Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 75D: Hvor mange har avbestilt for å få luft?

Startet av Somni, mandag 31. juli 2017, klokken 18:59

« forrige - neste »

Lommelund

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. mai 2017, klokken 22:05
260-350 mil per dag er ganske instenst. Selv om man kjører i 24 timer uten stopp er det da en snitthastighet på 108-145 km/t. ;)

Ha, ha! Så det nå... ;D

Somni

Nå ble jeg faktisk litt usikker ... Byrde jeg gått for en 100D innstegsmodell med AP eller en godt utstyrt 75D?  ??? 90D havner litt i ingenmannsland synes jeg :laugh:  Jeg skal jo tross alt kjøre 15.000 km ( langkjøring ) i året. Pluss 15.000 km i småkjøring. Hva kommer til å holde seg best i pris om ca. 3 år? Eller burde jeg tenke på å beholde bilen i 5 til 8 år?

Dette ble værre en jeg trodde.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Helge Alm

Hei.
Har en S75D og kjørt på den 52.000 km på 10 mnd. Har hatt mange langturer med opp til 90 mil pr dag før oppgradering fra 70D til 75D. Med flere SC tilgjengelig blir det ennå enklere. Har du i tillegg Chademoadapter kan du glemme både ladeangst og rekkeviddeangst :-). Men selvsagt er det kjekt å ha ekstra kapasitet på batteriet...derfor oppgraderte jeg til 75D som ene alene skyldtes en del langturer i midt-Sverige. Mitt råd til deg er derfor  -se på hva du er villig til å betale.

noGas


Jeg hadde uten tvil kjøpt det største batteriet. Ta med vinterpakken, den koster jo ingenting uansett(rattvarme). Jeg bor østafjells, og kommer aldri til å kjøpe en bil uten AP igjen. Tech er jo halve moroa på denne bilen.

Somni

Sitat fra: Helge Alm på tirsdag 23. mai 2017, klokken 07:39
Hei.
Har en S75D og kjørt på den 52.000 km på 10 mnd. Har hatt mange langturer med opp til 90 mil pr dag før oppgradering fra 70D til 75D. Med flere SC tilgjengelig blir det ennå enklere. Har du i tillegg Chademoadapter kan du glemme både ladeangst og rekkeviddeangst :-). Men selvsagt er det kjekt å ha ekstra kapasitet på batteriet...derfor oppgraderte jeg til 75D som ene alene skyldtes en del langturer i midt-Sverige. Mitt råd til deg er derfor  -se på hva du er villig til å betale.

Takk :) Det var akkurat det jeg trengte. Greit å høre fra folk som faktisk har 75D. Kjører mye E-Golf, så har god erfaring med å kjøre økonomisk. Det jeg er ute etter er jo en bil som er billig i drift, med god rekkevidde og ikke minst autopilot. Å kjøpe hybrid er et stort tapsprosjekt er jeg redd, på lik linje med diesel osv ... TM3 blir nok alt for liten for vår del da vi fyller en V70 når vi skal på tur. Er det utstyr du angrer på at du ikke kjøpte?
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Wattson

Skal du kjøre langt i jobbsammenheng er min anbefaling å prioritere å kjøpe så stort batteri som mulig framfor alt annet utstyr. I særdeleshet hvis du skal reise rundt omkring i 3-5 dager i strekk.  Å sitte lenger enn absolutt nødvendig på superladere rundt omkring synes jeg dårlig bruk av fritid, og for at du skal være mest mulig effektiv må du da ofte sitte å lade på kveldstid.  Nå kommer sikkert kobbelet her til å si at de har kjørt så og så langt og er fornøyd med lite batteri.  Ok det på en weekend eller ferietur av og til - du rekker fram. Men det er noe helt annet å kjøre i jobb fra hotell til hotell (eller by til by) i en til to uker hver måned. Lykke til med bestillingen din!
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

fonberg

Enig med Wattson, med det bruksmønsteret du skisserer ville jeg prioritert batterikapasitet fremfor "nice to have" utstyrspakker.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Somni

Sitat fra: Wattson på tirsdag 23. mai 2017, klokken 09:16
Skal du kjøre langt i jobbsammenheng er min anbefaling å prioritere å kjøpe så stort batteri som mulig framfor alt annet utstyr. I særdeleshet hvis du skal reise rundt omkring i 3-5 dager i strekk.  Å sitte lenger enn absolutt nødvendig på superladere rundt omkring synes jeg dårlig bruk av fritid, og for at du skal være mest mulig effektiv må du da ofte sitte å lade på kveldstid.  Nå kommer sikkert kobbelet her til å si at de har kjørt så og så langt og er fornøyd med lite batteri.  Ok det på en weekend eller ferietur av og til - du rekker fram. Men det er noe helt annet å kjøre i jobb fra hotell til hotell (eller by til by) i en til to uker hver måned. Lykke til med bestillingen din!

Takk for svar :)
Det er jo riktig det du sier, men jeg synes ikke 90D gir stor nok forskjell på akkurat det å spare tid på lading. Hvis det betyr å sitte 10 min ekstra på en SC tilsvarer det å besvare en ekstra mail. Skal det virkelig monne mener jeg man må opp på en 100D. Da snakker vi 200.000 ekstra, og det blir ekstremt dyr fritid. Da ser jeg heller ikke at det å kjøre på strøm blir en rimelig løsning.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Cobos

Personlig har jeg en 2013 S60 som jo er mye kjipere enn en 75D batterimessig. Jeg liker generelt sjelden å sitte i bil mer enn 2t uten å strekke litt på beina, kanskje en liten toalett-tur osv. Jeg hater også både mat og drikke inn i bilen og vil ha alt sånn utenfor. For meg på langtur er det dermed lite problem med et og annet benstrekk. Jeg derimot vil ha god lyd mens jeg kjører og dermed er oppgradert anlegg viktig for meg (hjalp jo at jeg betalte 6000,- for det men...). Så spør du meg høres 75D klart ut som beste løsningen. Hvis du liker en liten pause iblant eller får brukt tiden produktivt med å besvare mail osv. klart godt utstyrt 75D. Er du voksenbleie typen som kjører Oslo-Alta med 2 tissepauser så klart 100D. Misforstå meg rett, med uendelig penger hadde jeg også gått for 100D, men i den virkelige verden er mitt råd 75D.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Helge Alm

Hei igjen. Jeg kjøpte Premium-pakka, cyclonefelger (tøffe :-)), skinnseter, soltak (ikke angret et sekund) + en 70D (senere softwareoppgradert til 75D når prisen ble redusert til 5.000 ca 1 mnd siden) og vinterdekk m/felger. Jeg har ikke autopilot, men har prøvd det gratis i en mnd. og jeg savner den pakka! Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for autopilot, std. stoffseter (som nå er bedre enn de var når jeg kjøpte min) og gått for std. felger. Jeg kjøpte også med takstativ, gummimatter og rødt adapter. I forkant kjøpte jeg chademoadapter, type2-ladekabel og lang skjøteledning. Senere, men innen 2 mnd, kjøpte jeg og fikk installert teslawall-lader (men kjøp heller hjemmelader fra Kirkebø med integrert B-vern - det blir rimeligere). Jeg satte av kr. 25.000 til ekstrautstyr og det går med. Lykke til med valget, men ikke glem: Det er ditt valg - det er du som skal ha bilen, ikke nestemann :-).

Sitat fra: Somni på tirsdag 23. mai 2017, klokken 08:57
Sitat fra: Helge Alm på tirsdag 23. mai 2017, klokken 07:39
Hei.
Har en S75D og kjørt på den 52.000 km på 10 mnd. Har hatt mange langturer med opp til 90 mil pr dag før oppgradering fra 70D til 75D. Med flere SC tilgjengelig blir det ennå enklere. Har du i tillegg Chademoadapter kan du glemme både ladeangst og rekkeviddeangst :-). Men selvsagt er det kjekt å ha ekstra kapasitet på batteriet...derfor oppgraderte jeg til 75D som ene alene skyldtes en del langturer i midt-Sverige. Mitt råd til deg er derfor  -se på hva du er villig til å betale.

Takk :) Det var akkurat det jeg trengte. Greit å høre fra folk som faktisk har 75D. Kjører mye E-Golf, så har god erfaring med å kjøre økonomisk. Det jeg er ute etter er jo en bil som er billig i drift, med god rekkevidde og ikke minst autopilot. Å kjøpe hybrid er et stort tapsprosjekt er jeg redd, på lik linje med diesel osv ... TM3 blir nok alt for liten for vår del da vi fyller en V70 når vi skal på tur. Er det utstyr du angrer på at du ikke kjøpte?

Softblue

For å være en motpol til de som skal ha alt, så har jeg begrenset meg til:
Model S 75 kr. 591.900
Rød Multi-Coat lakk kr. 12.400
Soltak kr. 16.500
19" sølv Slipstream-hjul
Svarte tekstilseter
Innredning i mørk asketre
Svart innertak
Gratis superlading inkludert
Premium lyd kr. 20.700
Destinasjons- og dokumentavgift kr. 2.800
Henvisning (kr. 8.000)
Vrakpant kr. 2.400
Ny Tesla S, for kun kr. 638.700!
Vinterdekk må jeg bestille i tillegg til høsten.
Jeg ser at P100D "med alt" koster det dobbelte i "kjøp bil fra utstilling"  ???
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Muffinman

Sitat fra: Wattson på tirsdag 23. mai 2017, klokken 09:16
Skal du kjøre langt i jobbsammenheng er min anbefaling å prioritere å kjøpe så stort batteri som mulig framfor alt annet utstyr. I særdeleshet hvis du skal reise rundt omkring i 3-5 dager i strekk.  Å sitte lenger enn absolutt nødvendig på superladere rundt omkring synes jeg dårlig bruk av fritid, og for at du skal være mest mulig effektiv må du da ofte sitte å lade på kveldstid.  Nå kommer sikkert kobbelet her til å si at de har kjørt så og så langt og er fornøyd med lite batteri.  Ok det på en weekend eller ferietur av og til - du rekker fram. Men det er noe helt annet å kjøre i jobb fra hotell til hotell (eller by til by) i en til to uker hver måned. Lykke til med bestillingen din!
SitatEnig med Wattson, med det bruksmønsteret du skisserer ville jeg prioritert batterikapasitet fremfor "nice to have" utstyrspakker.
Helt enig med disse. Etter å ha kjørt en god del i jobb trumfer størst mulig batteri ALT.

Somni

Etter å ha lest litt rundt har jeg kommet til at det blir en S75D på meg. Ikke nok med at det skiller nesten 100.000 mellom 75D og 90D, men faktisk kapasitet på 90D er mye lavere, nesten 10% lavere en oppgitt, mens 75D har i underkant av 3% lavere kapasitet. Selvfølgelig hadde 100D vært toppers, men det blir nok litt i overkant for meg.

Now the data is directly from Tesla's software and not a calculation based on the capacity of cells from a tear down of a pack. He gathered similar data from other Tesla models. Here's a list he sent to Electrek:

Original 60 – ~61 kWh total capacity, ~58.5 kWh usable.
85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Original 70 – ~71.2 kWh total capacity, 68.8 kWh usable
75/75D – 75 kWh total capacity, 72.6 kWh usable
Software limited 60/60D – 62.4 kWh usable
Software limited 70/70D – 65.9 kWh usable

kilde: https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Øyvind.h

#28
Somni - tallene for 90-pakken her er gale. Utrolig synd at dette ikke er blitt korrigert av kilden til tallene, for svært mange tror at dette stemmer. Godt eksempel når folk begynner å bruke gale tall som kjøpsbeslutning.

90-pakken er ca 89kWh når den er ny.

Sitat fra: Somni på torsdag 25. mai 2017, klokken 23:41
90D/P90D – ~85.8 kWh total capacity, 81.8 kWh usable
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Det er en ganske kjent sak at på den listen så bommet han som målte (wk57?) på 90D sin kapasitet. Den er vel 3-4kWh høyere, det er bekreftet av flere som har hacket sine biler her på forumet. Men så lenge du ikke får lånebil med 100 pakke fra Tesla blir du nok fornøyd med en 75. Den har tross alt like lang rekkevidde som den opprinnelige 85en på sommeren.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA