Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 75D: Hvor mange har avbestilt for å få luft?

Startet av Somni, mandag 31. juli 2017, klokken 18:59

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#30
Enig at det er noe høyere.

wk057 har målt en 100 kWh pakke til 102,4 kWh (98,4 kWh tilgjengelig). Det er med 8256 celler. Da må 90 kWh pakken med 7104 celler ha 88,1 kWh (84,1 kWh tilgjengelig).

Dette er så klart ikke 100% riktig, da ingen av batteripakkene er helt like. Regner man at batteripakkene har pluss minus 0,5% fra nominell kapasitet, som jo egentlig er svært lite variasjon, og antar 100 kWh pakken har nominell kapasitet på 102 kWh, så vil batteripakkene fordele seg slik:

"100" kWh: 101,49-102,51 kWh totalt, 97,49-98,51 kWh tilgjengelig
"90" kWh: 87,33-88,21 kWh, 83,33-84,21 kWh tilgjengelig
"75" kWh: 76,41-77,18 kWh, 74,01-74,78 kWh tilgjengelig

Litt usikker på 75 kWh pakken, men jeg tror det er snakk om 14 moduler med 444 celler, altså 6216 celler. (Dette forutsetter også at Tesla ikke sorterer cellene utifra kapasitet og f.eks setter modulene med de svakeste cellene inn i 75 kWh pakken. Det er mulig, men det vil ikke utgjøre enormt mye.) (Det er også mulig cellene har blitt marginalt forbedret over tid, uten at Tesla har oppdatert de offisielle rekkeviddetallene.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

keepitsimple

Trodde det var rundt 72kWh i 75kWh bilen.
Tesla Model S 60D - 2016

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: keepitsimple på fredag 26. mai 2017, klokken 10:08
Trodde det var rundt 72kWh i 75kWh bilen.
wk057 har lest ut 75 kWh med 72,6 kWh tilgjengelig.

Men dette er som sagt ikke fasiten. Hver batteripakke er forskjellig, både når det gjelder faktisk kapasitet og når det gjelder kapasitet som er estimert av BMS. Det har betydning hvor mye bilen har blitt kjørt når målingen utføres, og hvilken utgave det er av batteripakken.

Mitt estimat er basert på det antallet celler som jeg er ganske (men ikke helt) sikker på at finnes i bilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Somni

Hvor stor forskjell er det i forbruk på 90D kontra 75D? Har lest flere steder at forbruket er ganske bra på 75D, og ser flere med snitt på rundt 190Wh/km. Et lavere forbruk på 75D må jo spise opp mye av marginen opp mot en 90D. Er det noen som har erfaring med "abetterrouteplanner"? Forskjellen på ladetid 90D kontra 75D er jo ikke så stor. Fra meg til min destinasjon utenfor oslo beregner den 24 min lading på sc, mens 90D 14 min. Altså 10 min forskjell. 10 turer i året blir totalt 100 min i spart tid. 100.000 kroner ekstra for 90D = et spart lademinutt koster 1000 kroner.  :o
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Thor2014


ApeX

#35
Sitat fra: Thor2014 på fredag 26. mai 2017, klokken 18:24
Dersom du faktisk kommer frem..

Skal godt gjøres å gå tom for strøm uten videre. Hvis du isteden for de kr 100.000, investerer kr. 4.500 i et chademoadapter så må du vel nesten gå litt inn for det om du skal greie å gå tom for strøm.
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Øyvind.h

#36
90-pakken har ca 89kWh når den er ny. Dokumentert :). Varierer sikkert rundt det leiet. Sett flere som har høyere km rekkevidde-estimat enn min 89kWh S hadde. Så tipper de fleste er roughly 90kWh når pakken settes sammen.

Når det gjelder CHAdeMO - med Model S, lavt forbruk og sommer er det et greit alternativ. Med X, vinter og høyt forbruk er CHAdeMO ganske ubrukelig på lange turer. Alt for tregt.

Når det gjelder forbruk - bilene er rimelig identiske. 90'en veier vel omtrent en passasjer ekstra. 90'en lader en del raskere på Superchager og har en del bedre ytelser. Sliter man med rekkevidde er det bare å sette ned varigheten. Eller gjør som X60-gjengen - kjør med 19" Nokian R2 frem til sommeren kommer :) Mye lavere forbruk med dem enn sommerdekk på våren.
Mye av differansen mellom rapporterte 60 og 90-tall ligger garantert i kjørestil. Fordi stort batteri=ingen rekkeviddeangst og dermed ingen sparekjøring.

Men bare så det er sagt - jeg kunne nok vurdert en S75D nå. Den er ikke ulik gammel S85 rwd 2013 modell i rekkevidde. Og det funket fint for meg før.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Somni

Det som har begynt å falle meg inn er at jo flere Tesla på veien etter hvert (TM3) så kan det fort bli mye kø, og da kunne det være flott å bare kjøre til neste SC. Lade kun en gang på SC Trondheim - Oslo hadde vært flott. Spørs om det går med en S75D på den værste vinteren.

E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Øyvind.h

Med S85'en og S90D'en hoppet jeg ofte over Superchager på den strekningen.

Dvs kjørte Oslo-Alvdal og hoppet over Nebbenes og Elverum på vei til Trondheim. Og kjørte direkte til elverum på vei hjem.

S75D klarer nok det greit ved pen kjøring på sommeren uten at det blir ukomfortabelt. Men tror ikke det går på vinteren eller med godt driv og takboks på sommeren. Ikke gøy å se estimert restkapastirt falle ned mot lavt ensifet prosent med tosifret antall mil igjen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Farshid Jahangosha

S75D er den mest effektive Teslaen jeg har kjørt. Bedre rekkevidde enn min forrige S85. I dag var det 105 km rated (den optimistiske) range ved kaia i Larvik og 97 km til superlader i Lier. Det var medvind, 20 grader og jeg kjørte uten AC og konstant 80km/t. Fremme med 20 km igjen. Gjennomsnittsforbruket var 115 ett eller annet. Jeg mener at hvis jeg deler 75 med 0,115, så får jeg rekkevidden ved fullt batteri som her blir 652 km. Det syns jeg rett og slett er svært bra. Vifte uten AC var komfortabelt nok og 80 km/ t er ikke sneglefart
Tesla Model S 75 D 2017.
x Tesla Model S 85 autopilot 2014.
MB C 180 2001.

Somni

Sitat fra: Farshid Jahangosha på søndag 28. mai 2017, klokken 00:17
S75D er den mest effektive Teslaen jeg har kjørt. Bedre rekkevidde enn min forrige S85. I dag var det 105 km rated (den optimistiske) range ved kaia i Larvik og 97 km til superlader i Lier. Det var medvind, 20 grader og jeg kjørte uten AC og konstant 80km/t. Fremme med 20 km igjen. Gjennomsnittsforbruket var 115 ett eller annet. Jeg mener at hvis jeg deler 75 med 0,115, så får jeg rekkevidden ved fullt batteri som her blir 652 km. Det syns jeg rett og slett er svært bra. Vifte uten AC var komfortabelt nok og 80 km/ t er ikke sneglefart
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Øyvind.h



Uten å sammenligne kontrollert og samtidig blir forbrukstall ofte sprikende og ikke sammenlignbare.
Eksempelvis bruker jeg fort 250Wh/km på E6 sydover med X'en. På torsdag dermot var det tett trafikk som svingte mellom 80 og 120km/t. Sol og varme dro forbruket ned i 199Wh/km selv med mye rykk og napp.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Farshid Jahangosha

Disse målingene viser hvilken forbrukskatastrofe X er. Jeg tror man må opp i X 100 D for å matche S 75 D. Da begynner prisforskjellen å nærme seg kr 300.000.
Tesla Model S 75 D 2017.
x Tesla Model S 85 autopilot 2014.
MB C 180 2001.

turfsurf

En X100 har ca 40% større brukbar batterikapasitet enn en S75, forskjellen i forbruk er ikke så stor. I følge både EPA og NEDC så er en størrelse opp i batteri en grei tommelfingerregel, selv om S75 nok går litt lengre enn en X90.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

X bruker 10-30% mer enn lik S. Avhengig av fart.

Men merk at det her var sammenligning av S75D og X P90D.
P-modellen har 6% merforbruk pga P-motoren alene. Ekstra vekt fra 75 til 90 batteri har også en bitteliten effekt.

X90D er omtrent som en S90D med stor takboks.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA