Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side

Startet av larsif, fredag 28. april 2017, klokken 11:41

« forrige - neste »

larsif

Er ny på dette.Nylig bestilt Ionic.
Bilen trenger lading på ett eller annet vis.
Er i gang med å hente tilbud.
Noen kommentar?
Tror tilbudet på laderen er ikke er med type 2 kontakt,
Kabel?


nofuelno

Den tilbudte ladeboks har fast kabel Type 1.
Jeg ville heller anbefalt en ladeboks med Type 2 uttak.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Elmo

Sitat fra: nofuelno på fredag 17. februar 2017, klokken 20:51
Den tilbudte ladeboks har fast kabel Type 1.

Ikke minst tatt i betraktning at Ioniq ikke kan bruke Tyep1 kabel ! ! ! ! ! !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: larsif på fredag 17. februar 2017, klokken 20:38
Bilen trenger lading på ett eller annet vis.

Vent og se behovet ditt ! 
95% av alle elbileiere i Norge klarer seg fint med medfølgende ladekabel støpslet i eksisterende stikkontakt hjemme.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

lenny36

Er ikke anbefalt å basere daglig hjemmelading med schuko. I tillegg får du dårlig ladefart, men som Elmo sier, se an behovet. Det er kostbart å legge opp til ladeboks hjemme.


Sent from my iPhone using Tapatalk

larsif

#5
Men en må vel uansett ha type B jordfeilbryter?
Eller er den innebygd i Ionic``ens lader?

autopass

Det er ikke B-vern i bil. Skal være det på elbil-ladekurs.
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

larsif

Da vil alt. 1 være bra?
25 A automatsikring,type B jordfeilbryter,32 A industri rundstift og 6mm2 kabel.
Bytte ut schuco på medfølgende kabel til 32 A rundstift,og klarer da 12A
ladestrøm,som gir ladetid på?

Elmo

Sitat fra: larsif på søndag 19. februar 2017, klokken 13:12
Da vil alt. 1 være bra?
Tja, det er vel like minst ulovlig å plugge medfølgende ladeladning med "kladd" (12A) inn i en 32A kurs med B-vern som å plugge samme kabel i en eksisterende schuko 16A kurs (uten B-vern).

Selv om det som lenny36 sier ikke er anbefalt å basere daglig hjemmelading med schuko så syns jeg uansett du skal prøve det. Sette ned ladestrømmen til 6A eller 10A til daglig og opp til 12A når du en sjelden gang trenger det. Og passe på at kladden ikke henger i ledningen og belaster kontakten.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

autopass

Sitat fra: Elmo på søndag 19. februar 2017, klokken 14:04
Sitat fra: larsif på søndag 19. februar 2017, klokken 13:12
Da vil alt. 1 være bra?
Tja, det er vel like minst ulovlig å plugge medfølgende ladeladning med "kladd" (12A) inn i en 32A kurs med B-vern som å plugge samme kabel i en eksisterende schuko 16A kurs (uten B-vern).

Hvorfor "ulovlig med egen kurs og b-vern?
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

jkirkebo

Sitat fra: autopass på mandag 20. februar 2017, klokken 08:10
Sitat fra: Elmo på søndag 19. februar 2017, klokken 14:04
Sitat fra: larsif på søndag 19. februar 2017, klokken 13:12
Da vil alt. 1 være bra?
Tja, det er vel like minst ulovlig å plugge medfølgende ladeladning med "kladd" (12A) inn i en 32A kurs med B-vern som å plugge samme kabel i en eksisterende schuko 16A kurs (uten B-vern).

Hvorfor "ulovlig med egen kurs og b-vern?

Fordi en 12A ladekabel neppe er godkjent for å kobles til en kurs større enn 16A. Akkurat som du heller ikke har lov å sette 32A støpsel på støvsugeren hjemme og koble til en slik kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: autopass på mandag 20. februar 2017, klokken 08:10
Hvorfor "ulovlig med egen kurs og b-vern?
Nettopp som jkirkebo sa. Det var ikke "egen kurs og b-vern" som er ulovlig, men 16A utstyr koblet på 32A kurs. 
Må evt ha en "lokal" 16A sikring før stikkontakten, men det vil neppe elektrikeren sette opp.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fredriks

Sitat fra: Elmo på mandag 20. februar 2017, klokken 08:53
Sitat fra: autopass på mandag 20. februar 2017, klokken 08:10
Hvorfor "ulovlig med egen kurs og b-vern?
Nettopp som jkirkebo sa. Det var ikke "egen kurs og b-vern" som er ulovlig, men 16A utstyr koblet på 32A kurs. 
Må evt ha en "lokal" 16A sikring før stikkontakten, men det vil neppe elektrikeren sette opp.

Jeg er ikke trikker, så jeg må bare spørre dumt med en gang.

Hvorfor er det et problem med 16A utstyr koblet på 32A kurs egentlig? Det meste man har koblet i stikkontakten i et vanlig hus er da ikke akkurat å betrakte som 16A-utstyr eller 10A-utstyr om det er det kursen er bereget for.

Trodde at 32A-kurs bare betydde at 32A er kapasiteten i kursen, og det dikterer ikke hva man kan koble til?
2017 Hyundai Ioniq levert 07.17.
Din Model Din Model 3 ble reservert 01/04/2016.

Ingebjso

Sitat fra: fredriks på mandag 20. februar 2017, klokken 10:22
Sitat fra: Elmo på mandag 20. februar 2017, klokken 08:53
Sitat fra: autopass på mandag 20. februar 2017, klokken 08:10
Hvorfor "ulovlig med egen kurs og b-vern?
Nettopp som jkirkebo sa. Det var ikke "egen kurs og b-vern" som er ulovlig, men 16A utstyr koblet på 32A kurs. 
Må evt ha en "lokal" 16A sikring før stikkontakten, men det vil neppe elektrikeren sette opp.

Jeg er ikke trikker, så jeg må bare spørre dumt med en gang.

Hvorfor er det et problem med 16A utstyr koblet på 32A kurs egentlig? Det meste man har koblet i stikkontakten i et vanlig hus er da ikke akkurat å betrakte som 16A-utstyr eller 10A-utstyr om det er det kursen er bereget for.

Trodde at 32A-kurs bare betydde at 32A er kapasiteten i kursen, og det dikterer ikke hva man kan koble til?
Du kan fint kople 16 utstyr til en 32A kurs, men du må ha 32A plugg....
Uansett så vil ikke bilen din (med medfølgende ladekladd) lade mer en 12A. Skal du ha høyere ladestrøm må du ha ladestasjon ☺️

Sent fra min HUAWEI NXT-L09 via Tapatalk


Crown

Sitat fra: Ingebjso på mandag 20. februar 2017, klokken 10:34

Du kan fint kople 16 utstyr til en 32A kurs, men du må ha 32A plugg....
Uansett så vil ikke bilen din (med medfølgende ladekladd) lade mer en 12A. Skal du ha høyere ladestrøm må du ha ladestasjon ☺️


Må ikke ha ladestasjon, har man 3-fas 32A med "rød" plugg kan man kjøpe en slik f.eks.
https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/fastcharge-type-2
Da får man 16A på Ioniq siden den støtter bare 1-fas.

Jeg har montert enfase "blått" CEE-stikk på 16A dedikert kurs, og bruker den under her, det fungerer helt optimalt. Har også en 32A Garo ladestasjon, men den bruker Leafen stort sett.

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/siemens-cc100a-cee-til-type-2-justerbar-ladekabel

2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA