Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Førstegangs kjøper trenger tips!

Startet av Simhav, torsdag 03. august 2017, klokken 21:02

« forrige - neste »

oveduesund

Sitat fra: Simhav på søndag 28. mai 2017, klokken 21:40
Tusen takk for alle svar.
Vi tenkte å prøvekjøre Leaf og B-klasse for å sjekke ut plassen. For vår del så blir det mest småkjøring + en gang i mnd tur retur Bergen - Førde. Kjerringa er skeptisk til elbil pga plassen og at vi må stoppe ofte for å lade ( ikkje alltid like enkelt å ta pause med nyfødt, søv dei så vil ein fortest mulig komme frem)

Ser jo at det kan bli dyrt med to biler, men med ein elbil og leiebil en helg mnd, kan det vel bli like dyrt..

I forhold til B-klasse, hvor lang rekkevidde har den vinterstid (i Bergensvær)?
Me kjører ofte til masfjorden frå Midttun (ca 110 km). Med Range Plus og cruise control så kjem me fram med ca 50 prosent igjen på vinteren (ikkje testa fullt snøvær enda då det ikkje kom i år). Klarte 60 prosent i dag då det var lite trafikk og klar bane for cruising.

No når dei får ladestasjon på haugsvær i tillegg til romarheim passer det jo fint med ein liten stopp på butikken der for å sikre rekkevidden til Førde.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


turfsurf

Sitat fra: kodalse på mandag 29. mai 2017, klokken 00:16
Det er for mange ukjente i spill her til å gi et godt svar, men regnestykkene med leibil har aldri gått opp i min husholdning.
Her var det snakk om leiebil en gang i måneden. Og du sammenligner en gammel bil som er en potensiell kostnadsbombe, mot en ny bil som en leiebil vil være.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Simhav

Oveduesund:

Hvis du har 50 % igjen fra Midttun til Masfjorden, så burde vi vel klare til fergekai i Oppedal.
Var ikkje klar over at det skal komme nye ladestasjoner på haugsvær og romarheim. Da blir det ingen problemer med å reise til Førde fra Bergen. Dei få gangene vi reiser til andre plasser så går det med leiebil.

Ser i media at det skal komme nye elbiler med lengre rekkevidde, burde vi da vente med å kjøpe elbil nå? Tenker på om bruktbilprisene vil falle enda mer.

kodalse

Sitat fra: turfsurf på mandag 29. mai 2017, klokken 08:01
Sitat fra: kodalse på mandag 29. mai 2017, klokken 00:16
Det er for mange ukjente i spill her til å gi et godt svar, men regnestykkene med leibil har aldri gått opp i min husholdning.
Her var det snakk om leiebil en gang i måneden. Og du sammenligner en gammel bil som er en potensiell kostnadsbombe, mot en ny bil som en leiebil vil være.
Beklager så meget turfsurf, jeg var ikke klar over at for å ha en stemme i dette forumet var det påkrevd at man kun kjørte rundt med nye biler.

Hvordan du får en bil til 20-30k til å bli en kostnadsbombe "is beyond me!"
Vi snakker om en potensiell "kostnadsbombe" tilsvarende normalt årlig verdifall av en relativ rimelig ny bil.

Det jeg finner forunderlig gang etter gang er at man bruker kostnaden for ny bil for å legitimere leiebil de få gangene man trenger det.
Vel jeg må si meg uenig. Hvis man har behov for leiebil 12 ganger i året La oss si 24k har jeg i et hvert regnestykke problemer med å følge argumentasjonen.

De aller fleste her til lands med mer enn en bil har trolig en som er relativt ny (3-8 år regner svært mange som ny bil), og en som er litt eldre.
Atter andre har kun en bil, ofte en kostnadsbombe på 12 år eller endog enda eldre.

I min verden er utsagnet ditt "elitisk".

PS! "Kostnadsbomben" tok jeg i fjor med bytte av alle bremser og støtdempere bak (salt!) til den vanvittige sum av 16.500,- på merkeverksted.
Det var da snitt vedlikeholdsprisen gikk fra årlig 3.500 til 5.000,-
Registerreim har enda 6 år igjen i henhold til serviceintervall før bytte.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

turfsurf

Fint om du kan kutte ut elitist preiket og holde deg til sak. Jeg påpekte bare at det er andre ting enn pris inne i bildet.

Du sier at dieselpurka di koster deg 13k i året uten drivstoff, og det med ekstremt lav kjørelengde. Man får en Golf leiebil for 1000kr for en helg, det inkluderer ubegrenset km. Da har man og en rimelig ny bil, med de fordelene m.t.p. driftsstans og komfort det innebærer, spesielt når det er snakk om at den gamle bilen skal være til langtur. Det er ikke så moro å bli stående midt oppå Dovre med motorhavari midvinters med tre barn i bilen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øystein16

Sitat fra: Simhav på søndag 28. mai 2017, klokken 21:40
Ser jo at det kan bli dyrt med to biler, men med ein elbil og leiebil en helg mnd, kan det vel bli like dyrt..
Byttlåning blant vener eller i familie kan vera ei god løysing, dersom de har anledning til det.

kodalse

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. mai 2017, klokken 11:01
Fint om du kan kutte ut elitist preiket og holde deg til sak. Jeg påpekte bare at det er andre ting enn pris inne i bildet.

Du sier at dieselpurka di koster deg 13k i året uten drivstoff, og det med ekstremt lav kjørelengde. Man får en Golf leiebil for 1000kr for en helg, det inkluderer ubegrenset km. Da har man og en rimelig ny bil, med de fordelene m.t.p. driftsstans og komfort det innebærer
Nå var jeg vel rett på sak såvidt jeg kunne se, at jeg mente dine utsagn var elitisk kunne jeg nok holdt for meg selv.
Det har ingen betydning for argumentet og trekkes tilbake.

Skal vi så sammenligne på likt grunnlag finner jeg lokalt fra Trondheim rimeligste leie utenom nabobil fra Always, med fri kilometer, forsikring osv.

For en mikro bil (altså mindre enn Fiat 500) koster det 1098,- pr helg. (uaktuell med 5 personer og bagasje)
For en mini stasjonsvogn (samme klasse som jeg kjører med) koster det 1498,- pr helg. (Trolig det trådstarter har behov for)
Altså snakker vi om utelukkende 12 planlagte helgeturer pr år for trådstarter rundt 18.000,-

Når det gjelder at det er andre ting enn pris inn i bildet er jeg helt enig og de aller fleste av disse går mot det å eie, ikke leie:

- Han får en ny bil med den komforten det innebærer ved å leie.
(Selv har jeg med nærmere 1 mill km bak rattet aldri hatt driftsstans hverken på ny eller eldre bil, så for mitt vedkommende ser jeg bort fra det argumentet. Jeg har alltid vedlikehold bilene mine, kanskje det har noe å si.)
- Han får også et bilhold dyrere enn det å ha en ekstra tilårskommen, men likefullt helt grei bil tilgjengelig.
- Han mister fleksibiliteten ved å til enhver tid ha en ekstra bil tilgjengelig.
- Han, eller hun, har ikke mulghet for å gjøre andre ærend når den eneste bilen er opptatt.
- Han bruker mye tid på å ordne med kontrakt, samt henting/levering av leiebil.

Samtidig kan det jo selvsagt være utfordringer med parkeringsmuligheter hjemme, da kan argumentet fort vendes.
Jeg kan fortsatt ikke se gode argument for å leie bil kontra det å ha en ekstra bil tilgjengelig.
Da må i tilfelle behovet for å leie begrense seg til 1-2 ganger i året for å veie opp fordelene ved egen bil.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

kodalse

Sitat fra: Øystein16 på tirsdag 30. mai 2017, klokken 11:38
Byttlåning blant vener eller i familie kan vera ei god løysing, dersom de har anledning til det.
[/quote]
Det praktiseres her i huset. Riktignok vederlagsfritt så kostnaden ligger fortsatt i hjemmet.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

turfsurf

Helt klart fordeler og ulemper med å eie vs å leie. Sjekket nettopp på Hertz, 1380,- for en Passat til helgen. Ofte kjører de kampanjer som gjør det billigere. Det tar 2 minutt å booke en bil, 2 minutter å få nøkkelen, og 1 minutt å levere den.

I stedet for å ha to biler kan man jo ha en bil + elsykkel, og spe på med leiebil.

Har vekslet mye mellom å ha en og to biler i familien, begge deler gir fordeler og ulemper, men stort sett har jeg vært mest fornøyd når vi har greid oss med en. Det er nok tidstyver i hverdagen, og bil er helt klart en av de.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

oveduesund

Sitat fra: Simhav på mandag 29. mai 2017, klokken 21:11
Oveduesund:

Hvis du har 50 % igjen fra Midttun til Masfjorden, så burde vi vel klare til fergekai i Oppedal.
Var ikkje klar over at det skal komme nye ladestasjoner på haugsvær og romarheim. Da blir det ingen problemer med å reise til Førde fra Bergen. Dei få gangene vi reiser til andre plasser så går det med leiebil.

Ser i media at det skal komme nye elbiler med lengre rekkevidde, burde vi da vente med å kjøpe elbil nå? Tenker på om bruktbilprisene vil falle enda mer.
Fergekaien er ikkje noko stress, nei. Ladestasjonen på Romarheim er ferdig, den på haugsvær er under oppføring no. Sikkert klar snart.

Om du KAN vente med å kjøpe så skader jo aldri det. Berre vær obs på leveringstid viss de skulle ende opp med ein ny bil. Me venta i over fire måneder på B-klassen vår.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


Ebe

Sitat fra: Simhav på søndag 28. mai 2017, klokken 22:15
Dersom det finnes en elbil til under 300 000kr, og som tar to bakovervendte - og en fremovervendt, pluss to voksne , og bagasjer så klarer vi oss med en bil. Budsjettmessig er det vel mest lønnsomt selv om elbilgodene skulle bli borte.

Er det noen av dere med unger som har Nissan NV200? Kjenner noen som har vurdert den, men droppet den pga rekkevidden.

E-NV200 er vel fortsatt eneste bilen med de specsa, dersom også hurtiglader er nødvendig?

Og man ofrer da kjørelengde. En kammerat av meg har både Leaf 24-kwh og env200. Han er en erfaren elbilsjåfør, bl.a. kjørt Reva før. Han sier at han "merker at kassebilen har lavere rekkevidde enn leafen".

Men med hurtigladere går det meste, selv om det kan være en prøvelse på lange transportetapper.

På e-nv200-forumet her inne er det flere tråder om rekkevidde. Sjekk ut dem :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

EV85

e-NV200 er ikke så pene, men jf. med prisene andre setter på tilsvarende pakker fremstår den veldig rimelig for de som trenger buss-light.

Simhav

En Mercedes B klasse frister veldig men er litt usikker pga mangel på hurtig lader. Hvor langt kan den på normalt vinterføre her på Vestlandet (slaps, snø, regn)? Vente lenger enn halv time på å lade blir uaktuelt med småunger og gretten kjerring:)

Ebe

Svar #8 her i tråder sier følgende:
"Den er brukbar på turer opptil 20 mil som vi bruker den til-skal en kjøre lengre ofte kan jeg ikke anbefale bilen-det vil bli for mye venting. Vi legger inn matpause på våre turer etter 10 mil som bilen går i ett hele året uansett er vår erfaring. Har en mye små kjøring så går den IKKE 10 mil! Batteri oppvarming drar mye strøm så da kan rekkevidde bli så kort som 5-6 mil faktisk. "

Ellers finnes det sikkert en tråd om rekkevidde på Merce-delen av forumet her :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Simhav

Det står at B klasse kan semihurtiglades, hva betyr det i praksis? hvilken lader må eg sjå etter på ladestasjoner? Tenker spes. at hvis vi skal kjøre til Førde fra Bergen (180 km), kan vi stoppe på fegekaia i Lavik/oppedal og lade i 30 min så klare resten av kjøringen?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA