Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av terjewa, onsdag 10. mai 2017, klokken 18:53

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. mars 2017, klokken 11:02
Sitat fra: THE på torsdag 23. mars 2017, klokken 07:46
Jeg håper at det blir mulig å ta sommerens tur fra Vestlandet til Øst-Finnmark med elbil i løpet av et par år, men da er jeg nok avhengig av minst Tesla-ladeeffekt. I tillegg må det bygges ut hurtigladere både nord i Sverige, Finland og Norge.

Vi har vært "overalt" i Finnmark med Tesla, det fungerer supert om man ikke har alt for rigide krav til kjørelengde pr. dag.

Turen opp i sommer var vel litt spesiell for de fleste. Vi kjørte nesten på direkten opp via E45 i Sverige og innom Finland en tur. Vi byttet på å kjøre og sove, og hadde ikke så mange timer pause der bilen sto stille på turen. 2200 km uten overnatting er vel ikke det jeg forventer at jeg skal klare med elbil, men det er uaktuelt for min del å legge ut på en slik tur der jeg ikke kan basere meg utelukkende på hurtiglading på transportetappene. Selv om jeg skal ha overnatting på turen vil jeg planlegge når/hvor jeg skal stoppe basert på klokkeslett og behov for hvile i stedet for at jeg må overnatte pga. saktelading av batteriet.

I Finnmark har vi en tur vi alltid gjør når vi er der som er ca 270 km hver vei. Målet er ei hytte uten strøm, og ikke så mange steder i nærheten heller med strøm. I tillegg blir det fort 100 km lokalkjøring på denne turen, og 550 km uten lading er vel fremdeles i lengste laget selv for en Tesla S100D? Denne turen hadde fint latt seg gjøre med elbil hvis det hadde vært bygd ut med hurtiglading, men dessverre ser det ut til at Finnmark fremdeles vil være en hvit flekk på hurtigladekartet i lang tid ennå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: THE på torsdag 23. mars 2017, klokken 11:35
I Finnmark har vi en tur vi alltid gjør når vi er der som er ca 270 km hver vei. Målet er ei hytte uten strøm, og ikke så mange steder i nærheten heller med strøm. I tillegg blir det fort 100 km lokalkjøring på denne turen, og 550 km uten lading er vel fremdeles i lengste laget selv for en Tesla S100D? Denne turen hadde fint latt seg gjøre med elbil hvis det hadde vært bygd ut med hurtiglading, men dessverre ser det ut til at Finnmark fremdeles vil være en hvit flekk på hurtigladekartet i lang tid ennå.

Hurtiglading er det dårlig med ja, men det finnes 22kW AC flere steder. Det har vi hatt god nytte av. Nye Teslaer kan riktignok ikke utnytte mer enn 16,5kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA