Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva kommer i Unveil Part ≡ ?

Startet av Hottentotten90, tirsdag 28. mars 2017, klokken 18:40

« forrige - neste »

Kavorka

Så lenge det er lading på hytten, og man har chademoadapter, ser jeg ikke at man ha den store batteripakken. På biltur til Danmark bør det også være tilstrekkelig med 75D. Selvfølgelig ville det vært greit med større batteri noen få ganger, men det er ikke verdens undergang at man må lade noen minutter lenger, og ikke kan hoppe over superladere.

Med den utbyggingstakten vi har hatt av superladere er batteristørrelse mindre relevant enn det har vært frem til nå, på tross av at større batteripakker tilbys.

nie

Jeg kjører mye Bergen-Røldal (180km)da vi har hytte der.
Min egen bil er en 85D og det har fungert veldig fint. Pleier å bruke rundt 48kWh på de 180km dvs et forbruk på rundt 270 wh/km med skiboks. Som sagt så har dette fungert helt strøkent med 85D.

Nå er 85D inne på servicesenter og i helgen tok jeg turen med en 70D lånebil. Det gikk forsåvidt også helt fint bortsett fra at vi nesten kjørte tom på veien hjem igjen. Jeg har ikke lademulighet på hytten og starter derfor ikke derfra med fullt batteri. Avhengig av gjøremål mens vi er på hytten starter vi hjemturen med 75-85% på batteriet. Dette er uproblematisk med 85D men 70D ble litt knapt etter min smak.

Utvalget i Chadehmoh på strekningen er ganske beskjedent. Det er Chadehmoh i Røldal men denne er i økende grad opptatt på utfartsdagene i helgene om vinteren så det er kjipt å gjøre seg avhengig av den.

Min konklusjon er at jeg ville ha satset på 90D hvis jeg var i din situasjon, eller 100D hvis det er aktuelt å kjøpe nybil. En 75D vil være perfekt den dagen det kommer supercharger i Røldal men den ser ut for la vente på seg, selv om den ligger inne på 2017-kartet til Tesla.

GOS

#17
Sitat fra: Hottentotten90 på tirsdag 24. januar 2017, klokken 14:49
Dere som kjører tesla har nok bedre erfaring med barn og tesla.
Har en gutt på 1 år og en ny på vei og vi vurderer å bytte ut passaten vår. Mye lokal småkjøring men langturer på vinteren fra Haugesund til Hovden. Ca 230 km. Trenger da mye bagasje som ski, pulk, tvillingvogn så takboks trengs nok. Vil da en 75D facelift være greit på denne distansen uten lading og fare for kollone? Har 2 chademo på veien, eller bør vi satse på 85D/90D istedenfor? Blir også turer til Sverige og Danmark fremover også.
Er der vanskelig og få barn inn i bilstolen?
Kjørte HGSD -Vågslid i jula med min S85 Juni14)
Brukte litt under halvtank, men ikke noe på taket, kun noen få blåe, lite snø på veien.

Regn med ca 40-45 kwh til Vågslid, 50-55 kwh til Hovden om du har skiboks og samme forhold. Det går fort 1-3% per time ved stillstand i kolonne for å holde god temperatur for de små, alt avhengig av utetemperatur.

Ville ha gått for ett større batteri om ikke det kommer ny superlader på strekket siden du snart har 2 små. Chademoladerne må du belage deg å vente lenge på i kø.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

JorgenM

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 24. januar 2017, klokken 16:42
når "duften" brer seg i bilen og ungen vræler av full hals. Da stopper man på første avkjørsel :)
Har du ikke ultra hi-fi og soltak?  8)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Muffinman


Kavorka

Sitat fra: nie på tirsdag 24. januar 2017, klokken 20:40
Jeg kjører mye Bergen-Røldal (180km)da vi har hytte der.
Min egen bil er en 85D og det har fungert veldig fint. Pleier å bruke rundt 48kWh på de 180km dvs et forbruk på rundt 270 wh/km med skiboks. Som sagt så har dette fungert helt strøkent med 85D.

Nå er 85D inne på servicesenter og i helgen tok jeg turen med en 70D lånebil. Det gikk forsåvidt også helt fint bortsett fra at vi nesten kjørte tom på veien hjem igjen. Jeg har ikke lademulighet på hytten og starter derfor ikke derfra med fullt batteri. Avhengig av gjøremål mens vi er på hytten starter vi hjemturen med 75-85% på batteriet. Dette er uproblematisk med 85D men 70D ble litt knapt etter min smak.

Utvalget i Chadehmoh på strekningen er ganske beskjedent. Det er Chadehmoh i Røldal men denne er i økende grad opptatt på utfartsdagene i helgene om vinteren så det er kjipt å gjøre seg avhengig av den.

Min konklusjon er at jeg ville ha satset på 90D hvis jeg var i din situasjon, eller 100D hvis det er aktuelt å kjøpe nybil. En 75D vil være perfekt den dagen det kommer supercharger i Røldal men den ser ut for la vente på seg, selv om den ligger inne på 2017-kartet til Tesla.
Men han skriver at de kan lade på schuko, og vurderer 16A lader. Burde få 15-20 km per time han lader, som er rikelig til lokale gjøremål og samtidig være fulladet når han skal hjem.

Slik jeg forstår spørsmålet hans: vil han i en 75D komme seg frem med alt utstyr, og kolonnekjøring, en vei? Kanskje noen andre kan svare på hva slags forbruk de har i kolonnekjøring og venting (har ikke prøvd selv). Regner med hastighet er lav, men at forbruk likevel er høyt. Vil han komme opp i 300 Wh/km i snitt?

nie

@kavorka
Jeg bruker 270 wh/km Bergen-Røldal på våt asfalt og 1-5 grader.
D-modellene er ikke spesielt økonomiske.
Skeptisk til 75D. Ikke for at det ikke går men det kommer til å bli tungvint og marginalt på enkelte turer når vær/føreforholdene er dårlige og/eller lading går litt stang ut før avreise enten hjemmefra eller fra Hovden.

Kavorka

Sitat fra: nie på tirsdag 24. januar 2017, klokken 22:08
@kavorka
Jeg bruker 270 wh/km Bergen-Røldal på våt asfalt og 1-5 grader.
D-modellene er ikke spesielt økonomiske.
Skeptisk til 75D. Ikke for at det ikke går men det kommer til å bli tungvint og marginalt på enkelte turer når vær/føreforholdene er dårlige og/eller lading går litt stang ut før avreise enten hjemmefra eller fra Hovden.
Hvor mye mer effektiv D-ene er i snøføyken vet jeg ikke. Men forventer et lavere forbruk enn på 85 rwd, pga vekt og virkningsgrad. Jeg vet ikke hvor høyt D-er kommer under verste forhold, men kanskje noen kan opplyse om det?

GOS

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 24. januar 2017, klokken 22:39
Sitat fra: nie på tirsdag 24. januar 2017, klokken 22:08
@kavorka
Jeg bruker 270 wh/km Bergen-Røldal på våt asfalt og 1-5 grader.
D-modellene er ikke spesielt økonomiske.
Skeptisk til 75D. Ikke for at det ikke går men det kommer til å bli tungvint og marginalt på enkelte turer når vær/føreforholdene er dårlige og/eller lading går litt stang ut før avreise enten hjemmefra eller fra Hovden.
Hvor mye mer effektiv D-ene er i snøføyken vet jeg ikke. Men forventer et lavere forbruk enn på 85 rwd, pga vekt og virkningsgrad. Jeg vet ikke hvor høyt D-er kommer under verste forhold, men kanskje noen kan opplyse om det?

D er IKKE mer effektiv enn RWD i snøføyka/vinterstid. Det er faktisk motsatt. Men på sommerstid bruker D mindre energi enn RWD.

Som Nie skriver så bruker han 270 wh/km vinterstid fra Bergen til Røldal med sin S85D. Jeg har studert detaljene på min siste tur fra Aksdal (ikke Haugesund) til Vågslid, 2-3 km forbi trekket og brukte da totalt 39,4 av mine utnyttbare 77,9kwh. Strekket var på 167 km, hadde AC på 24-25 grader hele turen, altså ett snitt på 236 wh/km på vei OPP, men uten takboks. Fullastet bil med gaver og alt annet samt 3 godt voksne.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

turfsurf

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 24. januar 2017, klokken 22:39
Hvor mye mer effektiv D-ene er i snøføyken vet jeg ikke. Men forventer et lavere forbruk enn på 85 rwd, pga vekt og virkningsgrad. Jeg vet ikke hvor høyt D-er kommer under verste forhold, men kanskje noen kan opplyse om det?
Når det er under +2 er D permanent AWD, og da er de mindre effektive enn RWD. Har sett 300Wh/km snitt på S med takboks på motorvei og snøføyke. Holdt 120-125 km/t dog.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Kavorka

Takk for  korreksjoner :) Noen som har kjørt kolonne og vet hvor mye dette typisk gir i forbruk? Vil han måtte gå for 85D eller 90D hvis han vil unngå lading?

turfsurf

Jeg har kjørt mange turer fra Vestfold opp på Golsfjellet 900 m.o.h på vinterveier med 85D og full bil, og aldri hatt problemer med å komme frem gitt start med fullt batteri. Mye til overs. Forskjellen på 75D og 85D er ikke stor, så ville ikke vært redd for å velge det. Heller en nyere 75D enn en eldre 85D.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

GOS

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 24. januar 2017, klokken 23:19
Takk for  korreksjoner :) Noen som har kjørt kolonne og vet hvor mye dette typisk gir i forbruk? Vil han måtte gå for 85D eller 90D hvis han vil unngå lading?

Selve kolonnen(e) på det strekket varer jo normalt ikke lenge, men det som avgjøre er  hvor mange som står i kø og dermed hvor lenge en må vente. Men den 22.12. Så måtte en vente i kø på 2 kolonner, total kjøretid Haugesund Hovden ville den ettermiddagen tatt 3-4 timer ekstra. Det var også mye snø og fokke.

På strekket vil jeg dermed si at en hadde brukt 4 kwh ekstra på grunn av kolonne.

Videre så ville han brukt ca
260 Wh /km med takboks med rwd og ca 275 wh/km med D. Men grunnet mye snø på deler av turen så hadde dette blitt mer henholdsvis 275 og 290 wh/km.

Totalt da vill forbruk vært henholdsvis 67 og 71 kwh. Da sier det seg selv at med S75D sine ca 72 kwh tilgjengelig når batteriet er helt nytt så er det ikke mye å gå på dersom en ikke kan lade. (Når det er kolonnekjøring så skal jo alle lade  så det hadde blitt utålmodig kone og småunger)

10-15 blåe istedenfor 5 så ville det vært tomt før Hovden med slikt vær/forhold.

Gå dermed for større batteri om dette er en tur som skal tas flere ganger i året.


Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Hottentotten90

Da blir det enten 85 eller 90. Vil være sikker på og komme frem uten lading ellers blir nok fruen skeptisk på kun og ha elbil.
Har lest om taket kom i utgave 2.0 i 2015. Når er biler med dette levert og hva er den største endringen?

GOS

#29
Sitat fra: Hottentotten90 på onsdag 25. januar 2017, klokken 07:46
Da blir det enten 85 eller 90. Vil være sikker på og komme frem uten lading ellers blir nok fruen skeptisk på kun og ha elbil.
Har lest om taket kom i utgave 2.0 i 2015. Når er biler med dette levert og hva er den største endringen?

De første D ble levert med tak 1.0, tror de med 2.0 tak kom til Norge veldig sent i 2015.

Men så er det noen som har fått byttet tak på reklamasjon. Min S85 rwd fra juni 2014 har tak versjon 2.0
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA