Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nissan Leaf slutter å lade, må startes med appen

Startet av MagnusBF, onsdag 08. mars 2017, klokken 21:41

« forrige - neste »

Ebe

Sitat fra: eltilki på fredag 20. januar 2017, klokken 08:34
Ja den koster litt mer enn vanlig tror jeg

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89329293

Det står i annonsen at bilen er fritatt for omregistreringsavgift? Men stemmer det? Trodde ikke elbiler var unntatt omregistrering?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

eltilki

Jeg tror det er et felt på finn som fylles ut uansett og man ikke mange valg der. ble litt usikker. Kanskje noen av ekspertene kan svare.

Sjekket med Aaby bil i dag, de har ingenting de kan levere i mars, men noe i mai. De lover ingenting.

Sitat fra: Ebe på lørdag 21. januar 2017, klokken 09:56
Sitat fra: eltilki på fredag 20. januar 2017, klokken 08:34
Ja den koster litt mer enn vanlig tror jeg

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89329293

Det står i annonsen at bilen er fritatt for omregistreringsavgift? Men stemmer det? Trodde ikke elbiler var unntatt omregistrering?
2019 Tesla model X 75D
2018 JAGUAR I-PACE SE LAUNCH EDITION - Bestilt 1/3-18 - Avbestilt
2017 Renault Zoe Z.E 40
2014 Leaf Acenta 24kW - Solgt

nagela

#32
Sitat fra: Ebe på lørdag 21. januar 2017, klokken 09:56
Sitat fra: eltilki på fredag 20. januar 2017, klokken 08:34
Ja den koster litt mer enn vanlig tror jeg

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=89329293


Det står i annonsen at bilen er fritatt for omregistreringsavgift? Men stemmer det? Trodde ikke elbiler var unntatt omregistrering?
Den er registrert 11.01.2017 på dagens eier, så kan omregistreres på nytt uten avgift i to måneder fra denne dato.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

eivhelle

Sitat fra: moby666 på lørdag 21. januar 2017, klokken 08:20
Det er poenget mitt. På egolf og i3 er det mange som får 30.000 rabatt, mens andre får ingenting. Det blir vel det samme? Disse 2 Bilene er også kraftig overpriset pga merket på panseret. Ingen tvil om IONIQ er en vesentlig bedre elbil enn disse 2.

Nå kan jeg ikke uttale meg om i3 siden jeg aldri har prøvd denne. Men jeg valgt ny e-golf i stedet for Ioniq fordi det var en mer komplett bil. Rekkevidden blir omtrent den samme fordi e-golfen har større batteri, som kompenserer for høyere luftmotstand og mer vekt. Den har like stor innvendig plass, selv om bilen er mindre utvendig. Du har bedre utsikt bakover og bedre ryggekamera (mindre problemer med skitt). Du har mer praktisk inndeling av baksetet og større takhøyde. Og du har mulighet for å montere takstativ/takboks hvis du har behov for dette.

Jeg har også fått sammenlignet ladehastighet, i 5 minus med 50KW lader, og registrert at det ikke er vesentlig forskjell. I praksis har batteriet på Ioniq litt høyere spenning (96 mot 88 celler i serie) og kan lade med 200A (mot 125A for e-golf). Men siden de fleste hurtigladerne er 50KW og leverer maks 125A, får man ikke utnyttet dette i vesentlig grad med dagens infrastruktur.

Så jeg mener helt klart at det er verdt å betale noen kroner ekstra for e-golfen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

J@x

Sitat fra: eivhelle på lørdag 21. januar 2017, klokken 15:17
Sitat fra: moby666 på lørdag 21. januar 2017, klokken 08:20
Det er poenget mitt. På egolf og i3 er det mange som får 30.000 rabatt, mens andre får ingenting. Det blir vel det samme? Disse 2 Bilene er også kraftig overpriset pga merket på panseret. Ingen tvil om IONIQ er en vesentlig bedre elbil enn disse 2.

Nå kan jeg ikke uttale meg om i3 siden jeg aldri har prøvd denne. Men jeg valgt ny e-golf i stedet for Ioniq fordi det var en mer komplett bil. Rekkevidden blir omtrent den samme fordi e-golfen har større batteri, som kompenserer for høyere luftmotstand og mer vekt. Den har like stor innvendig plass, selv om bilen er mindre utvendig. Du har bedre utsikt bakover og bedre ryggekamera (mindre problemer med skitt). Du har mer praktisk inndeling av baksetet og større takhøyde. Og du har mulighet for å montere takstativ/takboks hvis du har behov for dette.

Jeg har også fått sammenlignet ladehastighet, i 5 minus med 50KW lader, og registrert at det ikke er vesentlig forskjell. I praksis har batteriet på Ioniq litt høyere spenning (96 mot 88 celler i serie) og kan lade med 200A (mot 125A for e-golf). Men siden de fleste hurtigladerne er 50KW og leverer maks 125A, får man ikke utnyttet dette i vesentlig grad med dagens infrastruktur.

Så jeg mener helt klart at det er verdt å betale noen kroner ekstra for e-golfen.

Noen kroner, ja. Men 73.000kr som det ble i mitt tilfelle, nei. Da hadde jeg fått 17-18.000kr i rabatt på e-Golf, og 14.500,- i rabatt på Ioniq. Dyrt for app og annen inndeling av seterygg i baksetet.
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

moby666

Kjører begge bilene daglig. IONIQ er vesentlig større enn eGolf. Ingen tvil om det. EGolf mangler også et velfungerende varmeapperat.
IONIQ har endel mer utstyr og scorer veldig bra  i euroncap da den er proppfull av sikkerhetssystemer. Ryggekamera synes jeg også er bedre i IONIQ. Veldig dårlig oppløsning på kamera i eGolf. IONIQ har også rygge radar som varsler biler som er på vei inn mot bilen når du rygger. Og ladingen kan ikke sammenlignes. Forbruk kan ikke sammenlignes. Design kan ikke sammenlignes osv osv osv
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

Sitat fra: moby666 på lørdag 21. januar 2017, klokken 17:55
Kjører begge bilene daglig. IONIQ er vesentlig større enn eGolf. Ingen tvil om det. EGolf mangler også et velfungerende varmeapperat.
IONIQ har endel mer utstyr og scorer veldig bra  i euroncap da den er proppfull av sikkerhetssystemer. Ryggekamera synes jeg også er bedre i IONIQ. Veldig dårlig oppløsning på kamera i eGolf. IONIQ har også rygge radar som varsler biler som er på vei inn mot bilen når du rygger. Og ladingen kan ikke sammenlignes. Forbruk kan ikke sammenlignes. Design kan ikke sammenlignes osv osv osv
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

rolandvg99

Sitat fra: eivhelle på lørdag 21. januar 2017, klokken 19:23
Sitat fra: moby666 på lørdag 21. januar 2017, klokken 17:55
Kjører begge bilene daglig. IONIQ er vesentlig større enn eGolf. Ingen tvil om det. EGolf mangler også et velfungerende varmeapperat.
IONIQ har endel mer utstyr og scorer veldig bra  i euroncap da den er proppfull av sikkerhetssystemer. Ryggekamera synes jeg også er bedre i IONIQ. Veldig dårlig oppløsning på kamera i eGolf. IONIQ har også rygge radar som varsler biler som er på vei inn mot bilen når du rygger. Og ladingen kan ikke sammenlignes. Forbruk kan ikke sammenlignes. Design kan ikke sammenlignes osv osv osv
"I like soul with a capital S"

eivhelle

Sitat fra: rolandvg99 på lørdag 21. januar 2017, klokken 19:47

Hm. Uansett hvor mye jeg leter er nye e-Golf estimert å bruke ca 1 time på lading til 80%. Ikke håpløst, men vesentlig lengre ladetid en Ioniq. Bagasjerommet til Ioniq svelget i alle fall høyttaler-/lysutstyret mitt med mindre plunder enn e-Golf. E-Golf, Leaf og Soul sliter alle med lite dybde i bagasjeflaten og noen apparte kriker og kroker (Leaf klart mest håpløs da alle stive kolli må stappes midt i bagasjerommet). Ionic har ganske lav høyde, men det er mulig å stable til bagasjerommets ytre grenser og opp mot bakrute. Største utfordring med Ioniq er at det ikke må stables langs fotbrønnen i baksetet grunnet batteriventilasjon.

Men denne tråden dreier seg vel egentlig om sterkt overpriset doning lagt ut for salg på finn.no av en eller annen opportunist som fisker etter desperate bilkjøpere?
Finnes ikke noe fornuftig dokumentasjon fra VW om ladetid. På tekniske data for gammel modell står det typisk ladetid 0.5 timer på 40KW uten å beskrive hvor mye som skal lader. På tekniske data for ny modell står det 1 time også uten nærmere beskrivelse. Min egen erfaring med gammel modell tilsier at man stort sett klarer seg med alt fra 15 til 20 minutter til 80% når man starter fra 15-35%.

Ellers er jeg helt enig om at tråden har sporet litt av. Det jeg egentlig ville få frem er at det er vilt å betale 30-40k over listepris for en bil som ikke en gang er helt ny. Og da har det i praksis ingenting å si om noen mener at det er et dårligere kjøp å betale tilsvarende for en annen bil. Et utsagn som jeg selvsagt ikke er enig i siden jeg har vurdert dette andreledes.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

Enig at IONIQ har dårlig fjernlys, men det har egolf også selvom det er LED. Har faktisk aldri testet en bil med bra fjernlys som har LED. Finnes sikkert bra LED fjernlys, men det er ikke noe automatikk at fjernlyset på nye egolf blir bra selv om det blir automatisk og adaptive.

Utstyret som IONIQ har som ikke egolf har er som du nevner varme i ratt, men også elektriske seter med minne (kommer kanskje på egolf etterhvert), kjøling i setene (dette er et must i skinnseter og jeg kjøper aldri en bil uten dette etter å ha hatt det i 2 biler), Induksjonslading av mobil, ryggeradar, fotoboksvarsel og TOMTOM live med trafikk info.

Men som sagt tidligere så er ladehastighet, forbruk, størelse og design de største fordelene med IONIQ fremfor eGolf.


Sitat fra: eivhelle på lørdag 21. januar 2017, klokken 19:23
Sitat fra: moby666 på lørdag 21. januar 2017, klokken 17:55
Kjører begge bilene daglig. IONIQ er vesentlig større enn eGolf. Ingen tvil om det. EGolf mangler også et velfungerende varmeapperat.
IONIQ har endel mer utstyr og scorer veldig bra  i euroncap da den er proppfull av sikkerhetssystemer. Ryggekamera synes jeg også er bedre i IONIQ. Veldig dårlig oppløsning på kamera i eGolf. IONIQ har også rygge radar som varsler biler som er på vei inn mot bilen når du rygger. Og ladingen kan ikke sammenlignes. Forbruk kan ikke sammenlignes. Design kan ikke sammenlignes osv osv osv
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

model3citizen

Sitat fra: moby666 på lørdag 21. januar 2017, klokken 08:20
Det er poenget mitt. På egolf og i3 er det mange som får 30.000 rabatt, mens andre får ingenting. Det blir vel det samme? Disse 2 Bilene er også kraftig overpriset pga merket på panseret. Ingen tvil om IONIQ er en vesentlig bedre elbil enn disse 2.

Det forandrer heldigvis ikke min oppfatning om at i3 er en vesentlig bedre bil enn begge ;)

Har rundet 43000km nå i løpet av 14 mnd., og skal ikke før nå på første service. Med Ioniq hadde det vel vært på tide med den tredje?
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

moby666

Test i siste Autofil. I3 gjør det OK, men har ikke sjanse mot IONIQ
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

moby666

Lading av eGolf, Bildet sier desverre alt.
(5 kwh på 20 min på hurtiglader)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

Sitat fra: moby666 på søndag 22. januar 2017, klokken 14:45
Lading av eGolf, Bildet sier desverre alt.
(5 kwh på 20 min på hurtiglader)
Hva forventer du egentlig når du starter hurtiglading med 65% igjen og kaldt batteri? Tror ikke du ville oppnådd spesielt godt snitt på Ioniq heller under de omstendighetene. Så bildet ditt sier meg bare at man har gjort det meste feil før man ladet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

Har ladet soul og ioniq mange ganger på kaldt batteri og høy soc og det går ca 2-3 ganger raskere enn det gjør med egolf. I dette dette tilfelle var også batteriet "varmt" hos eGolfen. Skjønner at du ikke ønsker å forstå at biler fra Korea lader mye raskere enn det VW klarer å få til, men mitt tips er at du prøver selv en ioniq så lover jeg deg at du blir positivt overrasket over ladehastigheten (så sant du klarer å ta av deg VW skylappne). BMW har feks klart å få til lading nesten like raskt som Hyundai.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA