Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva kommer i Unveil Part ≡ ?

Startet av Hottentotten90, tirsdag 28. mars 2017, klokken 18:40

« forrige - neste »

Hottentotten90

Dere som kjører tesla har nok bedre erfaring med barn og tesla.
Har en gutt på 1 år og en ny på vei og vi vurderer å bytte ut passaten vår. Mye lokal småkjøring men langturer på vinteren fra Haugesund til Hovden. Ca 230 km. Trenger da mye bagasje som ski, pulk, tvillingvogn så takboks trengs nok. Vil da en 75D facelift være greit på denne distansen uten lading og fare for kollone? Har 2 chademo på veien, eller bør vi satse på 85D/90D istedenfor? Blir også turer til Sverige og Danmark fremover også.
Er der vanskelig og få barn inn i bilstolen?

cstromme

Kan ikke svare på den spesifikke strekningen, men vi har to små og S-en hadde mer enn nok bagasjeromsplass for oss. Vesentlig mer enn Avensisen vi hadde før.

Det er ikke noe særlig vanskelig å få unger inn i bilstol, men anbefaler Cybex Sirona på det varmeste. Kjempesete på alle mulige måter, og kan også snues sideveis slik at inn/ut blir enda enklere.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Arildao

Sitat fra: Hottentotten90 på tirsdag 24. januar 2017, klokken 14:49
Dere som kjører tesla har nok bedre erfaring med barn og tesla.
Har en gutt på 1 år og en ny på vei og vi vurderer å bytte ut passaten vår. Mye lokal småkjøring men langturer på vinteren fra Haugesund til Hovden. Ca 230 km. Trenger da mye bagasje som ski, pulk, tvillingvogn så takboks trengs nok. Vil da en 75D facelift være greit på denne distansen uten lading og fare for kollone? Har 2 chademo på veien, eller bør vi satse på 85D/90D istedenfor? Blir også turer til Sverige og Danmark fremover også.
Er der vanskelig og få barn inn i bilstolen?

Er i nesten samme situasjon.Langturer fra Bergen til Lofoten om sommeren. Turer til Stavanger 3-4 ganger i året, ellers småkjøring.
har en på 3år og en på vei.
håper på noen gode svar her. Har innbilt meg at jeg kommer langt med model s 70/75?

tonl

Jeg har S85D. 100% indikerer bilen 420km. Må vintern for jeg kjørt ca 320km reel. Sommer snakker vi om 370km. Med 75D vil jeg tro du får kjørt ca 280-300km .

Christopher Neumann Ruud

Det kommer som alltid helt an på hvor lenge du har tenkt å lade når du kommer frem. Vil tro at ingen nye Teslaer har større problemer med en 230 KM tur på én lading, problemene begynner når du skal tilbake igjen. Får fort snittforbruk på 220-230 Wh /km på bakkete vinter med full bil, så 75D skal ha mer enn nok for å ta det i en jafs.

Min erfaring er at det er to faktorer som er viktige: batterikapasitet og ladehastighet, så det kommer an på bruksmønsteret ellers. har dere destinasjonslading på Hovden og forventer å ha full bil når dere skal tilbake igjen, så er det nok helt OK med en 75D.

Muffinman

Sitat fra: cstromme på tirsdag 24. januar 2017, klokken 14:52
Det er ikke noe særlig vanskelig å få unger inn i bilstol, men anbefaler Cybex Sirona på det varmeste. Kjempesete på alle mulige måter, og kan også snues sideveis slik at inn/ut blir enda enklere.
Støttes. Denne stolen er relativt tung og kan oppleves som vanskelig å sette inn/ta ut av bilen, men med riktig teknikk går også det veldig greit. Å sette inn eller ta ut grynet går som derimot som en lek. Stoler som ikke kan snus er nok _litt_ mer krevende da taklinjen er noe lav om man må bøye seg langt inn.

JorgenM

Det flotte med elbil og småbarn på langtur er at man tvinges til relativt lange ladestopper og det fortjener barna. Vi har barn på 3, 5 og 6 år.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Hottentotten90

Relativt ny hytte med 3 fase 230V men kun utvendig schuko kontakt. Vurderer og skaffe 1 fase blå 16A for litt høyere hastighet. Får vertfall ladet fredagskveld til søndags ettermiddag. Dersom vi må ut og handle er det type 2 22 kw ladepunkter i sentrum. Takboks trekker vel en del strøm?

Jejl

Sitat fra: Hottentotten90 på tirsdag 24. januar 2017, klokken 15:42
Relativt ny hytte med 3 fase 230V men kun utvendig schuko kontakt. Vurderer og skaffe 1 fase blå 16A for litt høyere hastighet. Får vertfall ladet fredagskveld til søndags ettermiddag. Dersom vi må ut og handle er det type 2 22 kw ladepunkter i sentrum. Takboks trekker vel en del strøm?
Du monterer et 32A blått industristikk på 16A kursen.
Takboks trekker endel ekstra strøm ja, (20%?) men 230 km bør klares under de fleste forhold selv med en S60.

Muffinman

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 24. januar 2017, klokken 15:27
Det flotte med elbil og småbarn på langtur er at man tvinges til relativt lange ladestopper og det fortjener barna. Vi har barn på 3, 5 og 6 år.
Ulempen er når barna er veldig små. Da stemmer bleieskift og stell gjerne dårlig med planlagt ladested, slik at man får disse i tillegg til ladestoppene.

Brede

Kan forresten rapportere at bleieskift i baksetet går glimrende om en har barnesete bak førersete, selv sitter i midtsetet og slår ned høyre baksete. Det nedslåtte baksetet blir da en perfekt stellebenk.  ;D

Om en er presset på plass og ikke har behov for 4wd så er det også greit å ha bakhjulstrekkerens frunk i bakhodet.
Veldig greit å få stappet hele barnevognen foran når en skal på tur med fullt pikkpakk. Og så enkelt å få den ut når en har rygget inntil en ladestolpe.

Øyvind.h

Sitat fra: Hottentotten90 på tirsdag 24. januar 2017, klokken 15:42
Relativt ny hytte med 3 fase 230V men kun utvendig schuko kontakt. Vurderer og skaffe 1 fase blå 16A for litt høyere hastighet. Får vertfall ladet fredagskveld til søndags ettermiddag. Dersom vi må ut og handle er det type 2 22 kw ladepunkter i sentrum. Takboks trekker vel en del strøm?

Regn ca 1km/t per A. Dvs kan du trekke 10A fra stikk-kontakten får du rundt 10km/t lading. Noe lavere på vinteren i streng kulde.
Men i teorien får du da fra fredag 20:00 til søndag 12:00 ladet 40 timer eller 400km/fulladet.
Alternativt om du må kjøre til alpinanlegget og bruker hele dagen der: 20:00 fredag - 10:00 lørdag+ 18:00 lørdag - 12:00 søndag= 32 timer=320km.

Tipper du klarer deg helt fint med stikk-kontakt.

Når det gjelder rekkevidde. 230km oppover på vinteren med takboks og til dels tøffe kjøreforhold. Mnjaaa, S75D holder nok greit, men ikke sikkert bufferen blir veldig stor (det får du uansett så god kontroll på etter noen turer at det ikke er så nøye om bufferen blir liten). Om du passerer to CHAdeMO-ladere har du også kriseløsning.
Det er jo alltid lett å si "gå for 90``en" så slipper du å bekymre deg overhodet, men da blir også prisen høyere.

For øvrig - veldig fornøyd med Cybex sirona ja. Lett å sette ungen inn når setet er vridd 90 grader. Nesten et müst med Model S`` skrå taklinje.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 24. januar 2017, klokken 16:02
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 24. januar 2017, klokken 15:27
Det flotte med elbil og småbarn på langtur er at man tvinges til relativt lange ladestopper og det fortjener barna. Vi har barn på 3, 5 og 6 år.
Ulempen er når barna er veldig små. Da stemmer bleieskift og stell gjerne dårlig med planlagt ladested, slik at man får disse i tillegg til ladestoppene.

Det begynner å bli rimelig tett mellom hurtigladerne da, så om man har med seg et CHAdeMO-adapter er sjansen for å kombinere lading og bleieskift vesentlig større ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Godt poeng, men det skal fremdeles noe til for at det skal klaffe når "duften" brer seg i bilen og ungen vræler av full hals. Da stopper man på første avkjørsel :)

AppleKnocker

En stor fordel med Model S, er at Fjellpulken går inn på tvers bak. Det tror jeg ikke mange andre biler kan matche. Jeg har for øvrig stående policy at den dagen vi må ha takboks for å dra på ferie, kjøper jeg VW Caravelle. For oss med to små barn, velfødd hund, pulk, ski (de tar vi inne i bilen), barnevogn, reiseseng og masse annet stasj, har det fungert bra. Sykler og sykkelvogn har vi også hatt med enkelte ganger. Opplever at det er bedre plass til bagasje i Model S enn de største stasjonsvognene på markedet.
Barn inn/ut, kan være litt trangt med bakovervendte seter. Vær obs på dette Sirona setet som mange anbefaler; det er et sete som barna vokser fortere ut av enn enkelte andre seter. Det har litt kort rygg. Model X er nok mer praktisk de første årene med barn.

På skikkelig langtur når man må lade mange ganger på turen, er ladehastighet viktigere enn batteristørrelse. Men generelt er batteriet fortsatt en begrensning. Med utvalget som er nå, ville jeg fortsatt kjøpt det største batteriet som er å oppdrive og som jeg har råd til. Med barn kan det bli lange pauser, og da har man muligheten til å fylle opp batteriet til 100% og hoppe over superladere.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA