" til våren. Jeg ble så fornøyd med svartlakkerte 19" at jeg vurderer ikke lenger 21" og alle bakdelene med de.
Mitt råd er derfor, svartlakker 20", vil du fortsatt ha 22" har du fått kule vinterfelger i det minste :) Men jeg er ganske sikker på at du blir fornøyd med den løsningen og 40 000 i banken :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

askerramp

Da er bilen bestilt og bekreftet  :+1:

Fasiten for min del ble:
1. Lakk: Pearl White

2. Hjul: Sommer 20"

3. Interiør: Svarte skinnseter / Lyst innertak med "brune tre detaljer".

4. Batteripakke: 100D.

5. Setekonfigurasjon: 6 seter.

6. Premium oppgraderingspakke. Ja.

7. AP1 og AP2. Ja.

8.  Vinterpakke. Ja.

9. Premium lyd. Nei.

10. Hengerfeste. Ja.

11. Vinterhjul. 20"

Takk for tips og gode råd. Deres råd om felgstørrelse og forbruk ble utslagsgivende for at fornuften seiret ;)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA