Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model 3 vs Model S - Kjøpe eller ikke kjøpe

Startet av Heinz, onsdag 09. august 2017, klokken 21:27

« forrige - neste »

Heinz

Bilen er gått tom for strøm i garasjen, mens jeg er bortreist, hvor uheldig er dette?
Prøver å få kontakt med bilen via app, men der er den også død nå.
Er det bare å plugge inn ladekabelen, og allt vil ordne seg etterpå? Eller er jeg i deep shit?
Kommer hjem på onsdag kveld, og har time for Ludi oppgradering torsdag morgen 08:15
I den forbindelse ble jeg bedt om å møte med minst mulig strøm på batteriet, så derfor reiste jeg fra bilen med 68 km, å nå har jeg vert borte i 12 dager, sjekket bilen via app før helgen, da hadde den 12km tilgjengelig, og nå altså ingen kontakt.

Espen Hugaas Andersen

#1
Det kommer ett punkt der bilen slutter å lade 12V batteriet. Da vil 12V batteriet tømmes helt, mens hovedbatteriet ikke tappes mer.

Om du har flatt 12V batteri må du lade opp dette, deretter kan du lade opp hovedbatteriet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elekTrond

Jeg kom i skade for å klikk-hore og se denne clickbait-aktige tittelen for noen dager siden da jeg virret rundt  på verdensveven:

'13 Mjau

Heinz

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. juni 2017, klokken 14:07
Det kommer ett punkt der bilen slutter å lade 12V batteriet. Da vil 12V batteriet tømmes helt, mens hovedbatteriet ikke tappes mer.

Hvor lenge kan det gå før dette blir tomt? Snakker vi timer, eller dager?
Og i tilfelle hvordan kommer jeg til 12v batteriet?

Espen Hugaas Andersen

#4
Sitat fra: Heinz på mandag 05. juni 2017, klokken 14:57Hvor lenge kan det gå før dette blir tomt? Snakker vi timer, eller dager?
Og i tilfelle hvordan kommer jeg til 12v batteriet?
Sjekket brukerhåndboken nå. Ved 5% gjenstående på hovedbatteriet stopper bilen å lade 12V batteriet. Da går det i området 12 timer før 12V batteriet er tomt.

Pre-facelift så er batteriterminalene bak nosecone. Jeg er ikke helt sikker på hvor det er på facelift versjonene. Kanskje tilgjengelig fra frunk?

Man bør sette bilen i Energy Save modus når man forlater den over lengre tid, spesielt med lite på batteriet. Da står ikke datamaskinene og tapper strøm til samme grad. Man bør også unngå å vekke bilen hele tiden ved å sjekke app.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Thor2014

Etterpåklokskap. La bilen være plugget inn. Trenger ikke nødvendigvis lade.

RaBalder

Dette høres nå helt borti natta ut.

  • Antar bilen står i egen garasje
  • Den forlates med 68km igjen på batteriet
  • Også reiser man bort i drøye 14 dager
  • Uten å ha ladekabelen plugget i (den henger kanskje noen cm fra ladeporten)
  • Også svarer ikke bilen på app'en mens man fremdeles er bortreist......overraskelse....


Dette burde være skrekk-eksemplet med tanke på å ta vare på batteriet sitt.....  :(



  • 12V batteriet har nå i alle fall fått seg en god smell om det har blitt helt utladet. I verste fall må det byttes.
  • Hovedbatteriet klarer seg nok, men det er jo ikke bra å ha det stående nesten utladet.....

Og blir du fiklende med å få liv i bilen onsdag kveld, så rekker du ikke verksted-timen torsdag morgen   :-\

Heinz

* Bil står i egen garasje.
* Ble forlatt med 68km på batteriet.
* Ladekabelen henger 60cm fra bilen.
* Glemte å sette ladekabelen i, siden det var armer og bein for å få meg på jobb.
* Reiste bort for å bli der 4-5 dager.
* Rederiet har enda ikke klart å få meg iland herfra.
* Er booket hjem på onsdag.

Så dette er ett skrekk eksempel på alle mulige måter ja. :(

keepitsimple

Syns det høres helt ekstremt at du taper 68 km på 4 dager. Min bil som aldrig står i noe sparemodus taper vel omtrent 1-2 km/dag.
Tesla Model S 60D - 2016

Brede

Sitat fra: keepitsimple på mandag 05. juni 2017, klokken 19:43
Syns det høres helt ekstremt at du taper 68 km på 4 dager. Min bil som aldrig står i noe sparemodus taper vel omtrent 1-2 km/dag.

Han har vært borte i 12 dager, opprinnelig plan var 4 dager..
Les hele tråden nå folkens og pust med magen.  ;D

Uforutsette ting sjer, også med oss som har elbiler. En kan ikke planlegge for krisehendelser i alt en gjør.
Trådstarters plan var da god nok, men med noen uheldige vendinger.

Rav4_EV

Av med nosecone og på med starthjelp. Du finner + og - for 12 volts batteri bak der. Når bilen har våknet så er det bare å plugge inn ladekabel.

Er nok noen "dramaqueens" her på forumet, ja. ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

JorgenM

Sitat fra: Brede på mandag 05. juni 2017, klokken 19:49
Trådstarters plan var da god nok, men med noen uheldige vendinger.
En god nok plan inkluderer vel i det minste at laderen er tilkoblet :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Tuxedo

Dette kommer nok til å gå helt bra.  Må få ladet 12V batteriet med ekstern lader, og så er det bare å plugge i ladekabelen når bilen våkner til liv.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Brede

Sitat fra: JorgenM på mandag 05. juni 2017, klokken 20:00
Sitat fra: Brede på mandag 05. juni 2017, klokken 19:49
Trådstarters plan var da god nok, men med noen uheldige vendinger.
En god nok plan inkluderer vel i det minste at laderen er tilkoblet :)

Planen var, så vidt jeg forstår, å plugge i kabelen.  ;)

Heinz

Nå er problemet løst, fikk noen til å låse seg inn i garasjen, kom seg inn i bilen med nøkkel, fikk liv i skjermen ved å trykke på bremsen, fikk åpnet ladeluken, og koblet i ladekabelen, så nå har den stått i 2 timer å ladet fra 0 til 22km på 13 amp kurs.
Nå blir det Ludicrous oppgradering på meg på torsdag, så sannt jeg kommer meg hjem på onsdag da.
Men inne på appen så får jeg bare mulighet å lade til minimum Daily 50%, men det vil gå ca 10 mil fra meg til Tesla, så da er vel de resterende milene være "minst mulig strøm" på batteriet, som jeg fikk beskjed om at måtte ha når den skulle leveres inn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA