Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: TIng jeg lurer på med Zoe!?

Startet av moby666, onsdag 22. mars 2017, klokken 09:37

« forrige - neste »

moby666

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Hansi

Enig, imponerende. Maks ladehastighet er det jeg er mest spent på i forhold til Ampera-e'en :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

eivhelle

Stod og ladet samtidig med en Ioniq på Kongsberg forrige fredag. Vi startet samtidig. Jeg hadde 33% i e-golfen før ladingen startet og Ioniq'en hadde rett under 50%. Temperaturen var rundt -4.

Etter en 10 minutters tur innom Kiwi hadde Ioniq'en ladet 3KWh mer enn e-golfen. Men da jeg avsluttet ladingen ved 84% lå Ioniq'en på 91% og hadde bare fått rundt 1KWh mer enn e-golfen.

Så det er åpenbart at Ioniq taper mye på at de fleste hurtigladerne er begrenset til maks 50KW. Da får man ikke utnyttet at den lader raskere opp til 82%. Fra 82% og oppover ser det ikke ut til at Ioniq lader noe raskere enn e-golf. E-golfen ligger også på rundt 22KW mellom 80 og 90%.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

Får aldri mer enn 35-36  kw når jeg hurtiglader egolf under optimale forhold. Maks er oppgitt til 40 kw. Hvis batteriet er kaldt får man kanskje 20 kw på egolf. Aldri i verden at dagens egolf holder følge med hurtigladingen til Ioniq under like omstendigheter.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

rolandvg99

Sitat fra: eivhelle på onsdag 18. januar 2017, klokken 19:59
Stod og ladet samtidig med en Ioniq på Kongsberg forrige fredag. Vi startet samtidig. Jeg hadde 33% i e-golfen før ladingen startet og Ioniq'en hadde rett under 50%. Temperaturen var rundt -4.

Etter en 10 minutters tur innom Kiwi hadde Ioniq'en ladet 3KWh mer enn e-golfen. Men da jeg avsluttet ladingen ved 84% lå Ioniq'en på 91% og hadde bare fått rundt 1KWh mer enn e-golfen.

Så det er åpenbart at Ioniq taper mye på at de fleste hurtigladerne er begrenset til maks 50KW. Da får man ikke utnyttet at den lader raskere opp til 82%. Fra 82% og oppover ser det ikke ut til at Ioniq lader noe raskere enn e-golf. E-golfen ligger også på rundt 22KW mellom 80 og 90%.
80% og opp går vesentlig tregere enn det som oppgis ved ladetid inntil 80%. Det hadde vært interessant å se hva Golfen hadde klart å ta i mot opp til 90%+. De jeg kjenner med elektrisk VW mener den siste bitten går treeeeeeegt med e-Golf. En annen ting er jo at Ioniq kjører vesentlig lenger pr kWh enn Golfen.
"I like soul with a capital S"

eivhelle

Sitat fra: moby666 på onsdag 18. januar 2017, klokken 21:27
Får aldri mer enn 35-36  kw når jeg hurtiglader egolf under optimale forhold. Maks er oppgitt til 40 kw. Hvis batteriet er kaldt får man kanskje 20 kw på egolf. Aldri i verden at dagens egolf holder følge med hurtigladingen til Ioniq under like omstendigheter.
Vel, jeg bare registrerte hva som skjedde. Men det er vel uansett en logisk forklaring her. Ioniq utnyttet maks effekt i starten, mens e-golfen brukte litt tid på å varme opp batteriet slik at hastigheten etter hver nærmet seg 40KW. Etter at Ioniq passerte 82% gikk den ned til 22KW mens e-golfen fortsatte med nær 40KW. Jeg tror også at e-golfen i dette tilfelle holdt maks effekt lengre enn det som er tilfelle om sommeren siden batteriet ikke var like varmt når man passerer 80%. Og jeg ladet et mer optimalt område (33-84%) enn Ioniq (48-91%).

Må legge til at jeg hadde kjørt i ca. en time og brukt 67% av batteriet da jeg ladet. Derfor var nok temperaturen i batteriet relativt grei før ladingen startet. Ladingen tok ca. 25 minutter og jeg fikk levert 11,7 KWh fra laderen. Det skulle gi en gjennomsnittlig ladeeffekt på 28KW levert til bilen.

Det er også en mulighet for at Ioniq ikke får 50KW fra laderen i starten, siden spenningen er lavere og strømmen fra laderen er begrenset, sammenlignet med 100KW laderen fra Delta som kan gi mye mer strøm.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: rolandvg99 på onsdag 18. januar 2017, klokken 21:36
Sitat fra: eivhelle på onsdag 18. januar 2017, klokken 19:59
Stod og ladet samtidig med en Ioniq på Kongsberg forrige fredag. Vi startet samtidig. Jeg hadde 33% i e-golfen før ladingen startet og Ioniq'en hadde rett under 50%. Temperaturen var rundt -4.

Etter en 10 minutters tur innom Kiwi hadde Ioniq'en ladet 3KWh mer enn e-golfen. Men da jeg avsluttet ladingen ved 84% lå Ioniq'en på 91% og hadde bare fått rundt 1KWh mer enn e-golfen.

Så det er åpenbart at Ioniq taper mye på at de fleste hurtigladerne er begrenset til maks 50KW. Da får man ikke utnyttet at den lader raskere opp til 82%. Fra 82% og oppover ser det ikke ut til at Ioniq lader noe raskere enn e-golf. E-golfen ligger også på rundt 22KW mellom 80 og 90%.
80% og opp går vesentlig tregere enn det som oppgis ved ladetid inntil 80%. Det hadde vært interessant å se hva Golfen hadde klart å ta i mot opp til 90%+. De jeg kjenner med elektrisk VW mener den siste bitten går treeeeeeegt med e-Golf. En annen ting er jo at Ioniq kjører vesentlig lenger pr kWh enn Golfen.
Jeg har ofte ladet e-golf over 90% og vet at man i snitt får omtrent 20KW fra 80 til 90%. Men det har lite for seg å lade mer enn 92-93%, for da går effekten kraftig ned.

E-golfen bruker for øvrig samme type battericeller i elbilen som i ladehybridene. Altså celler med moderat energitetthet, men som tåler mye effekt. Ulempen er tyngre batteri, men samtidig tåler man å kjøre mer strøm slik at man kan lade med maks effekt lenger uten aktiv kjøling.

På den nye e-golfen som kommer til våren har de byttet fra Panasonic(25Ah) til Samsung (37Ah). Men har fortsatt beholdt celler optimalisert for ladehybrid.
http://www.samsungsdi.com/automotive-battery/products/prismatic-lithium-ion-battery-cell.html
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Speeder

Sitat fra: eivhelle på torsdag 19. januar 2017, klokken 11:36
Sitat fra: moby666 på onsdag 18. januar 2017, klokken 21:27
Får aldri mer enn 35-36  kw når jeg hurtiglader egolf under optimale forhold. Maks er oppgitt til 40 kw. Hvis batteriet er kaldt får man kanskje 20 kw på egolf. Aldri i verden at dagens egolf holder følge med hurtigladingen til Ioniq under like omstendigheter.
Ladingen tok ca. 25 minutter og jeg fikk levert 11,7 KWh fra laderen. Det skulle gi en gjennomsnittlig ladeeffekt på 28KW levert til bilen.
Er ikke 28kW i snitteffekt i dette SOC området(33-84%) veldig lite?
I følge filmen i første post har Ioniq ca 63kW i snitt i samme periode.
Zoe 43kW

moby666

IONIQ tør jeg nesten påstå ladder dobbelt så raskt som eGolf, hvis forhold ligger til rette. Stoler ikke helt på utsagn som ikke kan dokumenteres. Teslabjørn dokumenterte dette nøyaktig. Samme ladetest vil også utføres på eGolf på samme laderen. Da får vi fasiten :)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

gigafactory

#9
Sitat fra: eivhelle på torsdag 19. januar 2017, klokken 11:46
Sitat fra: rolandvg99 på onsdag 18. januar 2017, klokken 21:36
Sitat fra: eivhelle på onsdag 18. januar 2017, klokken 19:59
Stod og ladet samtidig med en Ioniq på Kongsberg forrige fredag. Vi startet samtidig. Jeg hadde 33% i e-golfen før ladingen startet og Ioniq'en hadde rett under 50%. Temperaturen var rundt -4.

Etter en 10 minutters tur innom Kiwi hadde Ioniq'en ladet 3KWh mer enn e-golfen. Men da jeg avsluttet ladingen ved 84% lå Ioniq'en på 91% og hadde bare fått rundt 1KWh mer enn e-golfen.

Så det er åpenbart at Ioniq taper mye på at de fleste hurtigladerne er begrenset til maks 50KW. Da får man ikke utnyttet at den lader raskere opp til 82%. Fra 82% og oppover ser det ikke ut til at Ioniq lader noe raskere enn e-golf. E-golfen ligger også på rundt 22KW mellom 80 og 90%.
80% og opp går vesentlig tregere enn det som oppgis ved ladetid inntil 80%. Det hadde vært interessant å se hva Golfen hadde klart å ta i mot opp til 90%+. De jeg kjenner med elektrisk VW mener den siste bitten går treeeeeeegt med e-Golf. En annen ting er jo at Ioniq kjører vesentlig lenger pr kWh enn Golfen.
Jeg har ofte ladet e-golf over 90% og vet at man i snitt får omtrent 20KW fra 80 til 90%. Men det har lite for seg å lade mer enn 92-93%, for da går effekten kraftig ned.

E-golfen bruker for øvrig samme type battericeller i elbilen som i ladehybridene. Altså celler med moderat energitetthet, men som tåler mye effekt. Ulempen er tyngre batteri, men samtidig tåler man å kjøre mer strøm slik at man kan lade med maks effekt lenger uten aktiv kjøling.

På den nye e-golfen som kommer til våren har de byttet fra Panasonic(25Ah) til Samsung (37Ah). Men har fortsatt beholdt celler optimalisert for ladehybrid.
http://www.samsungsdi.com/automotive-battery/products/prismatic-lithium-ion-battery-cell.html

Ja, e-Golf er vel på kapasitetstoppen av biler uten aktiv kjøling nå. Ser mer og mer ut som om Leaf må melde pass på høyere kapasitet i dagens design. En åpenbar ulempe med PHEV-celler er vel at de er dyrere per kWh.

Var det ikke Grønn Kontakt som skulle sette opp et par ladere med høyere effekt i år forresten? Tror de fort vil bli en hit blant Ioniq og Soul-eiere når en ikke må selge sjelen sin til AR for å få brukt dem  :P

eivhelle

Sitat fra: moby666 på torsdag 19. januar 2017, klokken 13:25
IONIQ tør jeg nesten påstå ladder dobbelt så raskt som eGolf, hvis forhold ligger til rette. Stoler ikke helt på utsagn som ikke kan dokumenteres. Teslabjørn dokumenterte dette nøyaktig. Samme ladetest vil også utføres på eGolf på samme laderen. Da får vi fasiten :)
Og jeg stoler mer på det jeg har sett med egne øyne enn det som er presentert i en video, selv om jeg ikke har noen som helst grunn til å mistro videoene til Bjørn Nyland. Jeg bare konstaterer at på mesteparten av hurtigladerne som er satt opp, får man ikke så stor glede av at Ioniq kan lade på inntil 70KW. Og det er heller ikke så ulogisk at man endte opp med det resultatet jeg observerte, når man analyserer omstendighetene.

For øvrig fullstendig bortkastet å gjøre samme ladetest på en e-golf, siden det er bilen som begrenser ladeeffekten og ikke laderen. Du får derfor null ekstra hastighet på en Delta lader sammenlignet med en efacec eller ABB lader. På en normal dag med temperatur rundt 10-20 grader vet jeg av egen erfaring av e-golfen lader med rett i underkant av 40KW opp til 78% av full kapasitet. Desverre er det få ladere som viser strøm og spenning under lading. Derfor må en som oftest beregne ut fra antall KWh og tid. De gamle Kiwi laderne, som nå er byttet ut, hadde visning av strøm og spenning og jeg mener å huske at e-golfen ladet med rundt 110-125A på de laderne. Med en batterispenning på ca. 330-350V stemmer det bra med maks 40KW.

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

#11
Sitat fra: Speeder på torsdag 19. januar 2017, klokken 13:12
Sitat fra: eivhelle på torsdag 19. januar 2017, klokken 11:36
Sitat fra: moby666 på onsdag 18. januar 2017, klokken 21:27
Får aldri mer enn 35-36  kw når jeg hurtiglader egolf under optimale forhold. Maks er oppgitt til 40 kw. Hvis batteriet er kaldt får man kanskje 20 kw på egolf. Aldri i verden at dagens egolf holder følge med hurtigladingen til Ioniq under like omstendigheter.
Ladingen tok ca. 25 minutter og jeg fikk levert 11,7 KWh fra laderen. Det skulle gi en gjennomsnittlig ladeeffekt på 28KW levert til bilen.
Er ikke 28kW i snitteffekt i dette SOC området(33-84%) veldig lite?
I følge filmen i første post har Ioniq ca 63kW i snitt i samme periode.
28KW i snitt skyldes at det var minusgrader og litt for kaldt batteri. Det tok derfor noen minutter å varme opp slik at batteriet kunne ta imot full effekt i e-golfen. For Ioniq sin del er jeg ikke sikker på om laderen faktisk klarer å levere 50KW, hvis spenningen er for lav (Mulig 50KW er beregnet ut fra 400V x125A, og da blir effekten lavere for spenninger under 400V) . Dessverre viser displayet på Delta laderen kun effekt og ikke strøm/spenning, så derfor har vi ingen fasit her.

EDIT : sjekket datablad for ABB Terra 53 (mye brukt hurtiglader), og fikk bekreftet at maks ladestrøm er 125A. Altså vil maks ladehastighet for Ionq avhenge av spenningen på batteriet. Hvis den er under 400V vil ladehastigheten reduseres tilsvarende.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gigafactory

Sitat fra: eivhelle på torsdag 19. januar 2017, klokken 14:36
Sitat fra: moby666 på torsdag 19. januar 2017, klokken 13:25
IONIQ tør jeg nesten påstå ladder dobbelt så raskt som eGolf, hvis forhold ligger til rette. Stoler ikke helt på utsagn som ikke kan dokumenteres. Teslabjørn dokumenterte dette nøyaktig. Samme ladetest vil også utføres på eGolf på samme laderen. Da får vi fasiten :)

For øvrig fullstendig bortkastet å gjøre samme ladetest på en e-golf, siden det er bilen som begrenser ladeeffekten og ikke laderen. Du får derfor null ekstra hastighet på en Delta lader sammenlignet med en efacec eller ABB lader. På en normal dag med temperatur rundt 10-20 grader vet jeg av egen erfaring av e-golfen lader med rett i underkant av 40KW opp til 78% av full kapasitet. Desverre er det få ladere som viser strøm og spenning under lading. Derfor må en som oftest beregne ut fra antall KWh og tid. De gamle Kiwi laderne, som nå er byttet ut, hadde visning av strøm og spenning og jeg mener å huske at e-golfen ladet med rundt 110-125A på de laderne. Med en batterispenning på ca. 330-350V stemmer det bra med maks 40KW.

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=27087.0

e-Golf har vel 88s3p batteripakke, så selv om spenningen blir litt lav bør den kunne dra en del Ampere. Virker som den kan dra noe over 125A ut fra den tråden.

moby666

Her kan man se hvilken hastighet eGolf har på en hurtiglader. 5 kwh på 20 min er 10 kwh mindre enn IONIQ
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Chivas

Sitat fra: moby666 på søndag 22. januar 2017, klokken 15:35
Her kan man se hvilken hastighet eGolf har på en hurtiglader. 5 kwh på 20 min er 10 kwh mindre enn IONIQ
Så her har man startet på 80% med forventning om at det skal gå kjapt?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA