Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Android Auto - tips og triks

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 07. juni 2017, klokken 21:27

« forrige - neste »

bositron

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 31. mars 2017, klokken 18:28
Du har rett Bositron. Jeg har to biler som jeg er veldig fornøyd med. Leafen har akkurat blitt 5 år og har gått snart 110.000 Km. Teslaen er snart 4 år og har gått 65.000 Km. Kanskje på tide med noe nytt? Synes du det er rart?
Det jeg spurte om i tråden var hvilket ladeutstyr som følger med bilen. Kunne sikkert ringt en Renault forhandler og blitt pumpet full av piss fra selgeren. Så jeg spør her på forumet.
Det som begynner å bli krystallklart er at dette ikke er noen bil for meg grunnet ladeproblematikken. Bilen i seg selv er snerten og fin, men det hjelper ikke. Da finnes det andre alternativer som lader sømløst uavhengig av støvsugere, bøtter, skilletrafoer, dedikerte  20A kurser. Ikke vet jeg hvor det er eller ikke er TN eller IT, og jeg vil slippe å forholde meg til det problemet.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Jeg antar at dersom du har mulighet til å legge inn 11 kW eller 22 kW hjemme hos deg så vil du ha stor glede at den nye ZOE med stort batteri selv om du ikke får tak i en med AC43kW mortor. (Lang kjøring == Tesla). Du vil kun i praksis lade hjemme hos deg selv. Med litt planlegging ved eventelle langturer så er ikke AC22kW vanskelig å finne.

De som kan ha litt problemer med ZOE er de som ikke har egen biloppsillingsplass å sette ladestasjonen på.

Det som er spesielt med ZOE er at man ikke ønsker å lade på 10A husholdningskontakt når man enkelt kan lade på 32 A 400V trefase.
Tankegangen rundt ladning blir helt andeledes enn med f.eks LEAF som ikke kan lade AC med akseptabel hatighet sett med ZOE øyne :-)

Rasmus.B

Vel, bilen selger bra. 318 stk nå i mars, så det er langt i fra alle som ser på dette som ett problem.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Øyvind.h

Ja de som har TN hjemme og aldri drar på langtur trenger ikke engang tenke på problematikken annet enn ift annenhåndsverdi.

Men med effektprising som begynner å bre seg nå spørs det vel hvor mange som vil lade med 11/22KW hjemme. Kan fort bli ekstremt dyr strøm.

Når effektprising slår inn setter jeg bilen til å lade på 5amp :) Dvs 1,2kw....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rasmus.B

Annenhåndsverdi er ett reelt problem. Skal en selge bilen med samme tilbud som forhandler? Altså ferdig montert ladestasjon og trafo?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Øyvind.h

Om jeg hadde fått solid trafoløsning med type 2 uttak ville jeg ikke demontert den for å selge bilen. Den kan jeg jo bruke med neste bil også :) Bedre at kjøper da anskaffer en zaptec kladd og begynner med den.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bositron

Sitat fra: Rasmus.B på fredag 31. mars 2017, klokken 18:56
Annenhåndsverdi er ett reelt problem. Skal en selge bilen med samme tilbud som forhandler? Altså ferdig montert ladestasjon og trafo?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Problemet blir stadig mindre.
Svært mange har holdningen at man ikke kjøper et nytt hus leilighet uten at det er tilrette lagt for lading av Elbil.

Nå vet jeg ikke om du har lagt inn to ladestasjoner hjemme hos deg og i hvilken grad du har behov for å kjøpe en ny ladestasjon sammen med din "nye elbil" -- for du lader vel ikke dine biler i dag på 10A og husholdningskontakt?

Nofuel sin ladebøtte er grei nok som 10A lader for IT-nett gitt at du kjøper en ny fra Nofuel
(Kjøper du brukt må du passe på og få oppdatert styreprogramvaren slik at den virker om vinteren, Enkelte har også vært levert med dårlig plastik kabel, dette er reklamasjon og Nofuel bytter uten problemer)

Zaptec Portable kjenner du sikkert til ..............

brako79

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 31. mars 2017, klokken 18:50
Men med effektprising som begynner å bre seg nå spørs det vel hvor mange som vil lade med 11/22KW hjemme. Kan fort bli ekstremt dyr strøm.

Når effektprising slår inn setter jeg bilen til å lade på 5amp :) Dvs 1,2kw....
Nå har jeg ikke satt meg så mye inn i dette, men forstår at man skal øke prisen på de tider folk bruker strøm.
men om du så lader med 1,2 kw eller 22kw spiller vel ingen rolle? Med mindre du lader mest når strømmen koster minst.
Bruker jo like mange kw å lade helt opp batteriet enten du lader fort eller sakte.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

Øyvind.h

Du snakker om strømprisen. Den vil bli styrt etter etterspørsel. Det jeg snakker om er effekttariff. Man må betale for belastningen på strømnettet.

Fredrikstad Energinett har innført dette. Et kjapt søk på nettet viser at de tar 66,- per kW per måned basert på et snitt av de tre høyest belastede timene (om jeg forstår det rett).

22kW vil altså koste 1452,- i effektledd per måned. Eller 17.424,-per år.  Kun for elbilen, og fortsatt at du lader 66kWh hver måned med den effekten.

Om et slikt regime kommer til Oslo skrur jeg Teslaen ned til 1,2kW :)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: bositron på fredag 31. mars 2017, klokken 19:08
Problemet blir stadig mindre.
Svært mange har holdningen at man ikke kjøper et nytt hus leilighet uten at det er tilrette lagt for lading av Elbil.
Fremdeles er det slik at det store flertallet av husholdninger har IT nett, og de som installerer lader gidder nok ikke å betale i dyre dommer ekstra for trafo uten nytteverdi. Så ZOE er nok vanskelig å selge brukt når kjøper får beskjed om at de må ut med 30k ekstra for en bruktbil til 150k.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rasmus.B

Har man valgt å kjøpe bilen med "gratis" ladestasjon og trafo og deretter selger bilen uten dette utstyret, så koster det fort 20.000,- å få ladet bilen for den nye kjøperen. Det følger altså med en type2 kabel som kun fungerer på TN nett. Med mindre man er så heldig å ha TN nett og har tenkt å lade hjemme må man altså skaffe seg dette i etterkant når man kjøper brukt Zoe. Alternativt en Zap Støvsuger som koster minst 20.000,- Da kan man både lade hjemme og ute med hele 10A.
@Bositron
Hjemme har jeg lagt ut 230V 32A 3fas i garasjen. Teslaen kan lade med inntil 32A en fas via min ladestasjon inne i garasjen eller via 32A CEE stikk og UMC på utsiden.
Leafen lader jeg med medfølgende ladekladd og shuko. Pleier å begrense ladingen til 16A på Teslaen.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

TM

Zoe har utvilsomt den fordelen at man kan lade bilen raskt hjemme. Ulempen med Zoe er at den lader mye langsommere på reise enn biler med DC hurtiglading. Og den kan som kjent ikke lade fra en vanlig 230V uten kostbart og / eller plasskrevende tilleggsutstyr (med unntak av de få steder hvor det er TN nett). Det er ikke mulig å se forskjell på kontakter med NT nett og de andre, så det blir å prøve og feile eller kjøpe måleutstyr.
De fleste eiere (meg inklusiv) av elbil har god tid til å lade hjemme. Selv om elbilen min kunne lade med 11 kW, så benyttet jeg aldri dette hjemme.
Mange tenker at med stort batteri må man ha raskere lading hjemme. Min erfaring er det motsatte, fordi man da har et stort buffer og ikke nødvendigvis må ha fulladet batteri til enhver tid. 16A vil gi 2-3 mil lading i timen, og hvis bilen står parkert / tilkoblet minst 10 timer hver dag, så vil man ha tilstrekkelig ladefart.
Min vurdering er derfor at Zoe lader raskt når de færreste trenger det. Skal man derimot på langtur, så må man vente dobbelt så lenge ved hver ladestasjon. Dessuten er det et problem at den dagen man selger bilen, så må kjøper installere en kostbar ladestasjon (sannsynligvis med trafo) for å kunne lade bilen hjemme. Det vil utvilsomt påvirke sagsprisen negativt at kjøper må betale ca 20.000 for å få brukt den.  Har hatt Zoe og synes bilen ellers er bra, men ladeløsningen er dessverre en klar ulempe med bilen for de fleste. At den nå selger bra akkurat nå skyldes stort batteri og levering på dagen. Det er dessuten en relativt billig bil, og det merker man også når man setter seg inn i den.

HCO

Endelig et velformulert og seriøst innlegg i denne tråden, som startet mildt sagt merkelig og fortsatte like merkelig.

TM peker her på det eneste egentlige problemet med Zoe, som er lav ladefart på langtur.

Vi kjøpte bilen for at den skulle håndtere "nærturene" mens den gamle stasjonsvognen fortsatt skulle brukes på langkjøring. Nå ser vi at vi gjerne skulle hatt raskere lading, rett​og slett fordi vi foretrekker å kjøre Zoe, og derfor gjerne skulle brukt den også til de lengre turene. Slik det ser ut nå, kommer vi antakelig til å beholde Zoe i lang tid som kortrekkeviddebil, og bytte ut stasjonsvogna med en elbil med god rekkevidde, når det kommer en slik på markedet som både passer lommeboka og smaken vår.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

lfc4ever

Zoe perfekt som nr 2 bil, men ikke så egnet for langturer pga semi- hurtiglading. For familier på tur er det også minus at en ikke kan ha orginalt takstativ og at det ikke er mulig å legge ned bare deler baksete. Det med lading IT vs TN av bilen er ikke noe stort problem så lenge en kan innstallere hjemmelader. Vi har den sorte bøtta og kunne egentlig klart oss fint uten.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

AmocoCadiz

Zoe er nærmest helt uegnet for de tusenvis som bor i blokker i byene uten tilknyttet garasjeplass.
Når man da er avhengig av (overfyllte/opptatte) offentlige ladepunkter eller lading på jobb er Zoe sitt opplegg med podpoint og hjemmelader helt meningsløs.

Dette gjelder er en svært stor kundegruppe som med fordel kan bytte ut sine fossilbiler og kjøre utslippsfritt i byene, hvor folk flest bor og luftforurensing er som mest plagsom.
Og folk i byene bytter heldigvis til elbil, bare ikke Zoe.

nofuelno

Sitat fra: TM på lørdag 01. april 2017, klokken 07:01
Zoe har utvilsomt den fordelen at man kan lade bilen raskt hjemme. Ulempen med Zoe er at den lader mye langsommere på reise enn biler med DC hurtiglading. Og den kan som kjent ikke lade fra en vanlig 230V uten kostbart og / eller plasskrevende tilleggsutstyr (med unntak av de få steder hvor det er TN nett). Det er ikke mulig å se forskjell på kontakter med NT nett og de andre, så det blir å prøve og feile eller kjøpe måleutstyr.
De fleste eiere (meg inklusiv) av elbil har god tid til å lade hjemme. Selv om elbilen min kunne lade med 11 kW, så benyttet jeg aldri dette hjemme.
Mange tenker at med stort batteri må man ha raskere lading hjemme. Min erfaring er det motsatte, fordi man da har et stort buffer og ikke nødvendigvis må ha fulladet batteri til enhver tid. 16A vil gi 2-3 mil lading i timen, og hvis bilen står parkert / tilkoblet minst 10 timer hver dag, så vil man ha tilstrekkelig ladefart.
Min vurdering er derfor at Zoe lader raskt når de færreste trenger det. Skal man derimot på langtur, så må man vente dobbelt så lenge ved hver ladestasjon. Dessuten er det et problem at den dagen man selger bilen, så må kjøper installere en kostbar ladestasjon (sannsynligvis med trafo) for å kunne lade bilen hjemme. Det vil utvilsomt påvirke sagsprisen negativt at kjøper må betale ca 20.000 for å få brukt den.  Har hatt Zoe og synes bilen ellers er bra, men ladeløsningen er dessverre en klar ulempe med bilen for de fleste. At den nå selger bra akkurat nå skyldes stort batteri og levering på dagen. Det er dessuten en relativt billig bil, og det merker man også når man setter seg inn i den.
Nyanserer dette innlegget med litt info:
•   Lading med 22 kW oppleves ikke som mye langsommere enn biler med DC hurtiglading.
•   At ZOE både kan lade på kombi hurtigladestasjoner samt på de raskt økende steder med 22 kW lading, gir   
        denne bilen en fordel ikke så mange andre elbiler har.
•   Det er mindre risiko for kø på rene 22 kW ladestasjoner og dermed blir den faktiske ladepausen ofte kortere
        enn de som er avhengig av DC hurtiglading.
•   Hvis man ser et ladeuttak merket med 22 kW, så vet man at det et TN-nett der.
•   Lader for vanlig 230V er hverken kostbart eller utrolig plasskrevende. En lademugge du kan kjøpe sammen
        med bilen koster ca. 7000,- da  slikt utstyr har momsfritak.
•   En svært stor fordel som kan være avgjørende for mange som trenger bilen i jobb og ikke bare til og fra
        jobb, er nettopp det at den kan lades hurtig på arbeidsplassen med en relativt gunstig ladestasjon. Veldig
        mange næringsbygg har jo TN-nett slik at trafo ikke er nødvendig.
•   Det er en relativt rimelig bil med bra komfort som gir mye for pengene.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA