Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 75D: Hvor mange har avbestilt for å få luft?

Startet av Somni, mandag 31. juli 2017, klokken 18:59

« forrige - neste »

Somni

Hei!
Jeg har dagdrømt om å kjøpe meg en Tesla nå i snart 3 år, og har endelig bestemt meg for å bytte ut firmabilen med en Tesla. Prisnedgang, kampanjerente og nå fri SC med refr. hjalp på.  Kjører mye fra Trondheim til Oslo, og mye til f.eks. Geilo. Nå er det jo bra dekning med SC, men blir det knapt med en 75D da? Vet ikke om det er verdt 100.000 å slippe en ekstra stopp til Oslo. Hva med -25 grader over Dovre, kommer jeg meg til Dombås da? Og hva om jeg må kjøre med takboks? Frister å velge 90D, da jeg er alt for vandt med 12 mil rekkevidde med en E-Golf. Men 100.000 mer??? Er det verdt det?

Hva bør man legge til av ekstrautstyr? Synes f.eks. Premium pakken har mindre verdi nå som el. bakluke er standard. Stoffsetene ser jo faktisk fine ut de også.

Det jeg har tenkt er:
- Midnight Silver
- Soltak
- 19" sølv Slipstream-hjul
- Standard seter
- Oppgradert Autopilot
- Vinterpakke
- Premium lyd


E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

tkjoerlaug

Dette har akkurat blitt diskutert i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33532.0.html

Når det gjelder Trondheim-Oslo, Oslo-Geilo, Trondheim-Geilo så er dette helt uproblematisk med 75D. Selv på vinterføre i -25C og med skiboks på taket.

Jeg bor i Trondheim og har 75D og er ofte på Geilo da foreldrene mine har hytte der. Både vinterveien via Lillehammer-Dokka og sommerveien via Valdresflya går fint med god margin. Har også kjørt Valdresflya sent i november i -20C og ikke hatt problemer med å komme meg over.

Trondheim-Oslo er godt utbygget med superladere i både Østerdalen og Gudbrandsdalen, og kjører du Gudbrandsdalen kan du til og med kjøre forbi både 1 og 2 superladere før du trenger å lade.

Jeg ville personlig valgt premium-pakke og skinnseter før jeg kjøpte premium lyd, men andre kan ha andre preferanser.


o.b.lix

Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 22. mai 2017, klokken 10:51
Jeg ville personlig valgt premium-pakke og skinnseter før jeg kjøpte premium lyd, men andre kan ha andre preferanser.

Standard lyd er dersom du hører podkast, nrk nyheter eller lydbok. For lytting på musikk får man lyst til å grine...
Premiumpakke og skinnseter hadde jeg lett valgt bort.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Nasatech

Velkommen til forumet [emoji4]

Midnight Silver, soltak, premium lyd og vinterpakken høres ut som min gamle bil. Bra valg [emoji6]

Har hørt at lyden har blitt bedre i de nye bilene? Hvis det stemmer så kan man kanskje droppe den ellers er det veldig bra oppsett!

Somni

Sitat fra: tkjoerlaug på mandag 22. mai 2017, klokken 10:51
Dette har akkurat blitt diskutert i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33532.0.html

Når det gjelder Trondheim-Oslo, Oslo-Geilo, Trondheim-Geilo så er dette helt uproblematisk med 75D. Selv på vinterføre i -25C og med skiboks på taket.

Jeg bor i Trondheim og har 75D og er ofte på Geilo da foreldrene mine har hytte der. Både vinterveien via Lillehammer-Dokka og sommerveien via Valdresflya går fint med god margin. Har også kjørt Valdresflya sent i november i -20C og ikke hatt problemer med å komme meg over.

Trondheim-Oslo er godt utbygget med superladere i både Østerdalen og Gudbrandsdalen, og kjører du Gudbrandsdalen kan du til og med kjøre forbi både 1 og 2 superladere før du trenger å lade.

Jeg ville personlig valgt premium-pakke og skinnseter før jeg kjøpte premium lyd, men andre kan ha andre preferanser.

Takk for svar. Den andre tråden sporet litt av, så jeg ble ikke helt klok. Ser nok ut til at en 75D er mer en nok for meg, selv om jeg bedriver mye langkjøring. Er det et stort minus med uoriginale vinterfelger?
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Somni

Sitat fra: Nasatech på mandag 22. mai 2017, klokken 11:51
Velkommen til forumet [emoji4]

Midnight Silver, soltak, premium lyd og vinterpakken høres ut som min gamle bil. Bra valg [emoji6]

Har hørt at lyden har blitt bedre i de nye bilene? Hvis det stemmer så kan man kanskje droppe den ellers er det veldig bra oppsett!

Takk :)
Må prøve en tur med en bil med original lyd før jeg bestemmer meg. Jeg hører mye musikk da jeg kjører mye for meg selv over flere timer, så god lyd er veldig viktig for meg.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Nasatech

Sitat fra: Somni på mandag 22. mai 2017, klokken 11:56
Sitat fra: Nasatech på mandag 22. mai 2017, klokken 11:51
Velkommen til forumet [emoji4]

Midnight Silver, soltak, premium lyd og vinterpakken høres ut som min gamle bil. Bra valg [emoji6]

Har hørt at lyden har blitt bedre i de nye bilene? Hvis det stemmer så kan man kanskje droppe den ellers er det veldig bra oppsett!

Takk :)
Må prøve en tur med en bil med original lyd før jeg bestemmer meg. Jeg hører mye musikk da jeg kjører mye for meg selv over flere timer, så god lyd er veldig viktig for meg.

Ja. Enig. Det er det for meg også. Har Premium i min Model X nå og hadde det i min Model S. Kjører også mye alene og digger å ha på musikk. Er også spesielt viktig om man kjører nedover i Europa. Man hører en del støy når man ligger i 120++.

Men tror nok en 75 vil holde på batteriet. Man vil alltid ha mer, men når SuC netter er som nå så trenger man det veldig sjelden.

Lykke til med bestilling. Vet du blir fornøyd!

Espen Hugaas Andersen

Lyd er noe som kan oppgraderes i etterkant hos tredjepart. Jeg har ikke tatt med oppgradert lyd, hovedsaklig fordi jeg nok ikke har de høyeste kravene til dette. Men om jeg kommer frem til at jeg vil ha bedre lyd så er jo ikke alle bruer brent.

Premium-pakken har jeg også droppet. Det som intresserer meg her er interiørlys og biohazard-defence mode. Interiørlys har jeg bestilt fra Abstract Ocean, så der er jeg dekket. Biohazard-defence mode er nok det jeg må klare meg uten. Jeg vet at det var en mulighet å få ettermontert dette hos Tesla, men jeg tror ikke de gjør det lengre. Kanskje det vil være mulig å få montert hos en tredjepart etterhvert - men det blir bare spekulasjon.

Vinterpakken droppet jeg også. Det hadde nok vært kjekt med oppvarmet ratt, men jeg tror jeg skal klare å få fyrt opp varmen før jeg setter meg inn i bilen 99% av tiden. Jeg har gått for 100 kWh batteri, så det har liten betydning at det går litt ekstra strøm heller. Om jeg skulle gått for 75D ville jeg kanskje ha tatt med vinterpakken, slik at jeg kunne spare litt på strømmen ved behov.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Synes listen din er en fornuftig spec. Men skal du ut av Norge eller kjøre en del på motorvei, så ville jeg gått for 90D og tatt med luftfjærer. Skinn og premium pakke er unødvendig, selv om vi endte opp med det meste av tilvalg på vår (minus store hjul). Dyreste luftfilteret jeg noensinne har kjøpt [emoji23]

Edit: tenk litt over hvor lenge du vil ha bilen og, batteriet (og dermed rekkevidde) vil degraderes noe.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Lommelund

Rekkevidde er alt! Sleng på et par sykler på taket eller lignende og ta deg en tur på motorveien i 110. Da vil du prise deg lykkelig over rekkevidde. Personlig eksempel: Kjørte Oslo-Sandefjord-Nevlunghavn-Sandefjord-Oslo i går. Fulladet S85 - viser 375 km ved 100% ladet ( omtrent som fulladet 75D? ). Surfutstyr på taket og motvind hele veien. Holdt meg 5-10 km/t under fartsgrensa. Dumpet unger i Sandefjord. T/r S.fjord - Nevlunghavn, og deretter tilbake til Oslo. Det er ca 320 km - på tørre veier og med god temperatur. Da er det kjipt å måtte stoppe i Drammen i søndagsrushet og måtte lade for å komme hjem! Så kan du legge inn et lignende scenario på vinterstid med ski el. lign. på taket og lave temperaturer. For min del hadde jeg ikke vært i tvil! Hadde jeg måtte velge mellom firehjulstrekk eller største batteri, hadde jeg lett valgt sistnevnte - bare for å understreke betydningen av rekkevidde for min del. Men nå består mitt bruksmønster av mange dagsturer på 260-350 mil, så det er jo selvfølgelig personavhengig. Men jeg tror rekkevidde blir mer og mer digg å ha, all den tid markedet kommer til å flyte over av Model 3 etter hvert og Tesla aldri i verden kommer til å følge opp Supercharger-nettverket i samme takt. Kødannelser skjer allerede - lading er et nødvendig onde!

wasted1980

Sitat fra: Lommelund på mandag 22. mai 2017, klokken 21:10
Rekkevidde er alt! Sleng på et par sykler på taket eller lignende og ta deg en tur på motorveien i 110. Da vil du prise deg lykkelig over rekkevidde. Personlig eksempel: Kjørte Oslo-Sandefjord-Nevlunghavn-Sandefjord-Oslo i går. Fulladet S85 - viser 375 km ved 100% ladet ( omtrent som fulladet 75D? ). Surfutstyr på taket og motvind hele veien. Holdt meg 5-10 km/t under fartsgrensa. Dumpet unger i Sandefjord. T/r S.fjord - Nevlunghavn, og deretter tilbake til Oslo. Det er ca 320 km - på tørre veier og med god temperatur. Da er det kjipt å måtte stoppe i Drammen i søndagsrushet og måtte lade for å komme hjem! Så kan du legge inn et lignende scenario på vinterstid med ski el. lign. på taket og lave temperaturer. For min del hadde jeg ikke vært i tvil! Hadde jeg måtte velge mellom firehjulstrekk eller største batteri, hadde jeg lett valgt sistnevnte - bare for å understreke betydningen av rekkevidde for min del. Men nå består mitt bruksmønster av mange dagsturer på 260-350 mil, så det er jo selvfølgelig personavhengig. Men jeg tror rekkevidde blir mer og mer digg å ha, all den tid markedet kommer til å flyte over av Model 3 etter hvert og Tesla aldri i verden kommer til å følge opp Supercharger-nettverket i samme takt. Kødannelser skjer allerede - lading er et nødvendig onde!

Hvis man kjører 260-350 mil pr. dag, så bør man kanskje ha annet enn Tesla? ;)
TMS "P"75D Full pakke

TM≡ Reservert 01.04.16

P85 | Perlehvit | Panorama | Luft | Tech | Hi-Fi | Dobbeltlader | Vinterpakke | Skinn + Alacantara | Carbon | Spoiler | 7 seter | 20" Tomason TN9 | SOLGT

Lommelund

Alt for miljøet ;) Mulig jeg var uklar, men kjører vel et ti-tjuetalls slike turer i året, og fra mitt perspektiv blir da rekkevidde alfa og omega.

Espen Hugaas Andersen

260-350 mil per dag er ganske instenst. Selv om man kjører i 24 timer uten stopp er det da en snitthastighet på 108-145 km/t. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Somni

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. mai 2017, klokken 20:47
Synes listen din er en fornuftig spec. Men skal du ut av Norge eller kjøre en del på motorvei, så ville jeg gått for 90D og tatt med luftfjærer. Skinn og premium pakke er unødvendig, selv om vi endte opp med det meste av tilvalg på vår (minus store hjul). Dyreste luftfilteret jeg noensinne har kjøpt [emoji23]

Edit: tenk litt over hvor lenge du vil ha bilen og, batteriet (og dermed rekkevidde) vil degraderes noe.

Kjører stort sett fra Trondheim og ned østerdalen/gudbrandsdalen, så motorveier er det lite kjøring på. Er vel et par år før vi får 110 sør for trondheim. Har kikket litt på 90D med mindre utstyr, men det er jo ikke rare rekkevidden ekstra. 100D er det ikke noe kampanje på, og ligger litt utenfor nødvendig bruksmønster.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

turfsurf

Får litt mere enn rekkevidde og da, litt ekstra ytelse og til dels raskere lading på SuC. Men ja, 90D er en dårligere deal enn 75D.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA