Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Samle topic erfaringer av feil og/eller mangler ved Ampera-E

Startet av Rumshot, fredag 21. juli 2017, klokken 11:48

« forrige - neste »

Saberhagen

Sitat fra: Rumshot på mandag 08. mai 2017, klokken 13:04
men om jeg bestiller en med panorama tak så mister jeg jo gratis lading og oppgradert lader også
derfor det er et vanskelig valg :P

Men hvor ofte har du bruk for mer enn 400 kwh i året? I de 2 årene jeg hadde P85 så brukte jeg superlader totalt 3 ganger. 2 ganger ved 2 forskjellige turer til Strømstad, 1 gang for å "balansere" batteriet til 100% - bare for pur fun (og før noen skyter meg så var dette sent på kvelden og det var ingen biler som ladet der samtidig).

alda

Sitat fra: snd på mandag 08. mai 2017, klokken 12:47
Jeg valgte dessverre pano på min. Har ingen lekkasjer foreløpig, men det kommer mest sannsynlig etterhvert. Synes bilen ser finere ut uten pano. Jeg har aldri åpnet taket. Når jeg tenker meg om hadde jeg betalt for alutak hvis pano var gratis.

Hehe, dagens bästa kommentar så långt!  ;D ;D ;D (och jaa, valde alutak just med den argumentationen du använder här)
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

madsskon

De med alu er de som ikke hadde råd til pano ;) :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

rsomby

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 08. mai 2017, klokken 12:08
Her kommer det nok masse meninger siden man vil alltid beskytte det valget man tok selv ;)

Men for å snakke for meg selv valgte jeg bevist uten panotak når jeg bestilte min. Valgte heller alutak selv om jeg har stort sett alt det andre ekstrautstyret.

Årsakene til at jeg valgte det bort.

- vært mye problemer med det og lekkasjer.
- mer støy
- kaldere/kulderas på vinteren
- øker vekten på bilen med ca 60 kg ekstra på taket som er litt negativ for ytelsen.
- Er selv glad i minst mulig lys fra solen inn i bilen (selv om taket er sotet ble det litt vel lyst for min smak)
- Ville aldri ha åpnet taket uansett siden jeg er drit allergisk mot pollen og hater støv i bilen :P


Fordeler med panotak er at bilen føles mer åpen, kan åpne taket og man kan ikke ha takstativ hvis bilen har alutak eller helglass. Bare biler med panotak som kan ha det. Finnes noen løsninger med sugekopper til ski osv.
Man får også litt bedre plass rett over hode men litt mindre plass på sidene.

What he said :+1:

Cookie Monster

#19
Sitat fra: madsskon på mandag 08. mai 2017, klokken 13:44
De med alu er de som ikke hadde råd til pano ;) :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Eller bare er opptatt av minst mulig unødvendig surr ;) Selv om jeg fullt forstår at andre ønsker å ha det.

Kjøpte en så å si full utstyrt P85D men valgte som sakt bevist bort panotak. Er jo også en Perfomance modell så betaler ikke for 60kg dødvekt med funksjoner jeg ikke har bruk for, som i tillegg gjør bilen ca 0.1 sek tregere til 100. koster ca 60 000 for 0.2 sek bedre tid med ludicrous så man har da kastet bort ca 30 000 i ytelses penger :P Selv om dette er langt noe noe sportsbil er 60kg høyt på taket noe som ødelegger for kjøreegenskaper også.
Bare se videoer av hvor mye en fullastet takboks ødelegger for tyngdepunktet til en bil ;)
BMW M3, Evo 9 osv kommer med Carbon/alutak for å spare noen få kg og selv det utgjør en del.

Dragtimes og hele den gjengen der som driver å bruker bilene til dragracing har alle valgt uten panotak og Tesla selv skriver tidene som er oppgitt er uten og er biler uten de sender til test til motortrend osv.
2015 P85D

madsskon

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 08. mai 2017, klokken 13:56
Sitat fra: madsskon på mandag 08. mai 2017, klokken 13:44
De med alu er de som ikke hadde råd til pano ;) :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Eller bare er opptatt av minst mulig unødvendig surr ;) Selv om jeg fullt forstår at andre ønsker å ha det.

Kjøpte en så å si full utstyrt P85D men valgte som sakt bevist bort panotak. Er jo også en Perfomance modell så betaler ikke for 60kg dødvekt med funksjoner jeg ikke har bruk for, som i tillegg gjør bilen ca 0.1 sek tregere til 100. koster ca 60 000 for 0.2 sek bedre tid med ludicrous så man har da kastet bort ca 30 000 i ytelses penger :P Selv om dette er langt noe noe sportsbil er 60kg høyt på taket noe som ødelegger for kjøreegenskaper også.
Bare se videoer av hvor mye en fullastet takboks ødelegger for tyngdepunktet til en bil ;)
BMW M3, Evo 9 osv kommer med Carbon/alutak for å spare noen få kg og selv det utgjør en del.

Dragtimes og hele den gjengen der som driver å bruker bilene til dragracing har alle valgt uten panotak og Tesla selv skriver tidene som er oppgitt er uten og er biler uten de sender til test til motortrend osv.

Hehe, driver ikke med dragracing her.
For meg betyr det null og niks om bilen går litt saktere opp til 100. For meg er det viktigst at bilen ikke ser gubbete ut, noe jeg syns den gjør uten pano:)
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Kavorka

Tror mange som velger panotak gjør det for å kunne ha takboks/ski på bilen.

fonberg

Sitat fra: Kavorka på mandag 08. mai 2017, klokken 14:19
Tror mange som velger panotak gjør det for å kunne ha takboks/ski på bilen.

Jepp - hovedgrunn for meg til å ha panoramatak er mulighet for takstativ, og dermed skiboks, sykkelstativ, og en sjelden gang transportere noen planker. Fin bonus er ekstra takhøyde, særlig i baksetet, jeg synes TMS uten pano har dårlig takhøyde bak. Liker også den ekstra romfølelsen, men det er nice to have. Minus er ekstra støy, som jeg merker i tunneler. Jeg har ikke hatt problemer med fukt eller feil på mine to bilers panotak siden november 2013.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

BMW850

Grunnen til at jeg valgte Panorama-tak er at det gir en deilig åpen følelse. Både med taket åpent og stengt. Bilen ser også udiskutabelt mye bedre ut. Deilig å cruise nedover fra fjellet/hytta med taket åpent og høre fuglene kvitre ;) Bruker Shell børsteløs med høytrykk på vinteren. Ikke antydning til lekkasje :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

spirrevipp

Jeg har panotak siden jeg kjøpte inventory bil som kom med dette. Synes det er helt ok, ikke blitt plaget med støy, kulderas eller lekkasjer så langt. Synes bilen ser bra ut med panotak.

Med det sagt så tror jeg du klarer deg helt fint uten hvis du ikke allerede har det på "must have" lista eller trenger takstativ. Selv hadde jeg ikke valgt bort 16k i rabatt, gratis superlading og oppgradert lader for å få lov til å betale 16k ekstra for panotak...
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Lacaixxa

Det virker som biler uten Pano er tyngre å omsette på Finn. Det er nok flere enn meg som utelukker disse bilene pga mangel på takstativ. Så kostnaden ved Pano får man nok tilbake x2 uten at det var saken her.

2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

OlaM

Det taket man har selv er altså best. ;D Hvis ski er viktig, men man vanligvis ikke er mer enn tre stk i bilen på skitur, så går det helt fint å legge ned halve baksetet. 2,10 m langrennsski null problem, litt på skrå. Var jeg deg Rumshot, ville jeg beholdt bilen.

BMW850

Det taket man har selv reflekterer selvfølgelig valget man tok når man bestilte bilen. Derfor er selvfølgelig det best for den enkelte  8)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Sitat fra: BMW850 på mandag 08. mai 2017, klokken 15:03
Bilen ser også udiskutabelt mye bedre ut.
Smak og behag er aldri udiskutabelt.

o.b.lix

Sitat fra: snd på mandag 08. mai 2017, klokken 12:47
Har ingen lekkasjer foreløpig, men det kommer mest sannsynlig etterhvert.

Jeg har fjernet alle lyspærene i bilen for de kommer jo bare til å ryke.  ::)

Nei seriøst - de fleste med gammel type panotak opplever heller ikke lekkasje, jeg er en av de. Så ikke vær så pessimistisk.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA