Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Propan-aggregat som rekkeviddeforlenger.

Startet av RaBalder, onsdag 08. mars 2017, klokken 20:40

« forrige - neste »

bob-bob

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 03. januar 2017, klokken 15:22
Da kom vinter'n til trøndelag og jeg har nettopp vært ute og prøvd Leafen på glatt vinterføre for
første gang.
Og for å si d med en gang- oj oj oj ,dette var ille!  :D
Det kjennes vel mest som om den har 1400 kg på bakhjula og 100 kg på drivhjula fram ? Den spinner
og glir og kjennes mer som en kjelke enn en bil...
Har satt på flette nye Dunlop ice piggdekk så jeg håper ikke problemet ligger der ? Noen som vet ?
Er Leafen en sommerbil?

Svaret er nei , det er en glimrende vinterbil med god tyngde på fremhjul og lavt tyngdepunkt. Jeg bor ute "på landet" og har varierte kjøreforhold fra glatt asfalt med is til masse snøføre. Bratte bakker og krappe svinger.
Med fare for å fornærme noen ( det er egentlig ikke meningen , så du får unnskylde hvis det gir deg en slik følelse --)  :

Enten har du feil dekk , eller du er ikke så flink til å kjøre bil  - alternativt er du vant til 4-hjuls trekk med masse elektronikk som hjelper deg ( ikke så flink til å kjøre bil uten ..)  , eller du har helt ekstreme forhold der du bor. Hvis det er siste punkt som gjelder så hadde de aller fleste andre biler med fremhjulstrekk slitt minst like mye.  De andre punktene har andre løsninger....   ( Jada jeg har kjørt det meste fra før, og har 5 biler i øyeblikket ....  )  Nissan Leaf er helt ok på vinterføre --- til sitt bruk !  8)

kristmara

Godt det bedret seg med å ta ut luft.

Jeg må si jeg aldri før har kjørt en tohjulsdrevet bil som er bedre på vinterføre. Mulig det hjelper at jeg kjenner den godt etter 5 år sammen, men jeg synes det er helt fantastisk å slippe clutch og ha full kontroll fra første dreiemoment. Nå har jeg ikke kjørt så mange "vinterbiler", men jeg kommer opp flere bakker enn venner og familie med tohjulsdrevet bensin eller diesel. Hvis jeg må grave meg ned til feste kan jeg skru av antispinn, men stort sett fungerer den som den skal. Teslaen hadde bedre antispinn og antiskrens, men den var så stor og tung at jeg følte jeg hadde mer kontroll i Leafen. Nå med Model X er Leafen utklasset, men den har firehjulstrekk, så det telles ikke  :)

Men jeg legger gjerne til at jeg ikke kan trylle med piggfrie dekk, og et par ganger i året har jeg lagt på kjettinger for å komme meg hjem. Selv om det er ganske godt brøytet og strødd før skolebussen skal kjøre, står ikke den veien på toppen av prioriteringslista.

JanBrede

Har vært borte i denne diskusjonen før her inne, vår Leaf går på Hakka R2, og oppleves subjektivt som en god vinterbil. 
Har Audi 4x4 som referanse, og den går jo selvfølgelig utenpå dette.
Som en bil med forhjulstrekk, i ECO mode, og med evt å skru av ESP så opplever jeg fremkommeligheten til Leaf som over gjennomsnittet.

Etter forrige diskusjon konkluderte jeg med at dekkvalg har ekstremt mye påvirking på fremkomlighet for Leaf.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

nr1rayner

Riktig konkludert det JanBrede.
Samme konklusjonen gjelder alle andre biler også, uansett motor og hvor mange drivhjul man har.
I litt mer snøfattige land går nok diskusjonen (igjen) fullt om man skal ha 4x4 eller vinterdekk...
De har visst ikke hørt om det gamle ordtaket "du kommer deg alltids opp, det er verre når man skal ned"...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

trinesus

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 03. januar 2017, klokken 15:22
Da kom vinter'n til trøndelag og jeg har nettopp vært ute og prøvd Leafen på glatt vinterføre for
første gang.
Og for å si d med en gang- oj oj oj ,dette var ille!  :D
Det kjennes vel mest som om den har 1400 kg på bakhjula og 100 kg på drivhjula fram ? Den spinner
og glir og kjennes mer som en kjelke enn en bil...
Har satt på flette nye Dunlop ice piggdekk så jeg håper ikke problemet ligger der ? Noen som vet ?
Er Leafen en sommerbil?

Jeg synes ikke det er en sommerbil, men kjenner at den holka vi har her nå er ikke det jeg liker best nei  ;D Kjører heldigvis mest på store veier, så det er bare rundt kvartalene her det kan være litt køddent.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA