Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Førstegangs kjøper trenger tips!

Startet av Simhav, torsdag 03. august 2017, klokken 21:02

« forrige - neste »

Simhav

Hei,
Vi er familie på fem med to voksne, eit barn i bakovervendt sete, eit barn i framovervendt sete, og snart ein baby. Vi tenker å kjøpe ein brukt elbil til frakt av unger til barnehage, skule og pendle fra Bønes(Bergen) til Åsane.

Til daglig kommer vi til å være fire personer i bilen. Vi må også ha plass til ein vogn til babyen i bagasjerommet.
Vi har mulighet til å lade heime med vanlig stikkontakt.

Hva slags bil passer til vårt bruk? Vi er ute etter bilen med mist plass i baksetet. Maksprisen vår er på 140 000 kr, men helst så billig som mulig.

Vi har sett på Nissan leaf, og ut frå info på forumet her så virker det som leaf etter 2013 juni er anbefalt kjøp. Lurer da på om vi evt kan klare oss med en 2012 modell da vi maksimalt vil kjøre ca 8-9 mil før vi er hjemme igjen.

Ser og at det ikkje anbefales å ikke lade bil med stikkontakten hjemme pga brannfare. Vi har ingen annen mulighet, burde vi droppe elbil da?

Takk for alle svar.

Espen Hugaas Andersen

#1
Nissan Leaf høres ut som ett godt valg, men 8-9 mil er litt i grenseland for hva man kan kjøre uten å lade med en eldre 24 kWh Leaf. Noen andre kan sikkert si om dette er mulig med ditt kjøremønster - jeg er ikke kjent nok i Bergens-området. Mulig man bør gå opp til 30 kWh Leaf, men da er prisen fort over 200k.

Det er ikke farlig å lade med vanlig stikkontakt, så lenge man ikke forsøker å lade for raskt. Maks 10A er det som er anbefalt, mens en del tidligere elbiler kom med ladekabler for 13A eller 16A. En ladekabel for 10A er ikke dyrt, om det er noe annet som følger med bilen. (Jeg tror man også kan stille ned strømtrekket i bilen, men noen med Leaf får bekrefte dette.) Når man lader med 10A får man fullt batteri på rundt 10 timer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Pallesnekkern

8-9 mil i en eldre Leaf er i overkant synes jeg. Det går de fleste dager, men blir det kaldt så kan det bli knapt. 6-7 mil daglig er det jeg vil anbefale på en sånn bil.  Bør ta hensyn til at batteriet kan tape seg noe over tid.

Hvis du bare kjører 8-9mil en gang i blant, så får man det til, men er det ofte, så ville jeg anbefale å tenke seg om to ganger. Nå er riktignok Bergens-klima relativt elbil-vennlig. 

Kjører du ofte 8-9mil om dagen vil besparelsene være så store med elbil at det trolig lønner seg å legg litt mer penger i det. Med Leaf 30Kw kan man bruke den som en vanlig bil og fortsatt ha fleksibilitet til å kunne bruke bilen litt på kvelden.


Simhav

Takk for svar begge to. No tok Eg vel litt hardt i ang km. Ser av Google at avstanden fra heim til ny jobb blir 19 km + skule og barnehage som ligger 900m og 1km fra bopel. Til sammen blir det rundt 4-5 mil da. Grunnen til vi vil ha ein billigst mulig bil er at vi sannsynligvis må ha ein billig langkjøringsbil i tillegg. Regner med at det ikkje finnes ein elbil til rimelig pris, som rommer oss alle og bagasje.


nr1rayner

Har selv en -13 Leaf. Vi har 2 barn (9 og 11) og venter 1 til.
Kjøper du riktig barnevogn går det greit, men de "klossene" i bagasjerommet blir fort i veien.
Mtp barnevogn er jeg ikke i tvil, B-klasse er best egnet for dere  ;)

8-9 mil går som regel brillefint med Leafen, så lenge man starter fulladet (fra vanlig stikkontakt lader man med 10A, ca 10-11% pr time). Men i -10/-15 C og eventuelt snøstorm i motvind kan det by på utfordringer.
Har du hurtiglader et eller annet sted på den veien skal det dog gå ALLE dager med en max 10 min stopp.
Uheldigvis for nevnte B-klasse har den ikke hurtiglader. Rekkevidden vil jeg tro er omtrent det samme som på Leafen du ser på.

Vanlig stikk går da greit, såfremt alt er i orden. Egen kurs, stikk i god stand, koblingsbokser bør man helst ikke ha på kursen.
Helst bør du ha B-vern, og aller helst CEE-kontakt. Er du i tvil, ring en elektriker  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

#5
Når det gjelder plassen, så synes jeg det avhenger mye av beinlengda på dem som skal sitte foran. Rådet mitt er derfor å prøve bilen med barneseter og full familie på en liten tur.

Når det gjelder stikkontakt, så gjelder det å følge med på om den blir varm, som slitene kontakter kan bli.  Og det kan være greit om den er på dedikert kurs. Og pass på at det ikke blir fysiske belastninger på kabler og støpsler, og hold kontaktpunktene i bilen tørre.

Når det gjelder rekkevidda på eldre Leafer, så er det 2 ting som gjelder: Kapasiteten på batteriet, og om bilen er 2013-generasjon med varmepumpe og lågere forbruk, eller om den er eldre bil med vannbåren varme.

http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Forskjeller_mellom_2013-generasjon_og_eldre_versjon

Eldre generasjon:
Rekkevidda varierer med flere mil fra bil til bil, avhengig hvor bra batteriet er holdt, og hvor gammelt batteriet er.  Varmelement til vannbåren varme og uisolerte slanger, sløser med energien.
Det er fascinerende å se at svært mange 2012 og noen 2011-modeller annonseres som 2013-modeller på Finn, ofte til 120 000-130 000kr.
Mens identiske biler blir annonsert som 2012-modeller til flere titusener lågere pris.

Sjekk tråden: "LEAFSPY - her kan du dele dine resultater"

2013-generasjon:
Bilene har litt lågere forbruk, og armeapparatet har luft-luft-varmepumpe, med unntak av de aller billigste. Utstyrsnivået varierer enormt på disse bilene. Batteriene kan nok variere en del har også, men jeg trur de fleste har 12 barer.

2 mil til eller fra i rekkevidde betyr svært mye. Men det er også mange som ikke bryr seg om kapasiteten på batteriet og man bryr seg heller ikke om skånsom behandling.  Mens andre er på tuppa hele tida for å passe på batteriet sitt.

I 2014 gikk familien til anskaffelse av en 2012- modell og en 2011. 2012-modellen lå på ca 18-19 kwt og 2011-modellen var en kwt lågere.  Det føltes som en stor forskjell på dem. Deretter har vi gått over til å kjøpe gamel usa-modeller som har fått nye batterier, og det hjelper på familiefreden med mye mindre stress i hverdagen. Da ligger vi på 21,5-22 kwt og av og til høyere.  Da kan man hurtiglade med høy fart opptil 12-14kwt, mens med et gammelt batteri er ladefarten låg når man er på kanskje 8-9kwt. I stedet for å hurtiglade med 3-4 mils mellomrom kan man hurtiglade 8-10 minutter hver 5. mil ved passelige temperaturer og rolige kjøreforhold.

oveduesund

Veit ikkje kva bruktprisene er på B-klasse no men den passer nok best i forhold til plassbehov.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


turfsurf

Det er vel to biler som peker seg ut plassmessig, og det er MB b-klasse og Nissan eNV200. MB er de soleklare valget i.f.h.t komfort, men er vel utenfor rekkevidde budsjettmessig.

Det er dessverre slikt at de eneste langtursvennlige elbilene for en familie på fem fremdeles er Tesla (jada, jeg vet det er noen som hevder at det går fint å stappe 5 stk inn i Ampera-e, golf, Ioniq osv). Men trenger dere kun en elbil så ville jeg sterkt vurdert en brukt Model S, de er ned mot 400k nå. Og da kjører dere med gratis drivstoff på alle langturer, og man har kun en bil å forholde seg til.

Alternativt kjøpe b klasse og leiebil på langturer. Tredje alternativ er to elbiler og leiebil på langtur.

Ville gått nøye gjennom regnskapet og sett på TCO med drivstoff, veiavgift, forsikring osv. Å ha to "billige" biler blir fort dyrt, spesielt hvis en av de er fossil. Vi er fem i familien og har levd med i3 + leiebil i over ett år nå, med 30kkm på i3en og 15kkm i leiebil (har spart til Model X), så alt går. Få ting slår foresten en leiebil på km kost over få dager.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

CitB59EL

Vi endte på B klasse etter å ha vært i samme situasjon som dere. Det er den bilen som har plass til vogn og Bag og mer bagasje uten problem. Vi er meget fornøyd med vår selv om den ikke har hurtiglader. Den er brukbar på turer opptil 20 mil som vi bruker den til-skal en kjøre lengre ofte kan jeg ikke anbefale bilen-det vil bli for mye venting. Vi legger inn matpause på våre turer etter 10 mil som bilen går i ett hele året uansett er vår erfaring. Har en mye små kjøring så går den IKKE 10 mil! Batteri oppvarming drar mye strøm så da kan rekkevidde bli så kort som 5-6 mil faktisk.

NV200 har hurtigladning men den er langt enklere i utførelse og vil få kort rekkevidde på vinteren. Vi vurderte Tesla-men den falt ut pga stor utvendig størrelse og upraktisk mot B klasse ved barn inn/ut av bil+dyr forsikring og dyre deler når garanti går ut på bilen. En Tesla vil naturlig nok bli en god del dyrere i drift enn en Leaf eller en B klasse...

Ebe

Ta med de tre bilsetene dere skal bruke å prøv i aktuelle biler. Så kan dere i alle fall avskrive de modellene som ikke har fysisk plass...

Det høres ut som e-nv200 er valget for dere... tre barneseter tar mye plass i bredden i baksetet
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Simhav

Tusen takk for alle svar.
Vi tenkte å prøvekjøre Leaf og B-klasse for å sjekke ut plassen. For vår del så blir det mest småkjøring + en gang i mnd tur retur Bergen - Førde. Kjerringa er skeptisk til elbil pga plassen og at vi må stoppe ofte for å lade ( ikkje alltid like enkelt å ta pause med nyfødt, søv dei så vil ein fortest mulig komme frem)

Ser jo at det kan bli dyrt med to biler, men med ein elbil og leiebil en helg mnd, kan det vel bli like dyrt..

I forhold til B-klasse, hvor lang rekkevidde har den vinterstid (i Bergensvær)?


Malawi

Dersom dere lurer på to biler, og leafen har grei nok plass, ville jeg heller ha satset på fossilbil foreløbig en ny leaf med større batteri når de kommer neste år. 
 
Vil anta plassen vil være mye den samme, men dere slipper da unna med en bil(selv om den bilen koster litt i forhold til bruktbil), og kan kjøre til førde uten å tenke på lading.
De gangene dere må lade, har den hurtiglader i stedet for B-klassens noe tregere variant. 
Kan ikke tenke meg noe stort kjipere enn å måtte lade i to timer underveis. 15 min-1/2 time er ikke noe problem. Greit å strekke på beina osv. men utover det blir det vel langdrygt.

Simhav

Dersom det finnes en elbil til under 300 000kr, og som tar to bakovervendte - og en fremovervendt, pluss to voksne , og bagasjer så klarer vi oss med en bil. Budsjettmessig er det vel mest lønnsomt selv om elbilgodene skulle bli borte.

Er det noen av dere med unger som har Nissan NV200? Kjenner noen som har vurdert den, men droppet den pga rekkevidden.



turfsurf

Sitat fra: Simhav på søndag 28. mai 2017, klokken 21:40
Ser jo at det kan bli dyrt med to biler, men med ein elbil og leiebil en helg mnd, kan det vel bli like dyrt..


Leiebil for en helg type b-klasse koster gjerne 1500-2000NOK + drivstoff/bom. Selv om du bruker 3000 totalt pr helg skal du ha en veldig billig bil der forsikring, verditap, service, drivstoff og vedlikehold kommer under det.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

kodalse

#14
Sitat fra: turfsurf på søndag 28. mai 2017, klokken 22:54
Sitat fra: Simhav på søndag 28. mai 2017, klokken 21:40
Ser jo at det kan bli dyrt med to biler, men med ein elbil og leiebil en helg mnd, kan det vel bli like dyrt..


Leiebil for en helg type b-klasse koster gjerne 1500-2000NOK + drivstoff/bom. Selv om du bruker 3000 totalt pr helg skal du ha en veldig billig bil der forsikring, verditap, service, drivstoff og vedlikehold kommer under det.
Det er for mange ukjente i spill her til å gi et godt svar, men regnestykkene med leibil har aldri gått opp i min husholdning.
Vi kjører stort sett Leafen (80% av all transport), men har fortsatt behov for den gamle dieselstasjonsvognen med tilhengerfeste de siste 20%.
Å dekke opp dette med leiebil (minst en gang i uken til tross for beskjedne antall km gjennom hele året)

Kostnaden for dieselpurka (Peugeot 307, 2005)
Verdi anslag 20k - Årlig verditap 2k
Årlig forsikring og veiavgift 6k
Vedlikehold snitt de siste 7 år 5k pr år
Drivstoff ca 3k
Årlig ekstrakostnad altså 16k.

Det blir ikke mange helger med leiebil ut av det, med tilhørende tidsspill med henting, levering kontrakt osv.
I tillegg er denne tilgjengelig og klar til enhver tid når tidsplanene kolliderer eller ekstra ærend må gjøres på to ulike steder.

Overfor ungdommen med sertifikat. "Kjører du dieselen fyller du drivstoff, kjører du Leafen dekkes det i garasjen"

Den beste løsningen slik jeg ser det, også for ungdommen som etter hvert forstår pengenes verdi.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA