Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Android Auto - tips og triks

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 07. juni 2017, klokken 21:27

« forrige - neste »

Øyvind.h

Det er vel denne? http://www.zaptec.com/zapchargerportable
Siden beskriver kun innkapsling. Den oppgis til 3,7+0,7kg.

Zaptec-teknologien vil være veldig interessant for elbil-lading dersom den blir tilgjengelig til en lav pris. Eksempelvis 230v trefas inn, lavt tap og høyere effekt/bedre balansering av nettet. Vinn vinn for de av oss som har 230v og Tesla og vil lade raskere.

5-600 gram var vekten av UMC. Dvs selve kladden, uten ledning. Ettersom zaptec portable tilsynelatende har vekt oppgitt uten ledning.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lars C. Krogenæs

@AppleKnocker: Gidder du å lese det jeg skriver før du henger meg ut?

Jeg har skrevet:
Her selges det også en overgang til Ladestasjoner med Type2 kontakt til 1700,-.
Men jeg tar med at hverken Renault eller Zaptec har godkjent eller går god for å bruke en slik overgang.
Renault skriver:
Sitat
Det nevnte produktet er ikke et Renault produkt, så det er ikke noe som er i vår produktkatalog, ei heller testet eller godkjent av oss.

Men vi er klar over at flere bruker produktet i kombinasjon med ZapCharger, for lading på kommunale/offentlige ladepunkter, og at det fungerer i forhold til bruk i så måte.
og Zaptec sier:
SitatZapCharger Portable leveres i dag med fastmontert schuko så det er ikke mulig å bruke den på ladestasjoner Mode 3, Type 2. Vi håper å ha klar ZapCharger Portable med Type 2 innen kort tid.
Bruk av overgangen er heller ikke tillat etter IEC 62196.
Så jeg skjønner ikke at dette skal være så himmla løgn.

Videre skriver jeg:
SitatDu vil heller ikke kunne regne med å lade bilen hos familie, venner og på hytta.
Men hvis du leser i neste setning, kommer jeg med løsningen:
SitatOgså her har Renault en løsning.
Altså skriver jeg at bilen ikke kan lades overalt, sånn uten videre, slik som andre elbiler kan, men at den krever noe mer utstyr. Så viser jeg hvaslags utstyr dette er, og forteller om begge løsningene, pris på begge, og link til den billigste! Hva er løgn med dette?

Jeg skriver at Zapcharger portable koster 33.000,- ikke 30.000. Dette er når du kjøper den i tillegg til trafo hjemme med podpoint som er det Renault går ut med som sin standard løsning ved salg. Jeg kan ikke se at dette er løgn.

Videre skriver jeg om større utfordringer å få etablert ladeplass i fellesgarasjer med støtte for ZOE. Dette er et reellt problem og jeg kan ikke skjønne at dette er løgn.

Lars


Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

bositron

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 31. mars 2017, klokken 14:32
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 31. mars 2017, klokken 14:22
Dette forumet begynner å bli mer og mer underlig når forumadmin vekselvis deltar i diskusjon som privatperson og misbruker sin stilling til å spre falsk infomasjon eller stenge tråder hvor andre ikke er enig med ham (skjedde senest i dag).

Tråden du viser til ble stengt etter diverse anmodninger om å gjøre det, eller ta en kraftig opprydding, da det ble slengt personkarakteristikker som ikke bør hører hjemme her. Jeg avsluttet tråden for å unngå flere utbrudd, og la samtidig til en konklusjon om at frontene sto steile mot hverandre uten å kunne bli enig. Synes ikke dette er noe missbruk av stilling som forum admin.

Forøvrig skriver jeg med brukeren "Forum admin" når jeg opptrer som forum admin, og som brukeren Lars C. Krogenæs, når jeg skriver som privatperson. Dette burde være rimelig greit å forholde seg til.

Lars

Det oppleves som sammenblading av roller når "Lars" / "forum admin" i PM truer med ute stengelse fra forumet. Spesielt når truselen kommer etter beretiget kritikk av "Lars" / "forum admin" sin oppførsel på forummet.

Igjen vil jeg oppfordre "Lars" til seriøs og voksen oppførsel. Om "Lars" ikke evner å forstå "enkle tekniske sammenhenger / fakta" bør han som "Forum Admin" være sine mindre gode egenskaper bevist og opptre litt mer ydmykt når beretiget kritikk blit fremsatt.

Om "Lars" mener at det er nødvendig med en kampanje mot en bestemt leverandør så kan det være OK, så lenge "Lars" klart flagger at han nå kjøre en kampanje mot en bestemt leverandør i den hensikk å oppnå et bestemt resultat. Det finnes helt sikkert flere en en leverandør av elbiler som i en eller annen salgs sammenheng har opptrått på en uheldig måte. Noen ganger kan en kampanje være nødvendig, men som innehaver av dobelt rollen "privat personene "Lars"" og "Forum Admin" kreves det en viss modenhet som "Lars" så langt ikke har fremvist i denne tråden.

Dette må ikke oppfattes som personlig kritikk av personen "Lars"

Dette er å oppfatte som kraftig kritikk av sammenblandingene av rollene som privat personen "Lars" har med rollen som "Forum Admin". Samtidig som "Lars" ønsker å kjøre en kampanje mot en leverandør.

moderator 2

Sitat fra: bositron på fredag 31. mars 2017, klokken 15:03
Det oppleves som sammenblading av roller når "Lars" / "forum admin" i PM truer med ute stengelse fra forumet. Spesielt når truselen kommer etter beretiget kritikk av "Lars" / "forum admin" sin oppførsel på forummet.

Bositron: Forum admin har grunn til å tro at du har vært bruker på forumet i lang tid, men at du har blitt utestengt da du ødela tråder med stadig å trekke inn din missnøye med AC43kW tilgang. Jeg mener det er grunn til å tro at du i november 2016 opprettet en ny bruker med det nye brukernavnet Bositron for igjen å slippe til med dine synspunkter. For å unngå å bli utestengt bruker du nettjenester fra TOR-nettverket for å skjule din ordinære IP adresse. Videre bruker du protonmail.ch for å skjule din ordinære e-post adresse. For et forum er det uheldig at brukere skjuler seg bak slike tjenester. Jeg har derfor over flere uker bedt deg om å sende meg en mail med navn og telefonnummer, slik at vi kan få oppklart dette. Da slipper du å bli utestengt. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig? Igjen oppfordrer jeg deg til å sende denne infoen til lars@elbil.no.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

bositron

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. mars 2017, klokken 14:54
Det er vel denne? http://www.zaptec.com/zapchargerportable
Siden beskriver kun innkapsling. Den oppgis til 3,7+0,7kg.

Zaptec-teknologien vil være veldig interessant for elbil-lading dersom den blir tilgjengelig til en lav pris. Eksempelvis 230v trefas inn, lavt tap og høyere effekt/bedre balansering av nettet. Vinn vinn for de av oss som har 230v og Tesla og vil lade raskere.

5-600 gram var vekten av UMC. Dvs selve kladden, uten ledning. Ettersom zaptec portable tilsynelatende har vekt oppgitt uten ledning.

Om du ønsker større effekt på ladingen din på Tesla bør du ta en titt på produktene som Nofuel markedsfører
f.eks denne : http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-11-kw-3-fase-ladepunkt#product

Markedsført med denne teksten:
"
11 kva 3P+N 220-400 V Delta Star Isolating
P7 Industrial flor/wall mounting Gray stell case IP23
Størrelse H:500, L:524, B: 450
Vekt: 130 Kg
"

Alle Tesla'er kan så vidt jeg vet klare å svelge unna 11 KW servert som 16A 400V TN-strøm

Dette er i praksis den løsningen Renault tilbyr i sin dyreste ZOE-lade-pakke men dog fastmontert.
Løsningen fra nofuel er portabel og veier kun "litt over" hundre kilo

Alle ser her vekreduksjonspotensialet med moderne trafo teknikk fra Zaptec

Lars C. Krogenæs

Har endret litt på teksten i første innlegg og lagt til:

"Ønsker du å kjøpe Zapchargeren sammen med bilen, i stedet for ladestasjonen med transformatorstasjon og Podpoint, betaler du 7500,- ekstra. "

Håper det oppklarer forskjellen på 7500,- og 33.000.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Rasmus.B

Hva følger med bilen av ladeutstyr når man kjøper den ny?
Er det en "nødlader" og type 2 kabel som alle andre biler, eller må man ut med potensielt 10% av nybil pris for å få ladet både hjemme og ute på tur?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

TM

Du får en 16A ladestasjon med trafo hjemme, da det er nødvendig for å kunne lade i de fleste husstander (IT nett). Du får også med en type 2 kabel, men denne kan bare brukes der det er TN-nett (400V). Det betyr at dersom du også ønsker å lade på tur må du kjøpe en portabel lader med trafo. Zaptec har vel den som er mest portabel, men den koster svimlende 20.000 kr og bråker visst som en støvsuger.  Har du 400V anlegg hjemme er det litt enklere. Da kan du i prinsippet bruke en hvilken som helst lader med type 2 kontakt. De koster ca 4000 kr. Så kan du velge å bytte ut ladestasjon med installasjon som er med i prisen, og velge Zaptec laderen i stedet. Du må imidlertid da betale et tillegg som jeg mener er 7500 kr.

HCO

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 31. mars 2017, klokken 17:16
Hva følger med bilen av ladeutstyr når man kjøper den ny?

Type2-kabel pluss enten ferdig montert ladestasjon eller nødlader. Tidligere kunne man velge fritt mellom disse to, nå ser det ut til at det må betales et mellomlegg for å få sistnevnte.

Har man IT-nett anbefaler jeg å velge ladestasjon, da denne gir en enklere elbilhverdag. Selv var jeg så heldig å få tak i en brukt "kanne" til kr. 5.000, så jeg kan nå lade overalt. "Kannen" veier litt, men jeg bruker den så sjelden at jeg ikke opplever det som noe problem.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

HCO

Sitat fra: TM på fredag 31. mars 2017, klokken 17:34
Det betyr at dersom du også ønsker å lade på tur må du kjøpe en portabel lader med trafo.
Zaptec og "kanne" er uansett uegnet for underveis-lading pga lav ladehastighet. Når det er sagt, skjønner jeg ikke helt at dette stadig trekkes frem som et problem. Jeg opplever å finne 22kW eller 11kW ladestolper "overalt" langs veien; Kiwi, Obs, McDonalds, de fleste større handlesentere etc. Også for destinasjonslading finner man ladere "overalt", f.eks hoteller, spa, skisentere.

Da er det mer legitimt å snakke om at 22kW er for sakte for effektiv langkjøring. Jeg oppfatter det som greit dersom jeg planlegger ladepauser før jeg legger ut på tur, men veeeldig sakte dersom jeg har dårlig tid.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

bositron

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 31. mars 2017, klokken 17:16
Hva følger med bilen av ladeutstyr når man kjøper den ny?
Er det en "nødlader" og type 2 kabel som alle andre biler, eller må man ut med potensielt 10% av nybil pris for å få ladet både hjemme og ute på tur?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Hei!

Hvorfor spør du et forum hvilke priser Renault har?

Dersom du nå ønsker å kjøpe enbil fra Renault vil jeg anbefale at du tar kontakt med Renault først og avtaler en prøvekjøring for å se om du liker bilen.
Jeg ser at du har både Leaf og Tesla fra før slik at du har antagelig en formening om hvordan du vil at bilen skal oppføre seg sammen med deg.

Spesielt viktig er det at du og andre som regelmessig skal bruke bilen sitter godt.
Nå er det engang slik at vi mennesker har vidt forskjellig kropsform så ulike personer trives gjerne i ulike biler.

Dersom du etter å ha prøvd bilen finner ut at jo denne kan passe til min krop, bør du undersøke om bilens tekniske egenskaper dekker ditt behov.
Hvor langt må den kunne kjøre uten at du må lade?
Det som er aller enklest er om du kan lade den hjemme og ikke har behov for måtte finne en ladeplass når du parkerer den på f.eks jobb om du bruker den til jobb kjøring.

På langtur vil antagelig Tesla'en være førstevalget.

Så kartlegger du hva du ønsker skal inngå i kjøpet.
Ønsker du rask ladning hjemme så må du se om du kan få til det (ZOE har gode egenskaper for rask AC ladning enkelte modeller kan svelge unna opptil 63 A 400V dvs 43kW om du finner en ZOE med riktig motor.)

Når du har kartlagt hva du har behov for kan du om et tilbud som dekker ditt behov.

Så kan du om du ønsker det legge frem dette tilbudet i et egnet forum og få en vurdering av andre forum medlemmer om de anser tilbudet og være bra elelr dårlig økonomisk.
Husk på at du bør også legge frem dine behov samtidig, da det av og til er mulig at et forumsmedlem kan finne frem til en annen bil eller miks av kjøpsoppsjoner som bedre vil dekke ditt behov.

Nå lurer jeg på om du egentlig trenger en ny bil nå gitt at du fra før har to gode elbiler.

AppleKnocker

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 31. mars 2017, klokken 17:16
Hva følger med bilen av ladeutstyr når man kjøper den ny?
Er det en "nødlader" og type 2 kabel som alle andre biler, eller må man ut med potensielt 10% av nybil pris for å få ladet både hjemme og ute på tur?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Etter denne trolletråden fra forumadmin, har det vel aldri vært mer uklart hva som følger med når en kjøper ZOE.

ZOE kan lade med hastighet opp til 22 kw hjemme. To ting er inkludert:
1) Type2 kabel
2a) Ladestasjon som blir installert hjemme og lader med med 3.6-11kwh (avhengig av modell og type nett der man bor).
Eller
2b) Universallader (Zaptec) som lader med ca 2kw/10A overalt. Litt større en en vanlig ladekladd, men har samme funksjon. Hvis man skal bruke offentlige ladere med type 2 og IT nett må man i tillegg ha en overgang.

Renault varierer mellom å la folk bytte mellom 2a og 2b uten pristillegg eller de tar et påslag for å velge 2b som har vært 4000-7500,-. Det er nesten alltid prutningsmonn på dette utstyret.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bositron

Sitat fra: HCO på fredag 31. mars 2017, klokken 17:53
Sitat fra: TM på fredag 31. mars 2017, klokken 17:34
Det betyr at dersom du også ønsker å lade på tur må du kjøpe en portabel lader med trafo.
Zaptec og "kanne" er uansett uegnet for underveis-lading pga lav ladehastighet. Når det er sagt, skjønner jeg ikke helt at dette stadig trekkes frem som et problem. Jeg opplever å finne 22kW eller 11kW ladestolper "overalt" langs veien; Kiwi, Obs, McDonalds, de fleste større handlesentere etc. Også for destinasjonslading finner man ladere "overalt", f.eks hoteller, spa, skisentere.

Da er det mer legitimt å snakke om at 22kW er for sakte for effektiv langkjøring. Jeg oppfatter det som greit dersom jeg planlegger ladepauser før jeg legger ut på tur, men veeeldig sakte dersom jeg har dårlig tid.
Som alle på denne tråden vet så lever Renault to ulike motorer men litt ulike egenskaper.
Som f.eks bruker "THE" er meget klar på så er det viktig for han at han med sin ZOE kan benytte AC43kW dvs han laster inn 20kWt på 30 minutter med varme baterier om nødvendig.
Skal du kjøre langt lønner det seg å lade på AC43kW fremfor AC22kW da det går med dobelt hastighet. Skal du kjøpe ny ZOE bør du be om den motorvarianten som har mulighet til å bruke AC43kW. Renault produserer denne varianten nå med det store bateriet.

Problemet i Norge er at de som drifter NOBIL databasen nekter å legge inn informasjon om hvor man kan finne AC43kW. slik at man i Norge ikke har noen reel mulig het til å finne disse ladesteden ute å vite om dem på forhånd.

I Danmark og Sverige leger f.eks Clever ut innformasjon om hvor man finner AC43kW som de tilbyr.
I Norge nekter f.eks Grønn Kontakt å fortelle sine potensielle kunder hvor de har tilbud om AC43kW.

Så ja ladehastighet ved langkjøring kan bli et problem grunnet at ja tro det eller ei elbilforeningen i Norge som drifter NOBIL for ENOVA nekter legge inn informasjon om hvor f.eks Grønn Kontakt har AC43kW ladere.

Hvor lett det er å få kjøpt AC43kW utgaven av motoren i Norge med det store battereiet (390 KM kjørelengde) vet jeg ikke. Det er helt klart at for alle som kun skal ha en bil så er en ZOE med mulighet for ladning på AC43kW det beste kjøpet.

Rasmus.B

Du har rett Bositron. Jeg har to biler som jeg er veldig fornøyd med. Leafen har akkurat blitt 5 år og har gått snart 110.000 Km. Teslaen er snart 4 år og har gått 65.000 Km. Kanskje på tide med noe nytt? Synes du det er rart?
Det jeg spurte om i tråden var hvilket ladeutstyr som følger med bilen. Kunne sikkert ringt en Renault forhandler og blitt pumpet full av piss fra selgeren. Så jeg spør her på forumet.
Det som begynner å bli krystallklart er at dette ikke er noen bil for meg grunnet ladeproblematikken. Bilen i seg selv er snerten og fin, men det hjelper ikke. Da finnes det andre alternativer som lader sømløst uavhengig av støvsugere, bøtter, skilletrafoer, dedikerte  20A kurser. Ikke vet jeg hvor det er eller ikke er TN eller IT, og jeg vil slippe å forholde meg til det problemet.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

bositron

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 31. mars 2017, klokken 18:12

Etter denne trolletråden fra forumadmin, har det vel aldri vært mer uklart hva som følger med når med kjøper ZOE..

Da har "Lars" oppnådd det han ønsket

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA