Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skerpings i kollektivfeltet!

Startet av AppleKnocker, torsdag 01. juni 2017, klokken 06:56

« forrige - neste »

AppleKnocker

Nå er dessverre ikke subsidier og hva det innebærer del av pensum i den norske skolen, før man evnt tar høyere utdannelse. Der lærer man selvsagt den reelle betydningen.

I norsk ordbok er det definert greit:
subsidie m1 (fra lat.; av subsidium 'hjelp, bistand') særlig i flertall : understøttelse, pengehjelp (særlig om bruk av statsmidler for å holde prisnivået nede)

Så hvis man bruker ordbok definisjonen har finansakrobatene, folk flest, politikere, media, klimaforskere og andre forskere rett.
"Elbiler får hjelp/bistand/subsidier/understøttes". Det betyr det samme og det gjøres for å holde prisnivået nede.

Det er noe med å gi seg på tørre møkka som vi sier her på landet ;)

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

elektrolux

#61
Er det noen som blir makroøkonomisubsidiert må del vel være fossilbillistene.

Avgiftene de betaler er på langt nær nok til å dekke skadene de påfører folk og miljø. Flere dør av dårlig luft enn av bilulykker.

Vi må forsøke å få en rettferdig makroøkonomisk subsidiering også av elbilene. F.eks ved at alle som bestiller en elbil får overført kjøpesummen til egen konto. ;D Altså en ekte subsidie.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:49
Nå er dessverre ikke subsidier og hva det innebærer del av pensum i den norske skolen, før man evnt tar høyere utdannelse. Der lærer man selvsagt den reelle betydningen.

Så de har tatt det ut fra pensum?  Var en del av barne- eller ungdoms-skolen den gang jeg gikk der i alle fall.
Antar du her med "høyere utdannelse" tenker på "høyere økonomi utdannelse", og da snakker man evnt. om faguttrykk.

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:49
I norsk ordbok er det definert greit:
subsidie m1 (fra lat.; av subsidium 'hjelp, bistand') særlig i flertall : understøttelse, pengehjelp (særlig om bruk av statsmidler for å holde prisnivået nede)

Det er vi enige om, så da ser det ut som vi leser dette forskjellig. "understøttelse, pengehjelp" leser jeg som direkte overføringer i fra staten, ikke som justering av skatte/avgiftsnivået.


Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:49
Så hvis man bruker ordbok definisjonen har finansakrobatene, folk flest, politikere, media, klimaforskere og andre forskere rett.
"Elbiler får hjelp/bistand/subsidier/understøttes". Det betyr det samme og det gjøres for å holde prisnivået nede.
Det er vi altså ikke enige om. Klimaforskere bruker definisjonen satt av WHO, altså valgte å redefinere ordet videre for sitt eget bruk. De har en lang og omfattende definisjon av ordet slik de bruker det for å inkludere støtteordninger som normalt ikke er dekket av ordet "subsidie".

Kanskje på tide at du dokumenterer påstanden du har gjentatt om at "folk flest" støtter ditt syn her?


Og, bare for å gjøre det litt klarere - ja, støter stadig borti folk som faktisk tror at staten setter inn penger på kontiene til Tesla og Nissan m.fl. i tillegg til at kunden kan kjøpe varen uten å betale avgift. Når jeg prøver å forklare situasjonen er svaret "Tull! Bare søk på Google på «elbil subsidier» så ser du at de mottar subsidier i fleng. I tillegg kan du søke på «elbil avgiftsfritak» så ser du at de også slipper avgifter!". Da er det ikke lett å forklare at noen bruker avvikende definisjoner av "subsidier" og at det er avgiftslettene som *er* disse såkalte subsidiene enkelte elsker å slenge ut så fort man snakker om elbiler. Men ikke når man snakker om små, lette, motorsvake fossilbiler (så fremt de ikke blir presset på akkurat det).


Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:49
Det er noe med å gi seg på tørre møkka som vi sier her på landet ;)

Ja, jeg ser at enkelte har tendenser til det her ja ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Motviljen mot ordet "subsidie(rt") skriver seg langt på vei
av at ordet ofte brukes negativt ladet slik som når
- elbilmotstandere hevder kjøpere og brukere av elbiler subsidieres
  med bl.a. avgiftsfordeler.
- miljøvernere hevder fossilenergisektoren subsidieres med fritak
  for de økologiske og økonomiske kostnadene de påfører samfunnet.

Det er ingen som helst tvil om at en slik utvidet og indirekte bruk
av begrepet brukes i både mega, giga og sågar tera omfang.
En rask goggling er alt som skal til for å se dette.

LITT JÆVELSKAP:
Vi erstatter alle fossilbiler med elbiler
Folk blir mindre syke og lever lengre.
Pensjonsutgiftene øker betydelig
med negativ virkning for statskassa = skattyterne.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

AppleKnocker

Sitat fra: Amoss på onsdag 29. mars 2017, klokken 11:46
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:49
Nå er dessverre ikke subsidier og hva det innebærer del av pensum i den norske skolen, før man evnt tar høyere utdannelse. Der lærer man selvsagt den reelle betydningen.
Så de har tatt det ut fra pensum?  Var en del av barne- eller ungdoms-skolen den gang jeg gikk der i alle fall.
Det tror jeg ikke på før du viser meg barneskoleboken hvor subsidier er forklart.
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:49
I norsk ordbok er det definert greit:
subsidie m1 (fra lat.; av subsidium 'hjelp, bistand') særlig i flertall : understøttelse, pengehjelp (særlig om bruk av statsmidler for å holde prisnivået nede)
Sitat fra: Amoss på onsdag 29. mars 2017, klokken 11:46
Det er vi enige om, så da ser det ut som vi leser dette forskjellig. "understøttelse, pengehjelp" leser jeg som direkte overføringer i fra staten, ikke som justering av skatte/avgiftsnivået.
Leser du understøttelse som å gi ut penger og ikke noe annet? Også i kontekst av at ordet stammer fra latin og betyr hjelp og bistand. Du hadde sikkert tolket inn i din snevre ramme uansett hva det sto, dette viser vel kun at du er på tynn is.
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 28. mars 2017, klokken 15:49
Så hvis man bruker ordbok definisjonen har finansakrobatene, folk flest, politikere, media, klimaforskere og andre forskere rett.
"Elbiler får hjelp/bistand/subsidier/understøttes". Det betyr det samme og det gjøres for å holde prisnivået nede.
Sitat fra: Amoss på onsdag 29. mars 2017, klokken 11:46
Det er vi altså ikke enige om. Klimaforskere bruker definisjonen satt av WHO, altså valgte å redefinere ordet videre for sitt eget bruk. De har en lang og omfattende definisjon av ordet slik de bruker det for å inkludere støtteordninger som normalt ikke er dekket av ordet "subsidie".

Kanskje på tide at du dokumenterer påstanden du har gjentatt om at "folk flest" støtter ditt syn her?
Her skal du få navn på flere klimaforskere som refererer til elbilfordelene som subsidier:
Bjart Holtsmark, SSB
Erik Figenbaum, TØ
Eysten Jansen, UIB

Listen kunne vært mye lenger.

Det er du som må vise at folk flest legger din definisjon til grunn når de snakker om subsidier. Jeg trenger bare å vise til at begrepet er brukt et uendelig antall ganger om elbilfordelene.

Du kan jo forsøke å finne en kilde utenfor dette forumet som eksplisitt definerer at elbilfordelene i Norge ikke er subsidier. Det er en fin utfordring som kanskje vil få deg til å forstå at du er i et ekkokammer og at du tar feil.
Sitat fra: Amoss på onsdag 29. mars 2017, klokken 11:46
Og, bare for å gjøre det litt klarere - ja, støter stadig borti folk som faktisk tror at staten setter inn penger på kontiene til Tesla og Nissan m.fl. i tillegg til at kunden kan kjøpe varen uten å betale avgift. Når jeg prøver å forklare situasjonen er svaret "Tull! Bare søk på Google på «elbil subsidier» så ser du at de mottar subsidier i fleng. I tillegg kan du søke på «elbil avgiftsfritak» så ser du at de også slipper avgifter!".
Er dette virkelige, rekonstruerte samtaler du stadig har? Høres helt surrealistisk ut og for å være ærlig: totalt konstruert ut.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

gigafactory


AppleKnocker

De som har elbil er vinnere.

Hvis alle i tillegg kan innrømme det, slipper vi å bli sett på eksentriske skruller uten bakkekontakt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øystein16

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 29. mars 2017, klokken 18:14
...eksentriske skruller uten bakkekontakt.

Eg trudde det var omvendt, at eksentriske skruller vil ha induksjonslading...

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AppleKnocker

Kan man være en vinner hvis man ikke klarer å innrømme det?
Muligens hykler. Men vinner? Nei.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

gigafactory

Jeg ser litt på det som at staten har glemt å avgiftsbelegge elbiler, har lest på forumet at "normal" pris er kjemisk rensket for avgifter. Spesielt på bil. I tillegg leste jeg at det kun var subsidier hvis en bransje kunne selge varer til under kostpris. Den definisjonen har jeg aldri hørt før, men det gjør det jo bare til mer interessant lesning  :+1:

arthur

Det er ingen forutsetning for å kunne bruke ordet subsidier at en produsent ellers ville ha måttet selge varen til under kostpris. Som private er man subsidiert hvis man eksempelvis mottar bostøtte, men da kalles det for stønad.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

NilsG

Ser at denne "popcorniskusjonen" kommer opp med jevne mellomrom, og den er like spennende hver gang.....

Har bare lyst til å komme med en liten historie fra en tur til Danmark som belyser hvordan en høyt utdannet danske ser på ordet subsidie. Han spurte meg om hvor mye bilen vår var subsidiert med. Jeg sa da ingen ting, men den hadde en del intenciver bl.a ved at det ikke kreves inn "normale" bilavgifter. Hans svar var da noe sånt som "det er jo ikke subsidier, trodde dere fikk penger jeg!" Han trodde faktisk at elbilkjøpere i Norge fikk direkte penger på x antall milliarder, og ble veldig overrasket.

Betyr dette at den ene eller andre i denne diskusjonen har rett? Kanskje ikke, men det viser i hvert fall at mange oppfatter ordet subsidie til å være ensbetydende med penger utbetalt.




Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Øystein16

Sitat fra: NilsG på torsdag 30. mars 2017, klokken 10:35
Jeg sa da ingen ting, men den hadde en del intenciver bl.a ved at det ikke kreves inn "normale" bilavgifter.

Merverdiavgift er ikkje ei bilavgift.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA