Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skerpings i kollektivfeltet!

Startet av AppleKnocker, torsdag 01. juni 2017, klokken 06:56

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: gigafactory på onsdag 29. mars 2017, klokken 22:36
Jeg ser litt på det som at staten har glemt å avgiftsbelegge elbiler

Eller unnlatt å gjøre det, akkurat som mye annet her i livet.

- Gåtur i Norsk natur    - Kunne vært avgiftbelagt men er det ikke. Verdi av denne markoøkonomiskesubsidien er gigantisk
- Sex   - - Kunne vært avgiftbelagt men er det ikke. Verdi av denne markoøkonomiskesubsidien er enda større enn gigantisk
- Frisk luft    - Kunne vært avgiftbelagt men er det ikke. Verdi av denne markoøkonomiskesubsidien er ytterligere gigantisk

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

AppleKnocker

Her skal du få litt hjelp til å gjøre et (jeg må være ærlig) ganske dårlig eksempel, om til et godt:

Anta at Staten faktisk har en avgift på gåturer, la oss kalle den "gåavgift" på sko og den er på 25%. For å gå, må man ha sko. De koster kr 100. I tillegg må man altså betale "gåavgift" eller merverdiavgift på kr 25.

Med sin uendelige innsikt finner Staten ut at det er bra for folkehelsen å gå tur i fjellet. Man bestemmer seg for å subsidiere fjellturer for å få redusere helseutgiftene på sikt.

Dette kan gjøre på to måter:
1) Alle som kan dokumentere at de går på fjelltur mottar kr 25 i en konvolutt merket ""Subsidie".
2) Alle som kan dokumentere at de går på fjelltur kan kjøpe skoene uten "gåavgift".

De som bare går i byen blir sinte, men når de roer seg ned forstår de fleste at det er en bra ting å gå tur i frisk luft på fjellet. Mye bedre enn å gå rundt i eksosen i byen. Andelen innbyggere som går tur i fjellet øker derfor jevnt og trutt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Gardin

Det er tydelig at det er mange ufaglærte som tror at subsidier betyr at staten betaler ut penger (jeg var blant dem inntil nylig :) ). Dermed er det uheldig å benytte dette ordet om avgiftsfritaket for elbiler, selv om det teknisk sett regnes som subsidier. Det er bedre å bruke mer lettfattlige uttrykk. Det er ikke så vanskelig å finne dekkende uttrykk som er mye mindre sannsynlig at blir misforstått.

turfsurf

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 30. mars 2017, klokken 17:14
Her skal du få litt hjelp til å gjøre et (jeg må være ærlig) ganske dårlig eksempel, om til et godt:
Feil eksempel. De korrekte ville være:

- Det finnes en type sko, finsko. Disse er avgiftsbelagte.
- Så dukker det opp en ny type sko, fjellsko. Disse ilegger staten kun minimale avgifter, siden de skjønner at det bra for folkehelsen å få folk til å gå i fjellet.

Ser du forskjellen? Ingen avgifter som har blitt redusert, ingen strøm av penger som har blitt snudd. Skal det være subsidier må det være en endring av noe. Du legger til grunn at man betrakter en elbil som det samme som en fossil.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

AppleKnocker

Fint eksempel det der. Alle vil se at fjellsko i dette eksemplet er subsidiert.
Salget av finsko vil gå ned. Fjellsko vil øke sin markedsandel. Som er det man ønsker.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

knut.aulie

Det er gjentatte ganger fremsatt i denne tråden argumenter for og imot å bruke utrykket subsidier. Både gode og dårlige. Greit nok at en har forskjellige oppfatninger.

Jeg mener det er fordeler, mange fordeler, men jeg kaller det ikke subsidier.

Det jeg har til gode å se er at noen nekter for at det er elbilfordeler (mva fritak mm.), det er nesten som å høre pressetalsmannen i det hvite hus si at det har aldri vært flere tilskuere enn nå!

Kunne være greit med noen konkrete sitater, i stedet for å komme med "alternative fakta".

elektrolux

Sitat fra: Gardin på torsdag 30. mars 2017, klokken 17:18
Det er tydelig at det er mange ufaglærte som tror at subsidier betyr at staten betaler ut penger (jeg var blant dem inntil nylig :) ). Dermed er det uheldig å benytte dette ordet om avgiftsfritaket for elbiler, selv om det teknisk sett regnes som subsidier. Det er bedre å bruke mer lettfattlige uttrykk. Det er ikke så vanskelig å finne dekkende uttrykk som er mye mindre sannsynlig at blir misforstått.

Foreslår følgende:

Avgiftsfritak omdøpes til makroøkonomisksubsidie.

Pengeoverføring beholder ordet subsidie.

Da vil alle forstå betydningen når det lange ordet benyttes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gardin

Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. mars 2017, klokken 18:41
Foreslår følgende:

Avgiftsfritak omdøpes til makroøkonomisksubsidie.
Hehehe, hvorfor ikke bare kalle det for avgiftsfritak?

Hansi

Sitat fra: Gardin på torsdag 30. mars 2017, klokken 19:01
Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. mars 2017, klokken 18:41
Foreslår følgende:

Avgiftsfritak omdøpes til makroøkonomisksubsidie.
Hehehe, hvorfor ikke bare kalle det for avgiftsfritak?

Amen
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Øystein16

Sitat fra: Gardin på torsdag 30. mars 2017, klokken 19:01
Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. mars 2017, klokken 18:41
Foreslår følgende:

Avgiftsfritak omdøpes til makroøkonomisksubsidie.
Hehehe, hvorfor ikke bare kalle det for avgiftsfritak?
Subsidie forteller at avgiftsfritaket har eit politisk forrmål.

AppleKnocker

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. mars 2017, klokken 18:39
Det er gjentatte ganger fremsatt i denne tråden argumenter for og imot å bruke utrykket subsidier. Både gode og dårlige. Greit nok at en har forskjellige oppfatninger.

Jeg mener det er fordeler, mange fordeler, men jeg kaller det ikke subsidier.

Det jeg har til gode å se er at noen nekter for at det er elbilfordeler (mva fritak mm.)
Det handler ikke om for/mot bruk av ordet subsidier. Det handler om hva ordets mening er. Det finnes synonymer og alle står fritt til å bruke hvilke ord de vil. Fordeler er helt greit. Men i denne sammenhengen  er fordelene subsidier.

Den eneste jeg kan komme på som muligens kan finne på å benekte eksistensen av elbilfordeler, er pressetalsmannen i det hvite hus. Når det er sagt, så finnes det enkelte alternative facts tolkere i denne tråden som nok ville kommet langt i en søknadsprosess på den jobben.

Finansdepartementet har regnet ut hvor mye både Staten og fylkene taper på elbilfordelene. Hvor blir det av disse pengene? Forsvinner de bare? Selvsagt ikke. De tilfaller oss som kjøper og kjører elbil.
Noen vil sikkert påsta at Finansdepartementet ikke kan regn og at de egentlige regnemesterne finnes her på elbilforum.no  :laugh:

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Lars C. Krogenæs

I går drakk jeg en Munkholm som var subsidiert med 21,72kr. Tusen takk til staten som subsidierer meg med dette, slik at jeg bare behøver å betale 6 kroner per flaske, mens prisen uten subsidier 28 kroner!

Og tidligere tok jeg en subsidiert flytur fra Stockholm. Her subsidierte staten meg med over 2600 kroner, da jeg kjøpte full kvote av alkohol, tobbakk, samt endel andre varer det heller ikke be beregnet avgifter for. Da er det jo et kupp å få turen til 990 inkludert seteavgiften, når staten subsidierer såpass!

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Knut Røe

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 21:45
Her subsidierte staten meg med over 2600 kroner, da jeg kjøpte full kvote av alkohol, tobbakk, samt endel andre varer det heller ikke be beregnet avgifter for. Da er det jo et kupp å få turen til 990 inkludert seteavgiften, når staten subsidierer såpass!
Du hadde nok ikke sagt dette hvis du visste hva de egentlig tjener på taxfree og hva varene koster inn.   
Enorm og viktig inntektskilde dette for Avinor. Forholdsvis mange av varene selges for rundt 3 ganger mer enn innkjøpspris. Andre ting er ikke særlig billig på taxfree engang, men mange handler likevel fordi de er i den modusen, spandabel når man reiser må vite.

Forøvrig en trist retning denne tråden tar, mye flåsete og flaue innlegg her nå.                                                                                               

Lars C. Krogenæs

Vi snakker om bortfallet av avgiften, ikke hva påslaget grunnet høy "husleie" er....

Var i Nato i førstegangstjenesten og fikk tilgang til den avgiftsfrie prislisten til vinmonopolet. Den er noe helt annet enn fly og danskebåtpriser....
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

AppleKnocker

Flåsing:Normal reaksjon når man slipper opp for argumenter
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA