Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bygge inn UPS-batterier i Elbilen?

Startet av Lynet, søndag 20. februar 2011, klokken 10:01

« forrige - neste »

Helge

Sitat fra: Baltor på mandag 31. januar 2011, klokken 06:19
Joda, dette er fysisk mulig, særlig nå etter at vi fikk NorNed. (730 Mwh/h)

Nei det er det ikke ;) Etter å ha fått tak i konkrete tall for "FLASKEHALSEN" vi har i effektutvekslingen mellom oss og resten av Europa ser jeg at det vi maksimalt klarer å eksportere eller importere er bare ca 1/6 av vår samlede installerte produksjon i Norge. Det utgjør videre bare drøyt 1/5 av makslasten i Norge en gjennomsnittlig kald vinter. Min kommentar var altså riktig. NorNed utgjør dessuten bare grovt 15 % av overføringskapasiteten med utlandet.

I et teoretisk tankeeksperiment kunne vi altså slå av alt forbruk i Norge, men likevel ikke kunne sende ut mer enn ca 1/6 av vår installerte produksjonskapasitet til de som har kjøpt grønne sertifikater fra Norge. Det er rett og slett ikke fysisk overføringskapasitet til alle sertifikatene vi har solgt. Dette medfører at i praksis så kan vi ikke pr i dag fysisk "flytte det forurensende forbruket". Fysisk fyrer vi med en høy andel fornybar energi i Norge både i panelovner, varmepumper elbiler osv.

Det betyr imidlertid ikke at man ikke kan ha et system der man kjøper seg god samvittighet i form av "virtuel" overføring (sertifikater). Det i seg selv synes ikke jeg for min del er positivt, men den viktige og positive målsetningen med dette er å få det til å fremme fornybar produksjon. Det fungerer vel kanskje ikke så optimalt nå i dag (lite pløyes tilbake i ny utbygging av fornybar produksjon), men vi får krysse fingrene og håpe det bedrer seg.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA