Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Frodebo, tirsdag 04. april 2017, klokken 21:22

« forrige - neste »

Cirion

AP2 kommer nok til å passere AP1 før sommern. Det er min mening etter kjøretur med AP2 på 8.1 i går.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

lunitiks

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. april 2017, klokken 10:05
Nåja, Mobileeye var bare en del av AP1. De hadde ingen ting med radar eller ultrasoniske sensorer å gjøre, og heller ikke styringen av bilen.


Tror jeg skjønner hva du mener, men det er kanskje bittelitt misvisende når det gjelder radar: Signalene fra den frontmonterte bosch-radaren går rett til EyeQ-chippen. Vet ikke om dette bare er en ren "bypass", slik at signalet går uprosessert derfra og videre til gateway, men jeg *tror* EyeQ-chippen tolker både radar og video før output-signaler sendes til gateway (videre til brems, styr og inverter).


Mulig jeg tar feil
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

SinusX

Har hatt Model S som lånebil i 2 uker med AP1, nå tilbake til X med AP2/8.1. Det er stor forskjell fortsatt. AP2/8.1 inkludert CC er nervøs og rykkete med unødvendige oppbremsinger. Fortsatt et godt stykke å gå ja. Irriterer at man ikke kan kjøre mer enn 50 på norske landeveier,- det betyr at norsk langkjøring fortsatt er uten AP med noen veldig få unntak. Får smøre meg med litt mer tålmodighet...

o.b.lix

Har en S med ap1 og X med ap2. Liten tvil om at jeg angrer på at jeg har kjøpt bil med ap2 nå...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

SinusX

Sitat fra: o.b.lix på fredag 07. april 2017, klokken 19:27
Har en S med ap1 og X med ap2. Liten tvil om at jeg angrer på at jeg har kjøpt bil med ap2 nå...

Tror ikke du skal angre, bare gå i kjelleren og hente litt tålmodighet. Dette kommer til å bli bedre og bedre - og etterhvert bedre enn AP1,- det er jeg overbevist om.

Dvergen196

Jaja dere har nå noen AP2 egenskaper, min har feil på firmware DAS/ECU så jeg har verken cruise, ap eller noe annet forbundet med dette systemet. Den kan heller ikke oppdateres hjemme eller hos Tesla før nye deler er på plass, Tesla sier at de har dele problemer og kan ikke si når delene kommer :-\ Venter også på ny baklykt som tydeligvis ikke finner veien over dammen.

Bilen er konge men mye bugs sitter en klar demper på opplevelsen
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

jkirkebo

Sitat fra: Dvergen196 på fredag 07. april 2017, klokken 20:10
Jaja dere har nå noen AP2 egenskaper, min har feil på firmware DAS/ECU så jeg har verken cruise, ap eller noe annet forbundet med dette systemet. Den kan heller ikke oppdateres hjemme eller hos Tesla før nye deler er på plass, Tesla sier at de har dele problemer og kan ikke si når delene kommer :-\ Venter også på ny baklykt som tydeligvis ikke finner veien over dammen.

Bilen er konge men mye bugs sitter en klar demper på opplevelsen

Det er ikke noe å stå etter uansett slik som softwaren er nå. Jeg bruker ACC kun når jeg er helt alene på landevei, og ikke noe autosteer. Den vingler jo som en full sjømann bortover motorveien og ACC er supernervøs når det er møtende biler og bruer/skilt over veibanen. Orker ikke rykkete kjøring, så jeg kjører manuelt inntil videre.

Hadde satt stor pris på muligheten til å aktivere vanlig CC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Go-carter

Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. april 2017, klokken 23:04
Sitat fra: Dvergen196 på fredag 07. april 2017, klokken 20:10
Jaja dere har nå noen AP2 egenskaper, min har feil på firmware DAS/ECU så jeg har verken cruise, ap eller noe annet forbundet med dette systemet. Den kan heller ikke oppdateres hjemme eller hos Tesla før nye deler er på plass, Tesla sier at de har dele problemer og kan ikke si når delene kommer :-\ Venter også på ny baklykt som tydeligvis ikke finner veien over dammen.

Bilen er konge men mye bugs sitter en klar demper på opplevelsen

Det er ikke noe å stå etter uansett slik som softwaren er nå. Jeg bruker ACC kun når jeg er helt alene på landevei, og ikke noe autosteer. Den vingler jo som en full sjømann bortover motorveien og ACC er supernervøs når det er møtende biler og bruer/skilt over veibanen. Orker ikke rykkete kjøring, så jeg kjører manuelt inntil videre.

Hadde satt stor pris på muligheten til å aktivere vanlig CC.

Fatter ikke hvordan det kan være så stor forskjell. Jeg kjørte på AP fra Jessheim til nesten Hamar i går og det gikk smertefritt. Filskifte, tacc, og hele pakka.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Frodebo

#39
Jeg tror også at AP2 kan bli bra etterhvert, men poenget er at når man kjøper noe som skal bli noe, så går det en grense for hvor lang tid det skal gå. Og jeg forstår at det er avanserte greier osv., men om man skal pirke på dette, så var utgangspunktet for min del AP1 da jeg bestilte i september. Så kom Ap 2 med utvidet autopilot. Mao. ved å betale tillegget for AP2 fikk man oppdatert maskinvare, og AP ville få utvidet funksjonalitet utover den som AP1 hadde. AP2 ble presentert som en utvidet løsning utover AP1. Funksjonene i AP2 ville komme gradvis, men det var ingenting som tilsa at AP2 skulle starte med utgangspunkt at den ikke er funksjonell overhode, at andre funksjoner som regnsensor og autolys heller ikke fungerer. Samtidig ble det opplyst at programvaren for AP2 sannsynlig ville komme før jul.

Nå er det snart midt i april, og autostyringen er langt fra funksjonell. Jeg kjører ingen motorveier, så hvordan den fungerer der skal jeg ikke si noe om, men på landeveien er den begrenset til 50 km/t, og den er såpass ustabil og uforutsigbar at den ikke kan brukes. ACC er ustabil og tildels farlig i og med at den gjør umotiverte nedbremsinger uten forvarsel. Og som nevnt; regnsensor og autolys er ikke funksjonell. Til sist: Ingen kan si noe om når disse funksjonene vil fungere.

La oss si at man må regne med at dette er slik det må være og noe man må tåle/akseptere - når går grensa for at det ikke er OK? Nå? Mai? Oktober? Som nevnt, jeg er og har vært tålmodig og forståelsesfull så langt, men kjenner at jeg raskt begynner å nærme meg en grense for hva jeg synes er greit fra Tesla sin side.

Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Øyvind.h

AP1 er vel i hovedsak et Mobileye produkt? Dvs laget i samarbeid med et selskap som har holdt på med dette siden 1999. Dette samarbeidet ble avsluttet med en del støy i media.

AP2 skal Tesla lage helt selv.

Basert på de oppdateringene som er kommet de seneste ukene forventer jeg at AP2 når AP1 nivå i løpet av sommeren, og passerer AP1 i løpet av året.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Knut Røe

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 08. april 2017, klokken 09:31AP2 skal Tesla lage helt selv. Basert på de oppdateringene som er kommet de seneste ukene forventer jeg at AP2 når AP1 nivå i løpet av sommeren, og passerer AP1 i løpet av året.
Syns vel AP2 har vært litt oversolgt, hypet. Halvår ut med AP2 og den er enda milevis unna AP1, skulle jo tro man i det minste startet med AP1 funksjonalitet. Det er jo strengt talt beta testing som drives her.

Øyvind.h

Med AP1 hoppet Tesla bare på et tog i fart :)
AP2 derimot er et tog som starter. Og potensialet i AP2 og Tesla er veldig mye større enn i AP1. Om Tesla klarer å bruke dataene som genereres.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Go-carter på lørdag 08. april 2017, klokken 08:23
Sitat fra: jkirkebo på fredag 07. april 2017, klokken 23:04
Sitat fra: Dvergen196 på fredag 07. april 2017, klokken 20:10
Jaja dere har nå noen AP2 egenskaper, min har feil på firmware DAS/ECU så jeg har verken cruise, ap eller noe annet forbundet med dette systemet. Den kan heller ikke oppdateres hjemme eller hos Tesla før nye deler er på plass, Tesla sier at de har dele problemer og kan ikke si når delene kommer :-\ Venter også på ny baklykt som tydeligvis ikke finner veien over dammen.

Bilen er konge men mye bugs sitter en klar demper på opplevelsen

Det er ikke noe å stå etter uansett slik som softwaren er nå. Jeg bruker ACC kun når jeg er helt alene på landevei, og ikke noe autosteer. Den vingler jo som en full sjømann bortover motorveien og ACC er supernervøs når det er møtende biler og bruer/skilt over veibanen. Orker ikke rykkete kjøring, så jeg kjører manuelt inntil videre.

Hadde satt stor pris på muligheten til å aktivere vanlig CC.

Fatter ikke hvordan det kan være så stor forskjell. Jeg kjørte på AP fra Jessheim til nesten Hamar i går og det gikk smertefritt. Filskifte, tacc, og hele pakka.

Ikke vet jeg, har kun testet Sarpsborg-Svinesund og der fungerer ihvertfall min bil dårlig. Det blir "sinusgange" mellom veimerkingen dessverre, nok til at det er ubehagelig (og ser rart ut). Filskifte virker ok, men det hjelper jo lite. TACC fungerer tålig greit på strekningen så lenge det ikke ligger en bil foran, gjør det det regulerer den alt for brått. Jeg kjører svært mye mykere selv. Har forøvrig alltid avstand på 7.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knut Røe


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA