Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av terjewa, onsdag 10. mai 2017, klokken 18:53

« forrige - neste »

terjewa


pudderjagar

Dei første raske ladrane kjem faktisk i år!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Lars C. Krogenæs

Både Fortum og GK vil sette opp raskere ladere. Fortum skal sette opp langs E-18 mot Stockholm, mens GK vil teste noen ladere, uvisst når.

Enova gir i øyeblikket ikke ekstra støtte til hurtige hurtigladere, så GK vil sette opp for å teste i første omgang.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

fredag

Det er synd den første årsmodellen til Opel Ampera-A ikke støtter mer enn 50kW ladehastighet.

Vi får håpe 2018-modellene av feks Ampera-E, i3 og Zoe støtter 150kW ladehastighet, og at nye Teslaer snart kommer med CCS ladekontakt i bilen. Eller at Tesla lisensierer supercharger ladekabel til produsentene av disse ladestasjonene.

Fint med flere utfordrere til Fortum/GK. All ære til Fortum/GK for det de har fått til, men bra med flere leverandører slik at de ikke blir enerådende. Når kommer Fastned til Norden, mon tro?

Litt rart at Clever og E.On som er konkurrenter i Danmark skal samarbeide utenfor Danmark. Gitt det dårlige elbil-salget i Danmark, kanskje de etterhvert kommer til å fusjonere i Danmark også?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

gigafactory

Endelig, har ventet lenge på noe håndfast her. Usikkerhetsmomentet nå er prisingen, vil de ha en prising som GK har på flexilading? Altså at en i dette tilfellet f.eks. har et prisgulv per minutt som  tilsvarer 75 kW og så beregnes pris for kW over dette ut fra kW levert for hvert påbegynte minutt. Eller blir det bare full betaling for 150 kW med 10 kr i minuttet uansett? Da frister det i så fall ikke mye å utnytte at Soul og Ioniq kan dra 70 kW på det meste.  :o

pudderjagar

I Danmark og sverige har Clever betaling pr kwh. Fryktar for at dei vil bruka same foretningsmetoden her også.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

knut.aulie

Sitat fra: gigafactory på torsdag 02. mars 2017, klokken 13:32
Endelig, har ventet lenge på noe håndfast her. Usikkerhetsmomentet nå er prisingen, vil de ha en prising som GK har på flexilading? Altså at en i dette tilfellet f.eks. har et prisgulv per minutt som  tilsvarer 75 kW og så beregnes pris for kW over dette ut fra kW levert for hvert påbegynte minutt. Eller blir det bare full betaling for 150 kW med 10 kr i minuttet uansett? Da frister det i så fall ikke mye å utnytte at Soul og Ioniq kan dra 70 kW på det meste.  :o
Soul kan motta 100 kW

gigafactory


sylwester

Slik det er med at bilene henger etter får meg til å tro at DC-laderen i bilene er den mest kompliserte delen av systemet. Hvis ikke kunne bil produsentene laget støtte for 350 og så ville det vært slik at i det utbyggerne kommer på banen blir alle de eksisterende bilene enda bedre og det blir en konkurranse mellom leverandørene siden høyere ladefart er både tidsbesparende for oss og kapasitetsbesparende for de.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

knut.aulie

Sitat fra: gigafactory på torsdag 02. mars 2017, klokken 15:00
Du kan få leve i drømmen
Det står i spesifikasjonene. Temmelig langt unna en drøm.
Det er på tide at folk giga.. i dette tilfellet klarer å lese seg til spesifikasjoner.

Bavaria94

2017 i3FC94Ah

RaBalder

Sitat fra: sylwester på torsdag 02. mars 2017, klokken 17:42
Slik det er med at bilene henger etter får meg til å tro at DC-laderen i bilene er den mest kompliserte delen av systemet. Hvis ikke kunne bil produsentene laget støtte for 350 og så ville det vært slik at i det utbyggerne kommer på banen blir alle de eksisterende bilene enda bedre og det blir en konkurranse mellom leverandørene siden høyere ladefart er både tidsbesparende for oss og kapasitetsbesparende for de.
Det er ingen DC-lader i bilen.

Ved DC-lading (chademo eller ccs) så kobles batteriet mer eller mindre rett til ekstern ladestasjonens plus- og minus-pol. Også sier bilen hvordan batteriet skal lades til ladestasjonen (hvor mye spenning og hvor mye strøm til enhver tid).

Og den effekten som bilen ber om er nok justert i henhold til hva batteriet kan motta av energi til enhver tid. Man forsøker å balansere ladetid med levetid på batteriet.

fredag

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 02. mars 2017, klokken 14:37
I Danmark og sverige har Clever betaling pr kwh. Fryktar for at dei vil bruka same foretningsmetoden her også.

Nå er det en grunn til at det ikke er utbredt i Norge, nemlig at man må ha konsesjon fra NVE for å få selge strøm målt i kWt. Forhåpentligvis blir dette endret snart.

Hvis de tar betalt pr kWt, så blir det like dyrt/billig pr kWt for gamle elbiler med 50kW ladehastighet som for nye elbiler med 100/150kW ladehastighet. Rettferdig og mer forutsigbar prising, men det kan føre til at mange gamle elbiler med 50kW ladehastighet blokkerer lynladerne for nye elbiler med 100/150kW ladehastighet, noe som gir mindre forutsigbarhet for tilgjenglighet. Vi får se hva Clever ønsker å gjøre med de nye lynladerne sine.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Hansi

Forhåpentligvis vil det komme både 50kW og 150kW ladere på samme lokasjon og 50kW-laderne bli rimeligere. Ingen grunn til at eldre elbiler benytter seg av 150kW-laderne i så fall da de ikke klarer å få max effekt over litt tid ut av 50kW-laderne engang.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

knut.aulie

Sitat fra: Hansi på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:24
Forhåpentligvis vil det komme både 50kW og 150kW ladere på samme lokasjon og 50kW-laderne bli rimeligere. Ingen grunn til at eldre elbiler benytter seg av 150kW-laderne i så fall da de ikke klarer å få max effekt over litt tid ut av 50kW-laderne engang.
Ikke glem at en stor andel folk er idioter....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA