Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ville tru Kia fulgte litt mer etter

Startet av S4e, lørdag 18. mars 2017, klokken 11:37

« forrige - neste »

S4e

Får min Ampera-e i juni og vil montere en ladestasjon hjemme. Ønsker en framtidsrettet løsning som også er klar for kommende drømmebil etter Ampera-e - stasjonsvogn med større bagasjerom, firehjulstrekk og hengerfeste ;-) Ønsker derfor bra fart på ladning for å få god fleksibilitet selv om sikkert 16A normalt vil fungere greit.

I Oslo setter leverandør en begrensning på 20A for kurs til elbil og jeg har bare mulighet for 1-fase. Satser på å legge opp ny kurs. Ladestasjonen vil stå utendørs på husveggen.

Ser Ladespesialisten har en spennende modell med både b-vern og mulighet for 20A. Men kan en trekke 20A konstant på en 20A kurs, eller kan en be elektriker om større kurs hvis ladestasjon trekker maks 20A? Og jeg er ikke begeistret for løs kabel...  http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Elbilhjelpen.no fører Ratio ladestasjoner med integrert kabler, men disse har ikke b-vern og ser ikke ut til å ha muligheten til 20A? De har også en semiportabel variant med b-vern, men den ser ikke ut og har ikke 20A som opsjon...

Noen som har noen gode råd eller erfaringer å dele? Tipper det er mange i samme situasjon som jeg som ønsker en 20A løsning?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

jkirkebo

#1
Sitat fra: S4e på mandag 09. januar 2017, klokken 20:19
Ser Ladespesialisten har en spennende modell med både b-vern og mulighet for 20A. Men kan en trekke 20A konstant på en 20A kurs, eller kan en be elektriker om større kurs hvis ladestasjon trekker maks 20A? Og jeg er ikke begeistret for løs kabel...  http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Du kan be om en 25A kurs, eller få ladestasjonen begrenset til f.eks 18A om du ikke vil belaste kursen 100%. Men normalt er ikke det noe problem.

Løs kabel har sine fordeler også:
- Mulighet til å lade type 1 elbiler
- Mulighet til å velge kabellengde selv samt endre ved behov
- Mulighet for å enkelt selv bytte kabel om denne blir ødelagt

Ønsker du fast kabel er det ikke noe i veien for å la en kabel henge fast i ladestasjonen hele tiden. Er man bekymret for tyveri (f.eks fra P-plass i borettslag) kan man skru fast et enkelt låsebeslag i veggen og dra kabelen gjennom en hengelås som festes i beslaget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Panduck

Sitat fra: S4e på mandag 09. januar 2017, klokken 20:19
Får min Ampera-e i juni og vil montere en ladestasjon hjemme. Ønsker en framtidsrettet løsning som også er klar for kommende drømmebil etter Ampera-e - stasjonsvogn med større bagasjerom, firehjulstrekk og hengerfeste ;-)

Gitt at vi fremdeles er i oppstarten av elbileventyret i resten av verden er "fremtidsrettet" nær umulig å sikre seg akkuratt nå. Type2-kontakt som du kan ha en kabel "fast" i er et godt forslag. En boks med 2 uttak og effektfordeling mellom disse vil være bra om du skal få flere enn en elbil, eller vil at både du og en gjest skal kunne lade samtidig. Hadde jeg hatt eget hus (og ikke bare carport til meg selv) ville jeg definitivt vurdert å sette opp noe med mer enn en kontakt. Å sette opp f.eks en zap charger kan kanskje være lurt, så kan du sette opp en til senere, og de kan dele effekt. Eller Zaptec kan gå konkurs, og du har ingen mulighet til å utvide.... Zaptec både virker og presenteres som veldig femtidsrettet, men bare fremtiden vil vise om det stemmer...

Eller, du kan gå for en "billig og ok løsning" i dag, og heller bytte om ett par år når pris, utvalg og marked har stabilisert seg litt mer.

bositron

Hvis du vil tenke sikkerhet:
-- Gå opp en eller to dimmensjoner på kabel
-- Bruk en hel kabel uten brudd fra sikringsskap til ladestasjon.
-- Sørg for jordfeilbryter av riktig type (B)

Legger du f.eks en kabel av typen 5G6  (5 ledere 6 mm2 tversnitt kobber) sikrer du deg for fremtiden.

ProsjektX

Tilsynelatende er den rimeligste og en av de beste Tesla sin Wallcharger, som også vil fungere på AmperaE. Med fast Type2 kabeluttak koster den 5400kr. Den kan også justeres til hvilken strøm du vil, og støtter også 3-fas om du skulle trenge det en gang. I tillegg støtter den også lastbalansering, så du kan koble flere stasjoner sammen (inntil 4).

https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

S4e

Takk for mange gode forslag/innspill!

Det er ikke plass til flere biler utenfor huset, så jeg behøver ikke å tenke på flere uttak eller lastbalansering.

Jeg vil legge en egen kurs som foreslått. Et godt forslag å legge ledning som kan takle høyere en 20A hvis det blir mulig en gang. Men 3-fase vil vel neppe noen gang bli mulig på et anlegg av denne type jeg har (IT anlegg) og da er vel 32A maksimum? Hvilken ledning er best da?

Ser KEBA veggboks har også type B jordfeilvern, men den var jo i den dyre enden...

Var ikke klar over at Tesla sin kan brukes. Har den innebygd jordfeilvern slik at dette ikke kreves i sikringsskapet?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

jkirkebo

Sitat fra: S4e på tirsdag 10. januar 2017, klokken 19:32
Var ikke klar over at Tesla sin kan brukes. Har den innebygd jordfeilvern slik at dette ikke kreves i sikringsskapet?

Nei, det har den ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

S4e

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 10. januar 2017, klokken 22:06
Sitat fra: S4e på tirsdag 10. januar 2017, klokken 19:32
Var ikke klar over at Tesla sin kan brukes. Har den innebygd jordfeilvern slik at dette ikke kreves i sikringsskapet?

Nei, det har den ikke.

Sakset fra installasjonsveiledning:

Selvovervåking og gjenoppretting
Ladestasjonen har en jordovervåkingskrets
som kontinuerlig kontrollerer om det er en
sikker jordforbindelse og gjenoppretter
automatisk fra feil. Manuell testing og
tilbakestilling er ikke nødvendig.
Midlertidige problemer, som for eksempel
jordfeil eller strømstøt, løses automatisk. Hvis
det oppstår en reststrømfeil som avbryter
lading, forsøker veggkontakten automatisk å
fjerne feilen og prøver å lade på nytt.
Hvis problemet registreres enda en gang
umiddelbart, venter ladestasjonen 15 minutter
før den prøver å lade. Denne prosessen
gjentas fire ganger, og hvis alle forsøkene er
mislykket, kuttes strømmen, og det blir ikke
gjort flere forsøk. I dette tilfellet vil du se et
rødt feillys på frontpanelet (se Feilsøking på
side 22). Når du ser et rødt feillys, anbefales
det at du slår av ladestasjonen ved å slå av
sikringen i sikringsskapet og deretter slår den
på igjen.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

elektrolux

#9
Sitat fra: S4e på mandag 09. januar 2017, klokken 20:19
Elbilhjelpen.no fører Ratio ladestasjoner med integrert kabler, men disse har ikke b-vern og ser ikke ut til å ha muligheten til 20A?

10-16-32A versjonen med fast kabel kommer nå med opsjon på innebygget jordfeilvern type B. Kan kobles til alt fra 10A til 40A kurs via fast kabel, eller 10A til 32A kurs via stikk/støpsel.

Fordelen med Ratio er bl.a robust, vanntett og rustfritt plast karosseri, og høykvalitets POM kabler i forskjellige lengder og typer med epoxy fylte pistoler. Og selvfølgelig særs gunstig pris.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

S4e

#10
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. januar 2017, klokken 22:27
Sitat fra: S4e på mandag 09. januar 2017, klokken 20:19
Elbilhjelpen.no fører Ratio ladestasjoner med integrert kabler, men disse har ikke b-vern og ser ikke ut til å ha muligheten til 20A?

10-16-32A versjonen med fast kabel kommer nå med opsjon på innebygget jordfeilvern type B. Kan kobles til alt fra 10A til 40A kurs via fast kabel, eller 10A til 32A kurs via stikk/støpsel.

Fordelen med Ratio er bl.a robust, vanntett og rustfritt plast karosseri, og høykvalitets POM kabler i forskjellige lengder og typer med epoxy fylte pistoler. Og selvfølgelig særs gunstig pris.

Så bra at den kommer med jordfeilvern.

Men kan den tilpasses til 20A som er grensen Hafslund setter? Synd å måtte begrense selve ladingen til 16A hvis kursen kan være 20A...

Og hva koster den? Fant ikke denne varianten i din nettbutikk..
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

elektrolux

Versjonen med Jordfeilvern type B og 5m kabel kommer på 6590.-

Leveres dessverre kun med ladestyrkene 10-16-32A, men kanskje du kan sette den på 32A og begrense ladingen til 20A i bilen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

S4e

Vil tro elektriker kanskje vil ha innvendinger?

Vet ikke om Ae har helt valgfri amper setting heller...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

fredag

Hvis du har plass i sikringsskapet, så får du elektriker til å montere jordfeilvern type B i sikringsskapet. Det er den vanligste løsningen. Du er ikke nødt til å finne en ladeboks med jordfeilvern type B innebygget.

Jeg ville ikke anbefale å anskaffe en ladeboks som ikke kan stilles inn til riktig antall ampere som kursen din tilbyr.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

S4e

Sitat fra: fredag på onsdag 11. januar 2017, klokken 22:04
Hvis du har plass i sikringsskapet, så får du elektriker til å montere jordfeilvern type B i sikringsskapet. Det er den vanligste løsningen. Du er ikke nødt til å finne en ladeboks med jordfeilvern type B innebygget.

Klar over det, men elektriker tar ofte veldig mye betalt for en jordfeilbryter...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA