Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva kommer i Unveil Part ≡ ?

Startet av Hottentotten90, tirsdag 28. mars 2017, klokken 18:40

« forrige - neste »

Kim Kim

Sitat fra: Hottentotten90 på onsdag 25. januar 2017, klokken 07:46
Da blir det enten 85 eller 90. Vil være sikker på og komme frem uten lading ellers blir nok fruen skeptisk på kun og ha elbil.
Har lest om taket kom i utgave 2.0 i 2015. Når er biler med dette levert og hva er den største endringen?

Min tidligere model S var produsert 15 juli 2015 og var en av de første med nye panoramataket

Endringen er at det ikke lekker :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Kim Kim

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 24. januar 2017, klokken 21:18
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 24. januar 2017, klokken 16:42
når "duften" brer seg i bilen og ungen vræler av full hals. Da stopper man på første avkjørsel :)
Har du ikke ultra hi-fi og soltak?  8)

Vil ikke Bio Defense Mode løse dette?  ;D ;D
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Kavorka

Sitat fra: GOS på onsdag 25. januar 2017, klokken 06:55
Selve kolonnen(e) på det strekket varer jo normalt ikke lenge, men det som avgjøre er  hvor mange som står i kø og dermed hvor lenge en må vente. Men den 22.12. Så måtte en vente i kø på 2 kolonner, total kjøretid Haugesund Hovden ville den ettermiddagen tatt 3-4 timer ekstra. Det var også mye snø og fokke.

På strekket vil jeg dermed si at en hadde brukt 4 kwh ekstra på grunn av kolonne.

Videre så ville han brukt ca
260 Wh /km med takboks med rwd og ca 275 wh/km med D. Men grunnet mye snø på deler av turen så hadde dette blitt mer henholdsvis 275 og 290 wh/km.

Totalt da vill forbruk vært henholdsvis 67 og 71 kwh. Da sier det seg selv at med S75D sine ca 72 kwh tilgjengelig når batteriet er helt nytt så er det ikke mye å gå på dersom en ikke kan lade. (Når det er kolonnekjøring så skal jo alle lade  så det hadde blitt utålmodig kone og småunger)

10-15 blåe istedenfor 5 så ville det vært tomt før Hovden med slikt vær/forhold.

Gå dermed for større batteri om dette er en tur som skal tas flere ganger i året.
Hvis man ikke under noen omstendighet vil stoppe for lading må man altså gå for en 85D. Regner med tilgjengelig kapasitet på disse er 78-79 kWh fremdeles. Forskjellen på batteristørrelse er imidlertid ikke verre enn at 10 min på chademo jevner ut forskjellen. Det er vel venting på at lader skal bli tilgjengelig som er irriterende ;)

Øyvind.h

Sitat fra: Hottentotten90 på onsdag 25. januar 2017, klokken 07:46
Da blir det enten 85 eller 90. Vil være sikker på og komme frem uten lading ellers blir nok fruen skeptisk på kun og ha elbil.
Har lest om taket kom i utgave 2.0 i 2015. Når er biler med dette levert og hva er den største endringen?

Det er gjort mange endringer løpende. Om vi ser bort ifra eksteriørendringene og HEPA-filter som kom med facelift, og AP2.0 som kom nå, er det nok AP1 som står for det største løftet vil jeg tro.
Dvs. slutten av 2014.

I følge de som har plukket på en del biler og har innblikk i delekatalog ble det også gjort en god del endringer sent i 2015 hvor bilene blant annet fikk nytt TPMS ledningsnett og bedre værtetting av ledningsnett. Usikker på når ny frunk-mekanisme kom, men tror det var i starten av 2015. Nytt tak rundt midten av 2015 med annet design på takstativ-lukene (praktisk ettersom de gamle knakk lett).

Lyddempingen har i hvert fall blitt veldig bra i løpet av 2015! Og som andre påpeker - det er mindre forskjell på 75 og 85 enn man skulle tro. Spesielt om man sammenligner en eldre rwd 85 med en ny 75. Nyere 85-pakker er bittelitt større enn de eldre.

Prismessig virker sjiktet ganske smalt. Jeg ville nok kanskje gått for en S85D fra 2015 med lav kilometerstand og helst med nextgen seter da jeg ikke synes de eldre setene har nok sidestøtte. Det bør være mulig i sjiktet 650-700 kanksje? Men på den annen side – legg på 100k til så bør det være mulig å få en S90D fra starten av 2016 (slik som jeg har) med en god del utstyr.
Skulle jeg lande på kjøp av X tipper jeg at min ville blitt lagt ut i sjiktet 800-850 (Mars 2016 90D med alt utstyr som kunne bestilles.)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

oleredv

#34
Kan legge til mi erfaring med 70D etter eit drygt år (fekk utlevert i midten av november 2015), der mesteparten av tida har vore med to barn på 3,5 år og 8 mnd.

Bagasje er sjelden eit problem. Vi hadde med oss det vi trengde for tre vekers tur både på hytta på fjellet og tur til Danmark i sommar i bilen. For vår del genialt at vi kan ha bag til vogn i frunk og understell bak. Når minste mann blir så stor at vogn ikkje er aktuelt kjem vi til å "drukne i plass". Køyring i Danmark var forøvrig heilt problemfritt for vår del. Vi bevega oss stort sett i Nord-Jylland, men var også nedover til Århus. Heile turen på SC.

Vi har hytte på 900 moh og det innebærer at vi køyrer dit heile året, ein distanse på nøyaktig 200km. Om vinteren med skistativ kjem vi stort sett fram med mellom 10 og 15% igjen, dvs mellom 35 og 50km. Her er det stigning på 1000 høgdemeter på slutten av distansen som suger mest kraft. Sommarstid har vi gjerne 10% meir igjen på "tanken" når vi kjem fram. Sidan dette er ei ny hytte fekk vi lagt opp 32A blå kontakt, så det er ikkje noke problem å få lada opp igjen. Passerer dessuten 4 chademo-laderar på veien og i tillegg ligg det ein SC om vi tar ein omvei på ca 40km, men har aldri hatt behov for å bruke noken av delane.

Moralen her er nok at du vil vere mest nervøs før du får grep om forbruk og alt som ligg rundt det. Bilen kalkulerer restkapasitet ganske bra vha navi :)
Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

Kavorka

Sitat fra: oleredv på onsdag 25. januar 2017, klokken 13:31
Kan legge til mi erfaring med 70D etter eit drygt år (fekk utlevert i midten av november 2015), der mesteparten av tida har vore med to barn på 3,5 år og 8 mnd.

Bagasje er sjelden eit problem. Vi hadde med oss det vi trengde for tre vekers tur både på hytta på fjellet og tur til Danmark i sommar i bilen. For vår del genialt at vi kan ha bag til vogn i frunk og understell bak. Når minste mann blir så stor at vogn ikkje er aktuelt kjem vi til å "drukne i plass". Køyring i Danmark var forøvrig heilt problemfritt for vår del. Vi bevega oss stort sett i Nord-Jylland, men var også nedover til Århus. Heile turen på SC.

Vi har hytte på 900 moh og det innebærer at vi køyrer dit heile året, ein distanse på nøyaktig 200km, på vinteren med skistativ kjem vi stort sett fram med mellom 10 og 15% igjen, dvs mellom 35 og 50km. Her er det stigning på 1000 høgdemeter på slutten av distansen som suger mest kraft. Sommarstid har vi gjerne 10% meir igjen på "tanken" når vi kjem fram. Sidan dette er ei ny hytte fekk vi lagt opp 32A blå kontakt, så det er ikkje noke problem å få lada opp igjen. Passerer dessuten 4 chademo-laderar på veien og i tillegg ligg det ein SC om vi tar ein omvei på ca 40km, men har aldri hatt behov for å bruke noken av delane.

Moralen her er nok at du vil vere mest nervøs før du får grep om forbruk og alt som ligg rundt det. Bilen kalkulerer restkapasitet ganske bra vha navi :)
Har 70 modellen faktisk 70 kWh batterikapasitet?

oleredv

Erfarer at min har rundt 64kWh tilgjengelig. Mulig at dette er annaleis på dei som har bilar som har softwarebegrensa batteri frå 75kWh.
Tesla Model S 75D i bestilling (bekr 01.08) - utlevering 13.12
Tesla Model S 70D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA