Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri og forbruk - TMSP85DL vs TMSX100DL

Startet av Sunshine, onsdag 21. juni 2017, klokken 07:39

« forrige - neste »

stiglj

Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 14. april 2017, klokken 13:55
Interessant. Hva er prisen på AE som du har bestilt ift Ioniq som du har? (Jeg antar AE er ihvertfall 40-50.000 dyrere med samme utstyr)
Jeg opplever Ioniq som tett på ideal elbilen per i dag, men rekkevidden er for kort hvis en har behov for å kjøre 20-25 mil ofte. Kjører en normalt maks 15 mil har en alltid sikkerhetsmargin.

Håper du har en strekning du kjører ofte som du kan sammenligne AE med Ioniq når du får AE i hus  :)



Sitat fra: moby666 på fredag 14. april 2017, klokken 13:40
Testet AE en tur forrige helg. Synes den overrasket positivt på opplevd kvalitet og comfort. Ikke i samme klasse som IONIQ, men et sted mellom zoe og Soul. Kjøreegenskapene var klart bedre enn Soul. Mangler litt utstyr, men er rekkevidde alt så er det ae eller zoe som gjelder.


Sitat fra: stiglj på fredag 14. april 2017, klokken 12:37
Har i3, tidlig i køen på Ampera-e og velger Ioniq. Mest pga størrelsen, kjørefølelsen, acc og måten den ligger på motorveien. Der er ikke i3 optimal, men absolutt god å sitte i. Ampera-e ryker på antatt kvalitetsfølelse, manglende acc, snaue seter (har sittet i den) og utformingen av bagasjerom. Min vurdering. Andre har sine preferanser.

Sent fra min SM-T713 via Tapatalk
Avbestiller Ampera-e har bestilt Ioniq. Kjører fast 9 mil pr dag. Veldig få langturer, og da har jeg god tid. 50 000 lavere pris. Kan leie bil for langturer for det. Kan også låne bil om nødvendig.

Sent fra min SM-T713 via Tapatalk


moby666

Jeg fikk en bra pris på IONIQ så AE blir 85000 dyrere, virker som det kommer endel andre spennende ting mot slutten av året/neste år så jeg kansellerer mest sannsynlig AE
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Kårepåsporet

Sitat fra: moby666 på fredag 14. april 2017, klokken 14:07
Jeg fikk en bra pris på IONIQ så AE blir 85000 dyrere, virker som det kommer endel andre spennende ting mot slutten av året/neste år så jeg kansellerer mest sannsynlig AE

Oj, den var drøy, ja da hadde jeg levd greit med ulempen som kortere rekkevidde innebærer, med mindre jeg hadde hatt behov for rekkevidden ofte.
85000 er mye penger i bilsammenheng, når en tenker hvor fort en bil faller i verdi....

rolandvg99

Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. april 2017, klokken 12:43
Sitat fra: Panduck på fredag 14. april 2017, klokken 12:24
Og prøv ALT som kan virke interresant (det er jo ikke så mye som finnes av elbiler).
Enig, ikke noe er så viktig som å se det i real life. Hvis barn og bakdører er et spørsmål bør de tas med og prøve.

Familiens passasjerer rangerer foreløpig testede biler slik:

1. Nissan e-NV200 Evalia 7-seter
2. Kia Soul EV
3. Hyundai Ioniq EV
4. Nissan Leaf

De har ikke prøvesittet e-Golf, men svigers har ditto dieselgolf og den føltes for liten bak.

BMW i3 er uaktuell da jeg trenger 5 sitteplasser.

ZOE blir nok for liten, men skal testes til uka.

Tesla uansett model blir for mitt vedkommende for mye penger kastet bort på transport.
"I like soul with a capital S"

Kårepåsporet

Sitat fra: rolandvg99 på fredag 14. april 2017, klokken 17:49
Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. april 2017, klokken 12:43
Sitat fra: Panduck på fredag 14. april 2017, klokken 12:24
Og prøv ALT som kan virke interresant (det er jo ikke så mye som finnes av elbiler).
Enig, ikke noe er så viktig som å se det i real life. Hvis barn og bakdører er et spørsmål bør de tas med og prøve.

Familiens passasjerer rangerer foreløpig testede biler slik:

1. Nissan e-NV200 Evalia 7-seter
2. Kia Soul EV
3. Hyundai Ioniq EV
4. Nissan Leaf

De har ikke prøvesittet e-Golf, men svigers har ditto dieselgolf og den føltes for liten bak.

BMW i3 er uaktuell da jeg trenger 5 sitteplasser.

ZOE blir nok for liten, men skal testes til uka.

Tesla uansett model blir for mitt vedkommende for mye penger kastet bort på transport.

Har ikke sett på Evalia, men siden den er bygget på Leaf så blir rekkevidden altfor kort for oss.
Ser en bort fra rekkevidde er det en grei prioritering synes jeg.

Byttet inn Soul mot Ioniq pga rekkevidde.
Ioniq har klart best rekkevidde av disse fire.

moby666

Har hatt soul tidligere selv og den var veldig bra den, men ville aldri ha kjøpt den ny nå. Den er nok desverre litt akterutseilt i forhold til AE og IONIQ.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Sunshine

ionoqen er ikke helt avskrevet ennå,men må prøve litt mer først,blir nok en prøvetur til med ioniq etterhvert også før vi er helt sikre. Er nok litt lettere å se fordeler/ulemper når man har testet litt forskjellig.
Blir å teste nye e-golfen til uka,også muligens nye focus og ampera når de kommer,om vi ikke har funnet noe annet vi virkelig vil ha før den tid. Ser ut som min bedre halvpart ikke er helt negativ til soul lengre heller,drev å snakket med en nabo her om bilen hans i sta hørte jeg,så mulig en prøvetur på det først også.

knut.aulie

Sitat fra: moby666 på fredag 14. april 2017, klokken 18:33
Har hatt soul tidligere selv og den var veldig bra den, men ville aldri ha kjøpt den ny nå. Den er nok desverre litt akterutseilt i forhold til AE og IONIQ.
Soul er overlegen mot 24 kWh Leaf, Zoe, E-golf og i3
Omtrent jevn med 30 kWh Leaf og i3

Endel bak Ioniq og 36 kWh E-golf

Milevis bak Ae

Så støtter den vurderingen

knut.aulie

Sitat fra: rolandvg99 på fredag 14. april 2017, klokken 17:49

Familiens passasjerer rangerer foreløpig testede biler slik:

1. Nissan e-NV200 Evalia 7-seter
2. Kia Soul EV
3. Hyundai Ioniq EV
4. Nissan Leaf

De har ikke prøvesittet e-Golf, men svigers har ditto dieselgolf og den føltes for liten bak.

BMW i3 er uaktuell da jeg trenger 5 sitteplasser.

ZOE blir nok for liten, men skal testes til uka.

Tesla uansett model blir for mitt vedkommende for mye penger kastet bort på transport.
Høres ut som plass foran rekkevidde [emoji847][emoji57]

rolandvg99

Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. april 2017, klokken 18:41
Sitat fra: rolandvg99 på fredag 14. april 2017, klokken 17:49

Familiens passasjerer rangerer foreløpig testede biler slik:

1. Nissan e-NV200 Evalia 7-seter
2. Kia Soul EV
3. Hyundai Ioniq EV
4. Nissan Leaf

De har ikke prøvesittet e-Golf, men svigers har ditto dieselgolf og den føltes for liten bak.

BMW i3 er uaktuell da jeg trenger 5 sitteplasser.

ZOE blir nok for liten, men skal testes til uka.

Tesla uansett model blir for mitt vedkommende for mye penger kastet bort på transport.
Høres ut som plass foran rekkevidde [emoji847][emoji57]

For meg er plass viktigst. Hjelper lite med 30 mil rekkevidde om en må kjøre 3 turer for å få med seg folk og bagasje. Har testkjørt alle de 4 bilene 30 mil pluss, og selv om Ioniq er klart best av kandidatene kom jeg omtrent like langt på omtrent samme tid med de 3 andre. Evalia ladet forresten kjappere enn 30 kWt Leaf.
"I like soul with a capital S"

Kårepåsporet

Sitat fra: rolandvg99 på fredag 14. april 2017, klokken 20:44
Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. april 2017, klokken 18:41
Sitat fra: rolandvg99 på fredag 14. april 2017, klokken 17:49

Familiens passasjerer rangerer foreløpig testede biler slik:

1. Nissan e-NV200 Evalia 7-seter
2. Kia Soul EV
3. Hyundai Ioniq EV
4. Nissan Leaf

De har ikke prøvesittet e-Golf, men svigers har ditto dieselgolf og den føltes for liten bak.

BMW i3 er uaktuell da jeg trenger 5 sitteplasser.

ZOE blir nok for liten, men skal testes til uka.

Tesla uansett model blir for mitt vedkommende for mye penger kastet bort på transport.
Høres ut som plass foran rekkevidde [emoji847][emoji57]

For meg er plass viktigst. Hjelper lite med 30 mil rekkevidde om en må kjøre 3 turer for å få med seg folk og bagasje. Har testkjørt alle de 4 bilene 30 mil pluss, og selv om Ioniq er klart best av kandidatene kom jeg omtrent like langt på omtrent samme tid med de 3 andre. Evalia ladet forresten kjappere enn 30 kWt Leaf.

Nå ble jeg nysgjerrig, du skriver:
"og selv om Ioniq er klart best av kandidatene kom jeg omtrent like langt på omtrent samme tid med de 3 andre."
Kjørte du en strekning på 30 mil og hurtigladet på alle fire? Eller hva mener du?

rolandvg99

#41
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 15. april 2017, klokken 13:00
Sitat fra: rolandvg99 på fredag 14. april 2017, klokken 20:44
Sitat fra: knut.aulie på fredag 14. april 2017, klokken 18:41
Sitat fra: rolandvg99 på fredag 14. april 2017, klokken 17:49

Familiens passasjerer rangerer foreløpig testede biler slik:

1. Nissan e-NV200 Evalia 7-seter
2. Kia Soul EV
3. Hyundai Ioniq EV
4. Nissan Leaf

De har ikke prøvesittet e-Golf, men svigers har ditto dieselgolf og den føltes for liten bak.

BMW i3 er uaktuell da jeg trenger 5 sitteplasser.

ZOE blir nok for liten, men skal testes til uka.

Tesla uansett model blir for mitt vedkommende for mye penger kastet bort på transport.
Høres ut som plass foran rekkevidde [emoji847][emoji57]

For meg er plass viktigst. Hjelper lite med 30 mil rekkevidde om en må kjøre 3 turer for å få med seg folk og bagasje. Har testkjørt alle de 4 bilene 30 mil pluss, og selv om Ioniq er klart best av kandidatene kom jeg omtrent like langt på omtrent samme tid med de 3 andre. Evalia ladet forresten kjappere enn 30 kWt Leaf.

Nå ble jeg nysgjerrig, du skriver:
"og selv om Ioniq er klart best av kandidatene kom jeg omtrent like langt på omtrent samme tid med de 3 andre."
Kjørte du en strekning på 30 mil og hurtigladet på alle fire? Eller hva mener du?

Kjørte >300 km med alle. Ioniq trengte kun 1 lading. De andre trengte 2.

Leaf ladet klart seinest av de fire. På en tur >600 km antar jeg at Leaf 30 kommer til å sakke akterut. Mangelen på aktiv temperaturkontroll ble synlig allerede ved andre lading. E-NV200 hadde i testperioden, som eneste, jevn batteritemp uansett forhold.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
"I like soul with a capital S"

oveduesund

Viss du kan leve uten hurtiglading ville eg valgt B-klasse. Premium følelse, god familiebil og er den fineste bilen i mine auge.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk


Panduck

Sitat fra: oveduesund på søndag 16. april 2017, klokken 12:12
Viss du kan leve uten hurtiglading ville eg valgt B-klasse. Premium følelse, god familiebil og er den fineste bilen i mine auge.

Det er en flott bil! Og av alle elbiler, den som virkelig burde hatt hurtiglading. Premium følelse, god familiebil, masse plass, og egner seg ikke til langtur. Så senest for to dager siden en person kaste lengselsfulle blikk bort på hurtigladerene der han satt i sin B-klasse og ladet med 11kW hastighet. Gitt hvor mange vi har truffet som semi-semihurtiglader med MBen sin, er det tydelig at en del kunne ha gått av litt raskere lader. Har du ikke behov for hurtiglading kan den være et alternativ, men IKKE UNDERVURDER behovet for hurtiglading! Om B-klasse er eneste bil som man kunne ønske seg, ville jeg ventet til den fikk litt bedre batteri + hurtiglading.

Det må jo være sært å ha en flott, premium, stor og fin familiebil med masse plass, og ta den andre bilen (eventuelt leie bil) når man skal kjøre en litt lengre tur...

Kårepåsporet

Helt enig Panduck. Strengt tatt så er jo faktisk Chademo og CCS også bare semihurtig....jeg synes ihvertfall ikke det det er hurtig å bruke kanskje 20 minutt for å fylle på 10-15 mil på tanken....skal en bruke minimum fire ganger så langt tid, altså 80 minutt....ja da er det pokker ta meg ikke mye semihurtig, tenker jeg sier semi jeg og utelater hurtig.

MB er sikkert en flott bil, men ikke undervurder behovet for hurtiglading. Og ikke overvurder rekkevidden til den bilen dere kjøper....En kan ikke basere seg på at MB har 230 km rekkevidde, Ioniq 280 km, Soul 212 km osv osv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA