Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bygge inn UPS-batterier i Elbilen?

Startet av Lynet, søndag 20. februar 2011, klokken 10:01

« forrige - neste »

Lynet

På baksiden av nylig ankommet nyhetsbrev fra Norstart står det annonsering for fornybar strøm til innkjøpsbris fra Ishavskraft.
Nederst i annonsen står det at vannkraftandelen i 2010 var på kun 50%, dette kan umulig være kvalitetsikret!

Norge hadde et forbruk i 2010 på 129 TWh og derav en import på 9 TWh.ref:www.statnett.no
Og i følge SSB hadde Norge en fornybar energiproduksjonsandel på 99,6%http://www.ssb.no/magasinet/norge_verden/art-2002-05-14-01.html
Det vil si at andelen fornybar kraft brukt i Norge er på ca 92,5%

Mulig Ishavskraft trekker inn vår produksjon og eksport av olje og gass?

Kan noen ansvarlige i Norstart kommentere dette?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

selveste

Nyhetsbrevet er korrekt. Vannkraftandelen ligger rundt 50%. Denne andelen har ingenting med hvor mye Norge produserer å gjør, men hva som forbrukes. Dette forbruket kontrolleres av Statnett i Norge og er et offisielt tall som endrer seg fra år til år. Det bygger på EUs strømdirektiver og er det system vi bruker for å bestemme opprinnelsen til strømmen. Opprinnelsen til strømmen bestemmes av hvem som får pengene i systemet og det må være samsvar mellom produksjon og forbruk. Vannkraftandelen er innholdet i den uspesifiserte strømmen etter at andre europeiske forbrukere (og norske elbilister mfl) har kjøpt opprinnelsesgarantert fornybar strøm. Din logikk er ikke så dum mht produksjon og import/eksport, men det er alså likevel feil. I strømsystemet er det umulig å skille ut om et elektron kommer fra kullkraft eller vannkraft, men det er mulig å telle pengene i systemet. For hver megawatt vannkraft som produseres av en produsent utstedes et "sertifikat" i en Europeisk database. Når strømselskapet som selger videre den produserte strømmen kjøper strøm handler de på en strømbørs der alle typer strøm leveres. For å kunne tilby vannkraft kjøper de sertifikater i tillegg til fysisk strøm. Ishavskraft selger strøm med fornybar energigaranti til sine sluttkunder. Hvis du kjøper "Norstart-strøm" kjøper du i realiteten både strøm og sertifikat. En elbil fylles fra mange stikkontakter, så måten vi garantere fornybar strøm til deg som sluttkunde er at Ishavskraft i samarbeid med Ecohz kjøper nok sertifikater til å dekke alle elbilene i Norge med sertifikater som tilsvarer strømforbruket. Dermed kan vi bokføre våre utslipp til 0 i hele verdikjeden og vi vet hvilke kraftverk strømmen kommer fra. Dette systemet er altså en del av det europeiske systemet og implementert i norsk lovgivning. Det kontrolleres av Statnett, og den norske vannkraftandelen i uspesifisert eller umerket strøm er et resultat av sertifikathandelen.

selveste

Vi mottok akkurat faktura på kjøp av fornybar strøm til samtlige elbiler i Norden med spesifikasjon for Norge, Danmark og Sverige. Det kostet oss 108 800 kr å kjøre alle norske elbiler på vannkraft med dagens pris på opprinnelsesgarantiseritifikater. Totalt for Norge, Sverige og Danmark 152 000 kroner. Fint at Ecohz og Ishavskraft sponser oss med dette. De betaler nemlig inn en pengestøtte til Elbilforeningen slik at vi kan betale regningen for brukerne. Som forening tar vi et forbrukeransvar for å kunne skilte med 0-utslipp i hele verdikjeden. Nå arbeider vi for at leverandørene skal ta produsentansvar ved at de leverer kjøretøyet med 0-utslippsgaranti et bestemt antall år og Km slik det gjøres med batterigaranti og andre garantier. Dermed blir det mindre å betale for oss, og produsentene kan overta gleden over å lovlig kunne markedsføre seg med 0-utslipp i hele verdikjeden. Buddy er idag eneste kjøretøy som leveres med 0-utslippgaranti, men såvidt vi forstår forhandles det nå med Mitsubishi og trillingene om at disse skal gjøre det samme. Hvis dette skjer vil Norstarts kostnader bli redusert, og vi kan bruke disse pengene på andre ting. Vi vil fortsatt garantere våre medlemmer med eldre elbiler og sørge for at pengene blir innbetalt og forbruket registrert i samarbeid med Ishavskraft og Ecohz.

Baltor

Sitat fra: Lynet på fredag 28. januar 2011, klokken 16:33
Det vil si at andelen fornybar kraft brukt i Norge er på ca 92,5%
Nei, den blir solgt ut av landet.
Mange norske vannkraftprodusenter har en stor kraftutveksling, de kjøper uspesifisert kraft fra Europa om natten når den er billig, og selger tilbake når den er dyrere, særlig når det er vindstille i Danmark/Tyskland. De selger fornybar kraft fra Norge til Europa, fordi det er dette europeiske kunder betaler mest for. Norske kunder (som ikke bryr seg like mye) ender derfor med en fornybarandel på ca 50%.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Kunne ha hatt garantert fornybare strøm på min nye Spotpris.no avtale men var for gjerrig. Elbil lading er grønt :)

Kona fortalte meg at Norstart har endret på kontonummer og derfor ble ikke kontingent betalt som planlagt.

Dere bør gjør det tydelig når kontnr. endres siden nettbank mottakerliste viser ikke nummer når mottaker er lagret.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Helge

Sitat fra: selveste på fredag 28. januar 2011, klokken 22:32I strømsystemet er det umulig å skille ut om et elektron kommer fra kullkraft eller vannkraft, men det er mulig å telle pengene i systemet.

Dette er ikke helt sant. Joda, hadde kablene mellom Norge og våre naboland hatt mye større overføringskapasitet ville vi i praksis kunne hatt en situasjon der vi fikk presset så MASSE ren vannkraft ut av landet i perioder og i andre perioder importert så mye kullkraft (og atomkraft og vindkraft) at vi fysisk "fyrte" med en høy andel ikke fornybar energi - for eksempel 40 eller 50 %. Kapasiteten på utvekslingskablene er imidlertid IKKE så stor at dette er fysisk mulig. Man trenger ikke "spore elektronene" for å konstatere det. Men det er jo vedtatt og operativt et system med virtuell strømflyt/pengeflyt og i den økonomiske verden er altså dette mulig. Vi får håpe at de positive sidene ved dette blir enda tydeligere i fremtiden enn de er i dag ved at eksempelvis en større andel av kvotepengene brukes til utbyging av mer fornybar ennergi enn hva som er tilfelle i dag.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Baltor

#6
Sitat fra: Ken på søndag 30. januar 2011, klokken 23:09
Kunne ha hatt garantert fornybare strøm på min nye Spotpris.no avtale men var for gjerrig. Elbil lading er grønt :)

Jeg trodde at du som er Sørlandspatriot kjøpte strøm fra Miljøfyrtårnsbedriften LOS :o.
De har i årevis levert opprinnelsesgarantert strøm til alle privatkunder, uten tillegg i prisen, faktisk den samme gode prisen som Ishavskraft nå gir oss Norstartmedlemmer.
Men fra01.01.2011 koster opprinnelsesgarantert strøm 10 kroner måneden hos LOS.
( de fleste leverandører har et mye høyere påslag, hvis de i det hale tatt kan levere dette)
http://www.los.no/LOS/privat_strom/privat_strom_produkter/privat_strom_produkter_artikler/article33408.ece

Dermed blir avtalen Norstart har med Ishavskraft det absolutt beste du kan finne hvis du vil kjøpe grønn strøm, nemlig innkjøpspris uten påslag, kun 29 pr mnd i admgebyr.
http://www.ishavskraft.no/wsp/ishavskraft2/frontend.cgi?func=frontend.show&template=home

Når de attpåtil sponser oss er saken klar :)

Sitat fra: Helge på søndag 30. januar 2011, klokken 23:58
Kapasiteten på utvekslingskablene er imidlertid IKKE så stor at dette er fysisk mulig.

Joda, dette er fysisk mulig, særlig nå etter at vi fikk NorNed.
(730 Mwh/h)
http://www.statnett.no/no/Kraftsystemet/Produksjon-og-forbruk/Kraftutveksling-til-naboland/
(Det at strømmen går fram og tilbake nesten hver dag blir store mengder i løpet av et år)

Statnett hadde fine tabeller som viste økningen i kraftutveksling, men det ser ut til at de har fjernet det, kanskje pga uroen rundt strømpriser..?
Edit: det var NVE som hadde denne oversikten:
http://www.nve.no/no/Kraftmarked/Sluttbrukermarkedet/Varedeklarasjon1/

Grunnen til at alle ubevisste kunder i Norge ender opp med ca 50% skitten kraft er både det at utenlandske kjøpere etterspør  fornybare kraft, og det faktum at noen av oss i Norge kjøper opprinnelsesgarantert, fra for eksempel Ishavskraft.
Vi hadde en fin debatt om dette i oktober
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2924.msg23979#msg23979

Den virkelig store effekten av dette systemet kommer den dagen så mange norske kunder krever fornybar kraft at det blir en mangelvare, da vil markedet føre til en større prisforskjell, og eierne av kullkraftverk vil tjene mindre enn de som eier vann/vind.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Ken på søndag 30. januar 2011, klokken 23:09
Kona fortalte meg at Norstart har endret på kontonummer og derfor ble ikke kontingent betalt som planlagt.
Dere bør gjør det tydelig når kontnr. endres siden nettbank mottakerliste viser ikke nummer når mottaker er lagret.

Eh, kontonummeret ble endra for ett år siden - før innbetalingen av 2010-kontingenten. Men da beholdt vi den gamle kontoen for å redde alle innbetalingene. Men nå har vi den ikke lenger - og tenkte heller ikke på å legge inn varsel. Beklager. Men betalingen lar seg nok ordne opp i, ikke sant ;)
St.Hanshaugen

Helge

Sitat fra: Baltor på mandag 31. januar 2011, klokken 06:19
Joda, dette er fysisk mulig, særlig nå etter at vi fikk NorNed.
(730 Mwh/h)

730 MWh/h, eller da 730 MW som snitteffekt er jo i følge Statnett ikke så mye mer enn økningen fra 2009 til 2010 i forbruket til kraftkrevende industri (600 MW) http://www.statnett.no/Documents/Kraftsystemet/Kraftsituasjonen,%20produksjon%20og%20forbruk/Norsk%20effektbalanse%20maksimallast%20vinter%202010-2011.pdf  Der fremgår det også at makseffekten i Norge en gjennomsnittsvinter er 22 000 MW som er mer enn det 30-dobbelte av NorNed.

Husk at NorNed ikke er så veldig mye større enn flere av de største industrianleggene våre enkeltvis slik som Kårstø, Årdal, Sunndalsøra etc
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Baltor

#9
Sitat fra: Helge på mandag 31. januar 2011, klokken 19:52
Husk at NorNed ikke er så veldig mye større enn flere av de største industrianleggene våre enkeltvis slik som Kårstø, Årdal, Sunndalsøra etc
Ser du har rett Elledille, (edit :Helge) den overraskende lave fornybarandelen på norsk miks skyldes utveksling, salg av sertifikatstrøm til norske kunder og rent sertifikatsalg til utenlandske kunder..

Jeg prøver å finne ut hvor stor kraftutvekslingen egentlig er, det eneste jeg finner ut er at tabellene til Statnett skjuler dette på en eller annen måte >:(
http://www.statnett.no/no/Kraftsystemet/Produksjon-og-forbruk/Kraftutveksling-til-naboland/
Hvis vi holder oss til siste uke ser vi at vi eksporterte totalt 7 398 MWh, mens vi eksporterte hele 20 281MWh kun til Nederland (NorNed).
Hvordan klarer en dette??? Kan noen hjelpe her?
For å finne kraftutveksling må vi nok ha tall på hver eneste overføringskabel som krysser landegrensene, eksport og utveksling er noe som skal holdes skjult for folk flest.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Kvisle: Men betalingen lar seg nok ordne opp i, ikke sant

Ikke sikker på at du vil ha penger fra en miljøsvin som meg ;)

Baltor: Jeg trodde at du som er Sørlandspatriot kjøpte strøm fra Miljøfyrtårnsbedriften LOS .

Eneste opprinelsesgaranti jeg har en mitt britiske pass ;D
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

#11
Sitat fra: Baltor på mandag 31. januar 2011, klokken 21:43
Jeg prøver å finne ut hvor stor kraftutvekslingen egentlig er, det eneste jeg finner ut er at tabellene til Statnett skjuler dette på en eller annen måte >:(

Prøv denne: http://wwwdynamic.nordpoolspot.com/marketinfo/exchange/area/exchange.cgi?toarea=NL&interval=last8&type=html
Da finner du time for time.

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Baltor

Sitat fra: Lynet på mandag 31. januar 2011, klokken 22:28
[/url]
Da finner du time for time.

Takk, dette er samme tall som ligger på Statnett sine sider, men det ser ut til at tall som dekker mer en en enkelt kabel ikke forteller total eksport og total innport (selv om de skriver det) men plusser og minuser summert til et mindre tall.
Hvordan kan en forklare at eksporten til nederland er større enn den totale eksport?
(dette er eksport som endel av utveksling, det er ikke nettoeksport vi snakker om)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

#13
Sitat fra: Lynet på fredag 28. januar 2011, klokken 16:33
Nederst i annonsen står det at vannkraftandelen i 2010 var på kun 50%
Ja, dette tallet var sjokkerende lavt. Jeg byttet fra en leverandør som selv påstår de er billigst til Ishavskraft sin Norstartavtale og det ser ut til at jeg kommer til å spare noen kroner i måneden på det.

Edit: Fikk nettoppp en telefon fra min tidligere strømleverandør og ifølge han blir avtalen hos Ishavskraft 300,- kroner dyrere i året for meg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Sitat fra: El rayo på tirsdag 01. februar 2011, klokken 23:23
Jeg byttet fra en leverandør som selv påstår de er billigst til Ishavskraft sin Norstartavtale og det ser ut til at jeg kommer til å spare noen kroner i måneden på det.

Jeg har også byttet til Ishavskraft nå i dag, ble sur over at LOS hadde fjernet avtalen om opprinnelsesgarantert strøm med tilbakevirkende kraft og uten å gi beskjed.
Ishavskraft ser ut til å være billigst på dette produktet :D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA