Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ampera-e på finn.no

Startet av jcnorway, fredag 19. mai 2017, klokken 10:46

« forrige - neste »

Autowinder

En står fritt til å velge hvilken bil som passer best for seg, heldigvis ;)
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

02jan

Dørene og karosseri er av plast, og har det gitt etter er det heller at de sprekker opp og går i oppløsning. En metallbil derimot, vil nok stålet krølle seg sammen.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

mlello

Er ikke værre enn at jeg tar av meg beltet og åpner døra, så greier mine barn å komme seg ut selv iallfall..

Men som nevnt tidligere, det er heldigvis fritt og velge den bilen som passer best..

turfsurf

Sitat fra: Ecinnaj på onsdag 15. mars 2017, klokken 19:22
Samme om barnet er 5 eller 15 så må man jo drive å fly rundt bilen å lukke å ånpne dører.

Skjønner at du har behov for å forsvare ståpunktet ditt, men det er jo ikke fakta. Sitter man bak i i3, så kan man gå ut på begge sider, det er helt flatt gulv. Det eneste som må gjøres da er å åpne førerdøra. Da har man i tillegg litt kontroll på at barnet ikke smeller døra i bilen ved siden av på parkeringa f.eks. På snart 40.000 km med barn fra 3-13 år har jeg enda ikke flydd rundt for å åpne døra. Og så sitter vel barn gjerne i forsetet fra de er 10 eller så.

Det jeg derimot har opplevd er at tilgangen til barnestol og bilbelte er superenkel uten en b-stolpe i veien.

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jcnorway

Har til gode å prøvekjøre, men skal prøvekjøre en Hyundai Ioniq i helgen og en BMW i3 FC helgen etter.

I følge forhandler kan BMW i3 kan leveres siste halvdel av mai og Hyundai Ioniq i løpet av juli. Tatt i betrakning dette, samt at det skiller 32 000 kr mellom BMW i3 94Ah FC og Hyundai Ioniq Electric m/ALT utstyr og vinterhjul i favør Hyundai Ioniq - hva ville du valgt?

Basert på hva jeg har lest meg opp på, samt sett på Youtube, så er BMW i3 en MYE morsommere bil å kjøre. Samtidig er det mye positivt å lese/se om Ioniq også, i tillegg til at den praktiske biten med denne bilen i forhold til f.eks. bakseteplass, bagasjeromsplass osv. gir ekstra pluss i forhold til i3.

På en måte så heller hjertet litt mot i3, men samtidig så sier den fornuftige stemmen i meg at Ioniq er et bedre valg... What to do...  ???

Mulig svaret gir seg selv siden jeg poster på BMW-delen av forumet, men har såpass tro på BMW-folket her at jeg tror det går an å få noen gode tanker og mer eller mindre nøytrale vurderinger av disse to opp mot hverandre ;)
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Snorre

Sitat fra: jcnorway på fredag 17. mars 2017, klokken 14:53
Har til gode å prøvekjøre, men skal prøvekjøre en Hyundai Ioniq i helgen og en BMW i3 FC helgen etter.

I følge forhandler kan BMW i3 kan leveres siste halvdel av mai og Hyundai Ioniq i løpet av juli. Tatt i betrakning dette, samt at det skiller 32 000 kr mellom BMW i3 94Ah FC og Hyundai Ioniq Electric m/ALT utstyr og vinterhjul i favør Hyundai Ioniq - hva ville du valgt?

Basert på hva jeg har lest meg opp på, samt sett på Youtube, så er BMW i3 en MYE morsommere bil å kjøre. Samtidig er det mye positivt å lese/se om Ioniq også, i tillegg til at den praktiske biten med denne bilen i forhold til f.eks. bakseteplass, bagasjeromsplass osv. gir ekstra pluss i forhold til i3.

På en måte så heller hjertet litt mot i3, men samtidig så sier den fornuftige stemmen i meg at Ioniq er et bedre valg... What to do...  ???

Mulig svaret gir seg selv siden jeg poster på BMW-delen av forumet, men har såpass tro på BMW-folket her at jeg tror det går an å få noen gode tanker og mer eller mindre nøytrale vurderinger av disse to opp mot hverandre ;)

Jeg har ikke prøvekjørt Ioniq, men kan skrive under på at i3 er utrolig gøy å kjøre. Har hatt bilen siden september 2016. Tenk videre på at du får igjen noe av mellomlegget ved videresalg.
BMW i3 94Ah

Gogs

Det er veldig individuelt, og hver enkelt har sine behov og ønsker. Vi prøvekjørte begge og trivdes bedre med høy sittestilling i BMW. Vi skulle gjerne hatt mer bagasjeplass med 2-åring og 4-åring, men plassen ble ofret til fordel for høyere sittekomfort og "solid" bil. At BMW scorer bra på brukeropplevelse er også et viktig pluss for oss. Så titter vi heller på takgrind med sugekopper for å løse plassbehovet på de 2-3 turene i året hvor ferie pikkpakket skal med. :)
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

turfsurf

Prisforskjellen bør ikke være avgjørende her. Det er mye fornuftig med i3 og, lave vedlikeholdskostnader, høy sittestilling, lett tilgang til baksete osv. Kjedeligste med i3 nå er at det selges så mye av den ;)
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ecinnaj



Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. mars 2017, klokken 14:24
Sitat fra: Ecinnaj på onsdag 15. mars 2017, klokken 19:22
Samme om barnet er 5 eller 15 så må man jo drive å fly rundt bilen å lukke å ånpne dører.

Skjønner at du har behov for å forsvare ståpunktet ditt, men det er jo ikke fakta. Sitter man bak i i3, så kan man gå ut på begge sider, det er helt flatt gulv. Det eneste som må gjøres da er å åpne førerdøra. Da har man i tillegg litt kontroll på at barnet ikke smeller døra i bilen ved siden av på parkeringa f.eks. På snart 40.000 km med barn fra 3-13 år har jeg enda ikke flydd rundt for å åpne døra. Og så sitter vel barn gjerne i forsetet fra de er 10 eller så.

Det jeg derimot har opplevd er at tilgangen til barnestol og bilbelte er superenkel uten en b-stolpe i veien.

Ja jeg forstår at man kan gå igennom hele bilen men uansett så må hun isåfall krype under bilstolen til lillebroren som sitter bakovervendt, og jeg må jo uansett ut av bilen eller ta av meg selene å åpne døren for at hun skal komme ut.
Hun kan jo ikke gjøre det helt alene.
Det er jo det som er Fakta.

Og nei de skal ikke sitte frammi selv om de er 10 år.

nybmw

Sitat fra: RogerRabbit på onsdag 15. mars 2017, klokken 17:28
Sitat fra: jcnorway på mandag 13. mars 2017, klokken 18:28
Sett dagens utvikling av batteriene og hva som ligger i loopen de neste 2-3 årene, hadde dere kjøpt ny i3 idag, eller vil f.eks. leasing på 3 år være smartere med tanke på hvor raskt utviklingen går?

Noen som har noen velfunderte tanker rundt eie/leasing?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg gikk for leasing. Litt dyrere, men mindre  vedlikehold fra min side. Foruten den dagen du skal levere den. Da bør man ha tatt en tur innom et småskade verksted for å rette på småbulker/riper/steinsprut før du leverer den til BWM. Det vil du spare mye penger på.

Med den utviklingen vi er i nå, så slipper du angsten av å potensielt ikke få solgt bilen din den dagen du vil ha ny bil. Etter 3 år med leasing så leverer du den tilbake uten å se deg for mye tilbake (foruten det å se hvor pen i3-en er).

Vet om flere e-Golf eiere som sliter med å selge sin nå som den nye e-Golfen kommer.
Prisfallet er også i større grad enn hva mange tror.

Teknologien på dette feltet raser så fort, at innen 5-7 år så har vi biler med rekkevidde på 60mil+, selv under Norske forhold. Man kan selvfølgelig være uenig i det utsagnet, men det er hva jeg tror vil skje.

Uansett hvordan du vrir og vender på det, enten du har leasing eller lån, så taper man på investering av bil.
''The house always wins'' sier dem ofte i Vegas.

//Roger

Jeg ressonerte akkurat som Roger over og leaset og. Gjorde meg akkurat samme tankene. Men da jeg ikke skal beholde bilen tok jeg vekk en del utstyr og gikk for Charged Edition. 158 000,- over 3 år inkl servicer.

Jeg har god erfaring med å tape MYE penger på bla BMW. Ska bli en god følelse den dagen bilen skal byttes og jeg har kortene på hånden og ikke selgeren.

turfsurf

Sitat fra: Ecinnaj på søndag 19. mars 2017, klokken 22:40
Ja jeg forstår at man kan gå igennom hele bilen men uansett så må hun isåfall krype under bilstolen til lillebroren som sitter bakovervendt, og jeg må jo uansett ut av bilen eller ta av meg selene å åpne døren for at hun skal komme ut.
Hun kan jo ikke gjøre det helt alene.
Det er jo det som er Fakta.
Hva med å ha lillebroren bak på høyre side? Klart, hvis det er ett for stort ork å åpne døren og ta av beltet, så skjønner jeg at det er ett problem. Hver sine prioriteringer.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ecinnaj

Sitat fra: turfsurf på mandag 20. mars 2017, klokken 06:17
Sitat fra: Ecinnaj på søndag 19. mars 2017, klokken 22:40
Ja jeg forstår at man kan gå igennom hele bilen men uansett så må hun isåfall krype under bilstolen til lillebroren som sitter bakovervendt, og jeg må jo uansett ut av bilen eller ta av meg selene å åpne døren for at hun skal komme ut.
Hun kan jo ikke gjøre det helt alene.
Det er jo det som er Fakta.
Hva med å ha lillebroren bak på høyre side? Klart, hvis det er ett for stort ork å åpne døren og ta av beltet, så skjønner jeg at det er ett problem. Hver sine prioriteringer.
Joda men noe av greia til at han er bak meg er for at jeg ikke vil at han skal løpe  t til den andre siden av bilen når han hentes/leveres i bhg slik at han ikke løper i gaten.

Og grunnen til at hun sittet på den andre siden er at hun raskt og enkelt kan gå ut av bilen og opp på fortauet istedenfor innpå parkeringsplassen på skolen når vi svinger inn for å levere på morgenen.

Så fakta er at det er en mye mer tungvindt bil å ha og feks levering på skolen vil ta lengre tid.

Autowinder

Jeg tror trådstarter har gått for en annen elbil enn BMW forlengst, så mye utenomprat det er her  ;)
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

jcnorway

Hehe... håpet er ikke ute  ;D

Har prøvekjøring en hel helg fra kommende fredag - så da får man testet alle aspekter med kjerra. Skal både lytte etter ulyder ved kjøring på vaskebrett og kjenne litt på hvordan det er å laste bil med bagasje og småbarn. Skal bl.a. kjøre Oslo-Elverum-Oslo på samme dag.

Helgen etter blir det testkjøring av Hyundai Ioniq - blir testing av samme strekning da også.
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

jman76

Hei forum!

Låner denne tråden litt etter en helg med prøvekjøring av i3 og litt tankevirksomhet. Imponert over bilen (94 ah).

Et par spørsmål jeg håper i3-eierne kan gi svar på;
- er det mulig å fjerne hattehylla? Fikk ikke til det på en veldig enkel og smidig måte.
- for min del bør den klare en distanse på cirka 18 mil tilsvarende Lillehammer-Oslo. Kan trolig lade opp over natta på ankomststedet. Kan kjøre det meste av strekningen 80-90, men må innom 4-5 mil med motorvei. Rimelig flatt. Er det rimelig god sannsynlighet for at bilen klarer dette over 0 grader? Innser at distansen vil kreve en kjapp ladestopp ved flere kuldegrader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA