Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ampera-e på finn.no

Startet av jcnorway, fredag 19. mai 2017, klokken 10:46

« forrige - neste »

Olemann


Det viktigste rådet er å styre unna alle biler uten LED nærlys.  Hadde en slik lånebil og sammen med det farlig dårlige fjernlyset ble dette en øvelse i blindfolded kjøring.



Autowinder

Sitat fra: Klykken på mandag 13. mars 2017, klokken 15:11
Sitat fra: Autowinder på lørdag 11. mars 2017, klokken 09:41
Og fjernlysene er ikke så dårlige som mange vil ha det til. Det er jo tross alt halogenlys, men de oppleves ufortjent dårlige sammen med LED nærlysene.
De er rent farlige på mørke vinterveier. Sier dette etter å ha kræsjet med et rådyr for et års tid siden, og å måtte hive meg over i motsatt kjørefelt for å unngå elg noen måneder senere, hvor begge tilfellene garantert kan skyldes latterlig dårlige fjernlys, selv til halogen å være. Dette er langt under pari!
De er jo montert i høyden til grøftlysa på alle andre biler, og i tillegg halogen.

Franskmennene hadde gule lys som påbudt inntil midt på 90-tallet. De hadde dokumentasjon på at det skremte mer vilt unna. Et eller annet med likhet med gule rovdyrøyne visstnok.... Vet ikke om gule H7 er å oppdrive.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Knut Røe

Sitat fra: Autowinder på mandag 13. mars 2017, klokken 17:27
Sitat fra: Klykken på mandag 13. mars 2017, klokken 15:11
Sitat fra: Autowinder på lørdag 11. mars 2017, klokken 09:41
Og fjernlysene er ikke så dårlige som mange vil ha det til. Det er jo tross alt halogenlys, men de oppleves ufortjent dårlige sammen med LED nærlysene.
De er rent farlige på mørke vinterveier. Sier dette etter å ha kræsjet med et rådyr for et års tid siden, og å måtte hive meg over i motsatt kjørefelt for å unngå elg noen måneder senere, hvor begge tilfellene garantert kan skyldes latterlig dårlige fjernlys, selv til halogen å være. Dette er langt under pari!
De er jo montert i høyden til grøftlysa på alle andre biler, og i tillegg halogen.

Franskmennene hadde gule lys som påbudt inntil midt på 90-tallet. De hadde dokumentasjon på at det skremte mer vilt unna. Et eller annet med likhet med gule rovdyrøyne visstnok.... Vet ikke om gule H7 er å oppdrive.
Gule lys er meget bra i enkelte forhold, fins i salg enkelte plasser ja.
http://www.xenonkungen.no/no/halogen-parer/yellow-takelys/h7-foglight-yellow.html

jcnorway

Sett dagens utvikling av batteriene og hva som ligger i loopen de neste 2-3 årene, hadde dere kjøpt ny i3 idag, eller vil f.eks. leasing på 3 år være smartere med tanke på hvor raskt utviklingen går?

Noen som har noen velfunderte tanker rundt eie/leasing?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Klykken

Sitat fra: jcnorway på mandag 13. mars 2017, klokken 16:30
Dette med fjernlys - er det noe som man i etterkant kan modifisere/endre slik at disse blir bedre? Eller er dette noe man "bare må leve med"?
reflektorene er konstruert for halogen. Andre pærer som led og xenon vil gi et dårligere lysbilde enn halogen. Så ja, det er lite å gjøre noe med.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

Sitat fra: jcnorway på mandag 13. mars 2017, klokken 18:28
Sett dagens utvikling av batteriene og hva som ligger i loopen de neste 2-3 årene, hadde dere kjøpt ny i3 idag, eller vil f.eks. leasing på 3 år være smartere med tanke på hvor raskt utviklingen går?

Noen som har noen velfunderte tanker rundt eie/leasing?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vinneren i leasing-gamet er de som leaser deg bilen - i 98% av tilfellene. Det er jo en bissniss de tjener penger på. Innskuddet taper du, og månedsbeløpet går i sluket. Er bilens slitasje mer enn forventet ved tilbakelevering er det du som må betale for det også.

Beklager at jeg er cpt. Negative her. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

jcnorway

Får satse på å eie da skjønner jeg ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Knut Røe

Ca 205 tusen totalkostnad for leasing av en FC i 3 år / 45000 km.
http://www.bavaria.no/BMW/NYEi3/
Kan ikke skjønne at kjøp og salg etter 3 år kan tape så mye som det, men man vet jo aldri.
Det er et veddemål mellom deg og forhandleren, på samme måte som fastrente i bank er et veddemål.

mlello

At i3 har fjernlys på samme høyde som kurvelys på andre biler er vel ikke helt riktig :)
Forøvrig så er det mye bedre fjernlys på 1'ern.


Ecinnaj

Har prøvd bmw selv og synes det er litt ekstra tungvindt å ha barn baki bilen.
De kommer seg jo ikke ut og inn helt selv.

Olemann

Sitat fra: Ecinnaj på tirsdag 14. mars 2017, klokken 16:06
Har prøvd bmw selv og synes det er litt ekstra tungvindt å ha barn baki bilen.
De kommer seg jo ikke ut og inn helt selv.

Nettopp, det er derfor mange med små barn velger denne bilen :-)
Og vi som ikke lenger har det setter pris på alt man får inn den veien pga dørene.
Ett minus dog i garasje når man har begge dørene oppe, det blir litt kinkig å få plassert seg.

Frank J. Josefsen

Sitat fra: Olemann på tirsdag 14. mars 2017, klokken 16:26
Sitat fra: Ecinnaj på tirsdag 14. mars 2017, klokken 16:06
Har prøvd bmw selv og synes det er litt ekstra tungvindt å ha barn baki bilen.
De kommer seg jo ikke ut og inn helt selv.

Nettopp, det er derfor mange med små barn velger denne bilen :-)
Og vi som ikke lenger har det setter pris på alt man får inn den veien pga dørene.
Ett minus dog i garasje når man har begge dørene oppe, det blir litt kinkig å få plassert seg.
Husk på hendelen bak nakkestøtten på setene framme, da vippes de fram, og gir en autobane inn i baksetet :) Har en sønn på nesten to meter, og selv han går lett inn og ut. (Klager veldig hvis han må sitte lengre enn 15 minutter... :) :)
BMW I3 2017
MB 250 GLK
Harley Davidson Screamin Eagle CVO Roadking

RogerRabbit

Sitat fra: jcnorway på mandag 13. mars 2017, klokken 18:28
Sett dagens utvikling av batteriene og hva som ligger i loopen de neste 2-3 årene, hadde dere kjøpt ny i3 idag, eller vil f.eks. leasing på 3 år være smartere med tanke på hvor raskt utviklingen går?

Noen som har noen velfunderte tanker rundt eie/leasing?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg gikk for leasing. Litt dyrere, men mindre  vedlikehold fra min side. Foruten den dagen du skal levere den. Da bør man ha tatt en tur innom et småskade verksted for å rette på småbulker/riper/steinsprut før du leverer den til BWM. Det vil du spare mye penger på.

Med den utviklingen vi er i nå, så slipper du angsten av å potensielt ikke få solgt bilen din den dagen du vil ha ny bil. Etter 3 år med leasing så leverer du den tilbake uten å se deg for mye tilbake (foruten det å se hvor pen i3-en er).

Vet om flere e-Golf eiere som sliter med å selge sin nå som den nye e-Golfen kommer.
Prisfallet er også i større grad enn hva mange tror.

Teknologien på dette feltet raser så fort, at innen 5-7 år så har vi biler med rekkevidde på 60mil+, selv under Norske forhold. Man kan selvfølgelig være uenig i det utsagnet, men det er hva jeg tror vil skje.

Uansett hvordan du vrir og vender på det, enten du har leasing eller lån, så taper man på investering av bil.
''The house always wins'' sier dem ofte i Vegas.

//Roger
2017 - BMW i3 33kWh Protonic Blue
2003 - Opel Vectra GTS 2.2

Knut Røe

Sitat fra: RogerRabbit på onsdag 15. mars 2017, klokken 17:28
Vet om flere e-Golf eiere som sliter med å selge sin nå som den nye e-Golfen kommer.
Prisfallet er også i større grad enn hva mange tror.
Starter på 180 nå, jeg tror det er for høyt. Ville betalt minimum 30-40k mindre for E-Golf enn f.eks Soul.
Dette har jeg forutsett lenge og er sånn sett ikke noe overraskelse. Mange har nok kjøpt blindt tror jeg, mye fordi det er en Golf og det vet de hva står for. At det er en mindre bra elbil derimot er det ikke så mange som vet.

Ecinnaj

Sitat fra: Olemann på tirsdag 14. mars 2017, klokken 16:26
Sitat fra: Ecinnaj på tirsdag 14. mars 2017, klokken 16:06
Har prøvd bmw selv og synes det er litt ekstra tungvindt å ha barn baki bilen.
De kommer seg jo ikke ut og inn helt selv.

Nettopp, det er derfor mange med små barn velger denne bilen :-)
Og vi som ikke lenger har det setter pris på alt man får inn den veien pga dørene.
Ett minus dog i garasje når man har begge dørene oppe, det blir litt kinkig å få plassert seg.
Fordi det er bedre at hverdagen blir mer tungvindt?
Nei å fly rundt for å åpne og lukke dører hele dagen orker jeg ikke.
Det tar for lang tid.
Samme om barnet er 5 eller 15 så må man jo drive å fly rundt bilen å lukke å ånpne dører.


I kolisjon vil det nokk også være en ulempe om framdør står i klem så virker jo ikke bakdør heller og ingen kommer seg ut annet enn baklule evt tak om den ikke står på hode da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA