Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Samle topic erfaringer av feil og/eller mangler ved Ampera-E

Startet av Rumshot, fredag 21. juli 2017, klokken 11:48

« forrige - neste »

snd

#30
@o.b.lix

Det er bare bra hvis det ikke lekker.

Jeg har faktisk byttet ut skiltPÆRER med LED  :P mangler bare blinklys og hovedlys nå. Resten er vel LED!?
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

jorkus

Min første hadde Alutak, nr 2 har panorama, har åpnet Panotaket omtrent like ofte som Alutaket ::)
Jeg syns bilen er finere med Alutak, kun 2 fordeler med Pano, mulighet for takstativ og bedre takhøyde bak..
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

BMW850

Sitat fra: Muffinman på mandag 08. mai 2017, klokken 15:41
Sitat fra: BMW850 på mandag 08. mai 2017, klokken 15:03
Bilen ser også udiskutabelt mye bedre ut.
Smak og behag er aldri udiskutabelt.

Generelt har du rett. Men, når over 90% velger Pano får man allikevel en indikasjon  8)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Personlig synes jeg panotak er mindre pent å se på, og har tenkt tanken at eierene har svelget en kamel mtp useendet for å få mulighet for å åpne taket.

Se der, vi diskuterte. Da er det ikke udiskutabelt. For å sitere en kjent amerikaner:
SitatOpinions are like assholes. Everybody``s got one.

:)

RonnyØ

Sitat fra: Lacaixxa på mandag 08. mai 2017, klokken 15:07
Det virker som biler uten Pano er tyngre å omsette på Finn. Det er nok flere enn meg som utelukker disse bilene pga mangel på takstativ. Så kostnaden ved Pano får man nok tilbake x2 uten at det var saken her.

Rart det der, for de fleste Model S jeg møter etter en 10-15 mil på E6 har ingenting på taket.. evt bare stativet. :)
Husqvarna Automower 320

Tesla-man

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

tkjoerlaug

Sitat fra: BMW850 på mandag 08. mai 2017, klokken 17:54
Generelt har du rett. Men, når over 90% velger Pano får man allikevel en indikasjon  8)

Tipper en nokså stor del av de 90%-ene velger pano pga. av mulighet for takstativ. Det var ihvertfall hovedgrunnen til at jeg tok det med på min første tesla. Når det er sagt, så synes jeg det tar seg bra ut og gir en luftigere følelse inni kupeen.

BMW850

Sitat fra: Muffinman på mandag 08. mai 2017, klokken 17:58
Personlig synes jeg panotak er mindre pent å se på, og har tenkt tanken at eierene har svelget en kamel mtp useendet for å få mulighet for å åpne taket.

Se der, vi diskuterte. Da er det ikke udiskutabelt. For å sitere en kjent amerikaner:
SitatOpinions are like assholes. Everybody``s got one.

:)

Njaaa, ikke så mye diskusjon men i hvert fall våre personlige konstateringer. Men det kan kanskje diskuteres det også :D
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Dro den litt langt for å gjøre et poeng, håper du tog``an :)  Folk er forskjellige og må få velge slik de vil. Selv har jeg valgt bort panotaket mye av samme årsaker som Cookie, men også for å unngå potensielle problemer. Har også valgt bort enkle soltak/takluker på tidligere biler, litt fordi jeg synes det er penere uten og litt fordi sannsynligheten for problemer er større med slikt jo eldre bilen blir. Og en ting mindre å vedlikeholde. I tillegg misliker jeg å sitte under glass, og synes det er ubehagelig å kjøre med åpent tak. Men så klart, hadde jeg hatt sansen for det ville jeg naturligvis valgt bil med, og levd med potensielle ulemper.

Øyvind.h

Sitat fra: madsskon på mandag 08. mai 2017, klokken 12:33
- det nye panoramataket (2016 og etter) er oppgradert - ergo ingen problemer med lekkasje.
- det er ikke merkbart mer støy
- kulderas fra taket har jeg aldri opplevd
- lys fra solen har aldri plaget meg selv om jeg har panorama
- bilen ser MYE tøffere ut med panorama
- er du over 185 cm får du bedre plass til hodet i bilen

Så ja, du skal avbestille og velge en Model S med panorama. S uten panorama er som tannbørste uten hårene på enden.

Minus litt plystring fra panoen på 2013 Model S``en som ble fikset med bulletin har det ikke vært mye å sette fingeren på med taket på mine biler. Kun tunneler jeg merket noe til ekstra støy. Litt silikon på pakning holdt knirk borte hele vinteren. Sol gjør bare kupeen lysere. Ikke plagsom sol når taket er såpass tonet. Med andre ord, mye av det som trekkes frem som ulemper av de som ikke har panotak har ikke vært noen ulemper i mitt eie. Fordelene derimot har jeg satt veldig stor pris på. Ikke minst fordi panotaket i Model S er enormt sammenlignet med konvensjonell takluke og sågar panotaket til mange andre produsenter.
Det var takstativ som primært fikk meg til å kjøpe panotak i 2013. Når jeg bestilte ny i 2016 var det uaktuelt å kjøpe uten. Elsket taket og åpnet det svært ofte vår/sommer/høst. Stort savn i X``en  :'(
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: RonnyØ på mandag 08. mai 2017, klokken 18:19
Sitat fra: Lacaixxa på mandag 08. mai 2017, klokken 15:07
Det virker som biler uten Pano er tyngre å omsette på Finn. Det er nok flere enn meg som utelukker disse bilene pga mangel på takstativ. Så kostnaden ved Pano får man nok tilbake x2 uten at det var saken her.

Rart det der, for de fleste Model S jeg møter etter en 10-15 mil på E6 har ingenting på taket.. evt bare stativet. :)

Jeg har brukt mye stativ på min, men har nok svært sjelden brukt det på E6. Trenger ikke å kjøre E6 for å få med byggevarer fra XL-Bygg hjem ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BMW850

Sitat fra: Muffinman på mandag 08. mai 2017, klokken 19:20
Dro den litt langt for å gjøre et poeng, håper du tog``an :)  Folk er forskjellige og må få velge slik de vil. Selv har jeg valgt bort panotaket mye av samme årsaker som Cookie, men også for å unngå potensielle problemer. Har også valgt bort enkle soltak/takluker på tidligere biler, litt fordi jeg synes det er penere uten og litt fordi sannsynligheten for problemer er større med slikt jo eldre bilen blir. Og en ting mindre å vedlikeholde. I tillegg misliker jeg å sitte under glass, og synes det er ubehagelig å kjøre med åpent tak. Men så klart, hadde jeg hatt sansen for det ville jeg naturligvis valgt bil med, og levd med potensielle ulemper.

Selvfølgelig gjorde jeg det ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Tuxedo

Har fem unger, tre bikkjer og en katt. Veldig glad for at jeg valgte panotak.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Genialt. Hvis ungene ikke holder kjeft i bilen gir du em en paraply og åpner taket. *gone*

Cookie Monster

#44
Siden du valgte panotak må den ene ungen bli igjen hjemme skal du kjøre lovlig med bagasje ;D

Egenvekten på en feks en P85 er 2100kg. Men oppgitt egenvekt i vognkort er ribbet for ekstrautstyr så alt man legger på av utstyr stjeler fra nyttelasten.
Så ca 55-60 kg ekstra for panotaket og 10-15 kg ekstra for hifi og div annet ekstra, 7 seter legger på ca 15-20kg så har man mistet ca 80-90 kg nyttelast man kan ta med.

P85 kan ha 415 kg nyttelast. (Sjåfør regnes ikke med i den)
Så maks totalt 325 kg med passasjerer og last.

Men når Cookie Monster og Muffinman drar på hyttetur med 4 passasjerer kan vi ha med ca 40-55kg ekstra med øl,muffin og kaker lovlig  ;D
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA