Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Endelig bestilling av I-Pace

Startet av bmw2002, onsdag 08. mars 2017, klokken 21:39

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: Tor Ping på onsdag 10. januar 2018, klokken 15:56
Er det andre som har betalt reservasjonsbeløpet som ikke har hørt noe fra forhandler?
Min forhandler er Insignia, er nok ganske langt ned på listen (reservasjon fra tidlig april.17) men det er jo noen dager siden de første fikk telefon.

De kontakter en etter en og begynte på toppen av listen. Du hører nok snart fra de.

Rismyr

Sitat fra: Tellus på onsdag 10. januar 2018, klokken 16:14
Er det andre som har betalt reservasjonsbeløpet som ikke har hørt noe fra forhandler?
Min forhandler er Insignia, er nok ganske langt ned på listen (reservasjon fra tidlig april.17) men det er jo noen dager siden de første fikk telefon.

De kontakter en etter en og begynte på toppen av listen. Du hører nok snart fra de.

Jeg har heller ikke hørt noe. Innbetalte i feb 17 - med reservasjon en eller annen gang i 16.

Om ringerunden er alfabetisk eller styrt på annen måte er jeg usikker på. Har oppfattet at kunder med «dårligere» stats vs meg er kontaktet. Men det betyr ikke så mye tror jeg - valget er allerede tatt. Eneste usikkerhetsmomentet mitt er reklamasjon osv. for oss som bor litt griskgrendt.

Counterpointer

De skal ringe ca 1100 kunder og de har ansatt tre personer for å kun gjøre dette (kan hende jeg har misforstått og det er kun Insignia det gjaldt, så et lite forbehold)

Jeg er ikke kontaktet, de har jo gitt seg selv frist til ut februar å nå rundt. Jeg er helt rolig.

TorAtle

Både Range Rover Velar og Jaguar E-Pace har en "First edition":

- Range Rover Velar First Edition represents the epitome of the vehicle's design story. First Edition is only available in the first year of sales and includes the very finest touches and options as standard.

- Only available for the first model year, First Edition includes exclusive design details

Hvorfor tror vi at I-Pace sin First kommer til å bli levert først eller at den skal være en limited edition?
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Prof. Proton

Kan noen av dere proffe hjelpe meg i å forstå statusgangen på kontraktsskriving og leveranse (det er første gangen jeg har reservert en bil  :))

Når selger ringer (reserverte i mai så det tar sikkert litt tid), hva tilbys, når er det formell bestilling og hvordan estimeres levering?

AndreS

Jeg forsto det slik at de ønsket mest mulig comitment fra flest mulig nå, da bestilling fra veldig mange kunder i perioden etter at produksjonsbilen kom til å bli vist hos insignia (26.feb) og frem til den initielle fristen (28.feb) ville bli logistisk litt vrient :)

Personlig er jeg nødt til å vente da jeg ikke liker formen på setene i F pace, i følge han jeg snakket med ville de i I pace være lignende men ikke helt like antakelig.

jeg spurt om dette med signering etc, det hadde de ikke klart for seg, men han mente det ville komme mer info, de kom også til å tilby en eller annen form for finansiering.

Skal man anta som for andre normale prosesser vil jeg tro:

-bestilling, de tar de 10000 vi allerede har betalt de
-en uke for levering, betaling av resterende
-Signering ved mottak.
I3 i bestilling

bmw2002

Du får tilbud om bil med en av de tre utstyrsnivåene (postet her tidligere) med følgende valg:
- Valg interiørfarge
- Valg farge taktrekk
- Valg farge på bil
- Valg av vinterdekk 18/20
- Hengerfeste
- Crossbars
- Mulig å velge andre felger

Når du har bestemt deg hva du ønsker sender selger deg et forslag til kontrakt, deretter signerer du denne. Da har du gjort en formell bestilling.

Hvis du ikke bestiller før utgangen av februar blir reservasjonen din slettet og du må stille deg bakerst i køa sammen alle som ikke har reservert.

Hvis du er blant de første 1000 som bestiller (ganske sannsynlig) før du bil i juli eller august, nøyaktig dato får du sikkert etterhvert

Threewheeler

Jeg håper på å få noe råd her siden jeg er litt fersk ift el-biler... jeg har blitt litt i tvil om Ipace og bygger det på følgende...

- Kjøp av Ipace vil gi lånekostnader + investering i lademulighet hjemme. Videre har jeg blitt informert jeg bør regne 500-600 i økte strømutgifter men dertil 0.- I bensinutgifter selvfølgelig. Så regner jeg 0.- I bompenger i mnd - der vi (jeg bor i Stavanger) om kort tid kan forvente 1400.- i mnd utgifter... Så langt taler alt til fordel elbil vs ny bensinbil...

Til slutt fant jeg en kalkulater på smarte penger (link nedenfor) der den fokuserer bla a på verditapet man kan forvente - der det fremkommer dette er vesentlig høyere på elbil enn bensinbil - og plutselig ser regnestykket helt annerledes ut...

Linken: https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

Jeg er veldig i tvil - vurder en fullspekket BMX X2 (når den kommer i andre kvartal) som et alternativ og håpet noen av dere her inne kan fortelle meg om det er elementer jeg har glemt/ oversett/ misforstått, eller om det er andre ting jeg bør ta med i betraktningen...

Legger jeg til grunn det jeg har skrevet her blir det bensin-bil på meg også de neste 3 årene...

Håper på gode råd :)

S.S

Du har jo selv sagt nå at du sparer 1400 + bensin, la oss si 2000/mnd, så 3400/ mnd.
Det finansierer alene 350 000 på 10 år.
For min del får jeg en fullspekket luksusbil til "Passatpris".
Og sjekk bruktmarkedet på Finn for nyere elbiler, og sammenlign selv med verditapet på bensinbiler, jeg ser ikke at det er værre for el, heller tvertimot.  Men dette er vel mer en generell elbildiskusjon enn noe som har med I-Pace å gjøre.

samotholt

Å tro at fossilbiler holder seg bedre i pris i årene framover er å fornekte det skifte som nå kommer (og som politikerne har forpliktet seg til). Dieselbiler merker allerede presset og mitt tips er at dette skjer rimelig kjapt også når det gjelder bensinbiler.

Når ingen lenger vil kjøpe disse bilene - hva blir prisen på dem da?
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Counterpointer

Sitat fra: S.S på onsdag 17. januar 2018, klokken 12:28
Og sjekk bruktmarkedet på Finn for nyere elbiler, og sammenlign selv med verditapet på bensinbiler, jeg ser ikke at det er værre for el, heller tvertimot.  Men dette er vel mer en generell elbildiskusjon enn noe som har med I-Pace å gjøre.
Det er god grunn til å tro at I-Pace vil holde seg godt i pris. I begynnelsen er det temmelig sannsynlig at den til og med  kan stige på grunn av begrenset antall. På lengre sikt kan innføring av avgifter også slå positivt ut for verditap.

Vanskelig å si noe sikkert, men er jo vedtatt slutt på nysalg av fossilbil fra 2025 som ikke er så veldig lenge.

S.S

Og siden vi er inne på det; Husk å ta med i beregningen gleden over å vilt og uhemmet kjøre frem og tlbake gjennom bommen med barn som skal på trening, skal bare ha et brød osv. Våre bompasseringer doblet seg med elbil kontra bensin/diesel. Det gir ekstra frihet.

ludwig_holberg

Dette er en svært sannsynlig prognose. Leaf 60kw og Model 3 (godt hjulpet av elbilparken forøvrig) kommer til å bli fossildödarne - de dekker behovet godt nok for de aller, aller fleste, og ligger på en pris som konkurrerer mot mye brukt i fossilsegmentet. I 2019 kommer vi til å se krisetilstander på bruktmarkedet for fossil, og derfra går det bare enda mer ad undas.

Sitat fra: samotholt på onsdag 17. januar 2018, klokken 21:02
Å tro at fossilbiler holder seg bedre i pris i årene framover er å fornekte det skifte som nå kommer (og som politikerne har forpliktet seg til). Dieselbiler merker allerede presset og mitt tips er at dette skjer rimelig kjapt også når det gjelder bensinbiler.

Imagine

Sitat fra: ludwig_holberg på onsdag 17. januar 2018, klokken 22:12
Dette er en svært sannsynlig prognose. Leaf 60kw og Model 3 (godt hjulpet av elbilparken forøvrig) kommer til å bli fossildödarne - de dekker behovet godt nok for de aller, aller fleste, og ligger på en pris som konkurrerer mot mye brukt i fossilsegmentet. I 2019 kommer vi til å se krisetilstander på bruktmarkedet for fossil, og derfra går det bare enda mer ad undas.

Sitat fra: samotholt på onsdag 17. januar 2018, klokken 21:02

Jeg tror det er noe kraftig overdrevet et det vil være krise i «fossilbruktmarkedet» i 2019. Det er mulig biler på diesel og også bensin vil falle fortere enn før, men dette kan jo likefullt gjelde utdaterte elbiler i kort tid fremover. Jo fortere teknologien går jo fortere blir dagens elbiler utdatert.

Om Tesla kommer med 100 mils rekkevidde, o-100 på 2,5 sek på vanlig elbil og rask ladetid om et par år og de øvrige konkurrenter følger opp så blir både etron og i-pace litt gammel med 50 mil og 4,5 sek o-100.
Om biler til 3-400.000 har rekkevidde på 70-80 mil så blir det tullete med dyrere biler og de vil falle raskere i pris.

Bil er bil - verditap uansett. Jo høyere pris, jo høyere verditap. Slik har det alltid vært og kommer sikkert til å være i fremtiden også. Unntaket er nisjebiler i begrenset opplag f eks Porsche 911 R, og veteranbiler i sjeldne utgaver.

Elbiler har ført til noe merkelig, troen på at biler øker i pris. De som tror det utover akkurat korte perioder i starten hvor noen klarer å tjene litt eller gå i null, ja de fleste av de vil nok som regel bomme og i stedet tape penger.

samotholt

Det vil selvsagt ikke være krise allerede i 2019, men de fleste selger ikke bila i løpet av ett år.

Ettersom det kommer en haug med elbiler fra 2020 og utover - så er det vel da fossilbilene virkelig er på vei ned. Overgangen fra fossil til el blir tvunget igjennom om man liker det eller ei (snakker her om Norge på "kort sikt").
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA