Hovedmeny

Model 3 - bilder og smånytt.

Startet av Gordon Retriever, onsdag 24. mai 2017, klokken 23:58

« forrige - neste »

ludwig_holberg

Selvsagt bare å skaffe seg en Model S. Har du bil, og enda ikke byttet til el? Da har du tapt mye unødvendige penger, og også gått glipp av mye kjøreglede.

Sitat fra: Løve på søndag 20. mai 2018, klokken 15:30
Så folkeutgaven lar vente på seg altså? I dette prisområdet kan en vel like så godt bare skaffe seg en Model S?

Counterpointer

Forøvrig lar alle produsenter oss vente i det vide og brede på alt fra små solcellebiler til store slagskip av semitrailere............

Det er vel bare trilling som leveres uten ventetid [emoji849]

Måkemannen

Sitat fra: knut.aulie på søndag 20. mai 2018, klokken 18:22
Forøvrig lar alle produsenter oss vente i det vide og brede på alt fra små solcellebiler til store slagskip av semitrailere............

*host* bruktmarkedet *kremt*

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

Counterpointer

Sitat fra: Måkemannen på søndag 20. mai 2018, klokken 19:42
Sitat fra: knut.aulie på søndag 20. mai 2018, klokken 18:22

*host* bruktmarkedet *kremt*

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk
Foreløpig ingen PRODUSENTER som leverer bruktbiler [emoji6]

At biler som er i drift videreselges øker ikke tilbudet btw.....

Løve

Sitat fra: JorEl på søndag 20. mai 2018, klokken 16:56
Hei Løve :)
Nå har vel du vært med å diskutere om Tesla klarer å produsere nok biler til å gå med overskudd, på kort eller lang sikt. ;) Tesla trenger $$$,  derfor er de vel smarte som produserer de beste og dyreste bilene først, siden bestillingskøen er så lang. Bilene blir nok solgt med en gang.
Hvilken bil man går for ; S,X, eller 3 blir selfølgelig opp til hver enkelt. Hvilken bil skal du kjøpe da Løve?

Jeg kjøpte en Leaf  :)

JorEl

Grarulerer med Leafen :+1: Har du ikke hatt elbil før, blir du vel utrolig fornøyd.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

Her er det en del om Tesla, og om Dieselgate osv. A must for ev-lovers :+1:

https://youtu.be/kvMY-6DG45U
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

navyelsen

Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 20. mai 2018, klokken 17:17
Selvsagt bare å skaffe seg en Model S. Har du bil, og enda ikke byttet til el? Da har du tapt mye unødvendige penger, og også gått glipp av mye kjøreglede.

Spart og spart fru Blom...
Med dagens priser har jeg årlige kostnader på ca 25000 til bensin og bompenger.
Hvis jeg regner på det kan jeg kjøre bilen min i over 25 år før kostnadene når prisen av en ny Tesla S.
Så hva har jeg egentlig tapt?

Ser at de "tapte" pengene er et argument som ofte går igjen i elbildiskusjonene. Men å kjøpe en bil til over 600.000 er på ingen måte gratis, selv om det gir billige driftskostnader! Husk også å regne på verditap gjennom hele bilens levetid.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

GOS

Og bilen din holder i 25 år til uten noe særlig vedlikeholdsutgift?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

o.b.lix

Sitat fra: navyelsen på onsdag 23. mai 2018, klokken 08:09
Hvis jeg regner på det kan jeg kjøre bilen min i over 25 år før kostnadene når prisen av en ny Tesla S.

Du glemmer at din bil trenger både nye filtre og olje, samt er mye mere slitt enn en ny bil, slik at kostnadene dine til bil er nok langt over 25.000 i året. Men om du vil lure deg selv, er det jo bare du selv som blir lurt...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ludwig_holberg

Alle biler har verditap - Tesla har hatt mye mindre verditap enn biler forøvrig, og særlig sammenlignbare biler. Dette gjelder enda mer S kjøpt før dollarjusteringene i 2015. Regnestykket har vært ganske fantastisk.

Grovt regnet ligger besparelsene knyttet til bensin, forsikring, bom, parkering osv for min del på ca kr. 130.000,-. Verditapet per i dag er ca kr. 150.000.

Så skulle jeg hatt et like billig bilhold med fossilbil, måtte jeg humpet rundt i et ca 15 år gammelt vrak. I så fall kunne jeg tålt kr. 20.000 i ekstra reparasjonsutgifter + verditap over treårsperioden. Det kunne muligens akkurat holdt...

Ser at de "tapte" pengene er et argument som ofte går igjen i elbildiskusjonene. Men å kjøpe en bil til over 600.000 er på ingen måte gratis, selv om det gir billige driftskostnader! Husk også å regne på verditap gjennom hele bilens levetid.

navyelsen

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 23. mai 2018, klokken 09:24

Du glemmer at din bil trenger både nye filtre og olje, samt er mye mere slitt enn en ny bil, slik at kostnadene dine til bil er nok langt over 25.000 i året. Men om du vil lure deg selv, er det jo bare du selv som blir lurt...

Jeg kjøpte helt helt ny bil, og har ikke hatt andre utgifter enn årlig service. Hvis jeg regner inn vedlikehold og og årsavgift og litt diverse, er jeg kanskje oppe på 30.000 totalt i året for bilhold. Tar jeg i tillegg med verditap som gjennomsnittlig har vært på ca 20.000 i året er jeg kanskje totale kostnader på 50.000. Selv etter 10 år er kostnadene lavere enn om jeg hadde kjøpt en ny Tesla.

At de har holdt seg godt i pris skyldes i hovedsak tilbud og etterspørsel, samt mangelen på alternativer. Det kommer ikke til å vare evig. Med flere alternativer på markedet vil også bruktprisene på Tesla synke og verditapet bli større.

Jeg lurer ikke meg selv, og har regnet på dette flere ganger. Kunne selvsagt tenkt meg en elbil, men foreløpig finnes det ingen alternativer med ønskelig rekkevidde til en fornuftig pris. 600.000+++ blir altfor mye uansett hvordan jeg vrir og vender på det. Vurderte en Ampera-e en stund, men det gikk jo rett i dass. Ser frem til både M3 og Niro som mulige gode alternativ, men frykter at M3 blir for dyr og forsinket...

ludwig_holberg

Høres ut som noe ala Skoda Fabia? Som forsåvidt ikke er en dum bil. Men prøv å sammenlign med en stor femseter med firehjulstrekk. Du finner ingen i den klassen som har hatt 20.000 i verditap fra 2015 - 2018. Men altså selv en Skoda Fabia har bare såvidt lavere kostnad enn min S85D (50.000 i året vs. ca 60.000 med 50.000 i verditap + service og forsikring).

navyelsen

En Renault Clio Sport Tourer faktisk, ikke langt unna Fabia.
Bare verditapet alene på en 5 år gammel Tesla er høyere enn det bilen min kostet ny.

Med stort bagasjerom duger den mer enn bra nok til mitt bruk som hovedbil i min husholdning.
Skulle jeg kjøpt en ny stor SUV med 4WD er saken selvfølgelig en annen...

Så kommer selvsagt rentene i tillegg, med mindre man tilfeldigvis har 600k liggende på en skjult konto.
Bare rentene alene ville kostet meg nesten 20.000 i året, like mye som jeg i dag bruker på bensin!

(med mindre man slo til på rentekampanjen til Tesla i fjor, som dessverre ikke lenger er et alternativ)

ladov

Sitat fra: ludwig_holberg på søndag 20. mai 2018, klokken 17:17

Veldig godt poeng, jeg har gjort samme regnestykke som deg og kommet til at den *egentlige* grunnen til at jeg ikke vil spare på å kjøpe en Model S er at jeg kjøper for billige biler i utgangspunktet. :)

Hvis vi modifiserer utsagnet noe, så kan vi si at for dem som uansett har tenkt å kjøpe bil til 500k+ så vil det muligens være et bedre valg å kjøpe en Model S...
(dessuten pynter det på regnskapet hvis du passerer mange bommer, kjører mye ferge, eller bare kjører mye, men det er ikke aktuelt for min del..)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA