Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri og forbruk - TMSP85DL vs TMSX100DL

Startet av Sunshine, onsdag 21. juni 2017, klokken 07:39

« forrige - neste »

Sunshine

Har pr i dag 2 forholdsvis store biler,som sluker drivstoff. Ene,den eldste bilen blir mest brukt til småkjøring. Tenker på å bytte ut denne med en elbil. Men at den også kan brukes på litt lengre turer innimellom for å redusere fylling av diesel på den andre også.

Men så hva det hva man skal kjøpe...mannen har ikke lyst på leaf,soul eller zoe,mye pga utseende...
Vi har vært å testet Ioniq i dag,ble nesten litt skuffet. Synes ikke comforten var den beste,og fikk litt "plastikk" følelse.... Ellers fikk den pluss for at den virket ganske "sprek"
Ampera må vi vente en mnd eller 2 før vi får sett og kjørt. Men mannen liker godt det han leser om den,noen som kan komme med fordeler/ulemper med den kontra ioniqen? (utfra hva man leser,er vel ikke så mange som har testet denne ennå. En av ulempene er jo veldig lang ventetid da.
Mannen stusser også veldig på at begge disse bilene kommer med bixenon og ikke led lys.

Elmo

Sitat fra: Sunshine på mandag 10. april 2017, klokken 22:30
Ellers fikk den pluss for at den virket ganske "sprek"
ALLE elbiler virker spreke når du kommer fra dieselpurke ;) :) :D ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Sunshine

hehe,det er godt mulig,dette var den første vi prøvde så ikke så mye å sammenligne med ;)

knut.aulie

Hvis Ioniq oppleves som "plastik" så vil ikke Ampera-E gi noe bedre inntrykk, tvert imot.

Hvis interiørkvalitet er høy prioritet vil nok heller nye 36 kWh E-Golf være et alternativ.

Det er mye å stusse på med elbiler, alle mangler noe ( sånn er det egentlig med alle biler)

Selv trives jeg veldig godt med Soul interiøret. Har kjørt den over 50 tusen og gruer meg til å miste ventilerte seter med kaldluft når jeg går over til Ae nå i juni.

Fordelene med Ae over Ioniq er MYE lengre rekkevidde, mye bedre laste og passasjerplass og ikke minst mye sprekere med 204 hester. Ae har også app styring.

Ioniq har ACC og generelt mye utstyr, god kvalitet og lader raskt på hurtiglading.

Ioniq må du vente en god stund på å få levert, Ae veldig lenge.


Sunshine

takk for svar. Ser nå også at ford har en fokus- elbil. Denne må også ses på. Ser at det er litt negativt med denne også,blant annet bagasjen og rekkevidden,men at den som kommer nå er noe bedre på dette enn forrige modell. Men det betyr ikke så mye for oss mtp bruken vi tenker. Har jo en s-max i tillegg som vil bli brukt på ferier osv.

knut.aulie

Ville tatt en titt på BMW i3 94 ah også.

Den er litt spesiell, med fire seter og orginale løsninger med dører osv. Men jeg liker den godt.
Fokus vil ha veldig stort verditap

Sunshine

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 11. april 2017, klokken 10:52
Ville tatt en titt på BMW i3 94 ah også.

Den er litt spesiell, med fire seter og orginale løsninger med dører osv. Men jeg liker den godt.
Fokus vil ha veldig stort verditap

Sett litt på den også (på nett),men merker vi synes dør-løsningen er noe tungvint? Når man stort sett har noen i baksetet som skal ut og inn på egenhånd.... er det ikke slik at fremdørene må åpnes før bakdørene?(eller har vi misforstått?)

knut.aulie

Fremdører må åpnes først, tror det er en tilvenning, men da må en ha lyst på bilen

Sunshine

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 11. april 2017, klokken 11:48
Fremdører må åpnes først, tror det er en tilvenning, men da må en ha lyst på bilen

Ja,vi har i grunn ikke sett så øye på den pga dette. Med 2 barn baki synes jeg det blir litt upraktisk. Enten må den ene klatre over den andre(noe som med de 2 her vil innebære mye krig) for å gå ut på førersiden hvor sjåfør åpner døra først eller så må sjåfør ut hver gang og åpne på andre siden. Ellers hadde bilen absolutt vært et alternativ.

Jejl

Hva med å kjøpe en gammel Leaf (e.l.) som en midlertidig løsning, samtidig som dere bestiller en Ampera-e? Da sparer dere penger også i ventetiden på den nye bilen.

knut.aulie

Sitat fra: Sunshine på tirsdag 11. april 2017, klokken 11:51
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 11. april 2017, klokken 11:48
Fremdører må åpnes først, tror det er en tilvenning, men da må en ha lyst på bilen

Ja,vi har i grunn ikke sett så øye på den pga dette. Med 2 barn baki synes jeg det blir litt upraktisk. Enten må den ene klatre over den andre(noe som med de 2 her vil innebære mye krig) for å gå ut på førersiden hvor sjåfør åpner døra først eller så må sjåfør ut hver gang og åpne på andre siden. Ellers hadde bilen absolutt vært et alternativ.
Hadde Mini Cooper hatc , når mine to gikk i barnehagen. Det gikk overraskende fint.
Det blir jo deres vurdering. Beste er å låne bil å sjekke hvordan det fungerer i praksis.
Kan jo hende at dine barn hadde hatt godt av å måtte samarbeide litt. Det er et evig prosjekt med mine [emoji1]

knut.aulie

Den nye Leafen som kommer vil kunne være et godt alternativ. Spørsmålet med alle nye modeller er ventetid........

Sunshine

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 11. april 2017, klokken 12:16
Den nye Leafen som kommer vil kunne være et godt alternativ. Spørsmålet med alle nye modeller er ventetid........

Ja,vi har ikke noe hastverk forsåvidt,men når man først har bestemt seg er det noe med å ville ha det fort...hehe :laugh:
E-golf er også et alternativ som vi skal se litt nøyere på har vi funnet ut nå det siste døgnet. Åpner seg stadig vekk noen alternativer man ikke så i starten når man begynner å utforske det store nettet ;)

19quiz76

Mercedes B-klasse; mangler mulighet for hurtiglading, men hvis det hovedsakelig er snakk om lokal-/barnehagekjøring er det få som slår den på kombo av komfort/plass/hk/"luksus" [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

fplandberg

Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 11. april 2017, klokken 16:52
Mercedes B-klasse; mangler mulighet for hurtiglading, men hvis det hovedsakelig er snakk om lokal-/barnehagekjøring er det få som slår den på kombo av komfort/plass/hk/"luksus" [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Helt enig! God plass, 180hk, god sittestilling og god opplevd kvalitet.
Ligger en flott en på finn nå til 350 hvis man vil ha skikkelig mercedesfølelse med skinn overalt;)

Hadde den hatt hurtiglading ville jeg valgt den fremfor ioniq, men uten blir den for vanskelig å leve med for oss.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA