Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skerpings i kollektivfeltet!

Startet av AppleKnocker, torsdag 01. juni 2017, klokken 06:56

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Poenget er at fraværet av skattlegging ikke kan defineres som subsidie!

Jeg tror heller ikke vi kommer noen vei og at vi blir nødt til å være uenige om denne definisjonen!

Lars
Samfunnsøkonom fra UiO
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Øyvind.h

Merkelig at takeaway er subsidiert (lavere mva om du tar med maten).
Burde heller vært halv mva på sunne matvarer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 22:02
Poenget er at fraværet av skattlegging ikke kan defineres som subsidie!

Lars
Samfunnsøkonom fra UiO
Støtter samfunnsøkonomen på dette, i likhet med mange andre i denne tråden!

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

elektrolux

#94
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 30. mars 2017, klokken 20:36
Finansdepartementet har regnet ut hvor mye både Staten og fylkene taper på elbilfordelene. Hvor blir det av disse pengene? Forsvinner de bare? Selvsagt ikke. De tilfaller oss som kjøper og kjører elbil.
Noen vil sikkert påsta at Finansdepartementet ikke kan regn og at de egentlige regnemesterne finnes her på elbilforum.no  :laugh:

Sikkert flinke makroøkonomer, men hvilke faktorer er tatt hensyn til?

- Legges det til grunn at folk ville folk kjøpt en ny fossilbil i stedet for elbilen?
- Legges det til grunn at flere beholder helsen lenger og kan gjøre skattepliktig arbeid lengre?
- Legges det til grunn at noen flere vil leve lenger og heve pensjon lengre?
- Legges det til grunn at de som bruker penger på elbil, ikke bruker samme pengene på sydenturer?

Jeg vil påstå at det som går inn i en slik kalkulasjon kommer ut, og at resultatet av avgiftsfritaket er at de som i dag bruker penger på elbil er med på å gjøre verden til en bedre plass. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

AppleKnocker

#95
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 30. mars 2017, klokken 22:02
Poenget er at fraværet av skattlegging ikke kan defineres som subsidie!

Jeg tror heller ikke vi kommer noen vei og at vi blir nødt til å være uenige om denne definisjonen!

Lars
Samfunnsøkonom fra UiO
Du kaller deg samfunnsviter i en annen tråd, så jeg vet neimen ikke hvor mye lit jeg skal feste til noe av det du sier. Kanskje har du litt faktaangst også?

Hvis vi antar at du snakker sant, så er du i så fall uenig med de som forsøkte å lære deg samfunnsøkonomi på UIO. Jeg vet UIO har kurs i Mikroøkonomi, jeg vet at man forsøker å lære de som sitter i forelesningssalen om effektene av stykksubsidier, verdisubsidier, skattesubsidier og elastisiteter. Ikke alle studenter får med seg alt, men det betyr ikke at de har rett hvis de påstår at månen er en ost og jorda er flat.

Poenget er at det er omtrent bare fanatiske elbileiere på dette forumet som ikke tør å kalle en spade for en spade. Og i prosessen ødelegger dere for oss andre som tross alt innser hva som foregår.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Gardin

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 30. mars 2017, klokken 23:22
Poenget er at det er omtrent bare fanatiske elbileiere på dette forumet som ikke tør å kalle en spade for en spade. Og i prosessen ødelegger dere for oss andre som tross alt innser hva som foregår.
Skal man kalle en spade en spade, så får man kalle avgiftsfritak for avgiftsfritak. Subsidie er et kompliserende faguttrykk som folk flest har sprikende forståelse av hva innebærer. Å kalle avgiftsfritak for subsidie er som å kalle en spade for et arbeidsredskap. Det er mye mer komplisert og forvirrende enn det trenger å være.

AppleKnocker

Jeg har aldri reagert på bruken av ordet i det offentlige rom. Dvs før jeg traff på elbileiere som gikk i svart når noen var så frekke å påstå at elbiler er subsidiert.

For folk flest er dette en selvfølge.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Oddaa

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 30. mars 2017, klokken 23:40
Jeg har aldri reagert på bruken av ordet i det offentlige rom. Dvs før jeg traff på elbileiere som gikk i svart når noen var så frekke å påstå at elbiler er subsidiert.

For folk flest er dette en selvfølge.
Det er ganske fascinerende hvor sterkt, og ikke minst skremmende, ordet "subsidie" tydeligvis er for mange.

Elbilforum er et rart sted...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

knut.aulie

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 30. mars 2017, klokken 23:40
Jeg har aldri reagert på bruken av ordet i det offentlige rom. Dvs før jeg traff på elbileiere som gikk i svart når noen var så frekke å påstå at elbiler er subsidiert.

For folk flest er dette en selvfølge.
Den eneste som "går i svart" er deg.

Å bruke et slikt uttrykk gjør at du bør komme med et sitat fra noen som har gjort det. Og helst uten at du har lirt av deg i dine "blomstrende" vendinger som det responderes på.

AppleKnocker

Hvis man vil observere folk som går i svart, er det to opplagte steder på dette forumet:
1) Kia "Soul" forumet hvis noen stiller spørsmålstegn ved rekkevidden til den bilen.
2) Elbilen i samfunnet hvis noen bringer opp informasjon fra utsiden av elbilforumboblen. Eksempler er "Trygve Hegnar og elbiler" "Tullball om subsidier fra SP". Det finnes en haug og sakene som blir diskutert har til typisk til felles at noen pirker i dagens subsidier. Responsen blir sitat:
"Klassisk lavpannet stråmannretorikk."
"Bitter"
"Hyling"
"Syting"
"Idiot"

It goes on and on....
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Lars C. Krogenæs

... eller nevner at ZOE har ladeproblemer i Norge man bør sette seg inn i før kjøp  ;)
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Eller nevner at BMW i3 burde hatt modus for Autoseiling. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

brako79

Sitat fra: elektrolux på fredag 31. mars 2017, klokken 09:20
Eller nevner at BMW i3 burde hatt modus for Autoseiling. ;)

For å ikke snakke om bakdørene til I3. Elsket av noen, hatet av noen.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

cra

Sitat fra: brako79 på fredag 31. mars 2017, klokken 10:00
For å ikke snakke om bakdørene til I3. Elsket av noen, hatet av noen.

Det kommer vel helt an på hvordan man ser dem? Det er en elendig 5-dørs løsning, men en genial 3-dørs.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA