Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av larsif, fredag 28. april 2017, klokken 11:41

« forrige - neste »

Ingebjso

Sitat fra: Crown på mandag 20. februar 2017, klokken 13:25
Sitat fra: Ingebjso på mandag 20. februar 2017, klokken 10:34

Du kan fint kople 16 utstyr til en 32A kurs, men du må ha 32A plugg....
Uansett så vil ikke bilen din (med medfølgende ladekladd) lade mer en 12A. Skal du ha høyere ladestrøm må du ha ladestasjon ☺️


Må ikke ha ladestasjon, har man 3-fas 32A med "rød" plugg kan man kjøpe en slik f.eks.
https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/fastcharge-type-2
Da får man 16A på Ioniq siden den støtter bare 1-fas.

Jeg har montert enfase "blått" CEE-stikk på 16A dedikert kurs, og bruker den under her, det fungerer helt optimalt. Har også en 32A Garo ladestasjon, men den bruker Leafen stort sett.

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/siemens-cc100a-cee-til-type-2-justerbar-ladekabel
Men da bruker en ikke ladekladden?

Sent fra min HUAWEI NXT-L09 via Tapatalk


Crown

Sitat fra: Ingebjso på mandag 20. februar 2017, klokken 13:29
Sitat fra: Crown på mandag 20. februar 2017, klokken 13:25
Sitat fra: Ingebjso på mandag 20. februar 2017, klokken 10:34

Du kan fint kople 16 utstyr til en 32A kurs, men du må ha 32A plugg....
Uansett så vil ikke bilen din (med medfølgende ladekladd) lade mer en 12A. Skal du ha høyere ladestrøm må du ha ladestasjon ☺️


Må ikke ha ladestasjon, har man 3-fas 32A med "rød" plugg kan man kjøpe en slik f.eks.
https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/fastcharge-type-2
Da får man 16A på Ioniq siden den støtter bare 1-fas.

Jeg har montert enfase "blått" CEE-stikk på 16A dedikert kurs, og bruker den under her, det fungerer helt optimalt. Har også en 32A Garo ladestasjon, men den bruker Leafen stort sett.

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/siemens-cc100a-cee-til-type-2-justerbar-ladekabel
Men da bruker en ikke ladekladden?


Den medfølgende? Nei, dette er jo en ny kabel med ladekladd. Men ikke stasjon, den er fastmontert.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

jkirkebo

Sitat fra: fredriks på mandag 20. februar 2017, klokken 10:22
Sitat fra: Elmo på mandag 20. februar 2017, klokken 08:53
Sitat fra: autopass på mandag 20. februar 2017, klokken 08:10
Hvorfor "ulovlig med egen kurs og b-vern?
Nettopp som jkirkebo sa. Det var ikke "egen kurs og b-vern" som er ulovlig, men 16A utstyr koblet på 32A kurs. 
Må evt ha en "lokal" 16A sikring før stikkontakten, men det vil neppe elektrikeren sette opp.

Jeg er ikke trikker, så jeg må bare spørre dumt med en gang.

Hvorfor er det et problem med 16A utstyr koblet på 32A kurs egentlig? Det meste man har koblet i stikkontakten i et vanlig hus er da ikke akkurat å betrakte som 16A-utstyr eller 10A-utstyr om det er det kursen er bereget for.

Trodde at 32A-kurs bare betydde at 32A er kapasiteten i kursen, og det dikterer ikke hva man kan koble til?

Bla. er det krav om intern konstruksjon i produktet som tåler å kobles til et kortslutningsvern på 32A. Det betyr f.eks tilstrekkelig kabeldimensjoner internt for å klare tilstrekkelig kortslutningsstrøm til å løse ut vernet.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AppleKnocker

Skal de ha 11 laken for å smelle opp et rødt stikk? Jeg husker jeg betalte 5000 for det samme.

Kanskje lurt å få flere tilbud?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

bjorntj

Sitat fra: Crown på mandag 20. februar 2017, klokken 13:25
Sitat fra: Ingebjso på mandag 20. februar 2017, klokken 10:34

Du kan fint kople 16 utstyr til en 32A kurs, men du må ha 32A plugg....
Uansett så vil ikke bilen din (med medfølgende ladekladd) lade mer en 12A. Skal du ha høyere ladestrøm må du ha ladestasjon ☺️


Må ikke ha ladestasjon, har man 3-fas 32A med "rød" plugg kan man kjøpe en slik f.eks.
https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/fastcharge-type-2
Da får man 16A på Ioniq siden den støtter bare 1-fas.

Jeg har montert enfase "blått" CEE-stikk på 16A dedikert kurs, og bruker den under her, det fungerer helt optimalt. Har også en 32A Garo ladestasjon, men den bruker Leafen stort sett.

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/siemens-cc100a-cee-til-type-2-justerbar-ladekabel

Trenger man B-vern for å bruke slike kabler eller gjelder det bare ladestasjoner?

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

elektrolux

#20
Sitat fra: Ingebjso på mandag 20. februar 2017, klokken 10:34
Du kan fint kople 16 utstyr til en 32A kurs, men du må ha 32A plugg....

Hva med 63A kurs? Like OK, eller hvor går din grense?

Det er en grunn til at dette IKKE er lovlig og det er at kortsluttninger eller feil lenger nede i 16 eller 10A utstyret kanskje ikke klarer å brenne av forrandkoblet 32A eller 63A sikring, og dermed blir til en glødende varmekabel.

Begge disse tilbudene tyder på at elektrikker ikke har satt seg inn i saken.

Å tilby deg en 25A kurs er bare halveis jobb. Du må i tillegg ha ladeutstyr du lovlig kan koble deg til en slik kurs.

Å tilby deg Type 1 ladeutstyr er bare flaut. Prisen er i tillegg hinsides.

Bor du nær Rogaland benytt deg av vårt tilbud på ferdig montert ladestasjon med all dokumentasjon til kun 9990.-

B vern er påkrevt på kurs dedikert for lading av elbil. Det er ikke et krev at ladeutstyret har B vern. Ladekabler har normalt ikke B vern, men kan fullt lovlig brukes på hvilket som helst stikk de passer inn i.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingebjso

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. februar 2017, klokken 06:54
Sitat fra: Ingebjso på mandag 20. februar 2017, klokken 10:34
Du kan fint kople 16 utstyr til en 32A kurs, men du må ha 32A plugg....

Hva med 63A kurs? Like OK, eller hvor går din grense?

Det er en grunn til at dette IKKE er lovlig og det er at kortsluttninger eller feil lenger nede i 16 eller 10A utstyret kanskje ikke klarer å brenne av forrandkoblet 32A eller 63A sikring, og dermed blir til en glødende varmekabel.

Begge disse tilbudene tyder på at elektrikker ikke har satt seg inn i saken.

Å tilby deg en 25A kurs er bare halveis jobb. Du må i tillegg ha ladeutstyr du lovlig kan koble deg til en slik kurs.

Å tilby deg Type 1 ladeutstyr er bare flaut. Prisen er i tillegg hinsides.

Bor du nær Rogaland benytt deg av vårt tilbud på ferdig montert ladestasjon med all dokumentasjon til kun 9990.-
Står 32A ladestasjon i min garasje, forankopplet 32A kurs og B vern..... Fiks ferdig og lovlig..... Tar ingen snarveier..... I motsetning til mange andre elbililster, desverre.
Jeg er absolutt ingen tilhenger av "la oss se om vi kan gjøre det utenom eksisterende forskrifter, blir billigere da"
Diskusjonen om hva som er og ikke er lovlig når det gjelder Elbil lading, er for meg helt bak mål, uansett om en velger ladekladd på eksisterende kurs, eller ladestasjon på eksisterende. Ville jeg satt opp B vern.... Krav eller ikke....
Folk er skeptisk til kostnad.... Men kjøper ny bil til 300 000......og 10 000 til skikkelig lading er dyrt?
Enig med deg, få en fagmann til å gjøre det i henhold til normen...

Sent fra min HUAWEI NXT-L09 via Tapatalk


Crown

Sitat fra: bjorntj på tirsdag 21. februar 2017, klokken 00:20

Trenger man B-vern for å bruke slike kabler eller gjelder det bare ladestasjoner?


Jeg har det, og det er vel anbefalt. Men er det en gammel kurs, så er uansett CEE-stikk mye sikrere å bruke enn vanlig husholdningsstikk.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

bjorntj

Jeg skal legge opp en ny kurs så da tar jeg med B-vern mao... Hvis jeg bare klarte å bestemme meg for om jeg skal kjøpe en slik type kabel eller montere ladestasjon...  ::)
Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

larsif

Kampanjetilbud på Kr 9990 for en hjemmelader på 3.6kW når det allerede
står en 6.6kW lader i bilen,blir ikke det litt "rart"?
Trenger vel da egentlig kun å få en type B jordfeilbryter med kapsling på kursen,satt opp i garasjen?

J@x

Ladestasjon eller ladekabel hjemme, laderen sitter i bilen.

Sitat fra: larsif på tirsdag 21. februar 2017, klokken 08:43
Kampanjetilbud på Kr 9990 for en hjemmelader på 3.6kW når det allerede
står en 6.6kW lader i bilen,blir ikke det litt "rart"?
Trenger vel da egentlig kun å få en type B jordfeilbryter med kapsling på kursen,satt opp i garasjen?
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: bjorntj på tirsdag 21. februar 2017, klokken 08:39
Jeg skal legge opp en ny kurs så da tar jeg med B-vern mao... Hvis jeg bare klarte å bestemme meg for om jeg skal kjøpe en slik type kabel eller montere ladestasjon...  ::)

Sjekk hvor mye elektrikeren skal ha for B-vernet. Mange skal ha 3-4000,-. Da er det plutselig ganske gunstig å kjøpe en ladestasjon til 5950,- med integrert B-vern fremfor å sette opp en kurs med stikkontakt og bruke mobil ladekabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

larsif

Da ble det Ratio semiportabel 7,4 kW ladestasjon,5m kabel T2,kWt måler
og type B jordfeilvern + nødvendig tilkobling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA