Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leafbox, erfaringer

Startet av sveander, lørdag 03. juni 2017, klokken 20:38

« forrige - neste »

sveander

Hei
Er det noen som kan si noe om erfaringer på de forskjellige.
Det finnes jo både for og baknavmotorer og ikke minst motor i kranken.
Det er jo stor prisforskjell på nav- og krankmotor. Er det reell kvalitetsforskjell?
Og hva består forskjellen i?

Svein-Tore som spekulerer på hva han skal kjøpe
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

PerBear

Sitat fra: sveander på mandag 27. mars 2017, klokken 09:42
Hei
Er det noen som kan si noe om erfaringer på de forskjellige.
Det finnes jo både for og baknavmotorer og ikke minst motor i kranken.
Det er jo stor prisforskjell på nav- og krankmotor. Er det reell kvalitetsforskjell?
Og hva består forskjellen i?

Svein-Tore som spekulerer på hva han skal kjøpe

Gå til toppen av forumet og søk på ordet 'navmotor' så finner du flere gode diskusjoner om akkurat det du spør om :)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

sveander

takk for svar.
Jeg har gjort det, men syntes ikke jeg fikk noen god sammenheng i det.

Siden prisforskjellen ofte er 20000 på nav og krank så ville jeg hatt litt synsing om det er verdt pengene.
Jeg ser at man feks sier at å ha navmotor foran er dumt pga vekten er liten. Godt argument.
Jeg ser også at det å ha motor bak gjør at man ikke har et standard hjul og ved feil må bytte alt. Mulig.

Jeg tror også at en krankmotor tåler mer vintersykling, men vet ikke
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

Citroel

Sitat fra: sveander på mandag 27. mars 2017, klokken 16:01
takk for svar.
Jeg har gjort det, men syntes ikke jeg fikk noen god sammenheng i det.

Siden prisforskjellen ofte er 20000 på nav og krank så ville jeg hatt litt synsing om det er verdt pengene.
Jeg ser at man feks sier at å ha navmotor foran er dumt pga vekten er liten. Godt argument.
Jeg ser også at det å ha motor bak gjør at man ikke har et standard hjul og ved feil må bytte alt. Mulig.

Jeg tror også at en krankmotor tåler mer vintersykling, men vet ikke

Det er ikke så lett å velge sykkel, men det er altså mye mer en motorens plassering som er ulikt på sykler som har prisdifferanse på 20 000 kr. Spørsmålet ditt er på en måte feil.

Du bør sette opp kriterier for hva som er viktig for deg, og velge ut fra det. For meg ville det kanskje sett slik ut:
1) Lokal forhandler. Det er greit å kunne reklamere/få  hjelp når noe slutter å virke.
2) Hydrauliske skivebremser. Ikke mer knoting med å justere felgbremser. Ikke behøve å skifte utslitt felg. Billige og gode klosser på Ebay.
3) God trekkraft opp bratte bakker. Her har krankmotorene et fortrinn. Navmotor har den fordel at du ikke mister trekkraften når du girer, så i mindre bratte bakker kan dette være viktigere. Lengden på bakkene betyr selvsagt også mye her. 
4) God lastekapasitet.
5) Minst mulig vedlikeholdsbehov. Gjerne Nuvinvci Harmony automatgir med remdrift.

Vintersykling: Jeg vil si det er ganske likt med nav kontra krankmotor. En fordel med navmotor er at kjedet ikke må overføre all kraften til drivhjulet. Ikke dumt med en god navmotor foran, og gir i navet bak, synes jeg.
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Øyvind.h

På vinteren ville jeg ikke anbefalt hydrauliske skivebremser om sykkelen parkeres innendørs. Store temperatursvigninger, salt/korrosjon på pakninger etc. kan gi store problemer med trykk. Jeg har hydrauliske skivebremser på to vintersykler samt mekaniske skivebremser på en.
De to med hydrauliske har vært utbedret/luftet/byttet X antall ganger pga trykkvariasjon. Konklusjonen foreløpig er store tempsvingninger samt korrosjon rundt pakninger. Med mekanisk overførsel kan man i det minste lett justere den selv, og når den er justert så fungerer den uten at bremseeffekten forsvinner 5 minutter etter reparasjon :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Citroel

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. mars 2017, klokken 11:58
På vinteren ville jeg ikke anbefalt hydrauliske skivebremser om sykkelen parkeres innendørs. Store temperatursvigninger, salt/korrosjon på pakninger etc. kan gi store problemer med trykk. Jeg har hydrauliske skivebremser på to vintersykler samt mekaniske skivebremser på en.
De to med hydrauliske har vært utbedret/luftet/byttet X antall ganger pga trykkvariasjon. Konklusjonen foreløpig er store tempsvingninger samt korrosjon rundt pakninger. Med mekanisk overførsel kan man i det minste lett justere den selv, og når den er justert så fungerer den uten at bremseeffekten forsvinner 5 minutter etter reparasjon :)

Hva slags hydrauliske skivebremser har du? Jeg har over flere år med helårssykling og innendørs parkering ikke hatt problemer med mine Magura MT2 bremser. Med innendørs mener jeg sykkelgarasje på jobben og uoppvarmet garasje hjemme. Er det rundt stemplene du får lekkasje?
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Øyvind.h

#6
Shimano og Tektro er de jeg har brukt siste 3 år på to av syklene. Trøbbel med begge systemene.
Hvor lekkasjen kommer vet jeg ikke nøyaktig, men verkstedet mente lekkasjen oppstod i den delen som sitter rundt skiven. Har hatt to runder med lufting på garanti. En runde med bytte av hele bremsesystemet fra Tektro til Shimano og to runder med lufting på shimano bremsene.

Jeg har sykkel i uoppvarmet bod hjemme og i type 23-25 grader ventilasjonsrom på jobben. Problemene har gjerne kommet når det har vært 10-15 minusgrader ute. Virker som om 40 graders forskjell kan føre til luftdannelse i systemet.

Ene sykkelen (cyclocross, boss og krank uegnet for vintersykling) har mekaniske skivebremser. Dvs. gammeldags wire. Den har ikke problemene jeg opplever med hydraulisk system.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tonykohn

Bruken bør avgjøre om man bør gå for navmotor eller krankmotor. Navmotoren er best i relativt flatt terreng med lett lastet sykkel. Krankmotoren er best i bratte oppoverbakker eller med tung last.

Krankmotorer passer også best for litt "aktive" syklister som bruker giret aktivt og holder tråkkefrekvensen oppe. Navmotoren bryr seg ikke om hvilket gir du bruker siden den driver hjulet direkte. I bratte bakker må man gire ned for å hjelpe motoren best mulig, men man kan fint starte fra stillestående i høyt gir, noe som ikke er å anbefale med krankmotor.

HPF

Monterte en Bafang 500W krankmotor på sykkelen min. Har brukt den i to sesonger nå og er veldig fornøyd.

3 personer som bruker sykkel med navmotor har prøvd den og sier det ikke kan sammenlignes, krankmotoren er helt overlegen på kuperte veier.

Kvaliteten på sykkelen jeg monterte motoren på er nok godt over norsk gjennomsnitt, det er en Kalkhoff XXL med forsterket ramme, Magura hydrauliske felgbremser og Alfine navgir (med krankmotor funker navgir best). Jeg bruker motoren for alt den er verdt (maxer ut effekten ganske ofte) og må etterstramme kjeden 2-4 ganger pr. sesong, tydlig at 4-5 ganger normal belastning krever sitt.

Apropos bremser, historien jeg har hørt er at skivebremser kom først på terrengsykler pga problemer med smuss på felgene. Senere kom de på vanlige sykler hovedsaklig pga av markedsføring og lavere pris. Ulempen til skivebremser er at ved kraftig oppbremsing så får du momentet kun på den ene siden noe som i værste fall kan resultere i at hjulet hopper ut av festene. På hydrauliske felgbremser er trykket likt mot begge felgkantene og systemtrykket er også lavere siden "armen" (kraft*arm) er mye lenger.

OlaM

Sitat fra: HPF på fredag 26. mai 2017, klokken 06:40Ulempen til skivebremser er at ved kraftig oppbremsing så får du momentet kun på den ene siden noe som i værste fall kan resultere i at hjulet hopper ut av festene.

Dette er en myte. Det er ingen sideveis reaksjon fra ensidige bremseskiver, ellers ville jo sykkelen forsøkt å svinge hver gang du bremset. Vel kan festet sprekke eller løsne, men det er en annen sak. Motorsykler har bremset hardt fra høye hastigheter med ensidige bremseskiver i mange år.



Ellers er jeg enig at mekaniske skivebremser kan være å foretrekke, spesielt pga enklere vedlikehold. Hydraulikk kan hjelpe deg å få større kraft fra hendel til bremsekloss, men det trengs egentlig ikke på sykler. Du får mer enn nok kraft ved at det er litt lang vandring i hendelen og kraft x arm i kaliperen. Men hydrauliske bremser kan nok føles bedre over tid fordi du ikke kjenner friksjonen fra wiren.

jkirkebo

Sitat fra: OlaM på mandag 29. mai 2017, klokken 00:15
Ellers er jeg enig at mekaniske skivebremser kan være å foretrekke, spesielt pga enklere vedlikehold.

Enklere vedlikehold? Det er jo nettopp fordelen til hydrauliske bremser. Bremsevæsken og slangene holder nesten evig i forhold til kabelstrømpe og wire for mekaniske. For ikke å snakke om det stadige problemet med frosne bremsewirer på vinteren...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Nja, det kommer vel an på bruk. Det er en enkel mekanisk operasjon å bytte klosser, wire og strømper. Å lufte hydrauliske bremser er litt søl og krever rett utstyr. Og det må gjøres hvis de brukes litt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

OlaM

Nemlig, jeg synes det var vanskeligere å lufte sykkelbremser enn motorsykkelbremser. Og bremsewire holder fint i minusgrader for meg, bruker en teflonspray fra Biltema som smøring. Men hvis luftingen går lett og ikke trengs for ofte er jo hydrauliske bremser veldig gode.

turfsurf

Jepp, har luftet begge deler mye, og bl.a  Avid hydrauliske er noe klin.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

elekTrond

Sitat fra: sveander på mandag 27. mars 2017, klokken 09:42
Er det noen som kan si noe om erfaringer på de forskjellige.
Det finnes jo både for og baknavmotorer og ikke minst motor i kranken.
Det er jo stor prisforskjell på nav- og krankmotor. Er det reell kvalitetsforskjell?
Og hva består forskjellen i?
Fått kjøpt deg noe ennå? Hvorfor vil du bruke X,- + 20.000,- på nav/krank elsykkel? Hvis du er så ivrig at du vintersykler klarer du nok å bygge noe sjøl? Vinter = tyngre dekk med høyere friksjon + ulendt, tyngre føre = krank's favør.

En kompis har MagicPie 1000W bakfelg fra goldenmotor.com. Den veier 10 kg alene pluss 10-15 kg med bagasjebrett-batteri. Den har valgbar regen, noe krankmotorer ikke kan ha pga. frihjul. Fin pakke, men grådig baktung.

Jeg gikk for en 750W BBS-02 med 52 t krankdrev, C963 display, 48V 10Ah 480 Wh delfin-batteri, mekaniske kina-skivebremser, 26" gateslicks og ei diskré sideveske i sort fra kjøkkentema til min femten år tunge Gresvig sykkel.

750W BBS-02 fordi:

       
  • BBS-HD 1000W ikke var på markedet ennå
  • relativt gjennomprøvd og anerkjent
  • universalt, kan gjenbrukes på neste sykkel
  • mitt velproporsjonerte legeme samt
  • 3. og 4. vers av med Vazelina
  • lett(!) og kjapt å legge om dekk
  • lavt, sentrert tyngdepunkt
  • stort utvalg av drev/tannkrans 20-60'ish tenner
  • billige reservedeler (Vs. Bosch/Shimano/Tesla)
52t fordi:

       
  • lei av tråkke meg ihjel med 44/46t i unnabakke
  • 40-45 km/t med 25 kg sykkel, 120 kg rytter, 5 kg PC/ryggsekk og 5 kg matboks i sideveska
  • 65 km/t toppfart ubelastet
48V (i "dolphin style case") fordi:

       
  • lavt, sentrert tyngdepunkt
  • kan "enkelt" oppgraderes til 52V
  • 13S +1 = 14S = 52V nominelt, 58,8V "off the charger"
  • BBS-02 kontrolleren takler <60V
(Kun) 10Ah (med 2500mAh) fordi:

       
  • for gjerrig for 11,6Ah med 18650PF celler
  • førstegangskjøp(er)
  • visste tross alt ikke om jeg fikk det jeg betalte for,
    selv om / på tross av handel med bmsbattery.com (Caveat emptor!)
Andre egenerfaringer:

       
  • Med 26x2.1" Kenda piggdekk med crosserdekk-mønster og totalt 504 pigger i bakken triller det litt i tyngste laget med 52t krankdrev. (Kayoba 639315 på jula.no)
  • Får riktignok ikke brukt 1. gir (av 9) bak pga for kort kjede med 52T, men det holder akkurat til mitt bruk - sjøl i Gjøvik hvor det er motbakke alle veger.
  • Tenkte å kjøpe 46 eller 48t for vinterbruk, men siden jeg kjøpte meg elbil i mellomtiden gikk jeg i den fella og "glemte" hverdagstrimmen. Inte bra inte.
  • "feilkjøpte" motor med 25A kontroller, men bare 20A BMS og kinaceller som heller ikke orker mer enn 20A på papiret. Dette rasjonaliserte jeg bort med at jeg skal jo bare sykle 2x 3 km daglig. Ja, riktig.
  • Fasiten med 25 kg sykkel, 120 kg rytter, 5 kg PC/ryggsekk og 5 kg matboks i sideveska, trekker lett mer enn 20A.
  • Dette er/var ikke noe problem med en 80 kg test-rytter. Sjøl ikke i regnvær, 0-5'C og bratt motbakke genererte han høyt nok strømtrekk til å utløse noe strømkutt.
  • Alle andre som har prøvd kommer tilbake med et glis.
  • Senest nå på lørdag utbrøt en el-jomfru: "I want to go one more round!"  :+1:
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA