Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: TIng jeg lurer på med Zoe!?

Startet av moby666, onsdag 22. mars 2017, klokken 09:37

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: Chivas på mandag 23. januar 2017, klokken 09:22
Sitat fra: moby666 på søndag 22. januar 2017, klokken 15:35
Her kan man se hvilken hastighet eGolf har på en hurtiglader. 5 kwh på 20 min er 10 kwh mindre enn IONIQ
Så her har man startet på 80% med forventning om at det skal gå kjapt?

Ikke så ille vil jeg tro. eGolf har ca 21,5 kWh netto batteri, og 4,5 kWh blir ca 20-21%. Mitt tips er at lading har startet på ca 65%. På min Zoe begynner ladestrømmen å gå ned på 65%. Max ladehastighet på Zoe er 40kW opp til 65% SOC. eGolf har også max 40kW ladeeffekt, og jeg vil anta at den begynner å avta rundt 60-70%. Jeg vil anta man burde forvente ca 25-30kW gjennomsnittlig ladeeffekt på eGolf på ei lading fra 65% til 85%. da burde man fått ca 8-10 kWh på 20 minutter.

Hvis det er lav utetemperatur, så vil ikke batteriet ha en optimal driftstemperatur når man kommer ned på 65% på batteriet, og da vil lading gå tregere enn med et varmt batteri. Det eneste denne "sammenlikningen" viser er at det lønner seg ikke med hurtiglading på kalde batterier eller på batterier som har allerede har høyt ladenivå (SOC).

For å sammenligne lading må man nesten ha identiske startbetingelser, og gjøre en litt mer kontrollert test. Jeg er ikke i tvil om at Ioniq er mye bedre på hurtiglading enn eGolf, men synes ikke dette innlegget var et godt nok bevis.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Chivas

Sitat fra: THE på mandag 23. januar 2017, klokken 10:03
Sitat fra: Chivas på mandag 23. januar 2017, klokken 09:22
Sitat fra: moby666 på søndag 22. januar 2017, klokken 15:35
Her kan man se hvilken hastighet eGolf har på en hurtiglader. 5 kwh på 20 min er 10 kwh mindre enn IONIQ
Så her har man startet på 80% med forventning om at det skal gå kjapt?

Ikke så ille vil jeg tro. eGolf har ca 21,5 kWh netto batteri, og 4,5 kWh blir ca 20-21%. Mitt tips er at lading har startet på ca 65%. På min Zoe begynner ladestrømmen å gå ned på 65%. Max ladehastighet på Zoe er 40kW opp til 65% SOC. eGolf har også max 40kW ladeeffekt, og jeg vil anta at den begynner å avta rundt 60-70%. Jeg vil anta man burde forvente ca 25-30kW gjennomsnittlig ladeeffekt på eGolf på ei lading fra 65% til 85%. da burde man fått ca 8-10 kWh på 20 minutter.


Ser at jeg så helt feil ja. Har blandet % og kWh :D

moby666

Uansett forklaring så lader egolf  tregt iforhold til IONIQ. Sammenlign med video hvor lang tid et tar å få på 5 kw uansett % soc. Husk at Ioniq ladet i -10 og egolf i +4
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

geear

Det blir litt meningsløst å diskutere dette når trådstarter ikke engang vil tro på konkrete tall fra en som har ladet bilene side om side. So what om Golfen lå "bare" 3kWh bak Ioniq? Fortsatt er jo Ioniq raskere? Og laderen vet man ikke nok om, men kan godt representere et normalt tilfelle. Hvorfor ikke være fornøyd i stedetfor å bruke tid på å rakke ned på Golf? Har tidvis lurt på om noen har et korstog mot e-Golf helt siden Ioniq dukket opp i signaturen...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

moby666

Kan vel ikke være vanskeligere enn å i å filme en hurtiglading av en eGolf fra ca 10%-95% som viser hvor lang tid dette tar. Tar det lengre enn 30 min så lader den tregere enn IONIQ (fikk på 25 kwh på 30 min)

Antar eGolf eiere er litt påvirket av VW som kanskje ikke er kjent med å fortelle hele sannheten ;)

Sitat fra: gr på mandag 23. januar 2017, klokken 13:37
Det blir litt meningsløst å diskutere dette når trådstarter ikke engang vil tro på konkrete tall fra en som har ladet bilene side om side. So what om Golfen lå "bare" 3kWh bak Ioniq? Fortsatt er jo Ioniq raskere? Og laderen vet man ikke nok om, men kan godt representere et normalt tilfelle. Hvorfor ikke være fornøyd i stedetfor å bruke tid på å rakke ned på Golf? Har tidvis lurt på om noen har et korstog mot e-Golf helt siden Ioniq dukket opp i signaturen...
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

gigafactory

Jeg tror vi har et par ytterpunkter på hver sin side i denne tråden  ;)

Det jeg lurer på er hvor mange kW varmeeffekt er batterivarmen på Ioniq? Hvis en lar en Ioniq stå ute i -10 en natt og så kobler den rett på en hurtiglader, slår batterivarmeren seg på for fullt da?

zyp

Sitat fra: moby666 på søndag 22. januar 2017, klokken 15:35
Her kan man se hvilken hastighet eGolf har på en hurtiglader. 5 kwh på 20 min er 10 kwh mindre enn IONIQ
Sitat fra: moby666 på mandag 23. januar 2017, klokken 14:00
Antar eGolf eiere er litt påvirket av VW som kanskje ikke er kjent med å fortelle hele sannheten ;)

Jeg vil ikke kalle et enkelt datapunkt som ikke er spesielt representativt for virkeligheten «hele sannheten» heller.

For å få litt mer realistisk statistikk så eksporterte jeg hele ladehistorikken min for 2016 hos Grønn Kontakt og lagde en graf av det:


moby666

IONIQ klarte 25 kwh på 30 min. eGolf (utifra ditt plott) har klart å få inn maks 15-16 kwh på 25-30 min. Ikke dobbelt så raskt, men ikke så langt unna.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

zyp

Det er vel ganske åpenbart at eGolf ikke klarer 25kWh på 30min, i og med at det er mer enn batterikapasiteten. ;)

eivhelle

#24
Sitat fra: moby666 på mandag 23. januar 2017, klokken 16:06
IONIQ klarte 25 kwh på 30 min. eGolf (utifra ditt plott) har klart å få inn maks 15-16 kwh på 25-30 min. Ikke dobbelt så raskt, men ikke så langt unna.
Hva hjelper 25KWh på 30 minutter når du må betale 220 kroner pr. lading. Du må legge til minst 6-7 minutter på en 50KW lader. For da vil peak effekten være godt under 50KW. På Delta laderen er peak strømmen i sekvensen som blir vist 70000/96x4V = 180A. På hvilken som helst 50KW lader får du maks 125A, som gir peak effekt 4x96x125 = 48KW. I starten av ladesyklusen vil effekten være 3.5x96x125 = 42 KW.

På delta laderen fikk du en snitt effekt på 50KW. På en 50KW lader ville du fått ca. 41 KW. En mer optimal ladesyklus, hvor du stopper etter 80%, ville gitt 64KW på delta laderen og rundt 45KW på en 50KW lader. Jeg har til sammenligning et snitt på 36KW på mine siste 7 ladesekvenser hos grønn kontakt.

Så med dagens infrastruktur vil du som regel oppleve at Ioniq i snitt er 25% raskere enn en e-golf. Sammenligner du med BMW i3, Kia Soul eller kommende Opel Amplera-e vil du få nøyaktig samme hastighet siden alle disse bilene også har et batteri med 96 moduler i serie og utnytter 50KW laderen like godt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Sitat fra: moby666 på mandag 23. januar 2017, klokken 14:00
Kan vel ikke være vanskeligere enn å i å filme en hurtiglading av en eGolf fra ca 10%-95% som viser hvor lang tid dette tar. Tar det lengre enn 30 min så lader den tregere enn IONIQ (fikk på 25 kwh på 30 min)

Antar eGolf eiere er litt påvirket av VW som kanskje ikke er kjent med å fortelle hele sannheten ;)
Er du sikker på at det ikke heller er trådstarter som jobber for å rettferdiggjøre og forsvare sitt eget bilvalg? Jeg tror ikke at eivhelle ringte til VW for å spørre hvor mye e-Golfen og Ioniqen som stod side om side ladet.

For egen del har jeg hurtigladet én gang, nesten ved huset mitt, i syv minutter, av ren nysgjerrighet, og én gang for å få 1km ekstra rekkevidde, så for meg har ikke hastighet på hurtiglading hatt noen som helst betydning så langt, og jeg prøvekjørte også Ioniq før jeg valgte å gå for e-Golf, så for min del har jeg ikke behov for å "bevise" noe verken ene eller andre retningen. Ioniq var ikke rett bil for meg da jeg skulle handle, men skal ikke si at det ikke blir en Ioniq senere. Med lenger rekkevidde og raskere hurtiglading åpner et større bruksområde seg, men da er det viktig at vurderingsgrunnlaget blir noe som en faktisk oppnår på de fleste hurtigladere i Norge.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Rio

gr:
De færreste hurtiglader såpass ofte at det har noe som helst å si om effekten på hurtigladeren er 50 eller 70 kW. Det er vanligvis snakk om noen få minutter en gang eller to i måneden.

Jo større batteripakke man har, jo mer irrelevant blir det med større effekt, fordi det er såpass sjeldent man f. eks. kjører mer enn 500 km på en dag.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA